• تاریخ انتشار : 1400/10/19 - 09:34
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1496
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

شاهین ساحلی: دفتر حقوقی از ابتدای امسال، میلیاردها تومان از تضییع منافع دانشگاه جلوگیری کرده است

سرپرست مدیریت حقوقی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از راه اندازی دفتر حقوقی مجتمع بیمارستانی امام خمینی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که واحدهای دیگر دانشگاه نیز دفاتر حقوقی خود را به شکل فعال، مدون و با تشکیلات مقرر راه اندازی کنند.

شاهین ساحلی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شاهین ساحلی سرپرست مدیریت حقوقی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن معرفی اهم فعالیت های این مدیریت،خلاقیت و نوآوری در امور اداری را موجب صرفه جویی زمانی و تسلط بیشترو بهتر بر کارها دانست و گفت: مدیریت حقوقی یکی از زیرمجموعه های معاونت توسعه‌ی دانشگاه است که دفاع از حقوق دانشگاه در مراجع قضایی، شبه قضایی و اداری و همچنین ارایه مشاوره‌های حقوقی، معاضدت قضایی و اخذ تعهدات از پذیرفته شدگان را بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات مشاوره ای به واحد ها می تواند بسیاری از مشکلات را حل نماید، افزود: ارائه مشاوره و هماهنگی با رابطین و کارشناسان حقوقی مستقردر واحدها جهت جلوگیری از تضییع حقوق دانشگاه بسیارکمک کننده بوده است. ضمن اینکه جلسات کمیسیون حقوقی نیز در این مدیریت به صورت مداوم در روزهای سه شنبه با حضور تمامی وکلا، مشاورین و کارشناسان دانشگاه برگزار می‌شود تا از این طریق، مواردی که نیاز به مشورت جمعی دارد مطرح و در خصوص آنها تصمیم گیری شود.

وی فقر اطلاعات حقوقی در بین  مردم را مهم ترین معضل در سطح جامعه دانست و یادآور شد:  کثرت پرونده‌هایی که در سیستم قضایی کشور داریم نشان از همین موضوع دارد. ما در حیطه وظایف خود سعی می کنیم حداقل در سطح دانشگاه بتوانیم با ارائه مشاوره های حقوقی بخشی از این کمبود را جبران کنیم. خوشبختانه اغلب افراد کشوردر علوم مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و ورزشی خود را صاحب نظر می‌دانند اما وقتی مباحث حقوقی مطرح می شود اغلب مردم سکوت می کنند. یکی از مهم ترین دلایل آن، عدم ارائه آموزش های لازم به مردم  در زمان مقرر است و کاش شرایطی فراهم شود که علم حقوق هم مانند بسیاری از علوم دیگر به صورت مدون و مستمر در مدارس تدریس شود و قطعا نتیجه آن کم شدن تعداد پرونده های ورودی به سیستم قضایی کشور خواهد بود. همچنین امیدورایم فرهنگ استفاده از مشاوره های حقوقی درکشور نهادینه شود.

وی تلاش مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در راه اندازی دفتر حقوقی و استفاده از نیروهای متخصص و کاربلد در این مجتمع را ارزشمند دانست و تصریح کرد: به دعوت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)  به منظور راه اندازی دفترحقوقی به بیمارستان مراجعه کرده و هنگامی که تلاش مسولین مجتمع در راه اندازی سریع دفتر حقوقی در آن واحد را دیدیم بسیار خوشحال شدیم و در کوتاه ترین زمان ممکن این مهم به انجام رسید. قطعا این تدبیر مجتمع بیمارستانی امام خمینی در آینده نزدیک به نفع آنها تمام خواهد شد و از منافع حضور متخصصین حقوقی بهره مند می شوند. امیدوارم که واحدهای دیگر دانشگاه نیز دفاتر حقوقی خود را به شکل فعال، مدون و با تشکیلات مقرر راه اندازی کنند.

سرپرست مدیریت حقوقی دانشگاه علوم پزشکی تهران تمرکز بیشتر مدیریت حقوقی دانشگاه را نظارتی و مدیریتی خواند و گفت: همین که بدانیم در واحدهای دانشگاه متخصصین حقوقی حضور دارند و می‌توانند با مدیریت حقوقی دانشگاه در ارتباط  باشند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن موضوعات، مشکلات و معضلات حقوقی را به ستاد منتقل کنند؛ بسیار کمک کننده است. زیرا ترجیح ما بر این است که جهت جلوگیری از اطاله روند پیگیری و رسیدگی به موضوعات حقوقی، بتوانیم از طریق واحد مورد نظر مشکلات حقوقی را رفع کنیم؛ مگر در موارد و پرونده های خاص که نیاز به مداخله مدیریت حقوقی دانشگاه باشد.

ساحلی در خصوص اینکه چه سیاستی برای پیشبرد اهداف حقوقی دانشگاه مد نظر دارد گفت: فعالیت در حوزه‌ی قضائی، از چارچوب های مشخصی برخوردار است و ما ناگزیر به رعایت آنها هستیم و در واقع سیاست گذاری در حقوق نمی تواند جایگاه خاصی داشته باشد زیرا در پرونده های مطروحه، یا دعوا علیه دانشگاه مطرح می شود و یا اینکه دانشگاه در مقام دادخواهی برمی اید که در هر دو حالت ملزم به دفاع و استیفای حقوق دانشگاه خواهیم بود؛ بنابراین جایگاه سیاست در علم حقوق بسیار کمرنگ است. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که بدانیم مدیریت حقوقی دانشگاه تکلیفی ندارد که حقی برای دانشگاه به وجود بیاورد بلکه این حقوق به موجب قوانین و مقررات موضوعه  و مصوبات برای دانشگاه به وجود آمده است و رسالت و وظیفه این مدیریت صرفاً جلوگیری از تضییع  آن حقوق است که خوشبختانه بر اساس آمار موجود تا به حال نیز موفق عمل کرده.

وی از طراحی سامانه حقوقی در آینده‌ی نزدیک به منظور تجمیع مشکلات حقوقی واحدهای دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: واحدها می توانند مشکلات حقوقی خود را در این سامانه بارگزاری کنند تا برای رفع آنها بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام کنیم و همه واحدها بتوانند در موضوعات مشابه از آنها استفاده نمایند.

وی جمع آوری آمار و اطلاعات از پرونده های موجود و عناوین دعاوی مطروحه را بسیار با اهمیت دانسته و اعلام کرد: داشتن یک بانک اطلاعتی مدون از پرونده های مطروحه می تواند باعث آسیب شناسی بهتر شده به طوری که با بررسی بر روی آنها می توان از تشکیل پرونده های مشابه جلوگیری کرد. با برنامه ریزی های انجام شده در مدیریت حقوقی دانشگاه، همچنین در ارائه آمار و تعداد پرونده های مختومه و مفتوح کاملاً به روز هستیم.

ساحلی تفکیک وظایف همکاران  به منظور بهره وری بیشتر و بهتر از خدمات آنها را از جمله موارد مورد توجه در دفتر حقوقی دانشگاه عنوان کرد و افزود: اکنون با تفکیک وظایف صورت گرفته، به محض ورود یک موضوع حقوقی به مدیریت حقوقی دانشگاه، تمامی همکاران در این مدیریت، مطلع هستند که مسئولیت این نامه یا پرونده  با چه کسی است. به عنوان مثال در پرونده‌های دیوان عدالت اداری، یکی از کارشناسان این دفتر مسئولیت پیگیری آن از ابتدا تا انتهای کار را بر عهده دارد. همچنین پرونده های کیفری، حقوقی، معاضدت قضایی و قراردادها هم به همین صورت توسط همکاران و به صورت تخصصی پیگیری می شود این کار موجب شده تا در کوتاه‌ترین زمان به پرونده های ورودی رسیدگی شود ضمن اینکه کارشناس مربوطه نیز در صورت نیاز پاسخگوی اقدامات خود خواهند بود.

وی تهیه دستورالعمل تشریفات رسیدگی به دعاوی موضوع کمیسیون ماده 94 آئین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه را که اخیراً توسط مدیریت حقوقی دانشگاه تهیه و توسط معاون توسعه دانشگاه ابلاغ شده است را بسیار ارزشمند دانست و رعایت آن توسط  طرفین اختلاف را موجب تسریع در روند رسیدگی اعلام کرد.

سرپرست مدیریت حقوقی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهم ترین اقدام این دفتر را پیشگیری از تضییع حقوق دانشگاه دانست و گفت: از ابتدای سال 1400 و با  کمک همکاران این مدیریت موفق شدیم حدود چهل میلیارد تومان بطور قطعی و حدود سی میلیارد تومان نیز در مرحله بدوی محاکم قضایی از تضییع حقوق دانشگاه جلوگیری کنیم و پیش بینی می کنم تا چند ماه آینده این عدد به هفتاد میلیارد تومان برسد.

وی به پیگیری مستمر برخی از واحدها در خصوص مسائل قضائی اشاره کرد و این پیگیری ها را بسیار دلگرم کننده و نیروی محرکه همکاران مدیریت حقوقی دانشگاه دانست و گفت: امیدوارم همه واحد ها در مسائل حقوقی دقیق باشند تا با تعامل بیشتر با این مدیریت بتوانیم جلوی تضییع حقوق دانشگاه را بگیریم.

ایشان معاونت درمان دانشگاه را از فعالترین واحدهای دانشگاه در خصوص مسائل حقوقی دانست و از اهمیتی که این معاونت برای مسائل حقوقی خود قائل می شوند قدردانی کرد.

وی در پایان افزود: مدیریت حقوقی دانشگاه در تمام روزهای هفته آمادگی برگزاری جلسه در دفتر حقوقی یا واحدهای تابعه در خصوص مسائل قضایی واحدها را دارد.

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 204202
نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *