فصل اول دوره توانمندسازی مدیران ارشد دانشگاه با محوریت خودشناسی، رهبری در موقعیت های گوناگون و حکمرانی و رهبری برگزار شد

در دومین روز برگزاری دوره توانمندسازی مدیران ارشد دانشگاه (Mini MBA Courses) که به میزبانی معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه و با همکاری مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت برگزار شد؛ محورهای رهبری در موقعیت های گوناگون و حکمرانی و رهبری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، فصل نخست این دوره هفته اول شهریور 1401 در مرکز آموزشی ـ فرهنگی رامسر و با حضور آنلاین رئیس دانشگاه، معاونان دانشگاه، روسای بیمارستانها، روسای دانشکده ها و شبکه های بهداشت برگزار شد.
در این کارگاه دکتر قناعتی رئیس دانشگاه که به صورت آنلاین سخنرانی داشت بر موضوعات رهبری و مدیریت، چگونگی عملکرد رهبران مختلف و تکنیکهای رهبران موفق تاکید کرد.
وی به تفاوتهای مدیریت و فرهنگ سازمانی در قرن 20 و 21 اشاره کرد و گفت: در قرن 20 تمرکز سازمان ها بیشتر بر فرآیندهای داخلی بوده، نحوه مدیریت بیشتر سلسله مراتبی و رویه ها مشخص و تغییرات آرام بوده اما در قرن جدید که قرن سرعت است؛ تمرکز بر نتیجه، عملکرد و مشتری است چراکه سرعت تعاملات مدیریتی بسیار بالا رفته و سرعت عمل در واکنش به چالش ها و مسائل بسیار مهم است.
وی با اشاره به اینکه امروزه فرآیندها در سازمانها نتیجه محور شده اظهار کرد: مدیریت های جدید بر روند داخلی تمرکز نمی کنند و باید به شایستگی افراد اعتماد شود چراکه حکمرانی ها خودشان را بر انجام درست کار متمرکز می کنند و در واقع مهم اینست که معاونت های شما در بیمارستانها و دانشکده ها به درستی فعالیت کنند. امروز نگاه ها به نوآوری ها و خلاقیت های مدیران در هر زمینه ای است.
رئیس دانشگاه اظهار کرد: مدیریت و رهبری دو مفهوم جدا از هم هستند اما به معنی تفکیک این دو از هم نیست بلکه باید بگونه ای باشد که با توجه به شرایط از هرکدام از آنها استفاده کرد. در مدیریت اهداف باید کوتاه مدت پیش رود، تمرکز بر محتوا باشد، فرایندمحوری  و نگاه درون سازمانی داشته باشیم اما در رهبری چشم انداز باید مطرح شود، اثربخشی و انجام کار درست و نتیجه محوری رکن اصلی است. همچنین تمرکز بر فرآیند است.
دکتر قناعتی بر الزام انجام کار درست و درست انجام دادن کارها تاکید داشت و گفت: باوجود مدیریت های گذشته که سیستم بوروکراتیک حاکم بوده امروزه تفکر سیستمی بر سیستم ها غالب شده و باید یاد بگیریم که برای کار تیمی ارزش قائل شویم.

در این کارگاه دکتر علی اکبر ساری در محور رهبری در موقعیت های گوناگون به مباحث اختیار، قدرت، نفوذ و تفویض اختیار اشاره کرد و به تمایزهای بین اختیار و قدرت پرداخت.
دکتر مهدی جعفری در موضوع حکمرانی و رهبری به مبحث نظام نوین مدیریت عمومی، مدیریت بیمارستانها و مدیریت شبکه بهداشت پرداخت و در کارگروهی بین مدیران تحلیل وضعیت موجود بیمارستانها، شبکه بهداشت، معاونت های دانشگاه و دانشکده های دانشگاه با مدل پرکر را مورد تبادل نظر قرار داد.
دکتر عباس وثوق در ادامه به مبحث ساختار حکمرانی در نظام سلامت با رویکرد بیمارستان و شبکه پرداخت و موضوعات تدریس و ورزش فکری ماتریس مدیریت عمومی و حکمرانی و بازی نقش حکمرانی داخلی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
توضیح اینکه دوره توانمندسازی مدیران (Mini MBA Courses) در راستای تقویت، ارتقای دانش و مهارت مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل شده است و در محورهای: حکمرانی و رهبری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت کیفیت، مدیریت زنجیره تأمین و خدمات پشتیبانی، مدیریت مالی، مدیریت بحران، مدیریت اطلاعات سلامت، سیاست گذاری و مدیریت سلامت همگانی، مهارتهای عمومی مدیریت برنامه های سلامت، مدیریت برنامه های تخصصی سلامت، رهبری خود، رهبری در سازمان، تفکر راهبردی و تصمیم گیری و مهارتهای مدیریتی 1 و 2 بصورت فصلی ادامه خواهد داشت.

سیده کاملیا داودزاده
تهیه کننده:

سیده کاملیا داودزاده

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *