معرفی آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشور فیلیپین

امکانات و نحوه راه‌اندازی آزمايشگاه پيش باليني دانشگاه علوم پزشکی تهران (TPCF) در كشور فيليپين به‌عنوان اولین کلینیک پیش بالینی ایران که مجهز به تجهیزات ساخت داخل با تکنولوژی بالا است، معرفی شد.

دکتر محمدرضا آی رئیس آزمايشگاه پيش باليني در دوره دوروزه International Forum on Biomedical Devices and Drug Discovery Research که 28 و 29 می (7 و 8 خردادماه) در شهر مانيل كشور فيليپين برگزار شد به معرفی تجهیزات و تکنولوژی‌های موجود در این آزمایشگاه به‌عنوان اولین مرکز تصویربرداری تحقیقات پیش بالینی در کشور ایران پرداخت.
این رویداد که به همت وزارت علوم كشور فيليپين برگزار شد میزبان ١٢٠ استاد و محقق از دانشگاه‌ها و مؤسسات علمي و پژوهشي كشور فيليپين كه در حوزه پيش باليني و توليد دارو فعاليت داشتند ازجمله رشته‌های داروسازی، فارماسیوتیکس، پزشکی، طب سنتی و علوم پایه پزشکی بود.
اين دوره با سخنراني دكتر Montoya معاونت اجرايي شوراي تحقيق و توسعه سلامت آغاز به كار كرد؛ و در ادامه دكتر سعيد سركار رئيس مركز تحقيقات علوم و تكنولوژي در پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران به معرفي جايگاه تكنولوژي در تحقيقات پيش باليني پرداخت.
بخش دوم سخنرانی‌های روز اول که در خصوص معرفي تجهيزات و سیستم‌های تصويربرداري ويژه حيواني بود، با سخنراني دكتر آي با موضوع سیستم‌های تصويربرداري پزشكي هسته‌اي شامل پت و اسپكت و كاربردهاي آن‌ها در تحقيقات آغاز و با سخنرانی دكتر حسين قديري معاون اجرایی آزمایشگاه پیش بالینی در خصوص معرفي سيستم تصويربرداري ميكرو سي تي و سيستم LOTUS-in vivo ادامه یافت. دکتر قدیری در این ارائه محققين را با برخي از كاربردهاي اين مداليته تصويربرداري آشنا کرد.
 
دکتر حسین قدیری
در روز دوم مهندس راضيه سلگي مدیر امور آزمایشگاه‌های آزمایشگاه پیش بالینی به بررسي سيستم تصويربرداري ميكرواولتراسوند پرداخت و كاربردهاي اين مداليته را بيان کرد و در ارائه دوم خود با توجه به اهميت مدل‌های حيواني در تحقيقات پيش بالينی به مواردي از قبيل ملاحظات اخلاقي كار با حيوانات، اصول كار با حيوانات و معرفی برخی مدل‌های حيواني رايج اشاره کرد.
 
خانم مهندس راضیه سلگی
خانم دكتر مرجانه حجازي، مشاور آزمايشگاه پيش باليني، در آخرین بخش سخنرانی‌ها به معرفي سيستم تصويربرداري اپتيکي و نحوه عملكرد آن پرداخت.
اين دوره با سخنراني خانم دكتر GUEVARA معاون وزیر علوم فیلیپین به پايان رسيد. ايشان در سخنراني خود به جايگاه ويژه ايران در تكنولوژي سیستم‌های تصويربرداري پيش باليني اشاره و از سفر خود به ايران و بازديد از آزمايشگاه پیش بالینی ابراز خرسندي كرد و با بیان این نکته که پيشرفت ايران با اطلاعاتي كه در رسانه‌ها مطرح می‌شود کاملاً متفاوت است، آمادگي خود را براي افزايش همکاری‌ها اعلام كرد.
در اين رویداد وزير سابق علوم، رئيس اداره تجهيزات كشور فيليپين و دكتر تنهايي سفير ايران در فيليپين و نمايندگان سفارت ايران حضور داشتند.

علاقه مندان برای آشنایی بیشتر با این آزمایشگاه می‌توانند به آدرس http://TPCF.ir مراجعه نمایند.

خبرنگار: زهرا قدیری
عکس:راضیه سلگی

زهرا  قدیری
تهیه کننده:

زهرا قدیری