دومین نشست دوره‌ای معاون بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها برگزار شد

اعلام فراخوان گرنت Bridging در راستای همکاری تحقیقاتی جدید سوئیس با ایران و کشورهای جنوب آسیا

دومین نشست دوره‌ای معاون بین‌الملل دانشگاه و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها با اعلام فراخوان گرنت جدید مشترک تحقیقاتی ایران و سوئیس برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که سه‌شنبه 28 آبان 98 در سالن شورای این معاونت برپا شد، دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر امید امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر سید رضا حسینی سده، مشاور اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر امیرحسین معماری، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل، دکتر نغمه معراجی، دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس و معاونان بین‌الملل دانشکده‌های پزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی، فناوری‌های نوین پزشکی، دندانپزشکی، توانبخشی، طب ایرانی، علوم تغذیه و رژیم‌شناسی، بهداشت و مجازی حضور داشتند.
در آغاز، دکتر معراجی، دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس به معرفی گرنت جدید مشترک تحقیقاتی ایران و سوئیس با عنوان Bridging پرداخت و اظهار داشت: این گرنت با حمایت اتاق همکاری‌های علمی آسیای جنوبی و ایران (Leading House of South Asia and Iran) واقع در دانشگاه علوم کاربردی زوریخ، مؤسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی (نیماد) و اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش، تحقیقات و نوآوری کشور سوئیس (SERI) هر چهار سال بودجه‌ای را به منظور ایجاد و تقویت تعاملات بین‌المللی تحقیقاتی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای مختلف در اختیار اتاق‌های همکاری این کشور قرار می‌دهد، گفت: دفتر همکاری‌های جنوب آسیا و ایران از سوی این وزارتخانه به عنوان مسئول برقراری همکاری‌های پژوهشی دو جانبه با نهادهای تحقیقاتی در ایران، افغانستان، بنگلادش، بوتان، پاکستان، سریلانکا، مالدیو، نپال و هند تعیین شده است.
دکتر معراجی افزود: اتاق‌های همکاری در هریک از کشورهای مذکور به عنوان پل ارتباطی با محققان و پژوهشگران سوئیسی فعالیت می‌کنند و تمامی این مجموعه‌ها چون اتاق همکاری علمی ایران و سوئیس واقع در دانشگاه علوم پزشکی تهران و میز سوئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در تعامل با دفتر همکاری‌های جنوب آسیا و ایران هستند.
وی تصریح کرد: اتاق همکاری‌های علمی آسیای جنوبی و ایران برای  Bridging Grant چون گرنت سرمایه اولیه (Seed Money Grant) بودجه‌ای تخصیص داده و هدف اصلی ادامه ارتباط میان محققان ایرانی و سوئیسی است.
دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس با بیان اینکه همکاری مذکور می‌تواند شامل یک پروژه تحقیقاتی باشد که منجر به انتشارات مشترک شده و یا هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است، افزود: به طور حتم دریافت این گرنت منوط به وجود مستنداتی برای همکاری مشترکی است که از قبل میان دو محقق وجود داشته و قرار است یا ادامه یابد و یا در قالب جدیدی آغاز شود.
دکتر معراجی ادامه داد: گرنت Bridging شامل حوزه‌های علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی می‌شود که مدیریت حوزه علوم پزشکی با اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس واقع در دانشگاه علوم پزشکی تهران و غیرعلوم پزشکی، میز سوئیس در دانشگاه صنعتی اصفهان است.
وی مدت زمان ارائه طرح مشترک برای دریافت این گرنت را شش ماه اعلام کرد و بیان داشت: مجموع بودجه تخصیص یافته برای طرح 25 هزار فرانک سوئیس است که تا 12 هزار و 500 فرانک را اتاق همکاری‌های علمی آسیای جنوبی تأمین می‌کند و معادل ریالی مابقی بودجه طبق مذاکرات انجام  شده، برعهده موسسه ملی توسعه تحقیقات علم پزشکی است.
دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس اضافه کرد: همچنین با موافقت معاونت پژوهشی دانشگاه، به طرح‌های پذیرفته شده از دانشگاه علوم پزشکی تهران به شرط نیاز به بودجه بیشتر از سوی این معاونت، مبلغ 50 میلیون تومان اختصاص می‌یابد.
دکتر معراجی با اشاره به اینکه براساس توافقات صورت گرفته طرف سوئیسی در بدو کار به طرح پذیرفته شده 80 درصد مبلغ را پرداخت و پس از ارائه گزارش نهایی مابقی بودجه را تخصیص می‌دهد، افزود: موسسه نیماد نیز در آغاز 40 درصد و باقی‌مانده را براساس گزارش پیشرفت به اساتید پرداخت می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه محققان دو طرف برای دریافت Bridging Grant باید نسبت به ثبت طرح پژوهشی خود اقدام کنند، گفت: در گرنت سرمایه اولیه طرح‌هایی که تنها یک طرف اقدام به ثبت درخواست کرده بود، مورد پذیرش نهایی قرار نگرفتند.
دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس گفت: این در حالی است که در اختصاص گرنت مذکور چون Seed Money Grant اولویت با طرح‌هایی است که موافقت دو طرف را داشته باشند و طرح‌هایی که تنها از سوی طرف ایرانی یا سوئیسی پذیرفته شوند، مسئولیت تأمین بودجه برعهده پذیرنده طرح خواهد بود.
دکتر معراجی سپس بر اهمیت وجود پیشینه همکاری میان محققان سوئیسی و ایرانی برای دریافت این گرنت و بارگذاری مدارک مربوط به این سوابق در زمان ثبت‌نام تأکید کرد و اظهار داشت: متقاضی اصلی سوئیس باید در یکی از دانشگاه‌های فدرال یا کانتون سوئیس، دانشگاه‌های علوم کاربردی یا تربیت‌معلم این کشور اشتغال داشته و دارای ایمیل دانشگاهی باشد و متقاضی ایرانی نیز باید در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور (واجد پروفایل در سامانه isid.research.ac.ir) فعالیت کند.
وی زمان ثبت‌نام طرح‌های تحقیقاتی را اول نوامبر 2019 تا 15 ژانویه 2020 اعلام کرد و گفت: متقاضی اصلی ایرانی باید درخواست خود را از طریق سامانه مؤسسه نیماد ارسال کند و متقاضی اصلی سوئیسی نیز باید درخواست گرنت خود را هم‌زمان از طریق وب سایت اتاق همکاری‌های علمی آسیای جنوبی و ایران انجام دهد.
دکتر معراجی ادامه داد: نتایج ارزیابی و تصمیم‌گیری برای اعطای گرنت تا پایان مارس 2020 اعلام می‌شود و پس از آن پژوهشگران می‌توانند همکاری تحقیقاتی خود را آغاز کنند.
دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و سوئیس خاطرنشان کرد: طرح‌هایی که فرصت همکاری بلندمدت را میان اساتید دو طرف ایجاد و امکان گسترش ارتباطات از طریق آن‌ها وجود داشته باشد، در ارزشیابی‌ها  از امتیاز بالاتری برخوردار خواهند بود.
وی یادآور شد: محققان و اساتید دانشگاه به منظور کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وب‌سایت مؤسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی (نیماد) به آدرس http://nimad.ac.ir/content/193/Call-for-Bridging-Grants مراجعه کنند.
سپس معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها به طرح سؤالات خود را در این باره پرداختند که توسط دکتر معراجی پاسخ داده شد.
بخش دوم این نشست به بررسی فرآیند اختصاص سهم شهریه به دانشکده‌ها اختصاص یافت و دکتر امینیان و دکتر حسینی سده، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، مشاور اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه توضیحاتی در این زمینه ارائه کردند.
در پایان، مقرر شد نشست‌هایی با مسئولان هریک از دانشکده‌ها به ‌صورت جداگانه برگزار و مدلی برای تخصیص شهریه دانشجویان به دانشکده‌ها تعریف شود.
خبر و عکس: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی