با همکاری معاونت توسعه دانشگاه صورت گرفت

ساماندهی ارائه خدمات در مرکز طبی کودکان، با افتتاح سه پروژه عمرانی

رییس مرکز طبی کودکان، از افتتاح 3 پروژه عمرانی در سال آینده خبر داد و آن را موجب استاندارد سازی ارائه خدمات درمانی در قطب علمی کودکان کشور دانست.

دکتر رضا شروین بدو، فوق تخصص مغز و اعصاب و رییس مرکز طبی کودکان، ضمن معرفی طرح های توسعه ای در این بیمارستان گفت: بیمارستان مرکز طبی کودکان، بزرگترین مجموعه آموزشی درمانی و پژوهشی کودکان کشور است که به عنوان قطب علمی طب کودکان کشور از سال 1347 در حال فعالیت است. این مرکز به عنوان یکی از بیمارستان های مرجع کشور، در تمامی رشته های مرتبط با طب کودکان ارائه خدمت می کند.
وی از حجم بالای مراجعین برای دریافت خدمات سرپایی و بستری به بیمارستان خبر داد و افزود: یکی از مهم ترین مشکلات بیمارستان، کمبود فضای فیزیکی است چرا که با وجود کادر هیات علمی قوی، به دلیل محدودیت در فضای فیزیکی، برای خدمت رسانی با مشکل مواجه هستیم.

راه اندازی کلینیک ویژه
رییس مرکز طبی کودکان، به طراحی سیستم کلینیک های ویژه از سال 1395 اشاره کرد و گفت: پس از هماهنگی با وزارت بهداشت، به عنوان اولین بیمارستان کودکان کشور، تصمیم گرفتیم تا فعالیت های سرپایی خود را در یک ساختمان مستقل در فضای استاندارد ارائه دهیم؛ از این رو پس از بازدید وزیر وقت و مسئولان وزارت بهداشت، این پروژه تایید شد تا ساختمان کلینیک ویژه کودکان در محوطه بیمارستان ساخته شود.
وی اختصاص فضای مناسب برای کلینیک ویژه را از دیگر مشکلات خواند و تصریح کرد: به دلیل محدودیت در فضای فیزیکی، یکی از مواردی که مد نظر قرار گرفت این بود که با اصلاح سیستم دفع زباله قدیمی بیمارستان، که 70 درصد ورودی آن از بیمارستان امام و 30 درصد آن از مرکز طبی بود، بتوانیم فضای مورد نیاز جهت کلینیک ویژه را احیا کنیم. با مدرن تر شدن حوضچه های تصفیه فاضلاب، علی رغم بهره وری بهتر، فضای فیزیکی حوضچه ها به 50 درصد کاهش یافت از این رو در حیاط جنوبی بیمارستان که مشرف به خیابان دکتر میرخانی است، فضایی برای احداث کلینیک ویژه ایجاد شد. سپس با شرکت های مشاور و پیمانکار جلسات متعددی گذاشته و نیازهای بیمارستان به آنها اعلام شد.
دکتر شروین بدو، از پیشرفت 95 درصدی ساختمان فیزیکی کلینیک خبر داد و افزود: خوشبختانه مجوزهای آب و برق آن نیز با تلاش بیمارستان گرفته شده و اکنون در انتظار تجهیز ساختمان هستیم. امیدوارم تا 3 ماه آینده بتوانیم با همکاری و مساعدت وزارت بهداشت و خیرین سلامت آن را تجهیز و به بهره برداری کامل برسانیم.
رییس مرکز طبی کودکان، با توجه به رویکرد مثبت خیرین گفت: با توجه به اینکه مرکز طبی کودکان به عنوان بیمارستان مرجع کودکان شناخته شده است، تجهیز اولین ساختمان کلینیک ویژه کودکان کشور، می تواند در ارائه خدمات با کیفیت تخصصی و فوق تخصصی سرپایی کمک کننده باشد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در کلینیک های ویژه صبح و بعداز ظهر، در حدود هزار مراجعه کننده پوشش داده می شوند که پیش بینی می کنیم این عدد در ساختمان جدید به 3 هزار برسد.

بهینه سازی اورژانس
دکتر شروین بدو، همچنین اورژانس مرکز طبی را بزرگترین اورژانس کودکان کشور  با حدود 60 مورد بستری و 350 مورد مراجعه سرپایی در روز دانست و تاکید کرد: در برخی از ایام و روزهای تعطیل این عدد به 750 مورد نیز می رسد که اکثر آنها موارد ارجاعی از مراکز دیگر هستند و به هیچ عنوان کیس های ساده به شمار نمی روند.
رییس مرکز طبی کودکان، با اشاره به ضریب اشغال 95 درصدی تخت های بیمارستان گفت: در واقع ظرفیت اورژانس بیمارستان در حدود 20 بیمار است اما به دلیل ارجاع زیاد بعضا این عدد به 60 مورد نیز می رسد. با توجه به اینکه پوشش این تعداد موارد ارجاع، نیازمند فضای بستری مطلوب است، لذا همزمان با اجرای پروژه کلینیک ویژه، طرح ساماندهی و توسعه اورژانس نیز کلید خورد تا انشالله بتوانیم در یک زمان به بهره برداری برسانیم.
وی اجرای این طرح را با هدف مناسب سازی فضای فیزیکی اورژانس و همچنین جداسازی اورژانس شبانه روزی از درمانگاه شبانه روزی عنوان کرد و یادآور شد: بسیاری از بیماران، نیازمند خدمات شبانه روزی سرپایی هستند، لذا جدا سازی فضای اورژانس از درمانگاه می تواند، خدمت رسانی را ساماندهی نماید و بهبود بخشد.
دکتر شروین بدو، با بیان اینکه در طول شبانه روز بین 30 تا 40 مورد بستری در اورژانس داشتیم که بعضا در روزهای تعطیل به 60 مورد هم رسیده است، خاطر نشان کرد: با ساماندهی اورژانس، ارائه خدمات استاندارد  شده و در واقع فضای پشتیبان اورژانس بهینه سازی می شود.

مرکز طبی دو (بیمارستان حکیم)
رییس مرکز طبی کودکان، در ادامه به پروژه مرکز طبی دو اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور و شهر تهران با کمبود تخت های کودکان مواجه هستیم و در سال های اخیر بر تعداد آنها افزوده نشده است. خصوصا در نواحی جنوبی تهران به شدت کمبود تخت کودکان احساس می شود لذا صحبت های اولیه در سال 93 با وزیر بهداشت وقت و شهردار تهران صورت گرفت و مقرر شد تا زمینی در اختیار دانشگاه برای احداث پروژه مرکز طبی 2 قرار گیرد. در نهایت این زمین در اواسط سال 94 توسط شهرداری در اختیار قرار گرفت و دانشگاه توانست زمین های اطراف را نیز خریداری کند.
دکتر شروین بدو، از پی گیری معاونت توسعه دانشگاه، برای احداث بیمارستان 250 تخت خوابی کودکان با همکاری خیرین سلامت خبر داد و تاکید کرد: ساخت این پروژه از حدود یکسال و نیم پیش شروع شد و تا کنون پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی داشته است. مرکز طبی کودکان در حال حاضر دارای 345 تخت بستری است که با ساخت این مرکز، 250 تخت دیگر نیز به عنوان مکمل به آن افزوده خواهد شد.
وی با اشاره به دریافت پروانه بهره برداری مرکز طبی 2 (بیمارستان کودکان حکیم) به نام دانشگاه و تعهد تجهیز آن از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: اگر روند مثبت این پروژه ادامه یابد، از نظر ساختمانی تا شهریور 99 تکمیل خواهد شد. همچنین تجهیز این ساختمان از چندماه قبل توسط دانشگاه آغاز شده و وزارت خانه نیز تا چندماه آینده به این روند خواهد پیوست.
رییس مرکز طبی کودکان، راه اندازی مرکز طبی دو را موجب بهبود خدمات تخصصی و فوق تخصصی کودکان دانست و افزود: این پروژه ملی است و تامین کننده بسیاری از نیازهای شهر تهران خواهد بود. علاوه بر آن پوشش خوبی به جنوب تهران داده می شود چرا که متاسفانه تا کنون مرکز مجهز خوبی در زمینه کودکان نداشتند.
دکتر شروین بدو، این بیمارستان را به نوعی مکمل مرکز طبی کودکان خواند و تصریح کرد: تمامی رشته های تخصصی در این مرکز نیز دایر خواهد شد اما در برخی از رشته ها مانند ارتوپدی و گوش و حلق و بینی تمرکز بیشتری صورت خواهد گرفت. همچنین این مرکز مجهز به اتاق های عمل بسیار مجهزی خواهد بود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد در سال آینده با افتتاح پروژه ها، شاهد ارائه خدمات استاندارد تری در قطب علمی کودکان خواهیم بود.
خبرنگار: نسیم قرائیان

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان