• تاریخ: 1398/11/25 - 16:09
  • بازدید : 2409
  • زمان : 5 دقیقه

جلسه گزارش پیشرفت پروژه ارتقای رفتار حرفه‌ای در بخش‌های بالینی منتخب دانشگاه برگزار شد

در جلسه گزارش پیشرفت پروژه ارتقای رفتار حرفه‌ای در بخش‌های بالینی، نمایندگان بخش های منتخب دانشگاه به بیان روند پیشرفت فعالیت‌های انجام‌شده درزمینهٔ رفتار حرفه‌ای پرداختند.

گالری عکس
در نشستی که 11 مهر 1395 در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، پس از ارائه گزارش نمایندگان بخش¬های منتخب (امام خمینی، فارابی، شریعتی و روزبه) در مورد فعالیت‌های انجام‌شده درزمینهٔ رفتار حرفه‌ای، در خصوص چگونگی انجام بهتر این طرح و نیز نهادینه شدن آن در دیگر بخش‌های بیمارستان‌های دانشگاه به بحث و تبادل‌نظر پرداخته شد.
در ابتدا دکتر شهرام صمدی مسئول پروژه در دفتر تعهد حرفه‌ای دانشگاه گزارشی از عملیات پروژه ارائه داد و گفت: این پروژه 27 بهمن‌ماه 1393 به تصویب رسید و در اردیبهشت 1394 جلسه‌ای با حضور روسای بخش‌ها تشکیل شد که از آن‌ها خواسته شد از هر یک از بخش‌های منتخب نماینده‌ای را معرفی کنند. پس از معرفی نمایندگان جلسه‌ای برای معرفی اهداف و انتظارات پروژه تشکیل شد و سپس پروپوزالی شامل روش‌های پیشنهادی و انتظارات در حوزه‌های مختلفی مانند اقدامات ترویجی، آموزشی، ارزیابی و بازخورد برای آن‌ها ارسال شد و این پروپوزال 3 ماه پیش نیز مجدداً به‌روزرسانی شد.
وی درباره ناهمگونی بخش‌های منتخب ازنظر ساختاری گفت: در ابتدا ناهمگون بودن بخش‌های بالینی اعم از داخلی، جراحی، بیهوشی و روان‌پزشکی تهدیدی برای اجرای پروژه به نظر می‌رسید زیرا پیکره‌ی یکپارچه و مشابه ای برای اجرای پروژه نداشتند اما طی اجرای آن مشاهده کردیم این ناهمگونی فرصتی بوده برای اینکه این طرح موفق‌تر عمل کند و امروز به فاکتوری مثبت تبدیل گردد چراکه اکنون در انواعی از بخش‌ها تجربیات مختلفی وجود دارد.
دکتر صمدی ادامه داد: در ضمن اجرای این پروژه محتوای آموزش و ارزیابی از طریق ایمیل و تلگرام (صرفاً برای اطلاعات علمی و همچنین هماهنگی‌ها) ارسال شد و کامنت‌هایی نیز از همکاران جمع‌آوری شد.
وی با اشاره به تغییرات ساختاری در حین اجرای این پروژه گفت: به دلیل بازسازی ساختمان بخش جراحی بیمارستان شریعتی اجرای این طرح اخیراً به جراحی 3 و 4 بیمارستان امام خمینی واگذار شد و همچنین با انصراف دکتر پیمان (نماینده بخش داخلی جنرال بیمارستان امام) از نمایندگی به دلیل قبولی در رشته فوق تخصصی دکتر عباس زاده نمایندگی بخش مذکور را به عهده گرفت.
دکتر صمدی ادامه داد: با توجه به چالش‌ها و موانع اجرای این پروژه در بخش‌ها، هم‌راستا با این پروژه، طرحی در دفتر تعهد حرفه‌ای دانشگاه برای بررسی موانع و چالش‌های رفتار حرفه‌ای انجام شد که نتایجی مشابه با فوکوس گروپ های بخش‌های خودمان داشت و تلاش¬هایی جهت رفع برخی موانع تاکنون صورت گرفته است.
وی با اشاره به چالش‌های پیش روی این طرح تصریح کرد: هنوز نیز چالش‌های زیادی پیش روداریم. من‌جمله شاید تعمیراتی در بخشی رخ دهد یا نیرویی جابجا شود، در ضمن پایش و ارزشیابی رفتار حرفه‌ای کار مشکلی است و به دلیل کم بودن قدرت اجرایی نماینده‌ها از حمایت روسای بخش‌ها و بیمارستان‌ها نیز استفاده می‌شود.
دکتر صمدی ادامه داد: در همین راستا از نمایندگان بخش‌ها دعوت شد که در بیش از 10 کارگاه با موضوع پروفشنالیسم شرکت کنند این کارگاه‌ها با همکاری مرکز توسعه آموزش و دفتر تعهد حرفه‌ای دانشگاه با موضوعات اصول پروفشنالیسم و آموزش و ارزیابی پروفشنالیسم تشکیل شد. همچنین برای همگام‌سازی پرستاران با نمایندگان بخش‌ها 5 کارگاه برای سرپرستاران بخش‌های منتخب و سوپروایزرهای آموزشی این بیمارستان‌ها با حضور اساتید دانشکده پرستاری برگزار شد که در حال حاضر این افراد تا حدی توانمند شده‌اند تا در بخش‌های خودشان به آموزش سایر پرستاران بپردازند. ضمناً پیگیری برای اختصاص امتیاز بازآموزی ضمن خدمت برای آن‌ها در حال انجام است. همچنین پرسشنامه وضعیت سنجی رفتار حرفه‌ای در دفتر تعهد حرفه‌ای در حال تهیه است که می¬تواند برای مقایسه بخش‌های منتخب با بخش‌های دیگر به کار رود.
وی برگزاری جلسات مداوم با نمایندگان و سرپرستاران بخش‌های منتخب و اختصاص امتیاز فرهنگی را از برنامه‌های پیش روی اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: این دفتر می‌تواند کارگاه شیوه‌های ارتقای رفتار حرفه‌ای در بخش‌های بالینی را برای تمامی بخش‌های بالینی دانشگاه طراحی و اجرا کند.
در ادامه این جلسه، هر یک از نمایندگان بخش‌های منتخب به ارائه گزارشی در خصوص روند اجرای طرح رفتار حرفه‌ای در بخش‌های خود پرداختند.
سپس دکتر جعفریان به جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده پرداخت و گفت: در خصوص ساختارمند شدن رفتار حرفه‌ای در بخش‌های بالینی باید بیشتر تلاش کنیم اینکه تنها فردی در بخش رفتار حرفه‌ای را رعایت کند فایده‌ای نخواهد داشت اجرای این طرح هماهنگی و همکاری همه کارکنان بخش را می‌طلبد.
وی افزود: پیشنهاد می کنم دفتر تعهد حرفه‌ای پروتکلی برای ارزشیابی طراحی کند و پیشنهاد دهد که دانشجو، انترن و فلو به‌گونه‌ای که دفتر تعهد حرفه‌ای ذکر کرده ارزیابی شوند.
دکتر جعفریان بابیان اینکه، سرمایه‌گذاری در پروفشنالیسم در آموزش، پژوهش و نیز کیفیت خدمات درمانی و درآمدزایی دانشگاه مؤثر خواهد بود، تصریح کرد: در سیستم دانشگاه فردی که به پروفشنالیسم فکر می‌کند کمک می‌کند تا درآمد دانشگاه افزایش یابد و همچنین منجر به رضایتمندی مراجعین می‌شود. پروفشنالیسم در تمامی دنیا نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در تمامی سازمان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.
رئیس دانشگاه تعهد کارکنان به پروفشنالیسم را درگرو تعهد پزشکان به این مهم دانست و گفت: به‌طور مثال در یک بخش تا پزشکی برای معاینه و انجام کار درمان دست خود را نشوید دیگر پرسنل مقید به انجام این کار نخواهند شد قطعا پزشکان در اجرای این طرح نقش مهمی ایفا می‌کنند.
دکتر جعفریان در پایان، بر برگزاری کارگاه برای پرستاران در داخل بخش، اجرای طرح پرستار ناب، بررسی برنامه ارائه‌شده سیمرغ در صورت حصول اطمینان از مفید و مؤثر بودن، اهمیت دادن به پوشش حرفه‌ای در بخش‌ها، طراحی سازوکار مناسب برای ارتقاء رزیدنت‌ها با همکاری دانشکده پزشکی و طراحی گرنت برای ایجاد انگیزه کاری در روسای بخش‌ها تأکید کرد.

خبر: مقدم
عکس: میثم عطری

 

  • کد خبر : 63075
فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم

کامنت ها

2 تعداد کامنت ها

دکتر صداقت

دکتر صداقت

78/10/11 - 00:00

با سلام فرنگی ها مثلی دارند که می گوید با هیچ داروئی نمی شه خال های پلنگ رو پاک کرد. ژنتیک پلنگ همینه. تا آناتومی و ژن رفتارهای حرفه ای عوض نشود نظارت ها و بازخورد های دقیق و دردآور و دشوار اثرات پوسته ای و ظاهری خواهند داشت و با کاهش فشار تغییرات برخواهند گشت. ( مثل اینکه خال های پلنگ رو رنگ بزنید!) . به تجارب موفق کشورهای توسعه یافته مراجعه فرمائید. دکتر صداقت

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمایید :

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمایید *
هیات علمی دانشگاه

هیات علمی دانشگاه

78/10/11 - 00:00

یه نگاهی به برنامه تان برای ارتقای حرفه گرایی بندازید: برای پزشکان تشویق و گرنت قایل شدید برای پرستاران آموزش! درصورتیکه خود می دانید پزشکان به مراتب درخصوص تعهد حرفه ای از جمله اخلاق، پوشش حرفه ای، حضور در بخش و ارتباط با سایرین ضعیف اند درصورتیکه آموزش برایشان لازمتر از پرستاران است. دکتر جعفریان مرا یاد حکایت آغا محمدخان قاجار انداخت که از پرخوری شکم دردگرفت طبیب را بالینش آوردند و اماله تجویز کرد. به آغا محمد گفتن اماله شوی خوب می شوی عصبانی شد خواست ولی دلدردش بدون اماله فوری خودبخود خوب شد. ایشان ف

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمایید :

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمایید *

درج نظر