وضعیت مطلوب توسعه آموزش عالی کشور در افق جهانی
دکتر لاریجانی از توسعه 30 برابری حوزه آموزش عالی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد
معاون آموزشی وزیر بهداشت، با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علوم پزشکی، رشد علمی 900 درصدی حوزه پزشکی را در طول سالهای 2002 تا 2012، سریعتر از رشد سایر حوزهها دانست.
گالري عکس 1 جمشيد ربيعي
گالري عکس 2 جمشيد ربيعي
گالري عکس 3 جمشيد ربيعي
گالري عکس 4 سميه عبدالمالکي
گالري عکس 5 سميه عبدالمالکي
گالري عکس 6 حسين اکبريان
گالري عکس 7 حسين اکبريان
گالري عکس 8 نيرومند رومياني
گالری عکس 9 رقیه باقرزاده
گالری عکس 10 رقیه باقرزاده
در هفدهمین جشنواره ابنسینا که پیش از ظهر روز چهارشنبه 14 بهمن سال 94 در سالن ابنسینای دانشکده پزشکی برگزار شد، دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت، رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، با تشکر از همه دستاندرکاران و برگزارکنندگان جشنواره، به حسن تصادف برگزاری این مراسم و جشن ملی پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: خوشحالم که در ایام مبارک دهه فجر در جشنواره ابنسینا که یکی از جشنوارههای مهم و جاافتاده کشور در حوزه علوم پزشکی است و در دانشگاه علوم پزشکی تهران که در آموزش پزشکی کشور میدرخشد، حضور دارم.
دکتر لاریجانی با تأکید بر اهمیت بحث توسعه سرمایه انسانی اظهار کرد: مهمترین عامل توسعه کشور، توجه به سرمایه انسانی و آموزشهای مرتبط با آن است و در این راستا نقش دانشگاههای علوم پزشکی کشور برای تربیت نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است.
وی بابیان اینکه یکی از مأموریتهای حوزه آموزش کشور و دانشگاهها، تربیت نیروی انسانی است گفت: خوشبختانه این مأموریت در سه دهه گذشته بهخوبی پیش رفته و تربیت نیروی انسانی در تمام سطوح در سراسر کشور گسترش پیداکرده است که البته کیفیت آن باید موردتوجه بیشتری قرار گیرد.
دکتر لاریجانی توسعه آموزش عالی را از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی خواند و افزود: پس از انقلاب، توسعه 30 برابری در حوزه آموزش عالی کشور داشتهایم که مسلماً در این جریان استادان، دانشجویان و دانشگاهیان نقش مؤثری داشتهاند.
وی افزود: در حال حاضر 32 مرکز آموزش عالی به ازای هر یکمیلیون نفر جمعیت داریم که البته عمده مؤسسات در حوزه وزارت علوم هستند و در حوزه وزارت بهداشت به دلیل توجه به استانداردها، توسعه آموزش عالی اصولاً هدفمندتر بوده است.
دکتر لاریجانی ادامه داد: متوسط سالهای تحصیل در کشور در 30 سال اخیر، از 1/2 به 3/7 رسیده است، یعنی سالهای تحصیل برای دانشآموختگان زیاد شده و البته انتظار تحصیل در بین جوانان نیز ارتقا پیداکرده است.
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بابیان اینکه میزان علاقهمندی جوانان به درس و دانشگاه افزایش یافته است، عنوان کرد: در 25 سال گذشته، انتظار تحصیل از 4/8 به 14 سال رسیده است و جوانان ما علاقهمندند که بسترهای آموزشی برای آنها گسترده شود. این بدین معنی است که مسئولیت دانشگاههای کشور نیز برای پاسخ به این نیاز جوانان بیشتر شده است و این یک مسئولیت جدی برای مسئولین دانشگاهها به شمار میرود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر بیش از 2 هزار موسسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی داریم که البته توسعه این مؤسسات با چالشهایی نیز همراه بوده است. این در حالی است که حدود 60 دانشگاه علوم پزشکی در کشور، با 180 هزار دانشجو و حدود 18هزار عضو هیئتعلمی با نظام سامانیافتهای در کشور فعالیت میکنند.
دکتر لاریجانی افزود: کشور ما به همت اساتید، دانشجویان و مدیریتهایی که در حوزههای پژوهشی کشور داشته است، رتبه اول تولید مقالات علمی و رتبه دوم ارجاع به مقالات را در منطقه دارد و همه اینها نشاندهنده وضعیت خوب ایران در تولیدات علمی در سطح منطقه و جهان است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، به ارائه چکیدهای از گزارش توسعه آموزش عالی کشور در افق جهانی پرداخت و گفت: بر اساس این گزارش، درجات بسیار عالی از بالندگی را در آموزش علوم پزشکی کشور داشتیم و در یک بازه زمانی پنجساله یعنی 2005 تا 2010 تقریباً 12 پله ارتقا پیدا کردیم که این میزان رشد با توجه به معیارهای جهانی یک رکورد محسوب میشود.
وی با اشاره به رشد علمی 600 درصدي کشور در طول سالهای 2002 تا 2012 اظهار کرد: در این فاصله زمانی، حوزه پزشکی 900 درصد رشد داشته است و این بدین معنا است که رشد علم در عرصه پزشکی شیب تندی را طی کرده و همچنین نشان میدهد که عملکرد حوزه پزشکی در این سالها بسیار کارآمد بوده است.
دکتر لاریجانی به پیشرفتهای کشور در حوزه علوم پزشکی در سه دهه گذشته اشاره کرد و افزود: کسب رتبه اول در منطقه ازنظر تربیت نیروی انسانی، دسترسی به پیچیدهترین اعمال جراحی در داخل کشور، پیشرفت در حوزههای سلول درمانی و حضور دانشمندان بینالمللی همگی از افتخاراتی است که امروز شاهد آن هستیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت اجرای برنامهها و بستههای تحول در آموزش علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای آموزش علوم پزشکی، برنامهها و بستههای تحول در دست وزارت بهداشت قرار دارد که با صحه وزیر بهداشت بر این برنامهها، امیدواریم با نگاه به اسناد بالادستی کشور بتوانیم در این زمینه و در راستای مرجعیت علمی کشور گام برداریم.
وی در پایان مأموریت گرا شدن دانشگاههای علوم پزشکی را برای پاسخ به نیازهای مردم بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: کشوری که میتواند در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه نوزدهم را داشته باشد، توان آن را دارد که با اهداف خاص به جایگاه ویژه جهانی برسد.
خبرنگار: زهرا صادقی
عکاس: جمشید ربیعی
ارسال به دوستان