راه اندازی گروه ادبیات پزشکی در دستور کار دانشکده پزشکی قرار گرفت
نشست هیئت رئیسه دانشکده پزشکی با بررسی یک دستور جلسه عمرانی و دو دستور جلسه آموزشی برگزار شد.
به گزارش روابط دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پزشکی، نشست هیئترئیسه دانشکده پزشکی صبح روز شنبه 20 دیماه در سالن شورای دانشکده پزشکی برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی با اشاره به برگزاری موفق مراسم مجازی تقدیر از فراگیران برتر در روز یکشنبه 14 دی، گفت: این مراسم برای اولین بار برای تمام مقاطع تحصیلی و با توجه شیوع کرونا بهصورت مجازی برگزار شد.
وی افزود: این مراسم با زحمات معاونین و بخشهای مختلف دانشکده به شکلی مطلوب برگزار شد و از زحمات همکاران در بخشها و معاونتهای مختلف بخصوص دکتر لباف معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده تشکر میشود.
وی در ادامه به لیست ارسالی دانشکده برای معرفی در جشنواره ابنسینا اشاره کرد افزود: در نشست قبلی هیئترئیسه، نام تعدادی از اساتید از گروههای آموزشی طبق ارزشیابیهای کمی و کیفی و بررسی عملکرد اعضای هیئتعلمی توسط معاونت امور هیئتعلمی انتخاب شد که درنهایت پس از بررسی دوباره طبق سایر ملاکهای ارزشیابی نظیر نمرات فراگیران، سیستم شعاع، ساعت حضور و...۱3 نفر برای جایزه حکیم جرجانی،2 نفر برای جایزه اخلاق پزشکی، ۳ نفر برای جایزه پیشکسوتان، یک نفر برای جایزه بزرگ آموزش پزشکی، به دانشگاه ارسال شدند که این اسامی در معاونت آموزشی دانشگاه مجدد مورد داوری قرار خواهد گرفت و به هیئتداوران جشنواره ابنسینا ارسال خواهد شد.
در ادامه دکتر فردین عمیدی معاون مالی و اداری دانشکده گزارشی از فعالیتهای عمرانی و توسعهای در سطح دانشکده ارائه داد و گفت: مهمترین پروژهای که در سال گذشته به اتمام رسید، بازسازی و نوسازی سالن شهدا و ساختمان اصلی دانشکده بود.
وی ادامه داد: تخصیص فضایی مناسب برای استراحت دانشجویان که در برنامه عمرانی دانشکده قرار داشت و خواسته مرحوم دکتر توکلی نیز بود، در اولویت اقدامات توسعهای دانشکده است که بدین منظور فضای مقابل گروه فیزیک پزشکی با رایزنیهای صورت گرفته با دانشکده داروسازی به این امر اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: همچنین بازسازی و مرمت ساختمان شماره ۷ در دستور کار دانشکده قرار دارد که با توجه به فرسوده بودن زیرساختهای ساختمان بسیار ضروری است اما متأسفانه با مخالفت برخی اساتید مواجه هستیم.
دکتر عمیدی از تعبیه آسانسور در ساختمان اصلی دانشکده برای استفاده گروههای بیوشیمی، طب کار، پزشکی قانونی و کتابخانه خبر داد و گفت: این پروژه تا پایان سال به اتمام خواهد رسید همچنین مرکز مخابرات دانشکده که سالهاست نیاز به بازسازی دارد، بهزودی احیا و بازسازی خواهد شد.
در ادامه جلسه هیئترئیسه موضوع راهاندازی گروه ادبیات پزشکی مطرح شد، دکتر نفیسی در این خصوص گفت: درس ادبیات فارسی در سه واحد طی ۲۶ جلسه به دانشجویان ارائه میشود که متأسفانه بازتاب خوبی میان دانشجویان ندارد که با رایزنیهای انجام شده با دکتر نمازی عضو هیئتعلمی گروه اخلاق پزشکی، امسال برای اولین بار این درس بهصورت تحولیافته به دانشجویان ارائه شد که با اقبال خوبی میان دانشجویان روبرو شد.
وی افزود: در روش جدید تدریس درس ادبیات سرفصلهایی نظیر بازتاب پزشکی در شعر فارسی، مضامین پزشکی در اشعار بزرگانی چون سعدی، حافظ، مولوی و فردوسی، ادبیات پزشکی از منظر رسانه، ادبیات کاراگاهی، بررسی ادبیات ایران در دوران پیش و پس از اسلام، رمان پزشکی، چرا ادبیات، خاطرهنگاری در پزشکی، پزشکی در ادبیات کلاسیک فارسی با تدریس اساتیدی چون دکتر منجمی، کیاسالار، نمازی، بانو امیری فیروزکوهی ارائه شد.
وی با بیان این که مدل جدید ارائه درس ادبیات یک تحول است که ایجاد شده و جای کار دارد گفت: در این روش جدید بستری فراهم شده که اساتید گروههای زبان، ادبیات، هنر، جامعهشناسی که علاقهمند به کار مشترک با گروههای پزشکی هستند و بالعکس اساتید گروههای پزشکی که علاقهمند به حوزههای علوم انسانی هستند در قالب یک گروه آموزشی بهصورت استاد و عضو هیئتعلمی وابسته فعالیت مشترک داشته باشند، کما اینکه در برخی دانشگاهها این مدل وجود دارد.
دکتر آرش عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی دراینباره اظهار داشت: پیشازاین، یکی از اساتید گروه ادبیات بهصورت روتین درس ادبیات را تدریس میکردند که با صحبتهایی که با دکتر نمازی صورت گرفت، نتیجه بر این شد که این درس نباید صرفاً بهصورت ادبیات محض باشد بلکه آمیخته با تاریخ و ادبیات پزشکی و با نگاه جدید ارائه شود که مورد استقبال دانشجویان قرار بگیرد.
وی افزود: در مدل جدید تصمیم بر این شد که با برگزاری کارگاههایی و یا مشابه برنامه ترمهای طولی، دانشجویان مقاطع بالاتر نیز بتوانند از این درس استفاده کنند.
همچنین دکتر پروین پاسالار رییس مرکز رشد استعدادهای درخشان در این خصوص گفت: با توجه به اینکه امکان افزایش واحد درسی برنامه آموزش پزشکی عمومی وجود ندارد و با توجه به اهمیت موضوع میتوانیم بستههای آموزشی تدوین و در اختیار دانشجویان قرار دهیم درنهایت پس از گذراندن آن بستههای آموزشی، مدرک معتبر مانند دیپلم پژوهشی که در مرکز پژوهشهای علمی پس از گذراندن دورههای پژوهشی به دانشجویان داده میشود، به آنها اعطا کنیم.
دکتر ایرج کاشانی معاون آموزش تحصیلات تکمیلی، با ارائه گزارش لاگ بوک الکترونیک دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت: برنامه کلاسها، فعالیتهای پژوهشی، پیشرفت پایانه و... باید در لاگ بوم دانشجویان ثبت و توسط اساتید تائید شود.
وی افزود: ثبت فعالیت دانشجویان و میزان تائید و بازخورد اساتید گروههای آموزشی علوم پایه در لاگ بوک الکترونیک مورد بررسی قرار گرفت که متأسفانه برخی از گروههای استقبال چندانی از آن نداشتند.
وی تصریح کرد: در صورت ادامه روند فعلی از دانشجویانی که فعالیت خود را ثبت نکنند ثبتنام نخواهد شد و همچنین عملکرد اساتید بر اساس میزان فعالیت آنها در لاگ بوک سنجیده خواهد شد.
دکتر نفیسی در جمعبندی نشست هیئترئیسه بر تسریع در بازسازی ساختمان شماره 7 تأکید کرد و گفت: ساختمان به لحاظ ایمنی در وضعیت مناسبی قرار دارد و باوجود مخالفت برخی اعضای گروههای حاضر در این ساختمان، یک ضرورت است که در اسرع وقت باید آغاز شود.
وی در خصوص راهاندازی گروه ادبیات پزشکی پیشنهاد داد: کارگروهی در دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی تشکیل و زوایای مختلف این مسئله را بررسی کند و پس از طرح در جلسه کمیته اجرایی دانشکده مجدد در هیئترئیسه مطرح شود.
نظر دهید