• تاریخ انتشار : 1400/04/27 - 08:32
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1390
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

نمونه برداری از جسد مومیایی طبیعی در موزه پزشکی

اسکلت مومیایی طبیعی خانم ۶۵ ساله‌ موزه ملی تاریخ پزشکی، برای انجام مطالعات انگل شناسی نمونه برداری شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران موزه ملی تاریخ پزشکی، با هماهنگی انجام شده با گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، 22 تیر 1400، نمونه‌برداری از بافت جسد مومیایی طبیعی برای انجام مطالعات انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی توسط دکتر غلامرضا مولوی استاد دانشکده بهداشت و تعدادی از دانشجویان انجام شد.

نمونه‌های برداشته شده شامل خاک و رسوبات محوطه شکم و قفسه سینه و چند تار مو جسد، برای بررسی و شناسایی احتمال وجود انگل در بدن این مومیایی بوده است. مراحل مطالعه در دو بخش میکروسکوپی و استخراج DNE باستانی انجام خواهد شد.
توضیح اینکه؛ تکنیک مومیایی در کشور مصر برای بقای جسد به دلیل اعتقاد به «کا» انجام می‌شد (مصری‌ها معتقد بودند که روح انسان «کا» پس از مرگ نیز در بدن وجود دارد). ولی در ایران چه در دوران پیش از ورود اسلام که دین زرتشت رواج داشت و چه بعد از ورود اسلام عمل مومیایی کردن طبق قوانین اعتقادی و شرعی مجاز شمرده نمی‌شد. ولی نمونه‌هایی از اجساد در ایران یافت شده‌ است که به‌صورت طبیعی مومیایی‌شده‌ که عامل آن را می‌توان شرایط خاص محیطی دانست، ازجمله این شرایط می‌توان درصد بالای نمک موجود در خاک، رطوبت کم محیط و نبود میکروارگانیسم‌ها را نام برد. یکی از این اجساد که تقریباً به‌صورت کاملی از تخریب حفظ شده است، مربوط به یک خانم 65 ساله است که از اطراف یزد پیدا شده است. این جسد حدوداً متعلق به 900 سال پیش است که به علت شرایط خاص محیطی از نابودی حفظ شده است.

  • گروه خبری : گروه خبری RSS,مدیریت موزه ملي تاريخ علوم پزشكي
  • کد خبر : 193446
 سرور  جابر قادری
تهیه کننده:

سرور جابر قادری

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *