• تاریخ: 1403/12/26 - 11:35
  • بازدید : 201
  • زمان : 3 دقیقه

برنامه مواجهه زودرس با پژوهش: ارتقای مهارت‌های پژوهشی و عملکرد تحصیلی دانشجویان

نشست خبری بررسی طرح تحقیقاتی «طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی مواجهه زودرس با پژوهش و ارتباط آن با مهارت و عملکرد پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران» با حضور مجری این طرح پژوهشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر لیلا آزادبخت، مجری اصلی طرح تحقیقاتی «طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی مواجهه زودرس با پژوهش و ارتباط آن با مهارت و عملکرد پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران» اظهار کرد: تیم تحقیقاتی توانست این پژوهش را در سال گذشته به اتمام برساند و به ارتقاء سطح دانش و سلامت در حوزه آموزش کمک کند.

 
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اعضای تیم تحقیقاتی اظهار کرد:دکتر احمد اسماعیل‌زاده، استاد دانشکده تغذیه دانشگاه، علوم پزشکی تهران؛ شروین کاظمی‌نژاد، کارشناس‌ارشد تغذیه؛ محمدرضا عسکری، کارشناس‌ارشد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر آزاده کردستانی‌مقدم، اعضای تیم تحقیقاتی را تشکیل می‌دهند.

 
این عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پیام کلیدی پژوهش «طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی مواجهه زودرس با پژوهش و ارتباط آن با مهارت و عملکرد پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران» توضیح داد: برنامه مواجهه زودرس با پژوهش به طور قابل‌توجهی مهارت‌های پژوهشی، عملکرد تحصیلی و مشارکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی را بهبود بخشید. دانشجویانی که در این برنامه شرکت کردند، نمرات بالاتری در مهارت‌های پژوهشی و میانگین دروس دروس کسب کردند. همچنین رضایت بیشتری نسبت به گروه کنترل داشتند. ادغام چنین برنامه‌هایی در برنامه درسی توصیه می‌شود.


وی ادامه داد: این مطالعه، اولین برنامه سیستماتیک مواجهه زودرس با پژوهش برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران است. این برنامه به پر‌کردن شکاف در آموزش پژوهشی کمک کرده و الگویی برای سایر موسسات ارائه می‌دهد.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره دو تأثیر و یا کاربرد اصلی پژوهش «طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی مواجهه زودرس با پژوهش و ارتباط آن با مهارت و عملکرد پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران» توضیح داد: «بهبود مهارت‌های پژوهشی و عملکرد تحصیلی دانشجویان» و «ارائه الگویی برای برنامه‌های مواجهه زودرس با پژوهش در سایر رشته‌ها و موسسات» دوت کاربرد مهم این پژوهش هستند.


وی درباره چگونگی حمایت‌های مسئولان و سیاستگذاران اظهار کرد: نیاز به حمایت‌های مالی برای اجرای برنامه، تأمین منابع آموزشی، همکاری اساتید و کارشناسان، و تغییرات سیاستی برای ادغام آموزش پژوهشی در برنامه درسی است.


آزادبخت گفت: نتایج این طرح می‌تواند منجر به تغییر در برنامه‌های آموزشی و سیاست‌های دانشگاهی شود، با تأکید بر اهمیت آموزش پژوهشی زودهنگام. این امر می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش و پژوهش در حوزه علوم پزشکی کمک کند و در نهایت به ارتقای سلامت جامعه از طریق تحقیقات بهتر و کاربردی‌تر منجر شود. همچنین، ترویج فرهنگ پژوهش و تفکر انتقادی در میان دانشجویان می‌تواند تأثیرات مثبتی بر جامعه علمی و حرفه‌ای داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، دکتر لیلا آزادبخت، عضو هیات‌علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران است و در زمینه‌های تغذیه و نقش آن در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه دیابت نوع ۲ فعالیت می‌کند.


علاقمندان برای ارتباط با دکتر آزادبخت می‌توانند از طریق صندوق الکترونیکی به آدرس azadbakhtleila@gmail.com یا شماره تلفن 88955805 اقدام کنند.

 
کد طرح: ۵۵۲۶۴

  • کد خبر : 300890
سعید علیخانی
تهیه کننده:

سعید علیخانی