گفتوگو با مجریان اصلی فرآیندهای برگزیده دهمین جشنواره شهید مطهری
دکتر ناصری مقدم: مهمترین درسی که دانشجویان در طول دوره پزشکی نیاز دارند چگونگی ارتباط با بیمار است
دکتر سیاوش ناصری مقدم متخصص بیماریهای داخلی و فوق تخصص گوارش کبد، همراهی دانشجویان با اعضای هیات علمی را یکی از روشهای مؤثر آموزش بالینی و اصول رفتار حرفهای دانست.
دریافت فیلم
در دهمین جشنواره شهید مطهری که 13 اردیبهشت 96 در تالار ابنسینا برگزار شد، «بازنگری برنامه آموزشی "مهارتهای بالینی پایه" در دوره مبانی طب بالینی (فیزیوپاتولوژی) دوره پزشکی عمومی مبتنی بر تظاهرات شایع بالینی و با استفاده از رویکرد پرسپتورشیپ» بهعنوان فرآیند برتر معرفی شد.
دکتر ناصری مقدم در توضیح این فرآیند گفت: این طرح بهمنظور تغییر نحوه آموزش تاریخچه گرفتن و معاینه بالینی دانشجویان پزشکی اجرا شد.
وی افزود: دانشجویان پزشکی وقتی وارد محیط بالینی می شوند از همان ابتدا گرفتن تاریخچه و معاینه بالینی به آنان آموزش داده می شود و چون بخش مهمی از کارشان در تعامل با بیمار است؛ یادگرفتن چگونگی ارتباط کلامی با بیمار مهمترین درسی است که در طول کار پزشکی به آن نیاز دارند.
دکتر ناصری مقدم یادآور شد، در گذشته تلاش های بسیاری در این زمینه صورت گرفت و مرکز مهارت های بالینی نیز به این منظور ایجاد شد که دانشجویان در گروه های 15 تا 20 نفره، برای هر جلسه، به یک عضو هیات علمی مراجعه می کردند و معاینه بالینی را در هرقسمت اموزش می دیدند.
وی با اشاره به معایب این شیوه گفت: در این روش امکان برخورد طولی استاد با دانشجویان وجود نداشت و هر استاد فقط یک جلسه با دانشجویان در ارتباط و بخش عمده کار بدون دخالت فعال دانشجویان بود و این اموزش در شرایط واقعی محیط بالینی انجام نمی شد.
دکتر ناصری مقدم تاکید کرد: دراین حرفه جزئیات و نحوه برخورد صحیح با بیمار اهمیت بسزایی دارد و این هم چیزی نیست که سر کلاس، تدریس شود بلکه با همراهی و مشاهده اتفاق میافتد.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به چگونگی اجرای برنامه پس از بازنگری گفت: به ابتدای دوره مبانی طب بالینی، دورهای به مدت 2 هفته اضافه شد که در آن مقدمهای بر طب بالینی، اصول تفکر بالینی، راهکارهای مورداستفاده در این زمینه و تغییراتی که دانشجویان از علوم پایه به بالینی با ان مواجه میشوند را آموزش دادیم. سپس طی 15 جلسه به نشانهشناسی بیماریها، مبانی پاتوفیزیولوژی نشانهها و در ذیل آن بیماریهای شاخصی که با مکانیسمهای پاتوفیزیولوژی باعث بروز نشانهها میشوند؛ پرداختیم.
وی افزود: پس از دو هفته گروههای کوچک دانشجویی 2 تا 6 نفره، با یکی از اعضای هیات علمی پیوند داده شد و طی 15 جلسه بعدی حداقل یک جلسه در هفته این دانشجویان با این عضو هیات علمی آموزش میدیدند و ارتباط طولی میان آنان برقرار میشد.
دکتر ناصری مقدم با بیان اینکه در این دوره دانشجویان با راهنمایی و نظارت عضو هیات علمی، تاریخچه بیمار میگیرند و امکان بازخورد فردی به آنان فراهم میشود افزود: در این روش دانشجویان علاوه بر اینکه میتوانند تکبهتک معاینات را یاد بگیرند؛ نحوه گفتگو با بیمار، احترام گذاشتن به او و اصول پروفشنالیسم و اخلاق پزشکی را بهصورت عملی از عضو هیات علمی میآموزند.
وی افزود: امیدواریم این روش به دانشجویان کمک کند در آینده خدمات بهتری ارائه دهند و ارتباط مؤثرتری با بیماران، همراهان و سایر اعضای تیم پزشکی برقرار کنند.
دکتر ناصری مقدم در بخش دیگری از سخنان خود به ارزیابی جشنواره شهیدمطهری پرداخت و گفت: از دستاندرکاران و مسئولان برگزاری جشنواره سپاسگزارم که این فرصت را برای فعالان عرصه آموزش پزشکی فراهم میکنند تا دیده شوند و کارهایشان موردبحث و گفتگو قرار گیرد.
وی افزود: حضور مسئولان دانشگاه در بخشی که فرآیندها توضیح داده میشود خیلی مهمتر از بخش توزیع جوایز است چراکه باید صدای مجریان فرآیندها و کارشان به گوش مسئولان برسد.
این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد، امیدوارم فرایندهایی که در جشنواره برگزیده میشود برای بهبود کیفیت آموزش پزشکی و ارائه خدمات مطلوب به بیماران دردمند و خانوادههایشان مفید باشد و پس از پایان جشنواره نیز به این طرحها توجه شود و موردحمایت قرار گیرند نه اینکه فقط در ویترین افتخارات دانشگاه و افراد باقی بماند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس و فیلم: مهدی کیهان
فرآیندهای برگزیده در دهمین جشنواره مطهری( مجریان اصلی و همکاران)
ارسال به دوستان