نشست آموزشی شناسایی زمینههای بروز و شکلگیری فساد مالی در نظام اداری برگزار شد
در نشست آموزشی شناسایی زمینههای بروز و شکلگیری فساد مالی در نظام اداری، گلوگاهها، آسیبها، چالشها و راهکارهای پیشگیری و مقابله با فساد مالی موردبررسی قرار گرفت.
گالری عکس
این جلسه به همت دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه و باهدف ارتقا سلامت اداری ویژه مدیران منطقه ده آمایش سرزمینی، صبح روز شنبه 9 دی 96 در سالن G6 برگزار شد.
محسن عمرانی معاون دادستان دیوان محاسبات کشور و مدرس این نشست، با تأکید بر آسیبشناسی بروز فساد مالی در دستگاهها گفت: سیاست ما در دیوان محاسبات بر مبنای پیشگیری و هدایتگری است.
وی بر انطباق ارزشها با قوانین و مقررات تأکید کرد و گفت: اگر استخدام افراد در سیستم مبتنی بر شایستهسالاری نباشد آثار زیان باری به همراه دارد لذا بایستی همواره ضوابط بر سیستم حاکم شده و ارزشها منطبق با قوانین باشند.
معاون دادستان دیوان محاسبات کشور، با اشاره به عوامل مؤثر در پیشگیری از وقوع تخلف گفت: اطلاع کامل از قوانین و مقررات، استقرار و بهروزرسانی سیستم قوانین و مقررات، استفاده ازنظر مشورتی و خرد جمعی صاحبنظران سازمان و مراجع تخصصی قبل از اتخاذ تصمیم در پیشگیری از وقوع تخلف بسیار مؤثر است.
وی افزود: گاهی سوءاستفاده یا غفلت و تسامح، تصمیمات و خرج نادرست منجر به تخلفات و ضرر و زیان به بیتالمال میشود که لازم است با آموزشهای مدون و اصولی کارکنان و مدیران را از جدیدترین قوانین و مقررات آگاه کرد.
در ادامه، عمرانی به مسائل و پرسشهایی که از سوی شرکتکنندگان مطرح شد پاسخ داد.
در حاشیه این نشست، دکتر حیدری مدیر داخلی دفتر بازرسی بابیان اینکه این جلسه دوساعته با محوریت مبارزه با فساد مالی و بررسی فراوانی تخلفات برگزار شد گفت: محتوای آموزشی جلسه دو بعد جرائم و تخلفات مالی را دربرداشت و انواع تقسیمبندی جرائم شامل تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی، نقض قانون منع مداخله در معاملات و منع تصدی بیش از یک شغل، اختلاس، تبانی و جعل موردبررسی قرار گرفت و تخلفاتی که منجر به ایجاد ضرر و زیان به بیتالمال میشوند نیز، توضیح داده شد.
دکتر حیدری با اشاره به بررسی مصادیق تخلف در حوزه بهداشت و درمان گفت: خرید کالا و تجهیزات پزشکی، استخدامهای غیرقانونی و موارد مربوط به حوزه پیمانکاری و عمرانی ازجمله گلوگاههایی است که میتواند در آن فساد اتفاق بی افتد که توضیحات لازم در این خصوص به شرکتکنندگان ارایه شد.
وی کتاب مسئولیت مدنی کارکنان دولت از حیث ورود زیان به اموال عمومی را بهعنوان منبع قابل استناد برای مدیران و کارکنان معرفی کرد و گفت: این کتاب از سوی مدرس جلسه که خود از مدیران ارشد دیوان محاسبات کشور است معرفی شد تا مورداستفاده قرار گیرد.
مدیر داخلی دفتر بازرسی با تأکید بر ضرورت سنجش اثربخشی آموزشهای دفتر بازرسی گفت: به این منظور در پایان هر دوره آموزشی برگه های نظرسنجی بین شرکتکنندگان توزیع میشود تا نتایج آن مورد تحلیل قرار گرفته و در آموزشهای آینده مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: دفتر بازرسی دانشگاه در کنار فعالیتهای روزمره، رویکرد آموزشی را در دستور کار خود قرار داده چراکه افزایش آگاهی کارشناسان و مدیران و ایجاد حساسیتهای لازم در این خصوص یکی از راهکارهایی است که میتواند در پیشگیری از تخلف و فساد مالی اداری موثر باشد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: مهدی کیهان
ارسال به دوستان