دکتر زینالو: شعاع بهعنوان ترازوی مناسب فعالیتهای کوچک و بزرگ اعضای هیئتعلمی را ارزیابی میکند
دکتر زینالو مدیر گروه کودکان دانشگاه، بابیان اینکه ارزیابی عملکرد اعضای هیئتعلمی باید صورت گیرد تأکید کرد سیستم شعاع، متناسب با افزایش اهداف و برنامههای دانشگاه باید بهروزرسانی و بازنگری شود.
با توجه به تأکید رییس دانشگاه مبنی بر بازنگری سیستم جامع ارزیابی کمی فعالیتهای اعضای هیئتعلمی (شعاع) و لزوم بکارگیری نظرات اساتید در این بازنگری، با دکتر علیاکبر زینالو مدیر گروه کودکان دانشگاه در خصوص ویژگیها و کاستیهای این سیستم و لزوم بکار گیری آن در دانشگاه به گفتگو پرداختیم.
بفرمایید سیستم شعاع را چطور ارزیابی میکنید؟
در شعاع شناسایی و ارزشگذاری عملکرد اعضای هیئتعلمی در حوزه آموزش، پژوهش و هرگونه فعالیتی که قابل وزن دهی و ارزیابی باشد تعریفشده است. تا جایی که در این چند سال بررسی کردم این سیستم توانسته بهصورت هدفمند، ترویج و توسعه پیدا کند. شعاع نقش هیئتعلمی در محیط کار و ساعات حضور آنان را در شش وظیفهای که طبق قانون دانشگاه در حوزههای درمان، پژوهش، آموزش، حضور در مجامع، ارگانها و همایشهای علمی برای آنان تعیینشده، بهخوبی موردتوجه و ارزیابی قرار میدهد.
آیای ضرورتی بر اجرای این سیستم در دانشگاه وجود دارد؟
بشخصه از طرفداران و مدافع وجود چنین برنامه منسجمی در دانشگاه هستم. شعاع بهعنوان یک ترازوی مناسب فعالیتهای کوچک و بزرگ اعضای هیئتعلمی را وزن دهی و ارزیابی میکند. به دانشگاههای دیگر نیز توصیه کردم این سیستم را اجرا کنند. برخی از دانشگاهها نیز در زمان ریاست وقت دانشگاه وارد مذاکره شدند که این سیستم را متناسب با شرح وظایف خود به اجرا درآوردند و بتوانند نادیدهها را ببینند. اجرای این سیستم حداقل کمک میکند، سالانه اهداف و برنامههای دانشگاه در فضاهای بالینی و غیر بالینی دانشکدهها بهدرستی دیده و ارزیابی شود.
نکات قابل اصلاح این سیستم را در چه مواردی میبینید و چه پیشنهادی در این زمینه دارید؟
در حوزه درمان بهجز استثناهایی که در ارزیابی چند برنامه دیدم خیلی نکات عمده فراموششده و مشکل جدی وجود ندارد. با توجه به ایجاد وظایف و نقشهای جدید در دانشگاه و توسعه فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و خدمات بهداشتی و درمانی، طبیعی است که این برنامه باید قابلیت بهروزرسانی و بازنگری داشته باشد و موارد موردنیاز به آن اضافه شود. همچنین امتیازات و وزن دهیها باید اصلاح شود. برای مثال ممکن است 5 سال پیش امتیازی را برای فعالیت یک استاد در نظر گرفته باشند درحالیکه اکنون به دلیل تعدد نقشها آن فعالیت کمتر شده باشد. نکته دیگر خلأ زمانی است که در ثبت فعالیتهای اعضای هیئتعلمی وجود دارد بهعنوانمثال وقتی عضو هیئتعلمی در برنامهای شرکت میکند آن را جز فرآیندها در نظر میگیرند درحالیکه میتوان آن را بهعنوان ساعت کاری منظور کرد. در این صورت بخشی از ساعت کاری هیئتعلمی خالی نمیماند.
با توجه به ارتباط مستقیم شما با سایر اعضای هیئتعلمی کمی از نقطه نظرات آنان در این زمینه بفرمایید؟
بعضی از هیئتعلمیهای جوان هنگام تکمیل شعاع گاهی گلایه میکنند که این کار وقتگیر است. اما خوب است که خودشان بدانند در ماه چقدر فعالیت دارند و چه میزان از آن اثربخش بوده است. لذا معتقدم این ارزیابی باید صورت بگیرد و فرایندها و فعالیتهای جدیدی که در سیاستگذاری دانشگاه تعریف میشود از وزن و جایگاه مناسبی برخوردار شود.
بهعنوان سخن پایانی اگر نکتهای باقیمانده بفرمایید؟
بههرحال اساس این برنامه خوب است و میشود با ارزیابی سالانه و با گرفتن نقطه نظرات اساتیدی که صاحبنظر هستند این سیستم را ارتقا و بهبود بخشید.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: آرشیو
ارسال به دوستان