• تاریخ انتشار : 1403/03/03 - 15:59
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 365
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص آلتمتریکس

دکتر ترابی: هر عضو هیئت علمی می‌تواند یک رسانه علمی کامل باشد در این صورت تاثیر آن در ارتقای رتبه دانشگاه مشهود خواهد بود

مدیر روابط عمومی دانشگاه، در کارگاه رسانه ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص آلتمتریکس، بر ضرورت حضور فعال اساتید در فضای مجازی و استفاده از رسانه‌ها برای افزایش نفوذ علمی تاکید کرد و فعالیت رسانه ای را در ارتقا شاخص آلتمتریکس موثر دانست و گفت: هر عضو هیئت علمی می‌تواند یک رسانه علمی کامل باشد در این صورت تاثیر آن در ارتقای رتبه دانشگاه مشهود خواهد بود.

کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس ۳ خرداد ۱۴۰۳ در مرکز قلب تهران، با اشاره به تحولات رسانه‌ای جهان و نقش آن در ارتقا رتبه دانشگاه در نمایه های علمی گفت: در گذشته شرکت‌های بزرگ در قالب رسانه‌های ‌ جمعی، موج‌های خبری ایجاد می‌کردند اما امروزه سایت‌های شخصی و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذاری بیشتری داشته و هر عضو هیئت علمی می‌تواند یک رسانه علمی کامل باشد در این صورت تاثیر آن در ارتقای رتبه دانشگاه مشهود خواهد بود.

اهمیت زندگی دوم اساتید در دنیای مجازی
دکتر ترابی با تاکید بر ضرورت زندگی دوم اعضای هیئت علمی در دنیای مجازی گفت: در گذشته حضور پزشکان در رسانه‌ها و فضای مجازی ضدارزش بود چون تبلیغی برای جذب بیمار بیشتر تصور می شد.  درحالی که امروزه برای مقابله با اینفودمی اطلاعاتی در عرصه سلامت، این تصور اصلاح شده و حضور اساتید در فضای مجازی برای افزایش دسترسی مخاطبان به اطلاعات علمی درست و به روز، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

چیستی و چگونگی هویت سازی در زندگی دوم
مدیر روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه امروزه انتشار نتایج علمی با روش های سنتی کافی نیست افزود: برای تاثیرگذاری بیشتر یافته های علمی باید از روش های نوین و فرایند هویت سازی زندگی دوم در فضای مجازی استفاده کنیم.
دکتر ترابی نتایج مطالعه ای را در زمینه اهمیت هویت سازی اعضای هیئت علمی در زندگی دوم، تشریح کرد و گفت: هویت، مجموعه ویژگی هایی است که یک فرد یا سازمان را از دیگران متمایز می سازد. در این راستا در مطالعه ای، 100 نفر از افراد با نفوذ حوزه قلب و عروق در توتیتر بررسی شدند که نشان داد این افراد از رسانه های اجتماعی برای ایجاد هویت در زندگی دوم خود  استفاده می کنند. آنها مرتب محتوای مرتبط با تخصص خود را به اشتراک می گذارند و با مخاطبان خود تعامل دارند و در بحث های انلاین شرکت می کنند.

آلتمتریکس شاخص میزان اثرگذاری در زندگی دوم
مدیر روابط عمومی دانشگاه با معرفی شاخص آلتمتریکس، آن را یکی از شاخص های سنجش نفوذ و اثرگذاری علمی در دنیای مجازی بیان کرد و گفت: نمره توجه آلتمتریکس به محصولات علمی اختصاص می یابد که در منابع غیرسنتی مانند فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر و درمورد آن بحث و تبادل نظر شده باشد.
دکتر ترابی با اشاره به دلایل اهمیت آلتمتریکس گفت: نمره آلتمریکس معیاری برای توسعه طرح های مشترک پژوهشی است و نویسندگانی که مقالات آنان بالاترین امتیاز را دارد؛ فرصت بیشتری در استفاده از گرنت های بین المللی خواهند داشت. همچنین با کمک این شاخص، امکان شناسایی افراد تاثیرگذار هسته های علمی و جذب همکاری های جدید افزایش یافته و شرایط برای رصد پژوهش ها و مدل های رشد مخاطبان فراهم می شود.

نقش رسانه در ارتقا شاخص های علمی
مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به رابطه معنادار استفاده اعضای هیئت علمی از رسانه ها در افزایش شاخص اچ ایندکس و نمره توجه آلتمتریکس افزود: هر مقاله و دستاورد علمی باید به زبان ساده به مردم و همتایان اطلاع رسانی شود. هرچه میزان استفاده از رسانه ها افزایش یابد میزان آشنایی مخاطبان با آن تولید علمی بیشتر شده  و اثرگذاری آن افزایش می یابد.

عوامل تاثیرگذار در افزایش نمره آلتمتریکس
دکتر ترابی در پاسخ به این پرسش که چگونه نمره آلتمتریکس محاسبه می شود گفت: نمره یک مقاله، هنگامی که افراد بیشتری به آن اشاره کنند افزایش می یابد. همچنین نقش اعضای هیئت علمی در انتشار لینک مطالب منتشر شده، امتیاز بیشتری نسبت به اکانت مجله در انتشار خودکار همان لینک دارد.

منابع موثر در کسب نمره آلتمتریکس
مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به منابعی که در کسب نمره توجه آلتمتریکس اثرگذار است افزود: اسناد سیاستگذاری در نظام سلامت، رسانه های جریان اصلی مانند خبرگزاری ها، نرم افزارهای مدیریت منابع انلاین، پلت فرم های داوری پس از انتشار، ویکی پدیا، کتاب های مطرح شده در طرح درس دانشگاه ها، پایگاه های ثبت اختراع، وبلاگ ها، پایگاه های استنادی، پایگاه نظرات اساتید درباره نکات برجسته یک پژوهش، رسانه هایاجتماعی، چندرسانه ای ها و دیگر پلتفرم های آنلاین، منابعی هستند که التمتریکس اطلاعات را به صورت خودکار از آنها شناسایی و ردیابی می کند و براساس آن امتیاز می دهد.

خبر با بیشترین وزن و لینکدین با کمتر وزن نمره دهی
دکتر ترابی، با اشاره به ضریب هریک از رسانه ها در نمره توجه آلتمتریکس، خبر را دارای  بیشترین وزن و محتوای منتشر شده لینکدین را دارای کمترین وزن در نمره توجه التمتریکس دانست و گفت: هرچه تعداد اخبار بیشتر باشد وزن این نمره بالاتر می رود به همین دلیل روابط عمومی نقش مهمی در انتشار مطالب علمی و استفاده از هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به این انتشار دارد. در این بین محتوای منتشر شده در لینکدین کمترین وزن را به خود اختصاص داده است.

ویکی پدیا و شبکه ایکس تاثیرگذار در افزایش نمره آلتمتریکس
مدیر روابط عمومی دانشگاه، با بیان اینکه دنیای امروز صحنه شناخته شدن است؛ فعالیت اساتید در ویکی پدیا و شبکه ایکس را ضروری دانست و گفت: لازم اساتید صفحه انگلیسی ویکی پدیا خود را فعال و از شبکه اجتماعی ایکس به عنوان پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی در جهان برای افزایش دسترسی مخاطبان به مطالب علمی  استفاده کنند. به این منظور سامانه CV در اختیار اعضای هیئت علمی قرار گرفته تا اکانت خود در شبکه های مجازی را برای افزایش ارتباط با مخاطبان و همتایان به اشتراک بگذارند.

هوش مصنوعی دستیار مفید در تولید محتوای رسانه ای
دکتر ترابی هوش مصنوعی را دستیار توانمندی برای کمک به فعالیت رسانه ای اساتید دانست و گفت: با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می توانید محتوای مناسب هر یک از رسانه ها را  تولید و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

فعالیت رسانه ای و تاثیر آن در نمایش جایگاه واقعی دانشگاه
مدیر روابط عمومی دانشگاه بااشاره به جایگاه برجسته مرکز قلب تهران در عرصه ملی و بین المللی گفت: هدف ما از رسانه ای شدن علم پروپاگاندا نیست بلکه انتشار آن چیزی است که واقعیت دارد اما تاکنون کمتر به آن توجه شده است.  

نفوذ علمی اساتید موثر در افزایش شهرت دانشگاه
دکتر ترابی در جمع بندی سخنان خود با تاکید بر توسعه برنامه جامع مدیریت شهرت و نفوذ علمی در دانشگاه گفت: اساتید برای مدیریت شهرت و نفوذ علمی خود باید برنامه داشته باشند. میزان نفوذ علمی اعضای هیئت علمی از طریق میزان استنادات، جوایز و نمره توجه التمتریکس آنان مشخص می شود و افزایش شهرت آنان در این زمینه به افزایش شهرت دانشگاه کمک می کند.

در ادامه دکتر هومن کاظم زاده داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی شیمی دارویی و فعال در زمینه اکتشاف دارو با استفاده از هوش مصنوعی در زمینه کاربرد شبکه اجتماعی ایکس در نفوذ اجتماعی اساتید و تاثیر آن در ارتقا شاخص آلتمتریکس را توضیح داد و ابزارهای مناسب هوش مصنوعی برای تولید محتوای رسانه ای را معرفی کرد.
شرکت کنندگان کارگاه نیز همزمان با استفاده از تلفن همراه خود محتوای آموزش داده شده را به صورت عملی اجرا کردند.

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی
  • کد خبر : 266742
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص التمتریکس