چهارمین جلسه کمیته سرآمدی در برندینگ دانشگاه:
دکتر ترابی: برای همه ما، هویت مترادف با نام دانشگاه علوم پزشکی تهران است
چهارمین جلسه کمیته سرآمدی در برندینگ دانشگاه با تشریح دستورالعمل هویت دیداری، کلامی و شنیداری در مراسم و مناسبتهای دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جریان این نشست که چهارشنبه 8 مرداد 99 در سالن G5 ستاد مرکزی برگزار شد، محمد علیپور، مسئول روابط عمومی بیمارستان روزبه در تشریح این دستورالعمل نخست توضیحاتی در خصوص مقوله هویت، هویت برند و هویتهای شنیداری، دیداری و کلامی و مؤلفههای هرکدام ارائه کرد.
وی میراث دیداری و شنیداری را بخشی از هویت یک ملت دانست و گفت: هویت برند در واقع ارزشها، نحوه ارتباط با محصول، ارتباط با مخاطب و در اصل همان احساسی است که تمایل دارید افراد در تعامل با برند شما آن را تجربه کنند. در واقع هویت برند را میتوان به عنوان شخصیت کسب و کار و وعدهای دانست که برای محقق کردن آن تلاش میکنید تا بتوانید میزان وفاداری مشتری و نرخ حفظ مشتری را افزایش دهید.
مسئول روابط عمومی بیمارستان روزبه، هویت صوتی یا شنیداری را آهنگ یا ملودیای معرفی کرد که افراد را به یاد برند خاصی میاندازد و افزود: هویت بصری نیز شامل مواردی چون لوگو، رنگ سازمانی و ست اداری است که مخاطب با حس بینایی آن را شناسایی میکند و این در حالی است که هویت بصری، لوگو و برند کاملاً از یکدیگر متفاوت بوده و در واقع هریک در تکامل دیگری مؤثر است.
علیپور افزود: برای آنکه هویت بصری قویای داشته باشیم باید بدانیم چه کسی هستیم؟ مأموریت ما چیست؟ به دنبال چه چیزی هستیم؟ و چه مواردی ما را از رقبا متمایز میکند؟
وی از مهر دانشگاهی، امضاء، آرم، رنگ سازمانی، فونتها و سربرگهای سازمانی، ساختار و قواعد بصری سبک تشریفات، سمبل و وبسایت به عنوان مؤلفههای هویت دیداری نام برد و ضمن بیان توضیحات و ارائه مثالهایی برای هریک، به صورت خاص راهنمای هویت دیداری دانشگاه علامه طباطبایی را تشریح کرد.
مسئول روابط عمومی بیمارستان روزبه همچنین تصریح کرد: هدف از هویت کلامی ایجاد زبانی متمایز برای برند است که با نامگذاری برای محصولات، برندهای فرعی و گروهها، انتخاب شعار تبلیغاتی، لحن بیان و استفاده از داستانها و روایتها محقق میشود.
علیپور سپس با تقسیمبندی مراسم و مناسبتهای دانشگاه به مناسبتها (کاری و شغلی، ملی، مذهبی، بینالمللی، افتتاحیه و پیشرفتهای کلیدی) و همایشها و نمایشگاهها (درونسازمانی، ملی و بینالمللی) به بسط هویتهای دیداری، شنیداری و کلامی در این دو مقوله پرداخت.
دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ نام خانوادگی همه واحدهاست
در ادامه، دکتر ماشاءالله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه گفت: مجموعهای که ارائه شد، نشان می دهد که هویت، نمای کلی از شخصیت و ویژگیهایی است که در یک سازمان تجلی مییابد برای اینکه این تجلی کامل باشد باید همه اجزای هنری در آن به کار رفته و بسیار مهم است که این اجزاء با هنر جاری در فضا و جامعه هماهنگی داشته باشد.
وی با اشاره به سبقه طولانی هنر ایرانی و اسلامی که ترکیب و تلفیق آن در آثار تاریخی کشور خصوصاً در اصفهان دیده میشود، بر توجه ویژه به این آثار و پیشینه آنها در المان و نمادهای مورد استفاده در دانشگاه تأکید کرد.
دکتر ترابی آرم دانشگاه تهران را نمونهای شاخص در تجلی هنر ایرانی و اسلامی دانست و بیان داشت: این نشان در واقع تبلور هنرهای کاشیکاری و قلمکاری اصفهان است، زمینه فیروزهای که انتخاب شده در سقفهای گنبدی کاربرد داشته و دایرههایی که در اطرافش ترسیم شده نیز تنوع و عدم محدودیت در توسعه علم را نمایش میدهد.
دکتر ترابی با بیان اینکه ساختار هویت دانشگاهی ما به زمان امیرکبیر بازمیگردد، اظهار داشت: اندیشه امیرکبیر بر پایه دانایی بود و با این باور که راه پیشرفت کشور از دانایی میگذرد دارالفنون را تأسیس کرد.
وی تصریح کرد: باید بتوانیم این مفهوم را به عنوان یک شخصیت پایدار به شکل هنرمندانه ای در مجموعه فعالیت دانشگاه بیان کنیم. بیشک برای استفاده از هنر باید از انسانهای هنرمند بهره ببریم تا سبکهایی که متناسب با این مفهوم هست را تولید و در تمام دستورالعملها مورد استفاده قرار دهیم و برایش نمونه بیاوریم چرا که بدون نمونه تجلی پیدا نمیکند و مخاطب مفهوم اصلی را دریافت نخواهد کرد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه با تأکید بر اینکه مسئولیت برندینگ در همه جا برعهده روابط عمومی است، بیان داشت: آرم یکی از نشانههای برندینگ است، پس تناسب میان تمامی المانها از رنگ، پسزمینه و شکل هنری تا مدلهای هنری که برای سردرها و سالنها در کل دانشگاه استفاده میشود، بسیار اهمیت دارد.
دکتر ترابی با بیان اینکه به دنبال گسترش زمینههای فکری و رسیدن به دیدگاههای مشترک در تدوین شیوهنامهها و دستورالعملهای مرتبط با اقدامات مهم و کلیدی دانشگاه هستیم، تصریح کرد: از اعضای حاضر میخواهیم متن پیشنهادی و تمپلیت های اولیه دستورالعملهای مرتبط با اقدامات کلیدی را جهت بارش افکار آماده کرده و در جلسات مطرح کنند چرا که افراد باید کاملاً احساس کنند تغییرات پیش رو سبب ارتقاء و پیشرفت مجموعهها، بیش از پیش دیده شدن آنها و معرفی بهتر فعالیتها خواهد شد.
وی اضافه کرد: هماکنون بخشی از واحدهای زیرمجموعه از المانهای شخصی و فردی برای بیشتر دیده شدن استفاده میکنند پس در تلاشیم به این اتفاق نظر در کل دانشگاه دست یابیم که وقتی یک پیکره واحد هستیم، هویتمان به درستی معرفی میشود و این هویت واحد و عمومی برای همه ما نام دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه دیده شدن واحدها با نام کوچک آنها و کمتوجهی به هویت واحد را اقدامی ضد برند و موجب کاهش اعتبار مجموعه دانست و بیان داشت: با همراهی یکدیگر باید در مسیر اصلاح این تصویر گام برداریم و این حقیقت که نام کوچک واحدها در کنار نام خانوادگی آنها عظمت مییابد را نهادینه کنیم.
دکتر ترابی در ادامه با تأکید بر اهمیت مقوله برندینگ در سازمانها و نهادهای مختلف اعم از آموزشی، پژوهشی و اجتماعی، افزود: برندینگ در واقع پیامآور ارزشهایی است که موجب افزایش وفاداری در مجموعهها میشوند، بنابراین در بدو امر تفهیم این دیدگاه و اتفاقنظر بر روی آن بسیار مهم خواهد بود.
وی مناسبتهای مختلف دانشگاه چون جشن ورود دانشجویان جدید را فرصت بسیار خوبی برای نمایش ارزشها و ایجاد روحیه وفاداری با استفاده از المانهای دانشگاه در پشت صحنه مراسم، پوشش یکدست شهروندان دانشگاهی و یا اعطای نشان دانشگاه به شکل لباس یا کلاه به دانشجویان جدید عنوان کرد و گفت: بهرهگیری از این المانها در چنین برنامههایی بدون شک موجب ایجاد فضایی جدید و خاطرهای خوشایند در اذهان افراد خواهد شد بنابراین در آمادهسازی دستورالعملها و پروتکلهای اقدامات کلیدی که نخست به شکل توصیه و در ادامه به عنوان ضرورتهای برگزاری برنامههای مختلف دانشگاه لازمالاجرا خواهد بود باید به یکپارچگی در همه ابعاد با توجه به خصوصیات مخاطب توجه کرد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه خاطرنشان کرد: شعار روابط عمومی دانشگاه نیز با تکیه بر همین ارزشها تحت عنوان اولیه "فرصتآفرینی و سرآمدی" تعیین و ما در تلاش برای پختهتر شدن آن و رسیدن به انتخاب جامعتری هستیم ضمن اینکه ساخت سرود دانشگاه متناسب با شعار که نشاندهنده پیشینه، عظمت و دیگر ویژگیهای شاخص این مجموعه باشد نیز در دستور کار قرار دارد.
این نشست با بیان دیدگاهها و نقطه نظرات اعضای کمیته سرآمدی در خصوص مباحث مطرح شده به کار خود پایان داد.
نظر دهید