اخبار جلسات و نشست ها

 

 

  • تاریخ انتشار : 1395/05/17 - 19:01
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 3232
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

با حضور رییس دانشگاه نشست شورای تعهد حرفه‌ای تشکیل شد

جلسه شورای تعهد حرفه‌ای با بررسی برنامه ارزیابی تعهد حرفه‌ای برخی فراگیران دانشکده‌ها در سال تحصیلی جدید و گزارش اولیه مطالعه برخی چالش‌های تعهد حرفه‌ای در دانشگاه برگزار شد.

گالری عکس

در این نشست که بعدازظهر یکشنبه 17 مرداد 95 در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر همایون امینی مسئول دفتر برنامه‌ریزی و اجرای راهنمای رفتار حرفه‌ای هدف از تشکیل این جلسه را بررسی میزان پیشرفت مصوبات قبلی شورا دانست و افزود: جلسه‌ای که اواخر فروردین‌ماه امسال برگزار شد مصوباتی داشت که مقرر شد پیشرفت این مصوبات در مردادماه موردبررسی قرار گیرد.
وی افزود: یکی از این مصوبات مربوط به تعیین نماینده‌ای به‌عنوان مسئول تعهد حرفه‌ای در دانشکده‌ها بود که این امر صورت گرفت. همچنین مقرر شد در فاصله بین 15 اردیبهشت تا 15 خرداد کمیته و کارگروهی در دانشکده‌هایی که فراگیران آنان با بیمار ارتباط دارند تشکیل و گروهی از فراگیران برای ارزیابی تعهد حرفه‌ای مشخص و برنامه‌ای برای ارزیابی تکوینی آنان تدوین شود که این مورد نیز انجام شد.
دکتر امینی تدوین برنامه ارزیابی تعهد حرفه‌ای را بر مبنای راهنمای رفتار حرفه‌ای و ضوابط پوشش حرفه‌ای عنوان کرد و با اشاره به چگونگی مراحل تدوین این برنامه گفت: در فاصله زمانی 15 خرداد تا 15 تیرماه روسا و نمایندگان دانشکده‌ها برنامه خود را معرفی کردند و در جلسه‌ای، بازخوردهای لازم به آنان ارائه شد تا بر اساس آن برنامه اصلاح شود.
مسئول دفتر تعهد حرفه‌ای دانشگاه، با تاکید بر اجرای برنامه در سال تحصیلی 95-96 گفت: این برنامه در سال تحصیلی جدید برای 6 دانشکده‌ای که فراگیران بالینی دارند به اجرا در می‌آید.
در ادامه، روسا و نمایندگان دانشکده‌های پرستاری و مامایی، پزشکی، پیراپزشکی، توان‌بخشی، داروسازی و دندانپزشکی به تشریح  برنامه ارزیابی تکوینی رفتار حرفه‌ای فراگیران در مقاطع تحصیلی و رشته‌های مختلف بالینی پرداختند و اعضای شورا دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های خود را مطرح کردند.
سپس، دکتر فاطمه علیپور عضو دفتر تعهد حرفه‌ای دانشگاه، به تشریح مطالعه انجام شده در زمینه شناسایی موانع رعایت رفتار حرفه‌ای در محیط‌های بالینی پرداخت و گفت:  این تحقیق به‌صورت کیفی و با هدف کشف دیدگاه پزشکان و پرسنل درمانی به روش focus group در همه بیمارستان‌های دانشگاه انجام شد و 173 نفر در آن شرکت کردند.
وی پس از بیان موانعی که از سوی گروه هدف مورداشاره قرارگرفته بود افزود: موانع بسیاری در سطوح مختلف وجود دارد که رعایت رفتار حرفه‌ای را به چالش می‌کشد. بعضی از این موانع ریشه در عوامل بیرون سازمانی،  اجتماعی  و حتی جهانی دارند و بعضی دیگر به شرایط درون‌سازمانی و افراد برمی‌گردد لذا شناسایی این موانع، در جهت ارائه راهکارهای بهبودی ضروری است.
در ادامه دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه در جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده افزود: ارزیابی رفتار حرفه‌ای یک ضرورت است که نیاز به آموزش دارد و باید برنامه آن به‌گونه‌ای تدوین شود که قابل‌اجرا باشد.
رییس دانشگاه بر گنجاندن ضوابط پوشش حرفه‌ای در این برنامه تاکید کرد و گفت: اجرای فرآیند ارزیابی در سیستم به‌نوعی آموزشی است که همگان نسبت به اجرای اصول و ضوابط پایبند باشند لذا در تعریف ملاک‌ها روی مواردی تاکید کنید که موردپذیرش همه باشد برای مثال پوشش مناسب و حضور در شیفت جزء مواردی است که همه نسبت به آن اتفاق‌نظر دارند.
وی با بیان اینکه در ارزیابی فراگیران چگونگی بازخورد به آنان حائز اهمیت است افزود: باید روشی برای این منظور در نظر گرفته شود که قابل انجام باشد.
دکتر جعفریان بر الکترونیک شدن فرم‌های ارزیابی تاکید کرد و گفت: با توجه به حجم ارزیابی‌ها بایستی از مهرماه سال 96 این برنامه به‌صورت الکترونیک برای دانشجویان و اساتید اجرا شود.
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به  گزارش تحلیل کیفی موانع رعایت رفتار حرفه‌ای که در محیط‌های بالینی دانشگاه صورت گرفته است گفت: رفتار حرفه‌ای جنبه بیرونی و تعهد حرفه‌ای جنبه درونی دارد افرادی که در این محیط کار می‌کنند بیشترین دلسوزی را نسبت به بیمار دارند اما ممکن است گاهی آن‌طور که انتظار می‌رود در رفتارشان تجلی نداشته باشد.
وی افزود: بسیاری از موانعی که در این مطالعه مطرح‌شده ریشه در تفکر دولتی دارد که همه منتظریم یک نفر مشکلات را برطرف کند تا ما کارمان را به‌درستی انجام دهیم.
رییس دانشگاه تاکید کرد: برطرف کردن موانع فرهنگی یک شب میسر نمی‌شود اما موانع مدیریتی که برطرف کردن آن به  اخلاقی‌تر شدن محیط کمک می‌کند را شناسایی و اولویت‌بندی کنید تا در جلسه هیات رییسه دانشگاه مطرح شود.
دراین جلسه مقرر شد برنامه ارزیابی رفتار حرفه‌ای به مدت یک سال به‌صورت تکوینی (Formative) اجرا شود و پس از تقویت نقاط قوت و برطرف شدن نقاط ضعف آن از مهرماه سال 96، به‌صورت ارزیابی تراکمی (Summative) در گروه‌های بالینی به اجرا درآید.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: مهدی کیهان

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه خبری RSS,جلسات و نشست ها
  • کد خبر : 61893
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

2 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

"رفتار حرفه‌ای جنبه بیرونی و تعهد حرفه‌ای جنبه درونی دارد"نکته جالبی بود

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

مشکل وابستگی پزشکان به پول است. تعهدحرفه ای بوجود نمیاد

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *