برگزاری نشست صمیمانه رئیس دانشگاه با مدیران پرستاری بیمارستان ها
دکتر کریمی: اگر پزشکان و پرستاران در مورد هم قضاوت نادرستی داشته باشند چه انتظاری از مردم جامعه میتوان داشت
رئیس دانشگاه در نشست با مدیران پرستاری، بر ارتباط مستقیم مدیران پرستاری با روسای بیمارستانها تأکید کرد و گفت: مشکلات کادر پرستاری باید از طریق مترون به رییس بیمارستان منتقل شود.
گالری عکس
در این نشست که 13 اسفند 97 در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر رضایی، معاون درمان دانشگاه با اشاره به مهمترین چالشهای کشور و دانشگاه درسال 97 گفت: در انتهای سالی قرار داریم که از آغازش با بدعهدی و پیمانشکنی دولت آمریکا و بازگشت تحریمها شروع شد و همچنین در این شرایط برخی از مشکلات ساختاری و زیربنایی اقتصاد ملی نیز خود را نمایان کرد و حاصل این عوامل بیرونی و درونی بروز تنگناهایی در عرصه اداره کشور و بالطبع در حوزه بهداشت و درمان و سلامت مردم بود. خوشبختانه باتدبیری که در سطح کلان اداره کشور و وزارت بهداشت صورت گرفته، طرحهای کنترل هزینهای بهصورت ضربتی اجرا شد که بهویژه در بیمارستانها و مراکز درمانی ما نتایج آن بهخوبی مشهود است.
وی با قدردانی از همراهی کادر پرستاری دانشگاه درمدیریت منابع و مصارف بیمارستانها افزود: همکاران پرستاری در کنار تیم پزشکی و مدیریتی بیمارستان با همراهی کامل تلاش کردند تا برنامههای جاری دانشگاه در این شرایط بهخوبی اجرا شود و این احساس وظیفه بسیار قابلتقدیر است.
معاون درمان دانشگاه تقویت همبستگی میان مدیران و کارکنان بدنه دانشگاه را یکی از دستاوردهای مهم دانشگاه در سال جاری عنوان کرد و گفت: بدون اغراق باید گفت این آرامش روانی که به همت ریاست محترم دانشگاه، مدیران و کارکنان باوجود همه مشکلات موجود در دانشگاه حاکم است، بینظیر بوده و با این آمادگی که به وجود آمده، امید است روزهای سختی که پیشبینی میشود را به کمک خداوند وهمت جمعی خانواده بزرگ دانشگاه بهخوبی پشت سر بگذاریم و بتوانیم بستر آرام و مطمئنی برای خدمترسانی به مردم مهیا کنیم.
در ادامه دکتر ورعی، مدیر امور پرستاری دانشگاه ضمن تشکر از دکتر کریمی گفت: سعهصدر و الطاف رئیس محترم دانشگاه نسبت به جامعه پرستاری قابل قدردانی است. همچنین از همراهی، همدلی و اعتماد دکتر رضایی برای اینکه بتوانم در خدمت کادر پرستاری دانشگاه باشم متشکرم. در این 9 ماه مسئولیتم در مدیریت پرستاری دانشگاه همه اقدامات موردنیاز مراقبت از بیماران در هر شرایطی در مراکز تابعه در حال انجام است که این مرهون تلاشهای بیوقفه مدیران پرستاری و سایر اعضای کادر پرستاری دانشگاه است و جادارد صمیمانه از آنان تشکر کنم.
وی همچنین در خصوص مجازیسازی آموزش به بیمار از طریق سوپروایزرهای آموزش به بیمار در مراکز درمانی تابعه گفت: با همکاری مدیریت امور پرستاری دانشگاه و همراهی دانشکده مجازی با کمترین هزینه این اقدام در حال انجام است.
دکتر ورعی در پایان ضمن آرزوی سالی خوب برای همه اعضای دانشگاه گفت: جامعه پرستاری دانشگاه سفیران بسیار خوبی در امر مراقبت از بیماران هستند و تمامی تلاش ما در جهت ارتقا و پیشبرد اهداف عالی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
در ادامه هر یک از مدیران پرستاری دانشگاه صحبتها و نظرات خود را بیان و از رئیس دانشگاه و تیم مدیریتی ایشان به خاطر زحمتشان در ایجاد امنیت و آرامش در محیط دانشگاه تشکر کردند.
آریاملو مدیر پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) در این میان گفت: همه ما در کنار هم اعضای یک خانواده هستیم و همه در مقابل سختیها مقاومت و ایستادگی میکنیم. آنچه بیش از هر چیز باعث افتخار ماست این است که بهرغم همه مشکلات موجود ذرهای از خدمات ما به بیماران کم نشد. و این انگیزه خدمت به مردم ازآنجهت است که کارکنان به مسئولین خود اعتماد داشته و ایشان را در کنار خود میدانند. من بهعنوان نماینده کادر پرستاری این مرکز پیام تشکر و قدردانی کارکنان مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) را به آقای دکتر کریمی رئیس محترم دانشگاه میرسانم.
مترون یعنی مادر، مادر یعنی محبت بی انتظار
دکتر کریمی، رئیس دانشگاه نیز در جمعبندی مباحث مطرحشده، چند توصیه را به مترون ها یادآور شد و گفت: ابتدا باید بپذیریم که پزشکان و پرستاران یک تیم هستند و با همفکری و کمک یکدیگر راحتتر میتوانند به وظایف خود عمل کنند. نباید مغلوب بازی عدهای شوید که تلاش میکنند پزشک و پرستار را در مقابل هم قرار دهند. در اینکه مسائلی وجود دارد که باید در طول زمان حل شود شکی نیست اما واقعیت این است که ما یک تیم هستیم و باید مشکلاتمان بین خودمان حل کنیم؛ همانند مسائلی که برای یک خانواده پیش میآید و نباید به بیرون منتقل شود. توجه به این نکته باعث ایجاد آرامش در محیط میشود.
وی افزود: در طول سالهایی که به حرفه پزشکی پرداختم و در دوران دانشجویی که در تمامی بیمارستانهای دانشگاه فعالیت داشتم به این بینش رسیدهام که پزشکی بهتنهایی کاری از پیش نمیبرد. درحالیکه با همگرایی، خرد جمعی و کار تیمی بسیاری از مسائل برطرف میشود و شکل و تعریف روابط بین پزشک و پرستار بهبود مییابد. پزشک و پرستار یک تیم هستند و برتری بین آنها وجود ندارد. این واقعیت انقدر عادی شده که کمتر موردتوجه قرار میگیرد مانند هوای موجود در پیرامونمان که نمیبینیم ولی وجود دارد. برای یک تیم بودن و یکدست شدن باید تلاش کنیم و این رویکرد را به بدنه پرستاری منتقل کنیم. اگر پزشکان و پرستاران در مورد هم قضاوتهای نادرستی داشته باشند چه انتظاری از مردم جامعه میتوان داشت.
دکتر کریمی بابیان اینکه، خوب کار کردن نیاز به یک محیط خوب هم دارد افزود: محیط خوب و مناسب را باید خودمان بسازیم. درحالیکه بیشترین ساعات روز را در محیط بیمارستان میگذرانید باید کاری کنید که این ساعتها برایتان سخت نگذرد. اگر همکارانی دارید که ضد تیم درمانی تبلیغ میکنند با رفتار مناسب خود باعث تغییر رویه در آنان شوید.
رئیس دانشگاه بار دیگر بر ارتباط اداری مستقیم مدیران پرستاری با روسای بیمارستانها تأکید کرد و گفت: من این امر را به روسای بیمارستانها نیز تأکید کردهام. مشکلات گروه پرستاری باید در دفتر پرستاری و توسط مترون حل شود. البته منظور از دفتر پرستاری تیمی است که مدیرپرستاری را همراهی میکند. معمولاً تصمیماتی که بهصورت جمعی گرفته میشود خطای کمتری دارد، عصبانیتها کنترلشده تر و واکنشهای آن به محیط منطقیتر است. هیچکس حق دخالت در امور پرستاری بهجز مترون را ندارد. بنابراین این فرهنگ باید در بیمارستانها جابیفتد که پرستاران مسائل خود را به واحدهای دیگر منتقل نکنند و مشکلاتشان را فقط با مترون ها درمیان بگذارند. بسیاری از مسائل با این روش برطرف میشود. اما اگر مترون بهتنهایی قادر به حل مسئلهای نبود باید آن را مستقیماً به رییس بیمارستان منتقل کند و رییس بیمارستان باید مشکلات را از زبان یک نفر که آنهم مترون است بشنوند. این رویکردی است که من سالها آن را تجربه کردهام و نتیجه موفقی هم داشته است.
رئیس دانشگاه با تأکید براینکه مدیران پرستاری باید در مجموعه نقش مادری را ایفا کنند افزود: هیچ واژهای زیباتر از مادر نیست. برای اینکه پرستاران مشکلاتشان را فقط با شما درمیان بگذارند باید نقش مادری به معنی محبت بی انتظار را ایفا کنید. پرستاری شیفت شبی که باوجود مشکلات مختلف خانوادگی، بادهها مسئله در بخش مواجه میشود فردای آن روز چه حالی خواهد داشت؟ اگر این پرستار هنگام بیان مسائل خود به مدیر پرستاری با یک انسان سخت و بیروح مواجه شود قطعاً دچار تنش خواهد شد. بهترین روش در این شرایط اینکه مدیر پرستاری اول یک گفتگوی دوستانه با این پرستار برقرار کند و بعد مشکلات او را بشنود. اگر چنین روشی را در پیش بگیرید قطعاً همه پرستاران مشکلات خود را فقط با شما درمیان میگذارند.
دکتر کریمی بابیان اینکه مسائل حوزه پرستاری باید بهصورت هفتگی به رییس بیمارستان منتقل شود افزود: روسای بیمارستانهایی که منصوب شدند فینفسه آدمهای خوبی هستند اما به دلیل مشغلهای که دارند گاهی لازم است توجه بیشتر به امور پرستاران را به آنان یادآوری کنید. برای پرهیز از انباشت مسائل، بهصورت هفتگی با روسای بیمارستانها ملاقات کنید و مشکلات خود را موردی مطرح کنید و راهحل آن را نیز ارائه دهید. با این روش قطعاً روسای بیمارستانها نیز به حل مشکلات حوزه پرستاری کمک میکنند. معمولاً افرادی که در صف مقدم مواجه با مشکلات هستند راهحلهای بهتری را نیز میتوانند ارائه دهند.
رئیس دانشگاه برای تقویت روابط کادر پرستاری با روسای بیمارستانها، به مترون ها توصیه کرد: در طول سال بهطور جداگانه برای سرپرستاران و سوپروایزرها، یک یا دو نشست را با رییس بیمارستان برنامهریزی کنید. بهتر است خودتان در این نشست حضور نداشته باشید و اجازه دهید که آنان بتوانند مشکلات کاری خود را بیان کنند. پیش از تعطیلات نوروز نیز فرصت خوبی است که این نشست را برگزار کنید. ازآنجاکه رییس بیمارستان همیشه فرصت ملاقات با همه پرستاران را ندارند برای تحقق این امر نیز میتوانید در طول سال یک یا دو نشست را با حضور کادر پرستاری در سالن اجتماعات مجموعه خود برگزار کنید. من هم بهعنوان رییس دانشگاه نمیتوانم 7 هزار پرستار را ملاقات کنم ولی میتوانم شمارا بهعنوان نماینده کادر پرستاری ببینم و این وظیفه شماست که پیام این نشست را به آنان منتقل کنید.
دکتر کریمی توجه به نیروی انسانی را ضروری دانست و گفت: همیشه اعتقادم براین بوده که باید به نیروی انسانی توجه و به حل مشکلات آنان رسیدگی شود. شرایط آینده قابل پیشبینی نیست ممکن است سختتر و یا آسانتر شود. اما حتی اگر شرایط سختتر شود تا وقتیکه من این مسئولیت را برعهده دارم رویکرد دانشگاه در اولویت بودن نیروی انسانی تغییر نمیکند. معتقدم اگر تیم درمان خودشان راضی و باانگیزه نباشند نمیتوانند رضایتمندی مراجعهکنندگان را جلب کنند.
رییس دانشگاه، بابیان اینکه دانشگاه تهران یک دانشگاه باسابقه و ریشهدار است افزود: مترون در بیمارستان نقش و جایگاه اساسی دارد به شرطی که مسئولان دانشگاه و بیمارستان این جایگاه را درک کنند و خود شما هم باید قدر این موقعیت را بدانید.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود در توصیه پدرانه خود به مجموعه دانشگاه گفت: رضایت انسانها از زندگی رابطه معکوس با سطح توقعات آنان دارد. هرچه توقع افراد از اعضای خانواده، محیط و همکاران و اجتماع کمتر باشد رضایتمندی آنان در زندگی بیشتر میشود. البته منظورم این نیست که ما بهعنوان مسئولان دانشگاه از وظایف خود شانه خالی کنیم بلکه این یک توصیه کلی است که نتیجه خوبی به همراه دارد. شما هم بهعنوان مدیران پرستاری با کادر پرستاری زیرمجموعه خود همانند یک مادر محبت بی انتظار داشته باشید قطعاً نتیجه آن را خواهید دید.
خبر: نجمه باهو / سمیرا کرمی
عکس: نجمه باهو
ارسال به دوستان