محتوای خبری دانشکده توانبخشی

  • تاریخ انتشار : 1400/09/28 - 13:21
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 344
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

برگزاری نشست هیئت رئیسه دانشکده توانبخشی با دبیر شورای راهبردی توانبخشی وزارت بهداشت

نشست هیئت رئیسه دانشکده توانبخشی با دکتر محمدتقی جغتایی عضو و دبیر شورای راهبردی توانبخشی وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده توانبخشی، این نشست روز شنبه 27 آذر 1400 با حضور دکتر سید احمدرضا خاتون آبادی رئیس دانشکده و معاونین در دفتر دبیر شورای راهبردی توانبخشی وزارت بهداشت برگزار شد.
در این نشست ابتدا دکتر خاتون آبادی ضمن معرفی اعضای هیئت رئیسه دانشکده توانبخشی، از ایمان، تعهد و اخلاق این اعضا برای پیشبرد هماهنگ حرف و عمل، اجرایی شدن اهداف و همچنین تلاش برای ارتقای سطح ارائه خدمات به جامعه در راستای سیاست های کشور سخن گفت.
وی همچنین گزارشی از برنامه ریزی های انجام شده برای همکاری با بخش توانبخشی بیمارستان مرکز طبی کودکان و همچنین بازدید از پایگاه میثم به دنبال درخواست توسعه خدمات توانبخشی در مراکز بهداشتی ارائه کرد.
دکتر خاتون آبادی درخصوص ضعف در نظام ثبت داده ها و عدم وجود آمار منسجم در حوزه اختلالات توانبخشی مطالبی ارائه کرد و از نیاز به ورود توانبخشی به حوزه های پیشگیری و بهداشت برای ارتقا و پیشرفت این خدمات سخن گفت.
دکتر آذر مهری سرپرست معاونت آموزشی دانشکده مطالبی برای ارتقای حوزه آموزش توانبخشی ارائه کرد و گفت: در این حوزه نیازمند راهکارهای نوین آموزشی هستیم؛ با توجه به مجازی شدن آموزش ها و حضور رشته های توانبخشی در جامعه، تهیه برنامه ای برای پیشبرد کلاس های عملی به صورت شبیه سازی بسیار مفید خواهد بود. وی همچنین از نیاز به تدوین برنامه آموزشی برای توجه به مبحث پیشگیری از بیماری های توانبخشی سخن گفت.
دکتر حمید دالوند سرپرست معاونت پژوهشی دانشکده از برنامه های پژوهشی و حرکت در مسیر انجام پژوهش های جامعه محور سخن گفت و اظهار کرد: با توجه به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران در پژوهش کشور، به دنبال آن هستیم که پژوهش های جامعه محور را افزایش دهیم و با توجه به نیاز و در راستای فعالیت های ساختاری جامعه این پژوهش ها صورت گیرد.
وی همچنین تصریح کرد: در بحث فناوری و تجاری سازی محصولات توانبخشی نیز پیشرفت لازم است که در این راستا اقداماتی با شرکت های دانش بنیان صورت گرفته و امید است با همفکری، این تلاش ها و اقدامات اثر بخش شود.
دکتر نعمت الله روحبخش سرپرست معاونت دانشجویی فرهنگی اظهار کرد: در حوزه دانشجویی فرهنگی، در بحث اخلاق حرفه ای نیازمند ارتقا هستیم و می بایست طوری عمل کنیم که مهارت دانشجویان در راه خدمت به جامعه پیشرفت کند و به نوعی تعامل بین دانشگاه و جامعه ارتقا یابد.
وی تصریح کرد: دانشجو باید آگاهی لازم را در راستای علت کسب مهارت بیاموزد و از آن برای خدمت رسانی درست به بیماران استفاده کند.
دکتر سید محسن میر معاون اداری مالی دانشکده گفت: با توجه به سابقه آموزشی و خدمات درمانی دانشکده توانبخشی و در راستای سیاست های قبلی، به دنبال تبدیل دانشکده به قطب توانبخشی کشور هستیم و امیدواریم بتوانیم در حیطه آموزش، پژوهش و بین الملل طوری عمل کنیم که ارزش افزوده و مزیت رقابتی برای دانشکده ایجاد شود و خدمات و فعالیت حوزه های معاونتی ارتقا یابد.
دکتر سیامک بشر دوست معاون بین الملل دانشکده تصریح کرد: در حوزه بین الملل تمرکز دانشکده تاکنون بیشتر بر روی جذب دانشجویان بوده است و در بحث کیفیت نیازمند راهنمایی و ارتقا هستیم؛ با توجه به حضور اساتید نخبه علم توانبخشی در دانشکده، با تامین زیرساخت ها و بودجه، می توان برای ارتباط مناسب با دیگر دانشگاه ها و به طور کلی ارتقای کیفیت ارائه خدمات بین الملل تلاش کرد.
دکتر جغتایی، ضمن استقبال از روحیه مشورت طلبی دکتر خاتون آبادی و پیگیری معاونین دانشکده برای حرکت در راستای ارتقا و پیشرفت ارائه خدمات اظهار کرد: از دیدگاه من، دانشکده توانبخشی در دو حوزه دانش و مهارت در بالاترین سطح آموزش توانبخشی کشور قرار دارد و با توجه به ورود افراد باهوش به این رشته، توانمندی برای ایجاد یک تغییر و تحول خوب در رشته توانبخشی وجود دارد.
یک بخش این تغییر و تحول، نیاز به حرکت به سمت تکنولوژی ها با رویکرد جدید و ابزارهای روز دنیا در حوزه درمان و پژوهش است؛ با توجه به آنکه بیشتر تکنولوژی های حوزه توانبخشی IT محور است، باید در حوزه استفاده از این تکنولوژی ها پیشرفت کرد. برخی از تکنولوژی های توانبخشی توسط روانشناسان استفاده می شود اما در حوزه توانبخشی بلااستفاده مانده است.
دکتر جغتایی ضمن اشاره به برنامه ملی توانبخشی و توصیه سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: توانبخشی در سطح سوم ارائه خدمت که بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی است فعال است و می بایست در دو سطح دیگر ارائه خدمت نظیر؛ سطح اول، مراکز بهداشتی و سطح دوم بیمارستان های عمومی و مطب های سرپایی که پیشگیری، درمان و مداخلات به موقع را در پی خواهد داشت نیز پیشرو باشد.
وی از اقداماتی که می توان در این راستا انجام داد سخن گفت و اهمیت آموزش در جامعه و تائیر آن در سبک زندگی افراد را در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها شرح داد و به تعامل حوزه بهداشت با توانبخشی تاکید کرد.
وی تغییر کوریکولوم آموزشی دانشجویان در این راستا را برای پیشبرد این هدف مفید عنوان کرد و گفت: دانشجو باید از ابتدا با حوزه های مختلف آشنا شود؛ به صورت حساب شده در شبکه بهداشت و مراکز ارائه خدمات درمان حضور یابد، استفاده از ابزار روز را فرا گیرد تا این تغییر و تحولات به طور اساسی شکل گیرد.
وی همچنین مطالبی در خصوص اقداماتی که می توان در حوزه بین الملل برای پیشرفت و ارتقا انجام داد ارائه کرد و از برنامه ریزی برای تاسیس مراکز ارائه خدمت در کشورهای دیگر سخن گفت.
دبیر شورای راهبردی توانبخشی وزارت متبوع از تمرکز بر اخلاق حرفه ای سخن گفت و تصریح کرد: توجه و تمرکز بر روی اخلاق حرفه ای بسیار مهم است و در این حوزه نیز اقدامات بسیاری می توان انجام داد، دانشجویان باید با مشکلات جامعه آشنا شوند، در فعالیت های داوطلبانه و کارهای گروهی حضور یابند و از نزدیک با جامعه و نیازهای آن تعامل برقرار کنند و به جزئیات اهمیت دهند.    
وی در پایان آگاهی نظام ارجاع از خدمات توانبخشی را مهم دانست و گفت: باید در نظام ثبت و تهیه بانک های اطلاعاتی به خوبی عمل شود و در همین راستا است که خدمات توانبخشی و توانمندی افزایش پیدا می کند.
توانبخشی در برخی حوزه ها نظیر توانبخشی روان، توانبخشی شناختی و توانبخشی سالمندان مغفول مانده است و امید است با ورود بخش آموزشی به این حوزه ها، شاهد پیشرفت آنها نیز باشیم.

 

  • گروه خبری : دانشکده توانبخشی
  • کد خبر : 202839
لیلا  روستا
تهیه کننده:

لیلا روستا

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *