جلسه هم اندیشی رئیس دانشکده فناوری نوین پزشکی با مدیران گروه های آموزشی این دانشکده برگزار شد
جلسه مشورت و هم اندیشی رئیس دانشکده فناوری های نوین پزشکی با حضور مدیران گروه های آموزشی این دانشکده با موضوع بررسی مسائل دانشکده در حیطه آموزشی، پژوهشی و فناوری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده فناوریهای نوین پزشکی، دوشنبه 5 آبان 99، دکتر علیرضا احمدیان، رئیس دانشکده به همراه دکتر جعفر آی، معاون آموزشی و دکتر علی فرزین، مدیر آموزش این دانشکده با مدیران گروههای آموزشی دانشکده دیدار کردند.
در ابتدای جلسه دکتر علیرضا احمدیان، رئیس دانشکده، گفت: در همین ابتدا بهتر است با هم هماهنگ شویم تا بهصورت فصلی این جلسات را برگزار کنیم تا بتوانیم هم درباره مسائل دانشکده گفتگو کنیم و هم مواردی که در هیئترئیسه دانشگاه مطرح میشود را به گروههای آموزشی منتقل کنیم. با توجه به شیوع ویروس کرونا رویکردهای آموزش تغییریافته است و آموزش مجازی که هنوز بالغ نشده بود را بدون آمادگی کامل بهعنوان جایگزین پذیرفتیم. ما در آموزش چندین رکن داریم که همه اینها در آموزش مجازی محقق نمیشوند ازجمله آنها تعامل و الگوی رفتاری استاد است. ما چقدر میتوانیم انرژی خود را در آموزش مجازی منتقل کنیم؟. ادامه این مسیر آیا احتیاج به تغییر و بازنگری ندارد؟ بهعنوان اصلیترین رکن آموزش یعنی همان تعامل دانشجو و استاد، چقدر میتوانیم مؤثر عمل کنیم؟ این موضوعی است که نیاز است راجع به آن نظر شما را بدانیم. قاعدتاً بهترین روش تلفیق آموزش مجازی و حضوری است. نکتهای که حتی در جلسه با هیئترئیسه دانشگاه مطرح شد این بود که اگر درسی میتواند حتی پنجاهدرصد بهصورت مجازی ارائه شود پس باید در کوریکولوم آن لحاظ شود. در شرایط حاضر استفاده درست از دستیار آموزشی TA خیلی میتواند مؤثر واقع شود. بازخوردهایی که در این زمینه داشتیم راضیکننده بوده است. در این خصوص نیز پذیرای نظرات شما هستم. میخواهم که نگاه شما مدیران گروهها، نگاه راهبردی باشد و خود را درگیر مسائل جزی نکنید. مدیران گروه ارکان اصلی اجرای سیاستهای دانشکده هستند. ارتباط شما با هیئترئیسه دانشکده ضعیف است و باید تقویت شود که البته اشکال اول خود ما هستیم. مطمئناً این جلسات باید بیشتر شود. اگر شما هم با هیئترئیسه دیدار میکنید صرفاً به خاطر مسائل حاشیهای نباشد بلکه مسائلی اصلی و راهبردی را پیشنهاد دهید. مدیر گروه صرفاً گرداننده امور جاری گروه نیست بلکه وظیفه اصلی او راهبری و کمک در اجرای برنامههای دانشکده است. باید بسیاری از فرآیندها در دانشکده اصلاح شود. برای اصلاح آنها نیز برنامهریزی و جسارت اجرا لازم است. هر گروه میتواند یک فرآیند را پیشنهاد دهد تا اصلاح کنیم. روالهای آموزشی در همه گروهها باید یکپارچه باشند و سلیقهای عمل نشود و در مسیر روبهجلوی دانشکده آنها را اصلاح کنیم. اصلاح روالها از اجرای آنها مهمتر است. در بحث پژوهش نیز بحث ارتباطهای میانرشتهای شکلگرفتهاند که باید آن را تقویت کنیم. با توجه به محدودیت بودجه پژوهشی دانشکده باید طرحهای تحقیقاتی کاربردی و نیاز محور میانرشتهای تعریف کنیم. پیرو دو جلسه اخیر که با بیمارستانهای امام خمینی و امیراعلم در خصوص تأسیس دفتر همکاری دانشکده و بیمارستان داشتیم صحبتهای خوبی مطرحشده و علاقه بسیار زیادی همکاران بالینی نشان دادهاند. باید بگویم که مدیران و اعضای هیئتعلمی دانشکده بازوهای اجرایی این همکاریها خواهند بود.
در ادامه دکتر جعفر آی، معاون آموزشی دانشکده گفت: در خصوص آموزشهای مجازی از ماه اردیبهشت دانشکده سعی کرد خود را با آن وفق دهد و نسبتاً عملکرد خوبی داشتیم. در حال حاضر دستورالعملی با نام آموزش ترکیبی ابلاغ شده است که به مدیران گروه ارجاع شده است. با توجه به برنامه دورکاری در زمان شیوع کرونا در خصوص حضور کارکنان و بهخصوص اعضای هیئتعلمی مشکلاتی وجود دارد چراکه همچنان مشخص نیست که اعضای هیئتعلمی زمانی که دورکار هستند با توجه به اینکه باید ساعت حضور آنها در سیستم پر شود برای روزهای دورکاری چه باید بکنند. پس از پیگیری از ستاد دانشگاه سعی کردیم با تلفیق دستورالعمل ستاد دانشگاه و مصوبات ستاد کرونا تصمیمگیری کرده و نهایتاً آخر سال برای تعیین ذخایر مرخصی ایشان مساعدت کنیم. مدیران گروههای آموزشی بازوان معاونت آموزشی هستند و باید با این معاونت همفکری کرده و در یک مسیر گام بردارند تا در مسائل مختلف ازجمله موضوع حقالتدریسها به تعادل برسیم. چراکه با توجه به وجود اساتید برجسته در گروهها نیازی به استفاده از حقالتدریس نیست.
سپس دکتر غلامرضا حسنزاده، مدیر گروه آموزشی علوم اعصاب و مطالعات اعتیاد، گفت: امیدوارم این جلسات تکرار شود چرا که باعث همگرایی هر چه بیشتر در دانشکده میشود. من در ابتدا دو کتاب را در خصوص دانشگاههای خارج از کشور در این جلسه معرفی میکنم. کتابهای «ایده دانشگاه» و نگرش انتقادی به دانشگاه هاروارد «که هر دو ترجمه شده هستند. در کتاب ایده دانشگاه نکته جالبی در خصوص گروههای آموزشی دارد که میگوید»: دانشگاهها نهادهایی هستند که به سمت ناکارآمد شدن میروند، دلیلش هم این است که گروههای آموزشی آنها به سمت ناکارآمد شدن میروند که البته دلیل آن نیز این است که افراد متوسط را میپذیرند چرا که گروهها اگر از افراد برجسته برخوردار شود همیشه جبههای برای ورود افراد دیگر به گروه وجود دارد؛ بنابراین همه گروهها اعضایی متوسط دارند که یک مدل فکری دارند. وجود فرآیندهای یکسان در دانشکده و نیاز به اصلاح آنها مستلزم توانمندسازی کارشناسان و همچنین اعضای هیئتعلمی است. دانشکده فناوریهای نوین پزشکی این امکان را دارد که بتواند در برقراری روابط بینالملل، دورههای فلوشیپ و پسا دکتری یک دانشکده سرآمد باشد. در خصوص آموزش مجازی نکته جالب است این است که عدالت آموزش را ایجاد کرده و برای همگان قابلدسترس است. در زمان مکان نمیگنجد و این مزیت دیگر آن است. تعامل دانشجو و استاد، ارزشیابی دانشجویان از ضعفهای آموزش مجازی است. اینکه اعضای هیئتعلمی دورکار میشوند برای ایشان مرخصی لحاظ نشود. در خصوص حقالتدریسها گاهی اوقات تنوع دروس بهگونهای است که نمیتوان از حقالتدریس استفاده نکرد.
در ادامه دکتر حسین قنبری، مدیر گروه نانوفناوری پزشکی، گفت: نقش دپارتمانها در دانشکدهها و دانشگاه حیاتی است. در وزارتخانه نیز این سیاست را در پیشگرفتهاند که گروههای قویتری بسازند. به نظرمن درگیر شدن در مسائل روزمره گروه، راهبری کلان گروه را دچار مخاطره میکند. مدیر گروه باید درگیر تولید محصولات جدید و همکاری با بالین و... شود. کتابی از توانمندیهای گروهها در سطح دانشگاهها وجود دارد که تمام توانمندیهای یک گروه آموزشی را در هر دانشگاه با فرمولهای علمی و با مزیت رقابتی سنجیده است. برای مثال در جدول مقایسهای این کتاب گروه نانو فناوری پزشکی نفر اول و دارای توان صد برابر گروه مشابه در دانشگاه بعدی است. برای همراه کردن گروهها با سیاستهای دانشکده باید مدیران گروه نیز در تدوین آن سیاستها شرکت کنند. نقش گروهها باید پررنگ شود و مدیر گروه باید در راهبردها کنار رئیس و معاونین دانشکده قرار گیرد. در خصوص آموزش مجازی کارگاههای عملی ضعیف شدهاند. در حال حاضر آزمایشگاه با کمبود فضای فیزیکی مواجه شده است که باید چارهای اندیشید. در خصوص حقالتدریسها کاملاً موافقم که باید بیشتر از اساتید داخل دانشکده استفاده کرد. در خصوص حضور هیئتعلمی نیز با توجه به شرایط کنونی بر اساس عملکردشان فرمول سازی و معادلسازی شود. در خصوص مأموریت مدیران گروه باید گفت که آوردهها و افتخارات این ارتباطهای برونسازمانی قابلتوجه است. لیکن این جلسات اگر بهصورت منظم برگزار بشود میتوان برنامهریزی کرد و این خلأ عدم حضور را پر کرد.
پسازآن، دکتر الهه متوسلی، مدیر گروه پزشکی مولکولی گفت: در خصوص آموزش، ما از سیستم تلفیق حضوری و مجازی چه برای دانشجویان ایرانی چه دانشجوی بینالملل استفاده میکنیم. موضوع دیگر این است که ماهیت گروه پزشکی مولکولی با ارتباط با بالین شکل میگیرد. زمینهسازی ارتباط با بیمارستان مستلزم کمک دانشکده است. از دانشکده مجوز برنامهریزی برای پذیرش دانشجوی بینالملل کارشناسی ارشد پزشکی مولکولی را خواستارم. در گروه میتوان برای این رشته کوریکولوم تنظیم کنیم. گروه پزشکی مولکولی نیاز به اعضای هیئتعلمی جدید دارد. مورد دیگر این است که ما منتظر نتیجه جلسه با بیمارستان امام خمینی هستیم تا بتوانیم برنامههای خود را شروع کنیم. پیشنهاد میکنم دانشجویان یک گروه به آموزش آفلاین گروههای دیگر دسترسی داشته باشد.
دکتر بابک نگاهداری، مدیر گروه زیستفناوری پزشکی گفت: گروههای آموزشی در دانشگاههای کشور تجمیعی از اعضای هیئتعلمی هستند و تلفیق نیستند. بردار پیشرفت هیئتعلمی با بردار پیشرفت گروه همسو نیستند. یک هیئتعلمی دارای پیشرفت فردی است و جایگاه هیئتعلمی دیگر در همان گروه تأثیری در آن ندارد. هیچوقت به حاصل جمع فعالیت گروه وزنی داده نمیشود. رقابتهای درونگروهی بعضاً مانع از همافزایی برون گروهی میشود. در خصوص حضور علمی شاید بهتر باشد شاخصهای عملکردی را بیشتر معیار قرار دهیم. ارتباطات برونسازمانی اعضای هیئتعلمی زمینهساز و ایجاد فرصت ارتباط دانشکده با صنعت، ... است. فردگرایی یک مدیر گروه آفت است. روحیه جمعگرایی لازمه شخصیت یک مدیر گروه است. ما در گروه برای تعیین محوریت پایاننامههای دورهای هم جلسات مشترک با اساتید گروه و هم با دانشجویان گروه گذاشتهایم و برای هر دانشجو و هر استاد یک حیطه را مشخص کرده و یک مگا پروژه را پیش میبریم. همکاری گروه ما با گروه پزشکی مولکولی مؤید این مطلب است که ما ارتباط بین گروهی را نیز پیش میبریم. ما در یک سال اخیر سه پروژه ارتباط با صنعت را در دست داریم. فن بازار امسال به عهده گروه ما گذاشته شده است.
دکتر محمود اعظمی، مدیر گروه مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی، گفت: ما میتوانیم از سیستم شعاع برای پایش امور هیئتعلمی استفاده کنیم. پیشنهاد میشود در سایت دانشکده فایلهای آموزشی آفلاین بارگذاری شوند. در خصوص آزمایشگاه باید بگویم که کارشناس آزمایشگاه به تعداد کافی نداریم و مدیریتی برای مواد آزمایشگاهی وجود ندارد.
در پایان دکتر فرزین، مدیر آموزشی دانشکده، گزارشی از برگزاری کلاسهای مجازی گروههای آموزشی در ترم جاری بر اساس گوگل فرم های پر شده توسط اساتید ارائه کردند.
نظر دهید