• تاریخ انتشار : 1399/04/14 - 16:14
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1009
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه

اولین جلسه کمیته فناوری اطلاعات در برندینگ دانشگاه

دکتر ترابی: برای تولد جلوه جدیدی از دانشگاه در کمیته فناوری اطلاعات، تلاش می کنیم

روابط عمومی، ‌علم هنر و حرفه است،‌ کسانی که در این حوزه کار می‌کنند باید این سه مورد را در خودشان تقویت کنند و اگر غیر از این باشد درواقع تلاش‌ها تأثیر مورد انتظار را نخواهند داشت،‌ اثرانگشت شمارا نمایش نمی‌دهند و یک‌چیز معمولی است که هرکسی می‌تواند انجام دهد.

دکتر ماشاءالله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه گفت: برندینگ به معنی خوش‌نامی است، درواقع مجموعه تلاش‌هایی است که تمایز هر سیستمی را مشخص و این تمایز را به نحوی معرفی که در مخاطب ایجاد جذابیت و وابستگی کند. درواقع یکی از وظایف جدی و اصلی روابط عمومی حفظ ارزش‌های برند و خوش‌نامی و برنامه‌ریزی برای ارتقای این ارزش‌هاست.

وی گفت: در جنبه‌های مختلف به شکل اتوماتیک این کار را انجام می‌دهیم، به‌طور مثال هنگام تولید خبر در حال معرفی بخشی از سازمانمان هستیم، منتهی وقتی‌که جهت‌گیری آن مشخص نباشد، خروجی منجر به ایجاد جذابیت و وفاداری نشده و ضد خودش عمل می‌کند. در هنگام تولید خبر یا واقعه، باید توجه داشت با چه مدیایی منتقل شود که جذابیت بیشتر و بهتری دارد و گروه مخاطبی که با این خبر مواجه می‌شوند،‌ کدام‌یک این خبر برایشان مهم‌تر است.

دکتر ترابی گفت: ابزار اینستاگرام در دانشگاه با تلاش سرکار خانم مهندس نعیمی در حال فعالیت است و به‌ راحتی به ما گزارش می‌دهد که این خبر چه اندازه مورد اقبال و توجه بوده است،‌ چه گروه‌هایی به آن توجه کرده و يا آن را تائید کرده‌اند. اگر از جنبه برند بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم،‌ پس انتخاب مدیاها برایمان مهم می‌شوند. ما در تولید خبر می‌بایست مدیاهایی که مخاطبین بیشتری از آن استفاده می‌کنند را در نظر داشته باشیم.

در نحوه نگارش موضوع و استفاده از تصاویر می‌بایست دقت کنیم،‌ آیا باید از آن ویدئو کلیپ تهیه شود و... یا خبر،‌تیتر و لید چگونه باشد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به اقدام دیگری که در پرتال به‌صورت هوشمند فعال است، ‌عدم امکان درج تیتر و لید های تکراری است که تلاش همکاران را در خلق تیتر و لیدهای خلاقانه بالا می‌برد. همچنین این امکان وجود دارد که لینک‌های مرتبط را در اخبار و گالری‌ها و ویدئو ها استفاده کنیم که این کار  maping را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در این کمیته، فناوری‌هایی که ایجاد map می‌کند را مورد استفاده قرار داده و مسیر را بازبینی و بازآفرینی کنیم،‌گفت: بعد از یک مدت، ما یاد می‌گیریم که با جلسات عادی برخورد نکنیم، هر جلسه به رآی خود دارای هویت بوده و فردی که وارد جلسه می‌شود،‌احساس نکند که این جلسه با جلسه قبلی برایش یکی است و زمانش را از دست‌ داده است،‌ بعبارتی هر گلی یک بویی دارد و هر جلسه نیز باید بو و طراوت خاص خود را داشته و این طراوت را کسی که منعکس می‌کند، خودش باید ابتدا آن را حس کند تا بتواند منتقل کند.

وی گفت:  روابط عمومی جایگاه هنر، ‌علم و حرفه است،‌ کسانی که در این حوزه کار می‌کنند باید این سه مورد را در خودشان تقویت کنند و اگر غیر از این باشد درواقع تلاش‌ها، تأثیر مورد انتظار را نخواهند داشت و یک‌چیز معمولی است که هرکسی می‌تواند انجام دهد.

وی بابیان اینکه در کمیته فناوری ما می‌خواهیم به بعد فناوری یا second life که همان زندگی دوم تعبیر میشود، بپردازیم.
زندگی اول که همان زندگی واقعی می‌شود، همین حالتی است که اینجا دور هم نشسته‌ایم و گفتگو می‌کنیم، یک سری محدودیت‌ها در آن وجود دارد که زندگی دوم آن محدودیت‌ها را حذف کرده است. به‌طور مثال شبکه‌های اجتماعی تابع زمان و مکان نیستند و هر ساعت از شبانه‌روز افراد در حال ارتباط باهم هستند. چیزی که درگذشته ممکن نبود. پس فناوری به‌تدریج فضایی را خلق کرده است، تحت عنوان زندگی دوم و افراد در زندگی دوم دارای هویت هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه گفت: ‌افراد می‌توانند بعنوان یک موجود کاملاً مجازی، آواتارهای کامپیوتری ایجاد کنند. فالور جذب کنند و زندگی برایش ساخته و آن را بفروش برسانند. ربات‌هایی داریم می‌توانند کارهایی که برایش تعریف‌شده انجام دهند.به‌طور مثال فعالیت‌های بانکی، پرداخت‌ها و ... را می‌توان به‌وسیله ربات‌های هوشمند انجام داد.

از دیگر فعالیت‌های هوشمندی که به‌تازگی توسط مهندس سارا نعیمی در پرتال دانشگاه ایجادشده، امکان‌ تبدیل متن خبرهای تولیدی به‌صورت هوشمند به گفتار است که اگر تولیدکنندگان خبر به‌درستی اصول خبرنویسی و قواعد ادبی را در تنظیم خبر رعایت کنند، به‌طور کاملاً صحیحی، متن اخبار به‌صورت هوشمند، به گفتار، تبدیل میشود و فرصت را برای بهره‌مندی بیشتر مخاطبین فراهم می‌سازد.

وی در توضیح بیشتری برای درک بهتر second life (زندگی دوم) بیان کرد: ابتدا می‌بایست زندگی معمولی را خوب بشناسیم. در زندگی و مدیریت خودمان می‌بایست تئوری‌های مختلف راجع به خودمان را خوب بدانیم، اگر ندانیم نمی‌توانیم تحلیل درستی داشته باشیم، نمی‌توانیم ساده تحلیل کنیم و در نتیجه نمی‌توانیم به مراحل بالاتری از فعالیت‌های خودمان صعود کنیم. در تئوری‌های شناختی، مغز، مسئول ایده‌ها، ‌انتقادات و فرضیات است. در تئوری تحلیل روانی، قلب مسئول احساسات،‌ عشق،‌ نفرت،‌ ترس و این‌گونه موارد است؛ اما در رفتارگرایی، شامل اقدامات و آنچه که فرد انجام می‌دهد،‌ است و آن چیزی که ما می‌شناسیم مهارت نام دارد. پس اگر آن سه حوزه هنر،‌ علم و حرفه را بخواهیم در این تصویر نمایش دهیم،‌ هنر در قلب،‌ علم در مغز و حرفه در دست‌ و پا قرار می‌گیرد.

دکتر ترابی ادامه داد، این سه را باید به اوج هماهنگی برسانیم آن موقع است که معجزه اتفاق می‌افتد و خداوند در وجود هر یک از ما تبلور پیدا می‌کند،‌ اگر می‌خواهیم خدا را ببینیم باید خودمان را ببینیم و چون ما چیزی جز اراده الهی نیستم و اراده الهی تعلق‌ گرفته که ما باشیم، پس باید قدرش را خوب بدانیم. خودشناسی مقدمه خداشناسی است و ما بنده خداییم.

وی افزود: بعد از آن است که ارزش‌های محیط پویا که شامل سخت‌کوشی، مسیر مشخص، حمایت و ارتباط است، برایمان معنی پیدا می‌کند و این معنی در رفتار و اندیشه و احساساتمان معنی پیدا می‌کند، سخت‌کوشی ارزش می‌شود نه استثمار،‌ یعنی فرد سخت‌کوش انتظار تشکر ندارد و جز ارزش‌های او می‌شود. ما کارمان را با سخت‌کوشی پیگیری می‌کنیم یعنی انگیزش درونی ما بشدت بالاست و نیازی به محرک بیرونی ندارد و اگر این سخت‌کوشی مسیر مشخص داشته باشد تغییر رقم می‌خورد. ما در کارمان سخت‌کوشی‌ها را شناسایی می‌کنیم، مسیرمان را شفاف و حمایت‌ها را برانگیخته و ارتباطات را تقویت کنیم، این وظیفه ذاتی ما در روابط عمومی است.
و حال اینکه، چطور می‌توانیم انگیزه‌ها را افزایش دهیم،با ایجاد شرایط چالش‌انگیز. آن‌هم چالش مثبت. ‌توجه داشته باشید ما وظیفه‌مان امیدآفرینی است.

دکتر ترابی گفت: بحث بعدی قرار گرفتن در یک تیم است، اگر اکنون اینجا هستید قرار است یک تیم بشویم. اگر قرار است سخت‌کوشی‌تان نتیجه بدهد باید در تیم کار کرد و تلاش فردی جواب نمی‌دهد، تیم حمایت را به وجود آورده و ارتباط را تقویت می‌کند.

 وی ادامه داد: باید قهرمان سازی کنیم، روایت و داستان داشته باشیم، می‌بایست قهرمان را بپرورانیم و قهرمان را بسازیم. این‌ها می‌شوند الگو، الآن در بهداشت کسی است که 2000 سوآپ انجام داده و بیمار نشده است که این در کار خودش یک قهرمان است و باید معرفی شود. پس قهرمان سازی یکی از کارهای مهم و جدی روابط عمومی است نه اینکه قهرمان را بسازیم، چون خودش شاید متوجه نباشد، ما هستیم که باید او را بیابیم و با پرداخت درست آن را معرفی کنیم.

دکتر ترابی: محیط ما باید توسط افراد خلاق و روشن‌بین احاطه شود، ‌پس سعی کنیم ارتباطاتمان را با این آدم‌ها بیشتر کنیم، ‌عمل،‌ فکر و احساسمان حاصل جمع پنج‌نفری است که بیشترین ارتباط را با آن‌ها داریم، و ما ‌تابلوی آنها هستیم. اگر آدمی بدبین و غیر خلاق در کنار ما باشد، تابلوی ما تابلوی مناسبی نیست.

دکتر ترابی در تشریح بخشی دیگر از وظایف کمیته فناوری اطلاعت گفت: باید بتوانیم نیازها را در لحظه بیافرینیم، شما همکارانی که در کمیته فناوری هستید، می‌بایست در لحظه پیش‌بینی لازم را انجام دهید و در لحظه بتوانید فناوری‌های قابل‌استفاده و در دسترس را، فراهم کنید. به‌عنوان‌مثال در این لحظه تصمیم می‌گیرید از لایو اینستاگرام برای پوشش این جلسه استفاده کنید. پس می‌بایست تجهیزات لازم را از قبل فراهم کرده باشیم. برای هر کاری در محیط فناوری تا آنجا که ممکن است پیش‌بینی لازم را انجام دهید.

وی ادامه داد: شما باید بتوانید از هر فناوری عمومی استفاده اختصاصی کنید به‌عنوان‌مثال استفاده از بارکد در میز خدمت، کار بسیار مؤثری بود. الآن در شبکه بهداشتی دانشگاه، تعداد بسیار زیادی از بروشورها در انبارها موجود است و در نهایت که به کاربر داده می‌شود، ممکن است به نحو صحیح هم استفاده نشود. این بروشورها را می‌توان به‌وسیله ابزار نوینی چون بارکد، در دسترس عموم قرارداد. این‌گونه فعالیت‌های فناورانه، نقش مؤثری در کاهش هزینه‌ها و کیفیت ارائه خدمات خواهد داشت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه گفت: ما باید به‌طور مرتب در حال توانمند شدن نسبت به سابق باشیم، باید راه های جدید را کشف نماییم. مکاشفه زمانی اتفاق می‌افتد که شما در دل کار بروید. در دل کار هست که مکاشفه اتفاق می‌افتد و این امکان‌پذیر است.

وی افزود؛ هرکدام باید به‌جایی برسید. مثل آقای معصومی نژاد در ایتالیا، دوربین دستتان باشد،‌ خبر بنویسید و پلاتو و... هرکدام در محیطی پر نشاط تبدیل به یک خبرگزاری شوید. شما همکاران استعدادش را دارید و تمرین می‌خواهد. اول حس قلبی باید تقویت شود،‌ سپس آن هنر در قلبتان متولد و در اندیشه‌تان علوم مربوطه را پیدا کنید و تبدیل به عملیات قابل انجام، کنید.

وی یادآور شد؛ اگر چنین شد، محیط‌های چندرسانه‌ای،‌ چندوظیفه‌ای،‌ رایانه، وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، محیط‌های شبیه‌سازی‌شده، آموزش ساختاریافته، عضو تیم بودن و در زمان کوتاه کار انجام دادن، فراهم کردن سرگرمی، فراهم میشود. باید توجه کنیم از مدیا هایی استفاده کنیم که علاوه بر ماهیت‌های مختلف، بتواند سرگرم‌کننده هم باشد.

وی ادامه داد؛ یادگیری فرایندی دو جانبه است، هم تولیدکننده محتوا و هم مصرف‌کننده، یادگیرنده‌ اند و امکان شکل‌گیری مباحث گروهی هم‌روی آن فراهم باشد، مدیاهای مختلف از جمله اینستاگرام، امکان مباحث گروهی را در پست‌ها فراهم می‌کند. در بازی‌های گروهی ما باید به سمتی برویم که در موضوعاتی که می‌خواهیم فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش ایجاد کنیم، بتوانیم بازی تولید کنیم. بازی که هم آن کار را پیش می‌برد و هم نتایج جدید ایجاد می‌کند.

وی در خصوص نقش بازی در محیط‌های فناورانه و استفاده آموزشی بیان کرد: در آموزش پزشکی دنیای امروز، بازی‌هایی درست‌شده است که مثلاً یک دونده قرار است نفر اول شود، آن‌کسی که بازی را شروع می‌کند باید بتواند سیستم قلب، ریه، کلیه و عضلات آن را آماده و در طی بازی طوری عمل کند که قدرت لازم را برای رسیدن به مقصد و نفر اول شدن را پیدا کند. در این بازی، فرد باید تسلط کامل پیدا کند تا برنده شود، والا برنده نمی‌شود. بنابراین بازی‌های گروهی، اکنون جنبه‌های مختلفی به خود گرفته است و رویکردش عوض‌شده، توجه به این موضوع در روابط عمومی بسیار مهم است که ما در گروه‌های خودمان، درک بهتری به موضوعات، نرم‌افزارها و مباحث اجتماعی پیدا کنیم. بازی‌هایی که به مخاطب کمک می‌کند، ما را دنبال کند و تشویق می‌شود به خواندن مطالب ما. این امتیاز برای او آورده‌ای خواهد داشت.

وی گفت: در طی این مراحل، ما به شهروندان سازمانی می‌رسیم که فعال و پویا هستند. همکاران، دانشجویان و دانشگاهیان ما، شهروندان سازمانی یا شهروند دانشگاهی هستند که باید در ابعاد مختلف باید به آن‌ها کمک کنیم.
وی در پایان اشاره کرد: قاعدتاً روش‌هایی که مبتنی بر فناوری بهتر عمل می‌کند، عبارتست: روش‌های 3D و مجازی، شبیه‌سازی و استفاده از ابزارهای هوشمند است.

پس در این کمیته ما برای کمک به برندینگ، می‌خواهیم شما این موارد را در خدمت، معرفی کنید به‌طوری‌که ایجاد جذابیت کند و وفاداری را افزایش دهد. حوزه کاری شما در این چهارجمله‌ای خودش را نمایش می‌دهد،‌ چهارجمله‌ای که در پس آن اقیانوسی از مطالب و کار وجود دارد.

وی بابیان انتظارش از اعضای این کمیته بیان کرد: در این چهار محور دانشگاه را حمایت و برنامه‌ریزی کنید تا جلوه جدیدی از دانشگاه در زندگی دوم متولد شود. پس اساس کار شما هم تمایز است و این امکان‌پذیر است.

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 158773
حسین حاجی رضایی
تهیه کننده:

حسین حاجی رضایی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *