• تاریخ انتشار : 1395/03/19 - 13:58
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2986
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

بازدید سرزده دو تن از اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه از بیمارستان دکتر شریعتی

دکتر خردمند در بازذید از بیمارستان شریعتی در اولین روز ماه مبارک رمضان، از همه همکاران در بخش درمان، پرستاری و پشتیبانی ارائه خدمات به خاطر این‌که با دهان روزه در حال خدمت به بیماران هستند، تشکر کرد.

گالری عکس
دکتر خردمند در حاشیه این بازدید که عصر روز سه شنبه 18 خرداد 95 انجام شد، گفت: توفیقی بود که بازدیدی را در روز اول ماه مبارک رمضان از اورژانس بیمارستان شریعتی داشته باشیم و لازم است ابتدا از همه همکاران در بخش درمان، پرستاری و پشتیبانی ارائه خدمات به خاطر این‌که با دهان روزه در حال خدمت به بیماران هستند، تشکر کنم.
وی شرایط اورژانس بیمارستان شریعتی را شبیه به سایر بیمارستان‌های دانشگاه خواند و افزود: آنچه واضح و مسلم است بار مراجعه و میزان پذیرش بالاتر از ظرفیت تعریف‌شده اورژانس است و از سویی نیروی انسانی نیز متناسب با تعداد تخت‌های اورژانس پیش‌بینی‌شده است و امروز که 2 تا 3 برابر ظرفیت اسمی اورژانس بیمار داریم عملاً کیفیت ارائه خدمات به نحو مطلوب امکان‌پذیر نیست. به‌هرحال ازدحام و استقرار بیمار در مکانی غیر از تخت‌های تعریف‌شده، عدم دسترسی و چرخش مناسب نیروی انسانی در آن‌ها می‌تواند در کیفیت خدمات تأثیرگذار باشد. لذا آنچه بیش از همه ملموس است نیاز بیشتر به تخت‌های بیمارستانی است. امیدواریم سیاست‌های دولت و وزارت بهداشت بتواند تأمین‌کننده نیاز مالی برای ایجاد این زیرساخت‌ها باشد.
معاون بین‌الملل دانشگاه وضعیت اورژانس بیمارستان شریعتی را در ارائه خدمات درمجموع مناسب خواند و افزود: خوشبختانه علی‌رغم تراکم موجود، هم به لحاظ حضور پزشکان اعم از متخصصین و اینترن ها و هم به لحاظ فعالیت بی‌وقفه کادر پرستاری، اورژانس بیمارستان شریعتی در وضعیت مناسبی است. امیدواریم بتوانیم ظرفیت پذیرش در اورژانس را متناسب با تخت‌های اورژانس هر بیمارستان به‌گونه‌ای تعریف کنیم که این تراکم بار مراجعه را بشود در جای دیگری و طبیعتاً با ایجاد تخت‌های جدیدتر پوشش داد و آن روز خواهد بود که بتوانیم بگوییم همه استانداردهای تعریف‌شده را برای ارائه خدمات اورژانس می‌توانیم به نحو احسن ارائه دهیم.
دکتر امینی مشاور رییس دانشگاه نیز با اشاره به مراجعه بیماران بیش از ظرفیت اورژانس گفت: اورژانس بیمارستان شریعتی بیست‌ونه تخت فعال دارد و امروز حدود هشتاد بیمار پذیرش‌شده است. طبیعتاً با این ظرفیت امکان خدمت‌رسانی به بیماران با سطح کیفیت خوب پایین می‌آید و فشاری که به بیمار و همراه او از یک‌سو و به کارکنان از سوی دیگر وارد می‌شود بیشتر شده و از سرعت کار می‌کاهد که این مسئله منجر به ایجاد احساس نارضایتی می‌شود. این در حالی است که همه کارکنان با تمام وجود مشغول به خدمت‌رسانی هستند.
وی شرایط اورژانس بیمارستان شریعتی را به دلیل به‌کارگیری از پرستاران باتجربه در اورژانس و همچنین افزایش تعداد پرستاران نسبت به گذشته بهتر خواند و حضور متخصص مقیم و دستیاران باتجربه و نیز بعضی از تخصص‌ها مثل داخلی در اورژانس را از نکات مثبت اورژانس این بیمارستان اعلام کرد و گفت: بااین‌حال هنوز در پاره‌ای از خدمات سرعت لازم وجود ندارد، مثلاً در آزمایش‌ها گاهی جواب دهی 3 تا 4 ساعت طول می‌کشد و این با انتظار تعیین تکلیف بیمار زیر 6 ساعت در اورژانس منافات دارد.
این عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه در ادامه سخنان خود به کمبود فضای پشتیبانی اورژانس اشاره کرد و گفت: بااینکه تمام بخش‌های بیمارستان در خدمت اورژانس است ولی امکان این‌که بیماران به‌موقع منتقل شوند وجود ندارد. وی بابیان این‌که یک بیمار ICU مثبت 9 روز است که در بخش اورژانس بستری است افزود: این یعنی سی‌وشش بیمار اورژانس از این تخت محروم می‌شوند پس اگر تعداد تخت‌های ICU افزایش یابد می‌توانیم به بیماران خدمت‌رسانی بیشتر و بهتری را انجام دهیم. بعلاوه یکی دیگر از مشکلات موجود ایجاد وقفه در سیستم‌های الکترونیک مثل HIS است که باعث به تأخیر افتادن بعضی کارها می‌شود و حتماً باید برایش فکری کرد. همچنین در خصوص ثبت مستندات هم در پرونده‌هایی که دیدیم به‌جز مشکل عدم ثبت ساعت، همه‌چیز خوب بود.
وسکویی مدیر امور پرستاری دانشگاه مهم‌ترین مشکل اورژانس بیمارستان شریعتی را در این بازدید حجم بالای مراجعه بیماران و قطع بودن سیستم HIS خواند و گفت: به دلیل قطع بودن این سامانه کارکنان قادر به پرونده‌سازی و گرفتن برگه ترخیص بیماران نبودند و این مسئله با توجه به حج بالای مراجعه در کار پذیرش وقفه ایجاد کرده بود. وی با اشاره به پذیرش بیمار بیش از 3 برابر ظرفیت موجود اورژانس افزود: بااینکه بیماران سطح 3 به بالا در حال مراقبت بودند ولی هنوز 3 بیمار سطح 3 در صف انتظار قرار داشتند و با توجه به این‌که هرلحظه امکان وخیم شدن حال این بیماران وجود دارد با بررسی به‌عمل‌آمده به وضعیت آن‌ها رسیدگی شد.
مدیر امور پرستاری دانشگاه گفت: تعداد نیروی پرستاری برای هر 65 تخت شامل تخت‌های مصوب و اکسترا، در بیمارستان شریعتی تأمین‌شده ولی امروز اورژانس با حدود 83 بیمار پذیرش‌شده و برای رسیدگی به این تعداد با کمبود نیرو مواجه است و در درخواست مشاوره‌ها علی‌رغم حضور متخصص طب اورژانس رزیدنت سال یک جواب می‌دهد درحالی‌که برای مشاوره نیاز به نظر فردی در سطح علمی بالاتر هست. مشکل دیگر که هم پزشکان و هم پرستاران از آن می‌گفتند بحث آزمایشگاه است که کمترین ساعت پاسخگویی به آزمایش‌ها 3 ساعت است و این برای اورژانس الا خوب نیست.
وسکویی در خاتمه با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: امیدواریم مسئولین بیمارستان برای افطار کارکنان تمهیدات مناسبی را اتخاذ کرده باشند، اگرچه همکارانمان در اورژانس بیمارستان شریعتی در این ازدحام مراجعه و حجم بالای کار فرصت کافی برای افطار هم ندارند./ق
عکس و خبر: باهو 

 

  • گروه خبری : معاونت درمان,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 60777
نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو