گفتگو با امیرحسین محمدی دانشجوی دانشکده دندانپزشکی، دارنده مدال نقره پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان
در پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان امیرحسین محمدی دانشجوی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در حیطه آموزش پزشکی موفق به کسب مدال نقره شد، به همین منظور با ایشان به گفتگو پرداختیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده دندانپزشکی، با امیرحسین محمدی دانشجوی دانشکده دندانپزشکی ، دارنده مدال نقره پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان در حیطه آموزش پزشکی، به گفتگو پرداختیم.
ضمن تبریک مجددبرای کسب مدال نقره، لطفا خودتان را معرفی کنید، ورودی چه سالی هستید و در حال حاضر مشغول چه فعالیتی هستید؟
امیرحسین محمدی هستم ورودی ۹۸ دکتری عمومی دندانپزشکی
دارنده مدال نقره دوره پانزدهم المپیاد حیطه آموزش پزشکی
در حال حاضر دبیر دانشجویی کمیته توسعه آموزش دانشکده دندانپزشکی و عضو کمیته مرکزی توسعه آموزش دانشگاه هستم و همچنین مشغول اجرای تعدادی طرح پژوهشی در حیطه آموزش پزشکی هستم.
در خصوص المپیاد و حیطه های آن که دانشجوها می توانند در آن شرکت کنند توضیح مختصری می فرمایید.
بله، در حال حاضر المپیادهای علوم پزشکی در حیطه های استدلال بالینی، آموزش پزشکی، همگرایی در علوم پایه، کارآفرینی و مدیریت نظام سلامت برگزار می شود، به طور کلی می توان گفت از بین حیطه ها حیطه استدلال بالینی تا حد زیادی فقط مختص دانشجوهای کارورزی و کارآموزی رشته پزشکی است اما بقیه حیطه ها را دانشجویان دندانپزشکی نیز می توانند شرکت کنند و موفق باشند.
حیطه همگرایی در علوم پایه، معمولا منبع مشخصی ندارد و صرفا یک موضوع دارد که دانشجویان می بایست مقالات مرتبط با موضوع مذکور را مطالعه کنند (معمولا مقالاتی را که از سال مشخصی به بعد منتشر شده به عنوان منبع در نظر می گیرند)، در این المپیاد باید به یک سوال مشخص پاسخ داده شود. مهارت های لازم برای این المپیاد توانایی جستجو در منابع علمی، ساخت فرضیه، آزمایش فرضیه و تجزیه و تحلیل است.
حیطه مدیریت نظام سلامت، مربوط به توانایی مدیریت مشکلات مربوط به سیستم سلامت و سیاستگذاری است و لازم است که تا حدی علاقه ای به مدیریت و سیاست داشته باشید، برای این حیطه منابعی معرفی می شود اما سوأل ها لزوما از منابع نیست و سوألاتی مفهومی از کلیه مطالب مطالعه شده ارائه می شود.
حیطه کارآفرینی به دنبال ایده های نو و تجاری سازی و اشتغال زایی است و با دنیای کسب و کارها سر وکار دارد و نسبت به حیطه های دیگه مطالبش کاربردی تر و عملی تر است.
حیطه آموزش پزشکی در رابطه با روش های مختلف یادگیری، تدریس، کوریکولوم ها و برنامه های درسی و اصول طراحی آن هاست و برای کسانی که در مسیر علمی خود به اصول تدریس و هیئت علمی شدن فکر می کنند می تواند حیطه مناسبی باشد و در مقایسه با سایر حیطه ها منابعش با سوألاتش همخوانی بالایی دارد.
لطفا از فواید شرکت در المپیاد برایمان بگویید.
به طور کلی علاوه بر اینکه باعث آشنایی شما با مطالبی فراتر از مطالب درسی دوران تحصیلتان می شود، کمک می کند با افراد شاخص در حوزه های مختلف علوم پزشکی هم ارتباط بگیرید و می تواند برای شبکه سازی های شما با افراد مختلف بسیار کمک کننده باشد، علاوه بر اینها از مزایای کسب مدال به موارد زیر می توان اشاره کرد :
درج در رزومه با گواهی به امضای وزیر یا معاون آموزشی وزارت بهداشت
عضویت در دفتر استعدادهای درخشان و کسب بخشی از امتیاز آیین نامه 40 امتیازی آزمون دستیاری تخصص
تسهیلات سربازی طبق آیین نامه بنیاد ملی نخبگان
امکان تحصیل همزمان در رشته دوم ( ارشد آموزش پزشکی)
امکان شرکت به صورت مستقیم در آزمون دستیاری
نحوه شرکت در المپیاد و مراحل آن به چه صورت است؟
هر سال در تاریخ مشخصی مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه برای ثبت نام کلاس های المپیاد اطلاع رسانی می کند و شما باید حتما، عضو تیم دانشگاه باشید و به صورت مستقل نمی توانید در المپیاد شرکت کنید ، بعد از ثبت نام کلاس های آمادگی برای المپیاد برگزار می شود و در تاریخ مشخصی یک آزمون غربالگری درون دانشگاهی برگزار می کنند و از بین شرکت کننده ها در هر حیطه حدود 10 نفر به عنوان تیم اصلی دانشگاه انتخاب می شوند (فکر می کنم تعداد برای حیطه کارآفرینی متفاوت باشد)، بعضی حیطه ها علاوه بر آزمون غربالگری ممکن است مصاحبه هم داشته باشند یا لازم باشد پروژه خاصی ارائه کنید.
با تیم دانشگاه تا مرحله اول کشوری کار می شود و راهنماهایی را برای هدایت دانشجویان در این زمینه ارائه می دهند، بعد از مرحله اول کشوری نمرات اعلام می شود و راه یافته ها به مرحله بعدی مشخص می شوند، مجددا تا مرحله دوم هم بر اساس منابع ارائه شده، دانشگاه کلاس ها و دوره های مهارت آموزی را برگزار می کند تا دانشجویان برای مرحله دوم انفرادی و گروهی آماده شوند.
معمولا در مرحله اول حدود 90 نفر اول در سطح کشور پذیرفته شده و یه مرحله دوم می روند، در پایان مرحله دوم حدود 20-30 نفر برتر هستند که حائز دریافت جایزه می شوند، معمولا 3 طلا، 6 نقره، 9 برنز و تعدادی هم دیپلم افتخار اعطا می شود. شرایط دوره گروهی حیطه ها اغلب متفاوت بوده و سال به سال فرق می کند ولی در آزمون گروهی که چیزی حدود 6 ساعت طول می کشد شرکت کننده ها باید پروژه هایی را آماده کرده و به داوران المپیاد ارائه کنند که در نهایت مدال آوران گروهی هم مشخص می شوند.
در پایان لازم می دانم بگویم که از عوامل اصلی نتیجه گرفتن در مسیر المپیاد در درجه نخست علاقه به حیطه ای است که در آن شرکت می کنید و عامل دیگر هم پشتکار و برنامه ریزی دقیق است و باید بدانید که در این مسیر سختی و فشار نسبتا بالایی را تجربه می کنید. من به همه دوستان حیطه آموزش پزشکی را توصیه می کنم ، این حیطه هم مطالب جذابی دارد و هم کمک می کند به درجاتی از نقد و بررسی آزمون ها و تدریس های ارائه شده در اطرافتان دست پیدا کنید و بهتر بتوانید از روش های یادگیری ارائه شده بهره ببرید.
ارسال به دوستان