آیین گرامیداشت 173 سال تجربه و 90 سال افتخارآفرینی دانشگاه
گامی مؤثر برای پیشرفت علمی
همزمان با آیین گرامیداشت 173 سال تجربه و 90 سال افتخارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز آموزش باعنوان "آینده آموزش علوم پزشکی" یکشنبه 14 بهمن ماه 1403 در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاونت آموزشی، در این نشست دکتر منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، دکتر علی جعفریان مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سیدجلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سید رضا رئیس کرمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسئولانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روسا و معاونان آموزشی دانشکدهها و بیمارستانها و اعضای هیئت علمی حضور داشتند.
در نشست آینده آموزش علوم پزشکی، دکتر سید رضا رئیس کرمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر لزوم برنامهریزی هدفمند و مستمر برای ارتقای کیفیت آموزش تأکید کرد.
این نشست که با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ در سالن ابنسینا دانشکده پزشکی برگزار شد، فرصتی برای ارزیابی وضعیت فعلی آموزش علوم پزشکی و ترسیم راهکارهای توسعهای آینده بود.
قدردانی از اساتید؛ ارکان اصلی نظام آموزشی
به گزارش سینا رسانه، این نشست همزمان با مراسم گرامیداشت ۱۷۳ سال تجربه و ۹۰ سال افتخارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
دکتر رئیس کرمی در سخنرانی خود با تجلیل از اساتید بهعنوان ارکان اصلی نظام آموزشی، اظهار داشت: "نقش اساتید در توسعه علمی کشور انکارناپذیر است و تلاشهای آنها سنگ بنای پیشرفت آموزشی محسوب میشود."
تحلیل مسیر آموزش علوم پزشکی؛ از گذشته تا آینده
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت تحلیل روند آموزش علوم پزشکی، افزود: "این نشست فرصتی مغتنم است تا با نگاهی تخصصی به چالشهای موجود بپردازیم و مسیرهای پیشروی آموزش علوم پزشکی را بررسی کنیم. ارزیابی عملکرد گذشته، شناسایی نقاط ضعف و قوت، و تدوین استراتژیهای نوین، گامهای کلیدی در بهبود کیفیت آموزش محسوب میشوند."
نقش استاد در فرآیند یادگیری؛ مؤلفهای کلیدی در موفقیت آموزشی
دکتر رئیس کرمی همچنین بر اهمیت تعامل مؤثر میان اساتید و دانشجویان تأکید کرد و گفت: "با وجود تغییر سبکهای آموزشی، همچنان استادانی که توانایی برقراری ارتباط قوی و تعامل پویا با دانشجویان دارند، در فرایند آموزش موفقتر هستند. در گذشته، کلاسهای پربار نشاندهنده مهارت ارتباطی اساتید بود و امروز نیز این موضوع بهعنوان یکی از ارکان اصلی موفقیت در آموزش باقی مانده است."
بهرهگیری از فناوری برای ارتقای کیفیت آموزشی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش پایانی سخنان خود، بر لزوم بهرهگیری از فناوریهای نوین در سیستم آموزشی تأکید کرد و افزود: "تحولات دیجیتال و فناوریهای نوظهور، فرصتهای بینظیری برای بهبود فرایند آموزش ایجاد کردهاند. امیدواریم با استفاده از این ابزارها، سطح کیفی آموزش در دانشگاه علوم پزشکی تهران را به میزان چشمگیری ارتقا دهیم و مسیر پیشرفت علمی کشور را هموارتر کنیم."
در مراسم افتتاحیه این برنامه که در محل تالار ابن سینا دانشکده پزشکی برگزار شد، دکتر سید فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به حاضران بر بررسی مسائل آموزشی دانشگاه تأکید کرد و افزود: این نشست بهعنوان یک جلسه هماندیشی و تبادل نظر طراحی شده و هدف آن سخنرانی رسمی نیست.
وی در ادامه اظهار داشت: این نشست را بهگونهای طراحی کردهایم که بیشتر نظرات شرکتکنندگان و اساتید را بشنویم و در نهایت جمعبندی مناسبی ارائه دهیم تا این نتایج هم برای دانشگاه و هم برای کشور و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی قابل استفاده باشد.
دکتر سید جلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست برنامه روز آموزش با عنوان آینده آموزش علوم پزشکی نیز ضمن تبریک ایام دهه فجر و اعیاد شعبانیه، بر اهمیت تعامل مستمر با اعضای هیئت علمی تأکید کرد.
وی با اشاره به چالشهای موجود در نظام آموزشی و سلامت کشور اظهار داشت: هدف اصلی ما حفظ و ارتقای کیفیت آموزش، عدالت آموزشی و تسهیل فرآیندهای آموزشی است. در همین راستا، تلاش کردهایم بهترین اساتید را برای بهبود سیستم آموزشی جذب کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مشکلات اقتصادی و تأثیر آن بر نظام آموزش عالی و سلامت افزود:¬ متأسفانه وضعیت اقتصادی کشور بر آموزش و سلامت تأثیرگذار بوده است و دانشگاهها با مشکلات بودجهای مواجهاند.
دکتر حسینی همچنین بر لزوم حفظ جایگاه علمی اعضای هیئت علمی تأکید کرد و گفت: اساتید دانشگاهها نقش کلیدی در حمایت از دانشجویان دارند. با افزایش انگیزه و رضایتمندی اساتید، مشکلات دانشجویان نیز کاهش خواهد یافت.
وی در ادامه از بازنگری آییننامه ارتقا خبر داد و افزود: تلاش شده است که وظایف آموزشی و پژوهشی اساتید بهطور شفاف تفکیک شود و ارزیابی عملکرد بر اساس این تفکیک انجام گیرد. همچنین اختصاص پایههای تشویقی برای اعضای هیئت علمی در دستور کار است و آییننامه آن بهزودی تصویب خواهد شد.
وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، بر ضرورت استمرار چنین جلساتی تأکید کرد و خواستار همکاری بیشتر اساتید در بهبود شرایط آموزشی و رفاهی دانشگاهها شد.
دکتر علی جعفریان مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست با اشاره به اهمیت آموزش و انگیزههای کاری تأکید کرد باید در شرایط موجود فعالیت کرد و در چارچوب حرکت کنیم.
وی با تأکید بر تفکیک چالشهای قابل حل اظهار داشت: باید آنچه در حوزه اختیارات ماست اصلاح کنیم. بهبود فضا و رفع برخی چالشهای داخلی از جمله اقداماتی است که خودمان میتوانیم انجام دهیم و نباید منتظر مداخله بیرونی باشیم.
در این نشست سخنرانی هایی با عناوین تاریخ تحلیلی آموزش علوم پزشکی در ایران از دارالفنون تا دانشکده با سخنرانی دکتر حمیدرضا نمازی، مروری بر تحولات توسعه آموزش از گذشته تا به امروز با سخنرانی دکتر عظیم میرزازاده و پنل واکاوی چالشها و راهکارهای موجود در مسیر توسعه آموزش با پرسش و پاسخ صاحب نظران آموزش علوم پزشکی و با حضور دکتر حسین کشاورز معاون سابق معاونت آموزشی دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکاه، دکتر حمید چوبینه معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، دکتر محمد حسین پورغریب شاهی سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، دکتر رضا شروین بدو سرپرست معاونت درمان دانشگاه. برگزار شد و در نهایت با جمع بندی پایان یافت.
ارسال به دوستان