• تاریخ: 1404/02/29 - 10:10
  • بازدید : 75
  • زمان : 2 دقیقه

ارزیابی جامع خدمات و فرایندهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در هفته آموزش

در پایان هفته آموزش، دکتر شهزاد پاشایی‌پور، مدیر امور آموزشی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با حضور در استودیو شفا فرآیند ارزیابی خدمات و فرایندهای آموزشی دانشگاه در مقطع کارشناسی و دکتری عمومی را تشریح کرد و از اهداف، دستاوردها و برنامه‌های پیش‌رو در حوزه ارتقای کیفیت خدمات آموزشی سخن گفت. وی با تأکید بر اهمیت هفته آموزش به‌عنوان فرصتی مغتنم برای مرور، بازبینی و ارتقای خدمات آموزشی، اظهار داشت: «در هفته آموزش سال جاری، همه خدمات و فرآیندهای آموزشی ارائه‌شده در مقطع کارشناسی و دکتری عمومی در بازه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، به‌صورت هدفمند، نظام‌مند و عینی مورد ارزیابی قرار گرفت. این ارزیابی با هدف سنجش اثربخشی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و طراحی برنامه‌های هدفمند برای اصلاح و توسعه سیستم آموزشی دانشگاه انجام شد.»

اهداف کلیدی ارزیابی آموزشی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر پاشایی‌پور در ادامه افزود: «هدف ما از این ارزیابی، تحقق چند محور اساسی از جمله بهبود مستمر خدمات آموزشی با تحلیل نقاط قوت و ضعف؛بررسی انطباق فرآیندها با استانداردها و شاخص‌های آموزشی با توجه به رسالت و چشم‌انداز دانشگاه؛ پشتیبانی از تصمیم‌گیری‌های آموزشی از طریق تحلیل داده‌های موجود و توسعه حرفه‌ای کارشناسان حوزه آموزش از طریق شناسایی نیازها و اجرای برنامه‌های توانمندسازی، پویایی در ارائه خدمات آموزشی، بهینه سازی منابع موجود، ارزیابی کارایی منابع دردسترس بود. 
وی با اشاره به اهمیت داده‌محوری در سیاست‌گذاری‌های آموزشی افزود: «با تحلیل داده‌های دقیق، می‌توان برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های مؤثرتری در حوزه آموزش دانشگاهی منطبق با جایگاه دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، چشم انداز و رسالت حوزه معاونت آموزشی دانشگاه داشت. همچنین این ارزیابی موجب کاهش خطاهای اداری، افزایش انگیزه در کارکنان آموزشی و ایجاد پویایی در فرآیندهای خدمات آموزشی و درنهایت ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و رضایتمندی دانشجویان و ذینفعان خواهد شد.»

مشارکت گسترده دانشکده‌ها و ارزیابی دقیق داده‌ها
در این ارزیابی جامع، هفت دانشکده به همراه پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران مشارکت فعال داشتند. دکتر پاشایی‌پور با بیان اینکه همه داده‌های مرتبط با خدمات آموزشی در دو سال گذشته استخراج و با شاخص‌ها و استانداردهای تعیین‌شده تطبیق داده شد، تأکید کرد: «هر چه میزان انطباق عملکرد دانشکده‌ها با این استانداردها بیشتر بود، امتیاز بالاتری به آن‌ها اختصاص داده شد. در این فرایند حتی عواملی همچون تعداد دانشجویان و تعداد کارشناسان حوزه آموزش در هر دانشکده نیز لحاظ شد.»

دانشکده‌های برتر در ارائه خدمات آموزشی
بر اساس نتایج این ارزیابی، سه دانشکده برتر دانشگاه در ارائه خدمات آموزشی بهینه به ترتیب دانشکده دندانپزشکی رتبه نخست؛ دانشکده پرستاری و مامایی رتبه دوم و دانشکده پیراپزشکی رتبه سوم معرفی شدند.
در مراسم هفته آموزش، از این دانشکده‌ها به‌عنوان واحدهای آموزشی برتر قدرددانی به‌عمل آمد.

نگاه آینده‌نگر و اجرای ارزشیابی ۳۶۰ درجه کارشناسان آموزشی
دکتر پاشایی‌پور همچنین از اجرای طرح ارزشیابی ۳۶۰ درجه کارشناسان آموزشی خبر داد و گفت: «این طرح با هدف شناسایی دقیق‌تر توانمندی‌ها و نیازهای آموزشی کارشناسان در دست اجراست و نتایج آن، مبنایی برای برنامه‌ریزی‌های مؤثرتر در حوزه منابع انسانی آموزشی خواهد بود. ما بر این باوریم که ارزیابی کیفی خدمات آموزشی در کنار ارزشیابی دقیق عملکرد کارکنان، می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای کیفیت کلی آموزش ایفا کند.»

قدردانی از حمایت‌ها و تلاش‌های همکاران آموزشی
در پایان، دکتر پاشایی‌پور ضمن قدردانی از حمایت‌های دکتر علامه، معاون آموزشی دانشگاه و تلاش‌های همه دانشکده‌ها و کارشناسان حوزه آموزش، گفت: «از تمامی همکارانم که با صبر، تعهد و تخصص در مسیر ارتقای آموزش گام برمی‌دارند، صمیمانه سپاسگزارم و برای همگی آرزوی سلامتی و بهروزی دارم.»

  • کد خبر : 297963
کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

کامنت ها

0 تعداد کامنت ها

درج نظر