• تاریخ انتشار : 1404/02/01 - 10:28
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 830
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

دومین نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه در سالجاری برگزار شد

از پزشک خانواده تا رتبه‌بندی جهانی؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران مسیر ۴ ساله تحول را ترسیم کرد

در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران که ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ برگزار شد، موضوعاتی همچون گزارش عملکرد  معاونت بهداشت در ایام نوروز، پیشبرد طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، برنامه‌های هفته سلامت، تدوین برنامه چهار ساله دانشگاه و ارتقای جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت. دکتر سید رضا رئیس‌کرمی، رئیس دانشگاه در این نشست با اشاره به اجلاس اخیر رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور رئیس‌جمهور، گفت: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع از اصلی‌ترین محورهای این نشست بود. حضور فعال رئیس‌جمهور در نشست دو روز این اجلاس، نشان دهنده توجه ویژه ایشان به حوزه سلامت است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر رئیس کرمی ادامه داد: «در بازدید جمعی از معاونان وزارت بهداشت از بیمارستان در حال تکمیل کانسر و در نشست تخصصی با معاونین وزارت بهداشت، درباره نقش خیرین در توسعه مراکز درمانی، لزوم اجرای اصولی ساخت‌وسازها و چالش‌های تأمین تجهیزات و نیروی انسانی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
رئیس دانشگاه با تأکید بر اجرای مرحله‌ای طرح پزشک خانواده، اظهار داشت: «این طرح در شبکه های بهداشتی ری و اسلامشهر و در مناطق دارای زیر بیست هزار نفر جمعیت  متناسب با ظرفیت مناطق اجرا خواهد شد و جمعیت تحت پوشش این طرح در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه ما  حدود ۳۰۰ هزار است.
به گفته وی، «برای رفع موقت مشکل ارجاع بیماران در اسلامشهر، کلینیک قائمیه فعال شده و در شهرستان ری هماهنگی‌هایی با بیمارستان فیروزآبادی دانشگاه ایران صورت گرفته است.

تقدیر از عملکرد همکاران حوزه بهداشت در ایام نوروز
دکتر رئیس‌کرمی با قدردانی از زحمات همکاران حوزه بهداشت، به‌ویژه در مناطق  ری، اسلامشهر و جنوب تهران، افزودحضور فعال همکاران معاونت بهداشت و  نظارت مستمر آنها بر مراکز بهداشتی حتی در ایام تعطیلات، ضامن سلامت جامعه است و این تلاش‌ها شایسته تقدیر است.

تدوین برنامه ۴ ساله دانشگاه با نگاه واقع‌بینانه و هدفمند
رئیس دانشگاه با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی علمی و واقع‌گرایانه برای دوره چهار ساله پیش‌رو بیان کرد: برنامه‌ها باید کوتاه، کاربردی و متکی بر نقشه علمی ده ساله دانشگاه باشند. ارتباط مؤثر بین بخش‌ها و سطوح مختلف سازمانی، پیش‌نیاز اجرای موفق این برنامه خواهد بود .
وی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی توانمند در  حوزه های آموزشی پژوهش، مدیریت و خدمات اجتماعی، اولویت ماست. همچنین استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی باید در تدوین برنامه‌ریزی‌ لحاظ شود.
دکتر رئیس‌کرمی در پایان تأکید کرد که همه برنامه‌ها باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، نیازهای جامعه و ظرفیت‌های دانشگاه تدوین شوند و در عین حال انعطاف‌پذیر باشند.
وی گفت: هدف نهایی ما، تحقق دانشگاهی پاسخگو، پیشرو و هم‌راستا با نیازهای علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.

نقش بیمارستان‌ها در نقشه راه دانشگاه
دکتر رئیس‌کرمی تأکید کرد که علاوه بر معاونت‌ها و دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها نیز باید در چارچوب نقشه راه دانشگاه، برنامه‌ چهار ساله مشخص و مدونی تدوین کنند
وی با اشاره به لزوم حرکت مرحله‌ای و اولویت‌محور مراکز درمانی گفت: «هر بیمارستان باید برنامه عملیاتی خود را متناسب با اهداف دانشگاه تنظیم کند تا از اقدامات پراکنده و مقطعی جلوگیری شود. این رویکرد نه‌تنها به ارتقای کیفیت خدمات درمانی و جلوگیری از موازی کاری کمک می‌کند، بلکه موجب انسجام بیشتر و ارتقائ جایگاه دانشگاه و افزایش پاسخگویی در ساختار کلی وزارت بهداشت خواهد شد

ضرورت توجه به رتبه‌بندی و تشکیل کمیته‌های تخصصی
در ادامه این نشست، رئیس دانشگاه با بیان  لزوم و اهمیت  بهبود جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین المللی بر تشکیل کمیته رتبه بندی بین المللی دانشگاه با حضور واحد‌های ذیربط تأکید کرد و افزود: اطلاعات مربوط به وضعیت دانشکده‌های مختلف و اساتید محترم در رتبه های فعلی دانشگاه در رنک های معتبر جهانی  باید به‌صورت شفاف در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
وی افزود: «در ساختار اجرایی کمیته رتبه بندی، معاونت های بین‌الملل، پژوهشی و  بخش بین الملل روابط عمومی نقش کلیدی دارند  و باید با همکاری و هم‌افزایی این حوزه ها سیاست‌های کلی رتبه‌بندی تدوین و پیگیری شود.»

بررسی نقشه راه دانشگاه علوم پزشکی برای افق 1414
دکتر اکبر فتوحی، رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه، در بررسی برنامه چهارساله دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به سابقه طولانی برنامه‌ریزی در این دانشگاه، از تدوین چارچوب جدیدی برای افق ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۸ خبر داد.

وی با مرور تحولات سال‌های گذشته، از تدوین اولین برنامه استراتژیک در دوره ریاست دکتر ظفرقندی (1381 تا 1385)یاد کرد که با تمرکز بر تحصیلات تکمیلی و پژوهش، موجی از توسعه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی شامل دکترا و رزیدنتی و همچنین تحول در پژوهش را در دانشگاه ایجاد کرد و در دوره‌های برنامه های چهار ساله بعد در دومین برنامه توسعه دانشگاه (1385 تا 1389) در زمان ریاست دکتر لاریجانی تمرکز بر توسعه زیرساختی و فیزیکی دانشگاه، سومین برنامه توسعه دانشگاه (1390 تا 1392) بر نظام ملی نوآوری، در چهارمین برنامه توسعه دانشگاه (1392 تا 1396) در زمان ریاست دکتر جعفریان، ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و ارایه خدمات در دانشگاه و توسعه ساختار و فرایندهای جلب مشارکت موثر اعضای هیئت علمی در تصمیم‌گیری‌های آگاه از شواهد و توسعه اخلاق و رفتار حرفه‌ای در دانشگاه و در پنجمین برنامه توسعه دانشگاه (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) در زمان ریاست دکتر کریمی، تکریم نیروی انسانی؛ تقویت و تأکید بر تفویض اختیار در سطوح مختلف مدیریت در دانشگاه؛ تأکید بر مسئولیت‌پذیری مدیران در سطوح مختلف برای دستیابی به اهداف مورد انتظار از واحدها؛ جبران عقب‌ماندگی و تأکید بر توسعه زیرساخت‌های رفاهی دانشجویی خصوصاً خوابگاه‌های دانشجویی؛ جهت‌گیری و نظم دادن به اقدامات عمرانی در دانشگاه خصوصاً بیمارستان‌ها بود و در ششمین برنامه توسعه دانشگاه (1400 تا 1404) در زمان ریاست دکتر قناعتی، تامین، تولید و توزیع عادلانه منابع مالی و انسانی، توسعه و یکپارچه‌سازی خدمات فناوری‌ اطلاعات در سطح دانشگاه، حرکت به سمت دانشگاه بین‌المللی، حمایت از توسعه فناوری و خلق ثروت مطابق با نیازهای حوزه سلامت، توسعه خدمات دانشگاه در حوزه بهداشت و استقرار حاکمیت تفکر مدیریت جهادی و انقلابی در برنامه گنجانده شد.

دکتر فتوحی با تأکید بر اهمیت پیوستگی برنامه‌ریزی، ضرورت تدوین برنامه چهار ساله ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۸ را ضروری دانست و تصریح کرد که تدوین برنامه جدید باید با مشارکت فعال معاونت‌ها، دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها صورت گیرد. وی افزود: «هر معاونت باید اولویت‌های خود را مشخص کرده و برنامه‌ای قابل دفاع ارائه دهد. فرآیند تدوین، به‌اندازه محتوای آن اهمیت دارد.»
به گفته دکتر فتوحی، برنامه دانشگاه باید در تعامل با برنامه عملیاتی وزارت بهداشت تعریف شود، اما پاسخ‌گوی نیازهای خاص دانشگاه نیز باشد. وی اشاره کرد که وزارت بهداشت برنامه‌ای متمرکز و سراسری تدوین کرده و انتظار دارد دانشگاه‌ها آن را اجرا کنند، اما دانشگاه علوم پزشکی تهران علاوه بر آن، برنامه‌ای مستقل بر اساس نیازهای بومی خود نیز خواهد داشت.
در پایان، فتوحی با بیان اینکه الزامی به تبعیت از یک متد خاص برنامه‌ریزی نیست، از مدیران خواست شخصاً در تدوین برنامه مشارکت کرده و استراتژی‌های کلان حوزه خود را با نگاه عملیاتی و اجرایی ارائه دهند.

آغاز هفته سلامت با محور عدالت در سلامت و پزشکی خانواده از اول اردیبهشت
دکتر علیرضا اولیائی‌منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، روز سه‌شنبه آینده ساعت ۸:۳۰ صبح قرارگاه پزشک خانواده و نظام ارجاع آغاز به کار خواهد کرد. این تصمیم پس از برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌ها و با تأکید رئیس‌جمهور محترم برای تسریع در اجرای برنامه‌ها و پیگیری‌های وزارت بهداشت اتخاذ شده است. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز آمادگی کامل دارد تا جمعیت روستایی که کمتر از ۱۰ درصد از حوزه تحت پوشش دانشگاه را تشکیل می‌دهند، به‌علاوه شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر را تحت پوشش برنامه قرار دهد.»

برنامه هفته سلامت ۱۴۰۴
معاون بهداشت دانشگاه همچنین از برگزاری هفته سلامت از تاریخ ۱ تا ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ خبر داد و گفت:
•           روز اول: عدالت در سلامت و پزشکی خانواده
•           روز دوم: محیط سالم، جامعه سالم با مشارکت مردم
•           روز سوم: سواد سلامت، مادران جوان و نسل توانمند
•           روز چهارم: فرهنگ، هنر، رسانه و سلامت
•           روز پنجم: ورزش همگانی و سلامت همگانی
•           روز ششم: مراقبت از جنین، سلامت نوزاد و آینده‌ای امیدبخش
•           روز هفتم: نه به تصادف، آری به زندگی
وی افزود: «در این هفته، اساتید، متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت در مراسم‌ و مصاحبه‌های تخصصی شرکت خواهند کرد. همچنین رئیس محترم دانشگاه نیز یک نشست خبری ویژه در این زمینه برگزار خواهند کرد.»
دکتر اولیائی‌منش در ادامه به عملکرد حوزه بهداشت در تعطیلات نوروزی اشاره کرد و گفت: «شبکه‌های بهداشت در شهرستان‌ها، از جمله جنوب، ری و اسلامشهر، در ایام تعطیلات نوروزی به فعالیت‌های خود ادامه دادند. در این مدت، ۱۸,۷۸۰ نفر تحت مراقبت‌های ماما قرار گرفتند و ۱۴,۰۰۰ نفر مراقبت‌های سلامت دریافت کردند. همچنین، ۷,۰۰۰ نفر به پزشک مراجعه کرده و ۵۳۸ نفر به دندانپزشک مراجعه کردند. تعداد مراجعات به بهورزها ۵۳۰ نفر، به سلامت روان ۳۳۸ نفر و به بهبود تغذیه ۳۳۳ نفر بود. همچنین ۶۸ نفر نیز مراقبت‌های پرستاری دریافت کردند.»
وی ادامه داد: «در حوزه بیماری‌های واگیر، ۲,۰۵۱ نفر واکسیناسیون هاری دریافت کردند و در همین مدت ۱,۰۲۸ مورد حیوان گزیدگی ثبت شد. در زمینه نمونه‌برداری‌های بیماری‌های واگیر، ۹۸۰ نفر نمونه‌برداری مالاریا و تعداد زیادی نمونه‌برداری آنفلوآنزا، تست PCR و بیماری‌های سندرمی انجام شد.»
معاون بهداشت دانشگاه به فعالیت‌های واحد بهداشت محیط نیز اشاره کرد و افزود: «در تعطیلات نوروزی، حدود ۲۰,۳۶۱ مورد مواد غذایی کشف و معدوم شد. همچنین، ۱۶,۰۰۰ مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی انجام گرفت که منجر به معدوم شدن ۲۰,۰۰۰ ماده غذایی غیرمجاز شد.»
دکتر اولیائی‌منش در پایان به اقدامات در حوزه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: «در این مدت، ۲۳۱ مورد غربالگری هایپوتیروئیدی خونگیری نوزادان در اسلامشهر انجام شد و 105 غربالگری نوزادان در شبکه بهداشت جنوب تهران، 2018 غربالگری نوزادان در شهرستان ری و 6539 غربالگری  سرطان در شهرستان ری  انجام گرفت.
وی افزود: همچنین، ۸,۱۰۰ نفر از افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن در ری تحت مراقبت قرار گرفتند و ۸,۶۰۰ مورد خطرسنجی انجام شد.»
وی تأکید کرد: «تمامی این فعالیت‌ها نشان‌دهنده تلاش شبانه‌روزی کارکنان بهداشت در ایام تعطیلات نوروزی است که مانند بیمارستان‌ها به ارائه خدمات پرداختند. در این راستا، ما به بازدید از مراکز شبانه‌روزی و همکاری‌های مستمر با واحدهای مختلف دانشگاه ادامه می‌دهیم.»

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، پیشران اعتبار بین‌المللی و توسعه ارتباطات علمی
در ادامه، دکتر کوروش جعفریان، معاون بین‌الملل دانشگاه، با تأکید بر اهمیت روزافزون رتبه‌بندی‌های جهانی، گفت: «امروز ماهانه حدود ده میلیون نفر از مخاطبان حوزه آموزش عالی از طریق رتبه‌بندی‌ها به بررسی جایگاه دانشگاه‌ها می‌پردازند. این رتبه‌ها نه‌تنها بر انتقال دانشجو و استاد، بلکه بر تعاملات بین‌المللی، همکاری‌های فناورانه و صنعتی نیز تأثیر مستقیم دارند.»
وی با اشاره به رشد جایگاه دانشگاه‌های کشور در سال‌های اخیر افزود: «اگرچه در سال ۲۰۱۶ تنها یک دانشگاه از ایران در رتبه‌بندی‌های معتبر حضور داشت، اما امروز بیش از ۲۵ دانشگاه ایرانی در این نظام‌ رتبه بندی دیده می‌شوند و این نشان دهنده رقابت فشرده ای است که وجود دارد.
دکتر کوروش جعفریان، افزود: «متغیرهای متعددی از جمله شهرت بین‌المللی آموزشی، عملکرد پژوهشی اعضای هیئت‌علمی و کیفیت مقالات علمی در این رتبه‌بندی‌ها اثرگذار هستند و گاهی تنها اضافه یا حذف یک استاد پر استناد می‌تواند باعث تغییر صدها رتبه شود. همچنین، انتشار مقاله در مجلات با کیفیت پایین می‌تواند به جای بهبود، موجب افت جایگاه علمی دانشگاه شود.»
معاون بین‌الملل دانشگاه،  در پایان به نقش روزافزون پاسخگویی اجتماعی در ارزیابی‌های جهانی اشاره کرد و گفت: «دیگر صرفاً چاپ مقاله معیار نیست؛ بلکه تأثیر پژوهش در حل مسائل جامعه و خلق ثروت نیز در رتبه‌بندی‌ها لحاظ می‌شود. همچنین با استفاده از ابزارهایی نظیر توییتر و بازتعریف ساختار نام‌گذاری برخی دانشکده‌ها، می‌توان حضور مؤثرتر دانشگاه را در نظام‌های بین‌المللی مانند QS و US News تقویت کرد.»

  • کد خبر : 295459
زهرا  حری
تهیه کننده:

زهرا حری

تصاویر