تحولی نوین در خدمات بیمارستانی؛ رونمایی از ابزارهای اعتباربخشی در سمینار کشوری
در نخستین سمینار کشوری بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی و مراکز درمانی که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۵ آبان ۱۴۰۳ برگزار شد، از چهار دستاورد مهم معاونت درمان دانشگاه رونمایی شد. این دستاوردها شامل «نرمافزار ارزیابی عملکرد پزشکان»، «نرمافزار کارنامه بیمارستانی»، «داشبورد یکپارچه رضایتسنجی از گیرندگان خدمات بیمارستانی» و «کتاب گنجینه خطا و استانداردهای ایمنی بیمار» هستند.
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این مراسم، دکتر سید رضا رئیس کرمی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تبریک روز بزرگداشت ملی کیفیت و روز پرستار، از تلاشهای همکاران معاونت درمان در برگزاری این سمینار قدردانی کرد.
وی با تاکید بر اهمیت اعتباربخشی در نظام سلامت، اظهار داشت: اگر از زاویهای دیگر به اعتباربخشی نگاه کنیم، هر بند آن میتواند به عنوان برنامهای پیشنهادی برای اصلاح فرآیندها مورد توجه قرار گیرد. با این رویکرد، میتوان به شکل مؤثری در بهینهسازی کیفیت خدمات درمانی گام برداشت.
سرپرست دانشگاه، هدف اصلی اعتباربخشی را افزایش رضایتمندی گیرندگان خدمت دانست و افزود: برای دستیابی به این هدف، نیازمند اقدامات جامع در بخشهای نرمافزاری و سختافزاری هستیم. جلب رضایتمندی بیماران وابسته به رضایت ارائهدهندگان خدمت است؛ زمانی که کارکنان از خدماتی که ارائه میدهند راضی باشند، میتوانند رضایتمندی بیشتری را برای مردم فراهم کنند. وظیفه مسئولان دانشگاه است که با ایجاد شرایط مناسب، رضایتمندی کارکنان را افزایش دهند.
دکتر رئیس کرمی در بخش دیگری از سخنان خود، از تلاشهای دکتر ناطقی، معاون پیشین، و دکتر گنجعلیخان، سرپرست پیشین معاونت درمان، تقدیر کرد و افزود: دستاوردهای حوزه درمان در زمان تصدی ایشان رقم خورده است. با توجه به سوابق درخشان دکتر بدو، امیدوارم این اقدامات، بهتر از گذشته ادامه یابد.
این سمینار با هدف ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی و تبادل تجربیات موفق در زمینه اعتباربخشی برگزار شد و متخصصان و مدیران حوزه سلامت از سراسر کشور در آن حضور داشتند.
دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ پیشرو در اعتباربخشی بیمارستانهای کشور
دکتر عزیز رسولی مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان، هدف از برگزاری این نشست را هم اندیشی و بهره مندی از تجربیات حوزه اعتباربخشی و بهبود کیفیت بیان کرد و گفت: کیفیت به معنای تطابق محصول یا خدمات، با الزامات و نیازهای و انتظارات مشتری است و این مفهوم در حوزه سلامت به معنی ارایه خدمات استانداردی است که منجر به ارتقا سطح سلامت جامعه و بهبود حال بیماران شود.
دکتر رسولی با اشاره به سیر تحول بهبود کیفیت از حاکمیت بالینی و تعالی بیمارستانی تا فرایند اعتباربخشی گفت: بهبود کیفیت فرایند مستمری است که با افزایش دانش و ایده ها و پدیده های نو، در سطح استانداردها سطح بالاتری ارایه می شود.
مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان، با تشریح جایگاه مراکز درمانی دانشگاه در اعتباربخشی گفت: با مجموعه اقدامات مثبتی که صورت گرفته، دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیشترین تعداد مراجعه کننده در کشور، جایگاه اعتباربخشی خود را در بین دانشگاه های تیپ یک ارتقا داده و جزو رتبه های برتر قرار گرفته است.
دکتر رسولی با اشاره به دشواری کسب رتبه برتر اعتباربخشی در بیمارستان های دولتی افزود: در بیمارستان های دولتی به دلیل ساختار قدیمی، پیچیدگی ها و کمبود نیروی انسانی کسب رتبه برتر کار بسیار سنگینی است و با این وجود سه بیمارستان دانشگاه در سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر شدند که این نشان دهنده اهتمام تیم مدیریتی بیمارستان و همکاران تیم اعتبار بخشی معاونت درمان است.
بهبود مستمر کیفیت؛ عامل موفقیت نظام سلام
سپس دکتر رضا شروین بدو معاون درمان دانشگاه، ماهیت اصلی این سمینار را بررسی چگونگی بهبود کیفیت خدمات بیان کرد و گفت: در بازه زمانی یکساله برنامه های متعددی پیش بینی شده که برگزاری این سمینار یکی از آنهاست.
دکتر بدو اداره بیمارستان را یکی از پیچیده ترین و دشوارترین ارکان نظام سلامت دانست و گفت: تراکنش های بیمارستانی شاید قابل مقایسه با فرودگاه های پرتردد جهان باشد. با این تفاوت که تراکنش در بیمارستان با دغدغه سلامت بیماران و نجات جان آنان همراه است.
معاون درمان دانشگاه با اشاره به سیر تکامل اعتبار بخشی و بهبود کیفیت گفت: سال ها قبل محوریت اصلی اعتبار بخشی، حفظ ایمنی بیمار بود و هنوز هم این اصل بخصوص در بیمارستان های آموزشی مورد تاکید قرار دارد. فرایندها نیز از قالب سنجه ای و اداری، به سمت کنترل و نظارت عملکرد کیفی ارتقا پیدا کرده و امیدوارم مجموعه این اقدامات به ارایه بهتر خدمت به بیماران منجر شود.
دکتر بدو با تاکید بر حمایت معاونت درمان از اقدامات بیمارستان ها گفت: مسئولان بیمارستان برای بهبود کیفیت خدمات مراکز نیاز به حمایت دارند و این همراهی باید در معاونت درمان دانشگاه ها وجود داشته باشد.
دکتر بدو با اشاره به حضور بخش خصوصی در این سمینار گفت: بخش خصوصی و دولتی هر دو عضو نظام سلامت هستند و باید در کنار هم باشند تا ارتقا کیفیت خدمات رقم بخورد.
معاون درمان دانشگاه، در پایان سخنان خود، ارتقا کیفیت را نیازمند همراهی یکایک ارایه دهندگان خدمت دانست و افزود: اگر ارایه دهندگان خدمت احساس کنند بهبود کیفیت خدمات آنان منجر به ارتقا سلامت بیماران می شوند در این زمینه پیشگام می شوند.
نگاه دقیقتر به عملکرد بیمارستانها در اعتباربخش
در ادامه دکتر محمدرضا ترجمان سرپرست گروه نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به پیشینه اعتبار بخشی دوساله بیمارستان ها از سال 1390 تاکنون گفت: 5 دوره اعتباربخشی طی شده و از خرداد ماه امسال وارد ششمین مرحله اعتباربخشی شده ایم.
دکتر ترجمان اعتبار بخشی را به معنی ارزیابی سیستماتیک مراکز ارایه دهنده خدمات سلامت با استانداردهای مشخص دانست و افزود: این استانداردها حداقلی نبوده و بر بالاترین سطح قابل دسترسی ارتقا مستمر کیفیت و ایمنی بیماران تاکید دارند.
سرپرست گروه نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گزارش ارزیابی اعتباربخشی بیمارستان ها را ارایه کرد و گفت: باوجود اینکه ارزیابی سختگیرانه تر و با نمره دهی جزئی تر و دقیق تر صورت می گیرد به طور کلی وضعیت بیمارستان ها بهتر شده و نیاز به ارتقا بیشتر دارد.
نظر دهید