دکتر ترابی: همگامسازی تولید محتوا با توسعه مدلهای رفتار رسانهای منجر به ایجاد جریان رسانهای در دانشگاه میشود
دکتر ترابی در جلسه کمیته HSR که شنبههای هر هفته در دفتر روابط عمومی دانشگاه برگزار میشود به تحلیل هرم سواد رسانهای و اجزای آن پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه در جلسه HSR که شنبه 4 تیر 1401 با حضور اعضای این کمیته برگزار شد، با اشاره به افق در نظر گرفتهشده برای شش گروه در روابط عمومی گفت: درحالیکه یکپارچهسازی وبسایتها را انجام میدهیم توجه به آموزش در حوزه سواد دیجیتال و سواد رسانهای بسیار مهم است زیرا زمینهساز شکلگیری رفتار رسانهای بوده و اگر این مسیر بهدرستی پیش برود جریان رسانهای را میتوان ایجاد کرد.
وی افزود: در سواد دیجیتال که نخستین سطح از هرم سواد رسانه محسوب میشود؛ سئو، وبومتری، آلت متریکس، ویجت ها، جستجوی هوشمند، جستجوی درون مدیا، روباتهای هوش مصنوعی، رایانش ابری قرار میگیرند که همکاران باید روی آن تسلط پیدا کنند و با تمام این مفاهیم و روشهایی که باعث ارتقایشان میشوند، آشنا شوند تا بتوانند در لایه دوم یا همان آداب مصرف رسانهها که شامل عناصر ششگانه خبر (که، کی، کجا، چه، چرا و چگونه) و در کنار آن دانشگاه و رسانه، خانواده و رسانه، مدرسه و رسانه و هر چیزی که با رسانه میتواند ارتباط برقرار کند قرار گیرند و این حوزه همان سواد رسانهای است.
دکتر ترابی بابیان اینکه در حوزه رفتار رسانهای میخواهیم تفکر برند آفرینی را حاکم کنیم؛ تصریح کرد: در تفکر برند آفرینی دوسویه شدن ارتباطات، پاسخگویی، بستهبندی پیام متناسب با مخاطب، بازخورد پویا، بیان از زبان مخاطبان و داستان برند مطرح میشود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه خاطرنشان کرد: شخصیتسازی، هویت و اصالت بخشی، پویشها، تداوم ارتباط، گفتمان سازی، سفیران برند، جام دارالفنون، جام جهانی کوچک ازجمله جریانشناسی رسانهها است که کمک میکند تولید رسانهای داشته باشیم که فن تولید و هنر تولید در آن باشد که درنهایت جریان رسانه ای به وجود میآید.
وی ادامه داد: برای که وارد مرحله آموزش شویم باید در این زمینه یک تحقیق و توسعه صحیحی داشته باشیم بدین معنی که چه چیزهایی را باید تدریس کنیم؟ مدل کارگاهی آن به چه شکل باشد؟ و ...برای رسیدن به این امر باید به مجموعه آموزشهایی که در این زمینهها داریم دقت کرده و از بین آنها انتخاب و کلاسهایی که قرار است برگزار شود را بخشبندی کنیم؛ قاعدتاً هرچقدر آموزشها در قالب عملی باشد نتیجه بهتری خواهد داشت. ممکن است ما مثالهایی متعددی در 5 نوع قالب درست کرده و در اختیار رابطین قرار دهیم درنتیجه باید قالبهایی را بهعنوان نمونه آماده کنیم تا افراد تازهوارد یکی از قالبها را بسته به موضوعشان انتخاب و استفاده کنند تا زمانی که حرفهای شوند و قدرت رعایت اصول را داشته باشند.
دکتر ترابی با اشاره به اینکه هرکدام از گروهها کارهای تحقیقاتی را خودشان را باید انجام دهند و در بحث سواد رسانهای کاربرگ مخصوص خودشان را داشته باشند؛ یادآور شد: در رفتار رسانهای همه این موارد باید سنجیده شود و ببینیم هر فردی نسبت به مطلبی که تولید میکنیم چه رفتاری خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه روابط عمومی بهعنوان رسانه دانشگاه باید موجآفرینی داشته باشد؛ گفت: برای رفتارهای مدنظر مانند تجلیل از افرادی که خدماتی را در دانشگاه داشتهاند، ایجاد امید برای تغییر در محیطی که در آن کار میکنیم اینها جریانهای مهمی است که باید تبدیل به رفتار شود؛ بنابراین در وهله اول خودمان باید امیدوار باشیم.
دکتر ترابی در پایان متذکر شد: اصولاً انسانها با تغییر مخالفاند و در برابر آن مقاومت میکنند ولی تا جایی که ممکن است با تمام وجود و امید باید کاری که میتوانیم را بهگونهای انجام دهیم که مخاطبان پذیرای آن باشند و در این راه استمرار داشته باشیم.
نظر دهید