• تاریخ انتشار : 1404/02/14 - 08:30
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 147
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

نشست هیئت علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران

پژوهشگران، محرک اصلی توسعه علمی کشور هستند

در اولین نشست فصلی اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران که هم‌زمان با هفته آموزش و با محوریت «فرصت‌های آموزشی هیئت علمی پژوهشی؛ از تدریس تا ارتقا» برگزار شد، دکتر رامین کردی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، با تأکید بر اهمیت نقش محوری پژوهشگران در توسعه علمی کشور، از برنامه‌ها و سیاست‌های دانشگاه برای حمایت از این بدنه تأثیرگذار سخن گفت. این نشست شنبه 13 اردیبهشت 1404 با حضور گسترده اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه برگزار شد؛ افرادی که به تعبیر دکتر کردی «بار اصلی پژوهش در دانشگاه را به دوش می‌کشند» و با وجود چالش‌های جدی در مسیر اجرایی خود، همچنان با انگیزه و تعهد به پیشبرد اهداف علمی کشور پایبند هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر کردی ضمن قدردانی از تلاش‌های دکتر علاءالدینی و تیم همکارانش در ساختار «پردیس پژوهش»، که شامل چهره‌هایی همچون آقای دکتر قنبری، دکتر یزدی و رادمنش است، این ساختار را گامی رو به جلو در ساماندهی فعالیت‌های اعضای هیئت علمی پژوهشی دانست.
وی همچنین بر اهمیت کارگروه‌های تخصصی شکل‌گرفته در درون این ساختار تأکید کرد و گفت: «اساتید داوطلب در قالب فراخوان عمومی به این کارگروه‌ها پیوسته‌اند و به‌طور جدی در حل مسائل جاری ایفای نقش می‌کنند. بسیاری از مشکلات، از دل همین گروه‌ها مطرح و به‌تدریج بررسی و پیگیری می‌شوند.»
دکتر کردی با اشاره به تجربیات و گفت‌وگوهای پیشین با دکتر آخوندزاده( معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت)، بیان داشت که بسیاری از این مسائل تاریخی هستند و سال‌هاست در دانشگاه‌های پژوهش‌محور دنیا نیز مطرح‌اند. اما آنچه شرایط ایران را متفاوت می‌کند، محدودیت‌های مالی، ساختاری و سیاسی کشور است. 
دکتر کردی گفت: «ما نمی‌توانیم صرفاً با نگاه به مدل‌های موفق بین‌المللی انتظار داشته باشیم همان مسیر را یک‌شبه طی کنیم. اما با همراهی شما و باور به ظرفیت‌های داخلی، می‌توانیم مسیری بومی برای توسعه علمی کشور ترسیم کنیم.» معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش، از تدوین برنامه‌های جامع آموزشی در حوزه پژوهش خبر داد.
وی توضیح داد که آموزش‌هایی از جنس دوره‌های کوتاه‌مدت، بین‌المللی و نیز آموزش‌های منتهی به مدرک رسمی در درون مراکز تحقیقاتی طراحی شده‌اند. این برنامه‌ها شامل دوره‌هایی مانند آموزش‌های استاد-محور (Training-based)، آموزش‌های مهارت‌محور برای دانشجویان و نیز مدل‌های مشابه دوره‌های Ph.D است که تجربه موفق آن در سال‌های اخیر در دانشگاه وجود داشته و اکنون به مرحله تدوین ساختاری رسیده‌اند.
دکتر کردی همچنین به یکی از دغدغه‌های اساسی اعضای هیئت علمی پژوهشی اشاره کرد؛ موضوع جایگاه رسمی این گروه در ساختار اداری دانشگاه. دکتر کردی تأکید کرد که برخی تناقض‌های موجود، مانند درج یا درج نشدن عنوان «پژوهشی» در احکام کاری، نیازمند تدوین آیین‌نامه‌ای شفاف است تا از بروز مشکلات حقوقی و ساختاری جلوگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: شاید بسیاری ندانند که هم‌اکنون سه عضو از هیئت علمی پژوهشی در هیئت رئیسه دانشگاه حضور دارند. این نشان می‌دهد که حضور رسمی و تأثیرگذار این گروه در مدیریت کلان دانشگاه پذیرفته شده است.
دکتر کردی در ادامه به تشریح سیاست‌های مالی دانشگاه در سال جاری پرداخت و از سه رویکرد موازی در حمایت از فعالیت‌های علمی پرده برداشت.
دکتر کردی ابتدا به بودجه سالیانه‌ای اشاره کرد که به‌صورت منظم به دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی اختصاص می‌یابد و امسال نیز با افزایش همراه خواهد بود. در گام دوم، دانشگاه تصمیم دارد حمایت مالی ویژه‌ای را به پژوهشگران برتری اختصاص دهد که بتوانند با فعالیت‌های علمی شاخص، دانشگاه علوم پزشکی تهران را در زمره دانشگاه‌های تراز اول جهانی قرار دهند. این حمایت شامل اختصاص گرنت‌های فردی با هدف تسهیل فعالیت‌های پژوهشی پیشرو است.
در نهایت، دکتر کردی از طراحی مدل حمایتی جدیدی برای پروژه‌هایی با رویکرد «حل مسئله» خبر داد. به گفته وی، گرنت‌های خاصی به پژوهشگرانی تعلق خواهد گرفت که بتوانند در مسیر رفع چالش‌های کلان ملی مانند آلودگی هوا، بحران منابع آب، یا موضوعات تخصصی حوزه سلامت گام بردارند. این گرنت‌ها در مسیر توسعه فناوری نیز کارکردی کلیدی خواهند داشت.
وی با تأکید بر اینکه اعضای هیئت علمی پژوهشی باید با هدف‌گذاری مشخص وارد میدان پژوهش شوند، دو مسیر عمده برای فعالیت آنان ترسیم کرد. نخست آنکه هر پژوهشگر، مسیر فعالیت جاری خود را به‌عنوان یکی از خطوط علمی دانشگاه با قوت ادامه دهد. دوم، هر پژوهشگر باید یک مسئله مشخص و واقعی از مسائل کشور را شناسایی کرده و در راستای حل آن، طرح علمی، فناورانه یا تحقیقاتی ارائه دهد. این جهت‌گیری‌ها نه‌تنها به اعتلای جایگاه علمی دانشگاه کمک می‌کند، بلکه نقش دانشگاه در حل مسائل واقعی جامعه را نیز برجسته خواهد کرد.
در پایان، دکتر کردی با اشاره به لزوم تسهیل ساختارهای اداری و مالی برای حمایت از پژوهشگران، از دکتر آخوندزاده و دیگر مدیران دانشگاه خواست تا با تسهیل‌گری هرچه بیشتر، موانع اجرایی را از مسیر فعالیت‌های هیئت علمی پژوهشی بردارند. وی با تأکید بر اینکه مسیر توسعه علمی، تنها از دل پژوهش اصیل و هدفمند می‌گذرد، گفت: اگر قرار است کشور ما در مسیر توسعه قرار گیرد، راهی جز این نداریم که شما—اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران—در زمره چهره‌های علمی تراز اول دنیا قرار بگیرید. تنها با این نگاه می‌توانیم در عین توسعه دانش، گرهی از مشکلات کشور نیز بگشاییم.

 آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی آموزشی و پژوهشی در حال بازنگری جدی است
در نخستین نشست فصلی اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران که همزمان با "هفته آموزش" و با عنوان «فرصت‌های آموزشی هیئت علمی پژوهشی؛ از تدریس تا ارتقا» برگزار شد، دکتر سید فرشاد علامه، معاون آموزشی دانشگاه، در سخنانی آخرین تحولات در حوزه آموزش و آیین‌نامه‌های ارتقای اعضای هیئت علمی آموزشی و پژوهشی را تشریح کرد.
دکتر علامه شنبه 13 اردیبهشت 1404 در سالن دارالفنون، ضمن تبریک روز استاد به حاضران، از اساتید دعوت کرد تا در برنامه‌های هفته آموزش که در تالار ابن‌سینا برگزار می‌شود، مشارکت فعال داشته باشند.
وی با اشاره به اهمیت جلسات تخصصی در طول هفته، گفت: «دعوت می‌کنم همه اساتید از این فرصت بهره‌برداری کنند.»

اصلاح آیین‌نامه ارتقای برای حمایت از فعالیت‌های آموزشی پژوهشگران
معاون آموزشی دانشگاه در ادامه به چالش‌های موجود در زمینه ارتقای اعضای هیئت علمی پژوهشی اشاره کرد و گفت: «با توجه به دغدغه‌های مطرح در خصوص فعالیت‌های آموزشی و امتیازدهی به آن‌ها، سال گذشته تلاش کردیم با مصوبه هیئت ممیزه دانشگاه، معادل‌سازی‌هایی برای فعالیت‌های آموزشی اعضای هیئت علمی پژوهشی انجام دهیم.» وی با اشاره به محدودیت‌های قانونی و ظرفیت‌های داخلی دانشگاه افزود: «آیتم‌های متعددی در این معادل‌سازی‌ها لحاظ شده است و بررسی آیین‌نامه جدید می‌تواند به اساتید کمک کند تا در فرآیند ارتقا، مشکلات کمتری داشته باشند.»

نقش مشاوره‌ها و ارائه نتایج پژوهشی در امتیازدهی آموزشی
دکتر علامه با اشاره به اهمیت فعالیت‌هایی نظیر ارائه مشاوره تخصصی و برگزاری جلسات گزارش نتایج طرح‌های پژوهشی، خاطرنشان کرد: «این اقدامات می‌توانند جنبه آموزشی داشته باشند و در امتیازدهی آموزشی لحاظ شوند. از اساتید تقاضا دارم به این جزئیات توجه ویژه داشته باشند.»

بازنگری ملی آیین‌نامه ارتقا در وزارت بهداشت و همکاری با وزارت علوم
در بخش دیگری از سخنان، دکتر علامه به روند بازنگری کلی آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در سطح ملی اشاره کرد و گفت: «این آیین‌نامه در وزارت بهداشت با مسئولیت دکتر میرزازاده و دکتر جلیلی و با نظارت معاون آموزشی وزارتخانه، دکتر حسینی، در حال نهایی شدن است. جلسات متعددی نیز با همکاری وزارت علوم برگزار شده تا این بازنگری جامع و همه‌جانبه باشد.» وی افزود: «یکی از محورهای اصلی در این بازنگری، در نظر گرفتن تفاوت‌های آموزشی و پژوهشی در گروه‌های مختلف است. آیین‌نامه جدید به گونه‌ای طراحی شده که متناسب با ماهیت و نیازهای تخصصی هر گروه، ملاک‌های متفاوتی در نظر گرفته شود.»

پیگیری مشکلات پایان‌نامه‌ها و ارتباط گروه‌های آموزشی با مراکز تحقیقاتی
در ادامه نشست، دکتر علامه به مشکلات مطرح‌شده از سوی اساتید در خصوص پایان‌نامه‌ها و جایگاه اعضای هیئت علمی پژوهشی به‌ویژه در دانشکده پزشکی اشاره کرد و گفت: «برخی طرح‌ها متعلق به اعضای هیئت علمی پژوهشی هستند، اما به دلیل مسائل ساختاری، امکان ثبت رسمی استاد راهنمای اول بودن آن‌ها وجود ندارد. در حال رایزنی با دکتر قنبری هستیم تا این موضوع را در شورای آموزش دانشگاه مطرح و راه‌حلی برای آن پیدا کنیم.» وی همچنین به اهمیت تقویت ارتباط میان گروه‌های آموزشی و مراکز تحقیقاتی اشاره کرد و از برنامه‌ریزی برای بهبود این تعاملات خبر داد.

جمع‌بندی و دعوت به تعامل بیشتر با حوزه آموزش
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان سخنان خود بر استقبال از انتقال دغدغه‌های اساتید در حوزه آموزش تأکید کرد و گفت: «اگر مسائل حساسی در این حوزه وجود دارد، حتماً به ما منتقل کنید تا بتوانیم در جهت رفع آن‌ها اقدام کنیم.»

  • کد خبر : 296594
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

تصاویر

کامنت ها

0 تعداد کامنت ها

درج نظر