• تاریخ انتشار : 1399/11/20 - 10:04
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2037
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

دکتر کریمی: وفاق، همگرایی و رشد مناسب موجب تحول دانشکده توانبخشی شده است

بررسی برنامه‌های دانشکده توان‌بخشی در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه

در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه، عملکرد دانشکده توان‌بخشی و گروه‌های آموزشی آن تشریح شد و آمادگی بیمارستان‌ها در مواجهه با موج چهارم احتمالی کووید 19، اقدامات معاونت بهداشت در فرودگاه و نحوه نمونه‌گیری مسافران خارجی و همچنین میزان اثربخشی واکسن کووید 19 موردبررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این نشست که 19 بهمن 99 در تالار دارالفنون برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، با اشاره به رویکرد هیئت‌رئیسه در دعوت از روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌ها گفت: این فرصتی است که دانشکده‌ها مسائل خود را مطرح کنند و اعضای هیئت‌رئیسه با توانمندی‌ها و فعالیت‌های دانشکده‌ها بیشتر آشنا شوند.

وفاق، همگرایی و رشد دانشکده توان‌بخشی
دکتر کریمی با قدردانی از تلاش رئیس و مدیران گروه‌ها و معاونان دانشکده توان‌بخشی گفت: در این سه سال و نیم وفاق، همگرایی و رشد نسبی خوبی در دانشکده توان‌بخشی به وجود آمده و دانشکده، شاداب و بانشاط برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کند.

حل مسئله فضای فیزیکی دانشکده توان‌بخشی در آینده نزدیک
رئیس دانشگاه با اشاره به مسئله محدودیت فضای فیزیکی و فاصله دور دانشکده توان‌بخشی از پردیس دانشگاه گفت: البته این مشکلی است که تعدادی از دانشکده‌های دیگر دانشگاه نیز با آن مواجه‌اند که امیدوارم باتدبیر دکتر بیگلر، مسئله فضای فیزیکی این دانشکده و دسترسی آن به پردیس دانشگاه در آینده نزدیک برطرف شد.

تأکید بر رشد متوازن گروه‌های آموزشی

دکتر کریمی بر رشد متوازن تمامی گروه‌های آموزشی دانشکده تأکید کرد و گفت: رشد دانشکده در همه گروه‌ها باید متوازن باشد و اعضای هیئت‌علمی متناسب با رشته و جایگاه گروه جذب شوند و این‌گونه نباشد که هریک از اعضای هیئت‌رئیسه دانشکده فقط به فکر رشد گروه آموزشی خود باشند.  

نقش هیئت‌علمی، در رشد و رکود دانشکده

دکتر کریمی جذب هیئت‌علمی را کلیدی‌ترین کار در دانشکده توان‌بخشی دانست و گفت: نسبت به جذب و بازنشستگی اعضای هیئت‌علمی، حساسیت بسیاری داشته باشید چراکه یک عضو هیئت‌علمی می‌تواند دانشکده را 30 سال به جلو ببرد و یا به عقب بازگرداند.

توسعه گروه‌ها متناسب با نیاز کشور

رئیس دانشگاه، بابیان اینکه توسعه رشته‌ها و گروه‌های آموزشی باید براساس نیاز کشور باشد افزود: هرچند فعالیت‌های توسعه‌ای به تلاش و رفت‌وآمد بسیاری نیاز دارد اما برای تأمین نیازهای کشور لازم است این کار صورت بگیرد.


رسالت دانشگاه در پذیرش دانشجوی خارجی

دکتر کریمی فعالیت‌های بین‌المللی را لازمه توسعه دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در این برهه زمانی توانسته نیازهای کشور را در تربیت متخصصان تأمین کند و اکنون باید به تقاضای کشورهای دیگر در تربیت متخصص پاسخ دهد. البته جذب دانشجوی خارجی نیز باید متوازن باشد و از افراط‌وتفریط پرهیز شود. این رویکردی است که دانشگاه‌های بزرگ دنیا نیز آن را پیش‌گرفته‌اند.

دانشجوی خارجی، سفیر  فرهنگی کشور

رئیس دانشگاه، دانشجویان خارجی را مبلغ خوبی برای اشاعه فرهنگ کشور دانست و گفت: افراد در هر محیطی که درس بخوانند، نسبت به آن حساسیت و تمایلات درونی پیدا می‌کنند و دانشجویان خارجی هم می‌توانند مبلغان خوبی برای کشورمان باشند.

تعامل مثبت دانشکده با دانشگاه

دکتر کریمی در پایان سخنان خود تعامل دانشکده توان‌بخشی با معاونت‌های دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به شما خسته نباشید و دست‌مریزاد می‌گویم و برایتان آرزوی سلامت و تلاش بیشتر دارم.

بررسی برنامه‌های دانشکده توان‌بخشی
سپس دکتر محمدرضا هادیان رئیس دانشکده توان‌بخشی، فعالیت‌های دانشکده از دی سال 96 تا بهمن 99 را تشریح کرد و گفت: دانشکده توان‌بخشی، کهن‌ترین دانشکده توان‌بخشی، در کهن‌ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور است و در مدتی که مسئولیت این دانشکده را برعهده گرفتم بر سه رویکرد وفاق و کار تیمی، آرامش توأم با نگاه نقادانه و همچنین جانشین پروری تأکیددارم و فعالیت گروه‌ها نیز براین اساس شکل‌گرفته است.
وی شمار اعضای هیئت‌علمی دانشکده را 41 تن و دانشجویان آن را 460 تن برشمرد که در 4 گروه فیزیوتراپی، شنوایی‌شناسی، گفتاردرمانی و کاردرمانی فعالیت دارند و گفت: ضمن احترام به اساتید باتجربه، در این مدت 13 عضو هیئت‌علمی با رویکرد جوان‌گرایی و جانشین پروری جذب شدند.
رئیس دانشکده توان‌بخشی از راه‌اندازی گروه بینایی‌سنجی خبر داد و گفت: با توجه به نیاز کشور و منطقه، در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد این گروه هستیم.
دکتر هادیان با اشاره به آموزش 49 دانشجوی بین‌المللی در این دانشکده گفت: هدف‌گذاری دانشگاه باید رشد در عرصه‌ بین‌المللی باشد. براین اساس دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در رشته‌های فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، شنوایی‌شناسی و اپتومتری درحال آموزش هستند.
رئیس دانشکده توان‌بخشی با تأکید بر حضور دانشجویان در عرصه بالین گفت: ماهیت رشته‌های دانشکده به‌گونه‌ای است که باید آموزش در بالین داده شود و درنتیجه این آموزش، پژوهش نیز متناسب با نیاز جامعه می‌شود.
دکتر هادیان با اشاره به فرصت کووید 19 گفت: این بیماری به فرصت شگفت‌انگیزی در آموزش کشور تبدیل شد و براین اساس موفق شدیم وبینارهای متعددی را برگزار کنیم.
وی رویکرد دانشکده را ایجاد تحول در امر آموزش، پژوهش، خدمات بالینی و خلق ثروت بیان کرد و گفت: دانشکده توان‌بخشی دانشگاه، با 41 عضو هیئت‌علمی در رقابت با دانشکده همتای خود که بیش از این تعداد هیئت‌علمی و دانشجو دارد؛ در رتبه نخست پژوهشی قرار دارد.  
رئیس دانشکده توان‌بخشی در تشریح برنامه‌های آینده این دانشکده گفت: راه‌اندازی مقطع دکترای تخصصی رشته کاردرمانی، تشکیل گروه بینایی‌سنجی، به حداکثر رسیدن حضور اساتید دانشکده در بیمارستان‌ها، ارتقا کیفیت آموزش مجازی و جذب هیئت‌علمی موردنیاز ازجمله برنامه‌های آینده این دانشکده است.
دکتر هادیان در پایان سخنان خود، توسعه همکاری با بیمارستان‌ها، مشکلات زیرساخت‌های آموزش مجازی، برقراری شرایط مناسب رقابتی در جذب دانشجویان بین‌الملل و کمبود فضای فیزیکی آموزشی و بالینی را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این دانشکده بیان کرد و گفت: باوجود همه محدودیت‌ها تلاش می‌کنیم فعالیت‌های دانشکده را گسترش دهیم.


شرح فعالیت‌های دانشکده توان‌بخشی، به بیان معاونان و مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده
دکتر غلامرضا علیائی معاون آموزشی دانشکده توان‌بخشی با اشاره به شناخته شدن دانشکده توان‌بخشی در سطح منطقه گفت: ابتدا دانشجویان خارجی از  کشورهای پاکستان و عراق می‌آمدند که به‌مرور شمار دانشجویان از کشورهای مختلف افزایش یافت و با تقاضایی که وجود دارد به نظر می‌رسد در آینده شمار دانشجویان بین‌المللی تا 15 درصد افزایش یابد.
معاون آموزشی دانشکده توان‌بخشی در توضیح استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های دانشگاه در آموزش دانشجویان گفت: دانشجویان دکترای تخصصی در بیمارستان‌های بهرامی و امیراعلم و... فعالیت دارند و امسال نخستین سالی است که حدود 7 پایان‌نامه محصول محور ارائه می‌شود.
در ادامه دکتر مریم خدامی مدیر گروه گفتاردرمانی دانشکده، ویژگی این گروه را در همکاری بین‌رشته‌ای دانست و گفت: رویکرد گروه گفتاردرمانی حرکت به سمت بالین است و براین اساس خدمات تخصصی بالینی در بیمارستان‌های بهرامی، امیراعلم و شریعتی را ارائه می‌شود. همچنین شرایط لازم برای پذیرش دانشجویان بین‌الملل نیز درحال گسترش است.
دکتر قاسم محمدخانی مدیرگروه شنوایی‌شناسی درباره فعالیت این گروه توضیح داد و  گفت: درحال حاضر 4 دانشجوی بین‌الملل درحال آموزش هستند و درحال پذیرش دانشجویان بیشتری هستیم و به این منظور پیش‌نیازها و کارگاه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که دانشجویان بهتری را جذب کنیم.
دکتر سید محسن میر معاون اداری مالی دانشکده توان‌بخشی، با اشاره به راه‌اندازی کلینیک‌ها و به‌کارگیری تجهیزات جدید باهدف تحول در آموزش، پژوهش، رفاه و ارائه خدمات بالینی و خلق ثروت گفت: با راه‌اندازی کلینیک تخصصی فیزیوتراپی ورزشی این مرکز به‌عنوان مرجعی برای ارائه خدمات بالینی فدراسیون‌های ورزشی تبدیل‌شده و افزون براین، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی نیز در آن انجام می‌شود.
دکتر آذر مهری معاون دانشجویی دانشکده توان‌بخشی، در توضیح فعالیت‌ها و پروژه‌های دانشجویی گفت: به‌منظور افزایش سلامت جسمی و روانی دانشجویان سالن ورزشی به بهره‌برداری رسید. همچنین در راستای افزایش حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشجویان گروه‌های غربالگری سلامت و نوع‌دوستی تشکیل‌شده که دانشجویان در آن فعالیت دارند.
دکتر آزاده شادمهر معاون بین‌الملل دانشکده توان‌بخشی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای بین‌المللی سازی گفت: برنامه‌های مشترکی با محققان خارجی درحال انجام است. از بین 20 پروفسور خارجی که تمایل به همکاری با دانشکده را داشتند؛ 5 استاد وابسته با دانشکده همکاری دارند.
دکتر احمدرضا خاتون‌آبادی معاون پژوهشی و سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه دانشکده توان‌بخشی، جایگاه پژوهشی این دانشکده در کشور را در رتبه نخست اعلام کرد گفت: این دانشکده با 11 امتیاز بالاتر از دانشکده بعدی، در رتبه نخست قرار دارد و باوجوداینکه دانشکده فعالیت‌های آموزشی و بالینی بسیاری دارد از فعالیت پژوهشی خود غافل نشده است.

دیدگاه اعضای هیئت‌رئیسه

در ادامه هریک از اعضای هیئت‌رئیسه دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.
دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه بر نام‌گذاری سالن‌های دانشکده توان‌بخشی براساس شیوه نامه مشاهیر و مفاخر دانشگاه تأکید کرد.
دکتر فرشاد علامه معاون درمان دانشگاه، با بررسی وضعیت بیمارستان‌هاگفت: در شرایطی که در حضیض موج سوم همه‌گیری کووید 19 بودیم، براساس آمارهای 4 روز اخیر، به نظر می‌رسد وارد پیک چهارم خواهیم شد و باید تمهیدات لازم را پیش‌بینی کنیم.
دکتر علیرضا دلاوری معاون بهداشت دانشگاه، با اشاره به افزایش نسبی مراجعه‌کنندگان سرپایی به مراکز خدمت‌دهی کووید 19 گفت: نمونه‌گیری از مسافران خارجی فرودگاه نیز براساس برنامه‌های وزارت بهداشت درحال انجام است.
دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، حضور دانشکده توان‌بخشی در بالین را از سیاست‌های معاونت آموزشی برشمرد و گفت: این تعامل با بسیاری از بخش‌ها، وجود دارد؛ اما توسعه آن، نیازمند فرهنگ‌سازی و نتیجه آن به نفع بیماران و سلامت جامعه است.
دکتر رامین کردی معاون بین‌الملل دانشگاه، افزایش پذیرش دانشجوی بین‌الملل دانشکده توان‌بخشی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: درحال حاضر این دانشکده فراتر از برنامه‌های کشوری اقدام کرده، برنامه‌های کشوری 4 درصد جذب دانشجوی خارجی را پیش‌بینی کرده‌اند.
وی خدمات دانشکده توان‌بخشی را قابل افتخار دانست و پیشنهاد داد: باوجود همه این فعالیت‌ها، کار برای ورود به عرصه بالین بسیار است و این برنامه‌ریزی در راه‌اندازی بیمارستان‌های جدید می‌تواند موردتوجه قرار گیرد.
دکتر محمدعلی صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، از سرعت پیشرفت فعالیت‌های پژوهشی دانشکده قدردانی و تأکید کرد: برای هریک از برنامه‌های دانشکده، پیوست پژوهشی تعریف شود تا در آینده بتوان تصمیمات بهتری گرفت.
دکتر عبدالرحمن رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه، با اشاره به عملکرد خوب دانشگاه در جذب دانشجویان بین‌الملل و جلوگیری از خروج بیماران به نسبت 10 سال پیش گفت: دانشگاه نباید محل ترانزیت نخبگان و جوانان به خارج از کشور باشد و باید مسیر پیشرفت آن‌ها را فراهم کند.
دکتر سید هادی موسوی مدیر دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات دانشگاه، با اشاره به عملکرد خوب دانشکده توان‌بخشی در رعایت حقوق شهروندی گفت: لازم است در زمینه نوبت‌دهی اینترنتی، تلفن گویا و واحد رسیدگی به شکایات مستقل برنامه‌ریزی بیشتری صورت گیرد.


  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی,گروه خبری RSS,ماه نمای دانشگاه ,جلسات و نشست ها
  • کد خبر : 170221
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *