هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری
تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر «آموزش» به عنوان محور اصلی مأموریت دانشگاه
دکتر سید رضا رئیس کرمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مراسم هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این جشنواره، به نقش حیاتی آموزش در مأموریت دانشگاه تأکید کرد و آموزش را رکن اصلی در ساختار و عملکرد دانشگاه دانست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در آخرین روز هفته آموزش، مراسم قدردانی از برگزیدگان هجدهمین جشنواره آموزشی کشوری شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روسای دانشکده ها و مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش و جمعی از اساتید و صاحبنظران حوزه آموزش چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه در تالار دارالفنون دانشگاه برگزار شد.
دکتر رئیس کرمی ضمن تشکر از تلاشهای مدیران حوزه آموزشی دانشگاه، گفت: «هفته آموزش، فرصتی بود تا نه تنها به گرامیداشت آن بپردازیم بلکه جلساتی با ماهیت وموضوعات آموزشی برگزار کنیم. این جلسات با حضور اساتید دانشگاه و محتوای آموزشی غنی، نشان داد که آموزش همچنان محور اصلی مأموریت دانشگاه است.»
آموزش؛ رکن بنیادین دانشگاه حتی در نسلهای نوین
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تحول نسلهای دانشگاهی و اضافه شدن مأموریتهایی نظیر پاسخگویی اجتماعی و پژوهش، تصریح کرد: «باوجود گسترش وظایف دانشگاهها، همچنان آموزش سنگبنای بنیادین هر دانشگاهی باقی مانده و باید در تمام برنامههای دانشگاهی پیوست آموزشی مدنظر قرار گیرد.» وی بهرهوری را محصول آموزش مؤثر دانست و افزود: «در هر حوزهای، آموزش خوب موجب بهبود نتایج و ارتقای کیفیت عملکرد خواهد شد.»
ضرورت انکارناپذیر نوآوری در آموزش پزشکی
دکتر رئیس کرمی با اشاره به تغییر شرایط جهانی در حوزه آموزش، به ویژه در آموزش پزشکی، گفت: «امروز روشهای نوین آموزشی دیگر نهتنها یک انتخاب، بلکه ضرورتی انکارناپذیر هستند. شرایط فیزیکی و محدودیت منابع، ما را ناگزیر به استفاده از فناوریها و روشهای نوین آموزشی کرده است.»
بهرهگیری از فرصتهای کرونا برای توسعه آموزش مجازی
دکتر رئیس کرمی با ذکر استمرار استفاده برخی از گروه های آموزشی از آموزشهای مجازی پس از دوران کرونا، افزود: «لازم است با بهرهگیری از این تجربه، همچنان به برگزاری گرند راندها و فعالیتهای آموزشی تخصصی ادامه دهیم که زمینهساز ارتقای کیفیت آموزش و افزایش بهرهوری است.»
لزوم گسترش حمایت از ایدههای نوآورانه
رئیس دانشگاه ضمن قدردانی مجدد از تلاشهای حوزه آموزش، خواستار فراهم کردن بستر لازم برای توسعه فعالیتهای نوآورانه شد و گفت: «طرحها و ایدههایی که از سوی اساتید و دانشجویان دانشگاه ارایه می شود، ظرفیت بالایی برای توسعه دارد و حتی میتواند به الگویی برای سایر دانشگاهها تبدیل شود.»
نقشآفرینی دانشگاه در آموزش پزشکی بینالمللی
دکتر رئیس کرمی در پایان به جایگاه بینالمللی دانشگاه در آموزش پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: «تعدادی از همکاران ما، اکنون در کمیتهها و مجامع علمی بینالمللی نقشآفرینی میکنند. این تعاملات باید دو سویه باشد؛ از تجربههای جهانی بهره بگیریم و در عین حال، نتایج و دستاوردهای خود را در سطح بینالمللی به اشتراک بگذاریم.»
دکتر علامه معاون آموزشی دانشگاه در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از حضور مدعوین و مسئولان دانشگاه گفت: از همه بزرگوارانی که در این جلسه حضور دارند تشکر میکنم. از استاد رییسکرمی رییس محترم دانشگاه نیز که در ابتدای جلسه حضور یافتند و اعلام کردند قصد دارند صحبتها و فرآیندهای مطرحشده را بشنوند و در جریان کامل امور قرار بگیرند سپاسگزارم.
وی در بخش اصلی صحبتهای خود با اشاره به سه اولویت مهم آموزشی دانشگاه در سال جاری اظهار داشت: سه نکته مهم را در همه جلسات آموزشی مطرح میکنم و خواهش دارم امسال توجه بیشتری به آنها شود.
نخست آموزش مبتنی بر توانمندی است؛ باید به شناسایی توانمندی های اصلی برنامههای درسی بپردازیم، ببینیم دانشجوی دانشگاه پس از فارغالتحصیلی به چه توانمندیهایی رسیده و در صورت وجود نقص، چگونه میتوان آن را برطرف کرد.
معاون آموزشی دانشگاه، تضمین کیفیت را دومین اولویت معرفی کرد و گفت: مرکز تضمین کیفیت آموزش در دانشگاه با هدف ارزیابی اساتید، دورهها و فراگیران راهاندازی شدهاست. اما ارزیابی نباید فقط در حد گزارش باقی بماند؛ باید نقاط ضعف تحلیل شده، بازخورد داده شود و در نهایت اصلاح صورت گیرد.
سومین نکته مورد تأکید دکتر علامه، ارتقای شور و نشاط آموزشی و نقش مؤثر منتورینگ بود و افزود: دانشگاه نیاز به شور و نشاط دانشجویی دارد. در دانشکده دندانپزشکی، مسابقه آموزشی خوبی برگزار شد که نشاط زیادی ایجاد کرد. در پرستاری، انتخاب استاد محبوب توسط دانشجویان بازخورد مثبتی داشت. در توانبخشی نیز جشن شصتسالگی دانشکده بسیار مؤثر بود.
وی در پایان با اشاره به برنامههای هفته آموزش گفت: طراحی مسابقاتی مانند مگامنچ و نبرد آموزشی در هفته آموزش، نمونههایی از اقدامات مؤثر برای افزایش انگیزه و تعامل آموزشی است. خواهش بنده این است که در سه حوزه توانمندسازی، تضمین کیفیت و ارتقای شور و نشاط آموزشی، هر اقدامی که ممکن است، انجام گیرد تا به آموزش بهتر در دانشگاه کمک شود.
دکتر علامه سخنان خود را با تشکر از حاضران به پایان رساند و ادامه برنامه به معرفی فرآیندهای برتر اختصاص یافت.
در ادامه دکتر محبوبه مافی نژاد مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه، گزارشی از برنامه های کنگره هفته آموزش دانشگاه و همچنین روند داوری فرایندهای جشنواره آموزشی شهید مطهری ارائه داد.
بر اساس گزارش ارائه شده، 30 برنامه تخصصی، 63 نفر صاحب نظر و سخنران در برگزاری پنل ها، 2561 نفر/برنامه شرکت کننده مجازی،1266 نفر /برنامه شرکت کننده حضوری در برنامه های کنگره هفته آموزش دانشگاه از 13 تا 17 اردیبهشت ماه شرکت کردند. در انتها نیز از تمامی مدیران، اساتید و دانشجویان فعال در حوزه توسعه آموزش دانشگاه برای شرکت در مراسم اختتامیه کنگره هفته آموزش دانشگاه که چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه از ساعت 16 تا 18 برگزار می شود، دعوت به عمل آمد.
در انتهای جلسه از برگزیدگان حوزه آموزش کشوری و دانشگاهی تقدیر شد.
فرایندهای آموزشی برتر جشنواره کشوری و دانشگاهی شهید مطهری:
• فرایند حائز قابل تقدیر کشوری در حطیه تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی: طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی هم آموز متخصصان آموزش پزشکی(باهم): گامی در جهت تقویت مهارت های فرا برنامه ای دانشجویان
صاحبان فرایند: محبوبه مافی نژاد، ریحانه گلباف
همکاران فرایند: رقیه گندمکار، مریم کرباسی، علی نوروزی
• فرایند حائز رتبه دوم کشوری در حیطه یاددهی و یادگیری: طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش مهارت مدیریت تعارض با استفاده از مدل فوگ به دانشجویان پزشکی عمومی
صاحبان فرایند: دکتر فاطمه حسنی، دکتر محبوبه مافی نژاد، دکتر آیین محمدی
همکاران فرایند: دکتر نسیم خواجوی راد، دکتر کمال بصیری، مهناز جعفرزاده، سپیده متین نژاد
• فرایند حائز رتبه دوم کشوری در حیطه محصولات آموزشی: طراحی، ارزیابی و کاربرد نرم افزار شبیه ساز معاینه بیماران بستری(نماد فیزیو) ویژه دانشجویان فیزیوتراپی
صاحبان فرایند: نسترن قطبی، لیلا شاهمرادی
همکاران فرایند: هانیه چوبساز، زکیه رئیسی، محدثهسادات حافظ یوسفی، ثریا رضائی، محدثه کاظمیفر
• فرایند حائز رتبه دوم دانشگاهی در حیطه تدوین و بازنگری برنامه¬های آموزشی: طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره کارشناسی ارشد رشته سلامت جهانی بر اساس نیازسنجی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در دانشگاه علوم پزشکی تهران از طریق مشارکت بینالمللی با دانشگاههای اروپایی
صاحبان فرایند: امیرحسین تکیان، سید رضا مجدزاده
همکاران فرایند: الهام احسانی چیمه، علیرضاا اولیاییمنش، علیاکبریساری، علیاکبر حقدوست، محبوبه مافینژاد، اعظم رئوفی، Anja Krumeich، Remco van de Pas، Albrecht Jahn، Meri Koivusalo
• فرایند حائز رتبه دوم دانشگاهی در حیطه تدوین و بازنگری برنامه¬های آموزشی: طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره کارورزی عرصه دانشجویان پرستاری مبتنی بر رویکرد مراقبت پیگیر: گامی در جهت ارتقای جامعه نگری در دانشجویان پرستاری
صاحبان فرایند: شهزاد پاشاییپور، شهرزاد غیاثوندیان
همکاران فرایند: سیمین رنجبران، فرشته امینی، سمیه صادقی
• فرایند حائز رتبه دوم دانشگاهی در حیطه یاددهی و یادگیری:مدرسه میدانی: الگویی اثربخش برای بهبود کیفیت یادگیری
صاحبان فرایند: عباس استادتقیزاده، سیما گرشاسبی
همکاران فرایند: کیومرثاله بخشی، سعید یعقوبیکوهپایی، لیلا کوچکی نژاد ارم ساداتی، احمد کاملی
• فرایند حائز رتبه اول دانشگاهی در حیطه ارزشیابی آموزشی: بازبینی، اجرا و ارزشیابی برنامه جلسات آموزشی هفتگی ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تهران براساس الگوی CIPP
صاحبان فرایند: سیدمحمد جواد مرتضوی، محمد آیتی فیروزآبادی
همکاران فرایند: مریم کرباسی، امید سلخوری، مرضیه ملکی، محمدمهدی ابراهیمی نسب مروستی، لیلا اوریادی زنجانی، نیما باقری، تقی بغدادی، بهنام پنجوی، سینا جاوید مهر، سیدرامین حاج زرگر باشی، سید سعید خیبری، عباس رحیمیان، محمدرضا رزاقاف، محمد زارعی، بابک سیاوشی، صادق صابری، پرهام طالبیان، حسام علی طالشی، پویا طباطبائی ایرانی، آیدین عربزاده، یوسف فلاح، رضاشهریار کامرانی، احسان قدیمی، سیدهادی کلانتر، محسن کیمجانی، محمدرضا گلبخش، محمدرضا گیتی، سعیدرضا مهرپور محمدآبادی، بابک میرزاشاهی، محمدحسین نبیان، فردیس وثوقی، محمد یگانه شالی
• فرایند حائز رتبه دوم دانشگاهی در حیطه ارزشیابی آموزشی: طراحی و بهکارگیری پرسشنامه بررسی بازخورد فراگیران به دوره انتخابی کارورزی پزشکی خانواده با مدل ارزشیابی CIPP
صاحبان فرایند: نسیم عبادتی نخجیری
همکاران فرایند: ابوافضل زندهدل، مهدی شفیعیثابت، آزیتا خیلتاش، مبینا جلیلوند، سپیده صمیمی
• فرایند حائز رتبه اول دانشگاهی در حیطه یادگیری الکترونیکی: طراحی، اجرا و ارزشیابی ارایه ترکیبی درس آسیب شناسی دهان، فک و صورت با استفاده ازخرده محتواهای الکترونیکی مبتنی اصول مایر و متناسب با دانشجویان نسل Z
صاحبان فرایند: سمیرا درخشان، شیوا شیرازیان
همکاران فرایند: ریتا مجتهدزاده، امیرمحمد عزیزاده
• فرایند حائز رتبه دوم دانشگاهی در حیطه یادگیری الکترونیکی: تدوین، اجرا و ارزشیابی دوره مجازی مدیریت استئوپروز
صاحبان فرایند: مهناز سنجری، نوشین فهیم فر
همکاران فرایند: فاطمه حاج ولی زاده، افشین استوار، کوروش اعتماد، باقر لاریجانی، مریم امینی، محبوبه درمان
• فرایند حائز رتبه اول دانشگاهی در حیطه مدیریت و رهبری آموزشی: اجرایی سازی ادغام یافته فرآیند آموزشی و ترویج مفهوم "ترجمان دانش" براساس "چهارچوب علم به عمل" برای اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
صاحبان فرایند: آزاده کیومرثی، نیما رضایی
همکاران فرایند: طاهره همتی، ساناز بردبار، یاسین بصیری، فائزه بابایی، علیرضا سرآمد
• فرایند حائز رتبه اول دانشگاهی در حیطه محصولات آموزشی: طراحی، ارزیابی و کاربرد نرم افزار شبیه ساز معاینه بیماران بستری (نماد فیزیو) ویژه دانشجویان فیزیوتراپی
صاحبان فرایند:نسترن قطبی، لیلا شاهمرادی
همکاران فرایند: هانیه چوبساز، زکیه رئیسی، محدثهسادات حافظ یوسفی، ثریا رضائی، محدثه کاظمیفر
فرایند حائز رتبه دوم دانشگاهی در حیطه محصولات آموزشی: طراحی، اجرا و ارزشیابی وب اپلیکیشن آموزش ترومبوپروفیلاکسی در بیماران فیبریلاسیون دهلیزی به منظور ارتقا استدلال بالینی دستیاران قلب و عروق و داروسازی بالینی
صاحبان فرایند: رامین انصاری، سها نمازی
همکاران فرایند: کیهان محمدی، رضا ملازاده، علی اصغر ضفائی، عیسی رضائی
ایده ¬های نوآورانه آموزشی برگزیده کشوری:
تقدیر از دانشکده های برگزیده برتر
• رتبه اول دانشکده برگزیده : دارای فعالیت های اثرگذار در حوزه خدمات آموزشی: دانشکده پزشکی
• رتبه دوم دانشکده برگزیده: دارای فعالیت های اثرگذار در حوزه خدمات آموزشی: دانشکده پیراپزشکی
تقدیر از دفتر توسعه آموزش برتر:
• دفتر توسعه آموزش برگزیده: دارای فعالیت های اثرگذار در حوزه آموزش:
دفتر توسعه دانشکده داروسازی/ دفتر توسعه آموزش بیمارستان فارابی
تقدیر از گروه آموزشی برگزیده دارای فعالیت اثرگذار در حوزه آموزش:
• از دسته گروه های بالینی گروه قلب و عروق دانشکده پزشکی
• از دسته گروه های علوم پایه گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشکده داروسازی
تقدیر از ایده های برگزیده جشنواره:
• ایده نوآورانه در حیطه محصولات آموزشی: طراحی، اجرا و ارزشیابی نرم افزار همزاد (اپلیکیشن هوشمند مدیریت زمان و اطلاع رسانی دانشجویی)، حلقه گمشده همراه دانشجو/ الهه امیرخلیلی، سیده زینب طباطبایی
• ایده نوآورانه در حیطه ارزشیابی آموزشی: سامانه «سنجش داوری بالینی داخلی (سندباد) / محمدحسین محرابی، سیدمحمد میرمحمدی
• ایده نوآورانه در حیطه یاددهی و یادگیری: طراحی، اجرا و ارزشیابی اتاق گذر مبتنی بر هنرهای نمایشی رویداد S.A.F.E.R جهت شناخت افکار خودکشی و پیشگیری از آن در دانشجویان علوم پزشکی / سوسن زرگر، منیژه زارعی محمودآبادی، نرگس ابراهیمی
• ایده نوآورانه در حیطه یاددهی و یادگیری: بازنگری کوریکولوم دوره داروسازی عمومی مبتنی بر آموزش شایسته محور بر اساس مدل EPA جهت کسب هویت حرفه ای صنعتی دانشجویان داروسازی/ محمد عبداللهی، محمدرضا پورموسی، محدثه احمدیان
تقدیر از پژوهشگران دانشجویی برتر در حوزه آموزش علوم پزشکی:
• پژوهشگر برگزیده کشوری: دکتر علی ریحانیان دانشجوی کارشناسی ارشد در انجام پژوهش های حوزه آموزش علوم پزشکی دانشکده پزشکی
• پژوهشگر برگزیده دانشگاهی: خانم سارینا زارع دانشجوی دکترای عمومی در انجام پژوهش های حوزه آموزش علوم پزشکی دانشکده پزشکی
تقدیر از کارگروه برگزیده دانشجویی در حوزه توسعه آموزش دانشگاه:
• کارگروه دانشجویی برگزیده: کارگروه برتر دانشجویی توسعه آموزش دانشکده پرستاری و مامایی
• کارگروه دانشجویی برگزیده: کارگروه برتر دانشجویی توسعه آموزش دانشکده توانبخشی
تقدیر از فرایند برگزیده دانشجویی در حوزه توسعه آموزش دانشگاه:
• فرایند آموزشی دانشجویی در حیطه تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی: طراحی اولیه برنامه درسی آموزش مقطع کارشناسی ارشد گرایش پرستاری قانونی در ایران/ نرگس احمدی، بنفشه قربانی، علی اکبری و عرفان دشتی
تقدیر از پژوهش برگزیده دانشجویی در حوزه آموزش:
• پژوهش برگزیده دانشجویی: بررسی و تعیین مدل مناسب مدیریت و رهبری آموزشی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در ایران / زهرا اسدی پیری، فاطمه موسوی جم و جواد سجادی خسرقی
تقدیر از پژوهش شایسته تقدیر دانشجویی:
• بررسی اجرای استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت از دیدگاه کارورزان پزشکی یک دانشگاه علوم پزشکی منتخب تهران/ محمد اربقائی، دکتر زهراسادات اسدی و دکتر مریم واشقانی فراهانی
تقدیر از فعالان دانشجویی حوزه توسعه آموزش:
• فعال برگزیده دانشگاهی: پیام خانلری / دانشجوی دکترای تخصصی، دبیر کمیته دانشجویی توسعه آموزش
• فعال برگزیده دانشگاهی: نسیم نادی مقدم/ دانشجوی دکترای تخصصی، عضو کمیته دانشجویی توسعه آموزش
• فعال برگزیده دانشگاهی: دکتر طاهره قرباندایی پور/ دانشجوی دکترای تخصصی، عضو کمیته دانشجویی توسعه آموزش
درج نظر