بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی
تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر نقش اثرگذار روابط عمومی ها در ارتقای جایگاه دانشگاه
دکتر سید رضا رئیسکرمی در مراسم بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی ضمن تبریک این روز به فعالان عرصه ارتباطات، از نقش اثرگذار و کمپیدای آنها در ارتقای جایگاه دانشگاه قدردانی کرد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تلاشهای کارکنان روابط عمومی در انعکاس فعالیتهای علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اظهار کرد: «کارهای ارزشمندی که در دانشگاه انجام میشود، اگر با تلاش شما در روابط عمومی همراه نباشد، نمود بیرونی پیدا نمیکند. شما دیده نمیشوید، اما اثر کارتان همهجا قابل مشاهده است.»
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مراسم بزرگداشت روز روابط عمومی و ارتباطات با شعار «همصدایی برای موفقیت و پاسداشت خلیج فارس»، روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ با حضور رئیس دانشگاه، مدیران پیشین و پیشکسوتان روابط عمومی دانشگاه، مسئولان و کارشناسان روابط عمومی واحدهای تابعه و ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
وی همچنین از مدیران پیشین روابط عمومی دانشگاه که بهعنوان کسانی که پایهگذار مسیر ارتباطی مؤثر در دانشگاه بودند، قدردانی کرد. دکتر رئیسکرمی با تأکید بر نقش محوری روابط عمومی در ایجاد تصویر روشن از دانشگاه در افکار عمومی گفت: «روابط عمومیها باید نماینده کل دانشگاه باشند، نه صرفاً یک بخش خاص. ما باید چهرههای برجسته، اساتید پرتلاش، کارمندان خلاق و دانشجویان ممتاز را معرفی کنیم. حضور مصاحبه با رتبه اول کنکور در صفحه نخست سایت دانشگاه نمونه خوبی بود، اما باید این اقدامات توسعه یابد.»
وی در ادامه افزود: «سایت دانشگاه باید نشاندهنده جایگاه ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشور باشد. این مهم، نیازمند برنامهریزی، ایدهپردازی و تلاش خلاقانه شماست. نباید تنها به گزارش مراسم و احکام بسنده کنیم، بلکه باید محتوایی زنده، تعاملی و جریانساز ارائه دهیم.»
رئیس دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود، بر لزوم برقراری ارتباط دوسویه بین روابط عمومی و جامعه دانشگاهی تأکید کرد و گفت: «روابط عمومی باید صدای استادان، دانشجویان و کارمندان باشد. سازوکارهایی طراحی کنید تا این ارتباط دوسویه و مؤثر محقق شود.»
وی با قدردانی مجدد از تلاشهای بیوقفه فعالان روابط عمومی دانشگاه، گفت: «از حضور اساتید گرامی و همه عزیزانی که در این مسیر نقشآفرینی میکنند صمیمانه سپاسگزارم و برایتان آرزوی توفیق روزافزون دارم.»
روابط عمومی؛ پشت صحنه موفقیتهای دانشگاه
دکتر حمید چوبینه، معاون توسعه مدیریت و برنامهریزی منابع دانشگاه ، با اشاره به اهمیت جایگاه این حوزه در دانشگاه، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران مثل یک کشتی بزرگ است و روابط عمومیها پرچمداران آن هستند. اگر این پرچم درست و برافراشته نگه داشته شود، عملکرد دانشگاه هم بهخوبی نمایان میشود. ولی اگر به هر دلیلی روابط عمومیها نتوانند نقش خود را درست ایفا کنند، قطعاً چیزی مهم از دانشگاه کم خواهد بود.
وی افزود: روابط عمومی باید مثل یک نیروی تقویتی یا واکسن، به اجزای مختلف دانشگاه انرژی تزریق کند. گاهی دیده نمیشوند اما تأثیرگذارند، پشت صحنهاند اما اصلیترین عامل معرفی توانمندیهای دانشگاه هستند.
دکتر چوبینه با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور و فشارهای معیشتی، تأکید کرد که این روزها بیش از همیشه نیاز داریم هوای همدیگر را داشته باشیم. روابط عمومیها میتوانند در ایجاد ارتباطات مؤثر، کاهش فشارهای روانی، و تقویت حس همدلی نقشآفرین باشند.
او همچنین با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه رفاه و سلامت کارکنان، از جمله راهاندازی بیمه درمانی تکمیلی و طرحهای رفاهی مناسبتی، تأکید کرد این توجهها هرچند شاید همه مشکلات را حل نکند، اما نشان میدهد که همه اعضای دانشگاه مثل یک خانواده بزرگ به فکر یکدیگر هستند.
وی در پایان گفت: ما همه به روابط عمومی نیاز داریم. این حوزه میتواند در آینده با نگاهی علمیتر، روی رفتارشناسی و ارتباطات بین همکاران کار کند. امیدوارم با تلاش مدیران فعلی، این مسیر با قوت ادامه پیدا کند.
روابط عمومی صدای بیادعای دانشگاه است
سعود آسیما، مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تبریک این روز به فعالان این عرصه، بر نقش راهبردی و اثرگذار روابط عمومی در اعتلای نام و جایگاه دانشگاه تأکید کرد.
وی با اشاره به تلاشهای بیوقفه و خستگیناپذیر همکاران این حوزه گفت: «همکاران ما در روابط عمومی، جمعی کمادعا، پرکار و پرتلاش هستند که بدون اینکه بخواهند دیده شوند، در پشت صحنه، فعالیتها و دستاوردهای دانشگاه را در معرض دید جامعه قرار میدهند و در ارتقای نام دانشگاه همراه اعضای هیئت علمی و دیگر کارکنان دانشگاه و دانشجویان نقشآفرینی میکنند.»
آسیما با اشاره به شعار امسال مراسم روز روابط عمومی در دانشگاه عوم پزشکی تهران اظهار داشت: «ما روز روابط عمومی امسال را با شعار همصدایی برای موفقیت برگزار می کنبم تا نشان دهیم اگرچه ساختمانهای ما از هم دورند و هرکدام ماموریت خاضی دارند، اما دلهایمان نزدیک است. این اتحاد و همدلی است که رمز موفقیت روابط عمومی دانشگاه است.»
وی با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی و ترویج مفاهیم هویت ملی، افزود: «یکی از ویژگیهای شاخص برنامه امسال، پاسداشت خلیج فارس است؛ برنامهای که با مشارکت همکاران صف و ستاد از حدود یک ماه پیش و در قالب اتاق فکر و جلسات متعدد طراحی و اجرا شد. این اولین تجربه جمعی ما بود که قطعاً ادامه خواهد یافت.»
مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به برنامههای آتی این حوزه گفت: «هدف ما ایجاد شبکهای منسجم در روابط عمومی و تقویت ساختارهای تعاملی و همافزا با رسانهها و درون دانشگاه است. ما به دنبال تصمیمسازی مشارکتی و ایجاد فضای همفکری در همه بخشها هستیم. همچنین تلاش خواهیم کرد جایگاه روابط عمومی در دانشگاه را ارتقا داده و از ظرفیتهای اجتماعی، هنری و فکری اساتید، کارکنان و دانشجویان در تولید محتوا بهرهمند شویم.»
وی خاطرنشان کرد: «ما با همه همکاران عزیز عهد میبندیم که این اهداف را با تمام توان و در کوتاهترین زمان پیگیری کنیم. روابط عمومی باید اتاقی باز، صمیمی و پذیرا باشد که همکاران بتوانند با احساس تعلق خاطر، پیشنهادها، انتقادات و حرف دلشان را در آن بیان کنند. روابط عمومی پلی است میان همکاران و مردم با مسئولان.»
آسیما در پایان با اعلام خبر برگزاری جشنواره تخصصی روابط عمومیهای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «برای نخستین بار، جشنواره روابط عمومیها در حوزههای مختلف از جمله سایت های مراکز، طراحی گرافیک، تولید خبر، فیلم، کلیپ، موشنگرافی و پوستر برگزار خواهد شد. آثار روابط عمومی واحدهای مختلف داوری شده و اختتامیه آن در روز روابط عمومی سال آینده برگزار خواهد شد. از همین حالا، همکاران عزیز آماده باشند و با برنامهریزی دقیق در این رویداد شرکت کنند.»
وی ضمن قدردانی از همه همکاران ستادی که در برگزاری این مراسم نقشآفرینی کردند، گفت: «از طراحی سالن، آمادهسازی کلیپها و هماهنگیهای فشردهای که طی روزهای اخیر انجام شد، صمیمانه تشکر میکنم. این برنامه نتیجه تلاش جمعی همه شماست. امیدوارم این روحیه مشارکتی ادامه یابد.»
روابط عمومی؛ ستون اصلی آگاهی و پیشرفت دانشگاه»
دکتر سید منصور گتمیری گفت: «کار شما در روابط عمومی، انتقال آگاهی و خبر است که اساس و جوهرهی وجودی انسان است. شما با آگاه کردن اعضای سازمان، هماهنگی و حرکت به سمت اهداف بزرگ را ممکن میسازید. روابط عمومی نه فقط اطلاعرسان است بلکه نقشی حیاتی در محافظت مدیران از خطاها و بهبود تصمیمگیریها ایفا میکند. ساماندهی حجم زیاد اطلاعات و تبدیل آن به دادههای ارزشمند، امکان مدیریت بهتر دانشگاه را فراهم میکند. من به سهم خودم به همه شما افتخار میکنم و مطمئنم که اگر این نقش به خوبی انجام شود، دانشگاه در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت.»
تقویت بدنه روابط عمومی، ضرورتی برای آینده دانشگاه»
دکتر علیرضا پارساپور، مدیر اسبق روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روابط عمومی را ابزاری کارآمد برای مدیریت خواند و تأکید کرد: اگر این ابزار بهدرستی حمایت شود، میتواند اثربخشی و بهرهوری را در سازمان چندین برابر افزایش دهد.
وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع همکاران روابط عمومی، بر لزوم توجه بیشتر به تقویت جایگاه نیروهای این حوزه تأکید کرد و گفت: ورود چهرههای تازه در روابط عمومی ارزشمند است، اما باید تدابیری اندیشیده شود تا این نیروها با انگیزه و استمرار بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.
دکتر پارساپور ضمن مرور تحولات ارزشمند دورههای گذشته، ابراز امیدواری کرد این روند با مدیریت جدید نیز با شیبی تندتر ادامه یابد و روابط عمومی بتواند بیش از گذشته به اساتید، کارکنان و مدیران دانشگاه خدمت کند.
نقش موثر روابط عمومی در معرفی عظمت دانشگاه و خدمات حوزه سلامت
دکتر ماشاءاله ترابی ضمن ابراز خرسندی از حضور مجدد در جمع همکاران روابط عمومی دانشگاه، با اشاره به خاطرات تلخ و شیرین دوران مدیریت خود بهویژه در بحران کرونا در اردیبهشتماه سال ۱۳۹۹، گفت:«خدا را شاکرم که دوباره توفیق پیدا کردم تا در جمع همکاران عزیز روابط عمومی دانشگاه حضور پیدا کنم. در ایامی که کشور با بحران کرونا مواجه بود، روابط عمومی دانشگاه نقشی کلیدی و بیبدیل ایفا کرد. ما در شرایطی کار کردیم که بحران در اوج بود و همه کارکنان دانشگاه درگیر مبارزه با ویروس بودند.» وی افزود:«روابط عمومیها ذاتاً با استرس و چالشهای غیرمعمول سر و کار دارند، و در بحرانها این فشار به مراتب بیشتر میشود. ما صدای دانشگاه در جامعه بودیم. افتخار میکنم که در مجموعهای کار کردم که روابط عمومی آن توانست در معرفی عظمت دانشگاه و خدمات حوزه سلامت نقش مؤثری ایفا کند.» دکتر ترابی با اشاره به ساختار پراکنده سایتهای دانشگاه و تلاشهای گروه فناوری اطلاعات در یکپارچهسازی و ارائه خدمات بهتر، تأکید کرد: «همکاران ما در حوزه آیتی، نقشی بینظیر در انسجام فعالیتهای روابط عمومی ایفا کردند که این تلاشها بدون شک از حسنات ماندگار زندگی آنان خواهد بود.» وی همچنین به لحظات دشوار دوران همهگیری کرونا اشاره کرد و گفت: به یاد دارم در اولین موج کرونا که نوع جدید ویروس حتی چشم را آلوده میکرد، با همکارانم از نزدیک درگیر درمان و اطلاعرسانی بودیم. حتی به اتفاق یکی از همکاران به بخش آیسییو رفتیم تا نشان دهیم مدیریت دانشگاه در خط مقدم حضور دارد. در ادامه این مراسم، دکتر ترابی با قدردانی از همکاری صمیمانه و تلاشهای شبانهروزی همکاران خود در روابط عمومی، اظهار امیدواری کرد که آقای مسعود آسیما(مدیر جدید روابط عمومی دانشگاه) با تعهد و پشتکار، مسیر موفقیت روابط عمومی دانشگاه را ادامه دهد.
روابط عمومی ویترین سازمان و خط مقدم اعتمادسازی در جامعه است
دکتر جواد رفیعنژاد نماینده روسای دانشکدهها، با تاکید بر نقش حیاتی روابط عمومی در سازمانها، این حوزه را «ویترین سازمان» و «خط مقدم تعامل با جامعه» دانست.
وی روابط عمومی را پل ارتباطی میان دانشگاه و مردم معرفی کرد و گفت: این بخش باید هم در انتشار اخبار سازمان و هم در ارائه اطلاعات صحیح به جامعه نقش مؤثری ایفا کند. وی از ضرورت مقابله با اطلاعات نادرست در فضای مجازی سخن گفت و به راهاندازی «خط سلامت» در دانشکده بهداشت به عنوان نمونهای از این تلاشها اشاره کرد.
دکتر رفیعنژاد همچنین بر اهمیت نقش روابط عمومی در مدیریت بحران، اعتمادسازی، برندینگ دانشگاه، فرهنگسازی سلامت، و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تأکید کرد و گفت: روابط عمومی باید بستری برای دریافت و انتقال بازخورد مردم به مسئولان باشد.
رئیس دانشکده بهداشت پیوند میان سواد علمی و سواد رسانهای را برای ارتقای سواد سلامت جامعه حیاتی دانست و خواستار همکاری میان متخصصان و کارشناسان روابط عمومی شد.
در پایان، دکتر رفیعنژاد استفاده از ابزارهای نوین مانند فضای مجازی و هوش مصنوعی را برای حفظ جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح ملی و منطقهای ضروری دانست و از تلاشهای فعالان این حوزه قدردانی کرد.
معرفی برترین فعالیتهای روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال گذشته
همچنین در این مراسم بر اساس شاخصهای اعلام شده از سوی مدیریت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با ارزیابی فعالیتهای ارسال شده از مراکز مختلف، ۱۲ مرکز موفق به کسب رتبه برتر در ارائه فعالیتهای روابط عمومی واحدهای دانشگاه شدند.
این مراکز و فعالیتهای برترشان به شرح زیر اعلام شده است:
1- بیمارستان امام خمینی – «اعضای هیئت علمی اینفلوئنسر، سفیران سلامت»
2- دانشکده توانبخشی – «دوربین در دست دانشجو»
3- بیمارستان روزبه – «طرح روایت انسانی از بهبودیافتگان»
4- بیمارستان بهارلو – «روز بهارلو»
5- مرکز طبی کودکان – «طبی پالس»
6- بیمارستان رازی – «رازی نیوز»
7- بیمارستان سینا – «وبسایت انگلیسی؛ حمایت از گردشگری سلامت»
8- بیمارستان آرش – «تولید محتوای آموزش چندرسانهای»
9- معاونت توسعه – «تولید ویدئوها و انیمیشنهای آموزشی»
10-معاونت درمان – «تولید پادکستهای آموزشی»
11-داروخانه ۱۳ آبان – «ارتباط با خیرین»
12-مدیریت آمار و فناوری – «طراحی و راهاندازی نقشه آنلاین مناطق تحت پوشش دانشگاه»
ارسال به دوستان