نقش حلقه های یادگیری در برند سازی
دکتر ترابی: دانشگاه هوشمند، پیوسته در حال یادگیری، تغییر و رشد است
در سی امین جلسه خوشنامی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر نقش "آموزش و یادگیری در جریان کار" به عنوان یکی از ارکان حفظ تعادل در سازمان تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ماشاءاله ترابی، ضمن اشاره به نقش حلقه های یادگیری در برند سازی گفت: اصولا یادگیری موجب حرکت و پویایی در سازمان می شود اما حفظ تعادل در حرکت از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که اگر در زمان حرکت قادر به حفظ تعادل نباشید، آن حرکت نمی تواند پایدار باشد.
وی حفظ تعادل هنگام حرکت با هواپیما و دوچرخه را موجب تداوم حرکت دانست و گفت: در سازمان ها، یادگیری یکی از ارکان حفظ تعادل است. به عبارت دیگر سازمانی پویا و پیش رونده خواهد بود که بتواند هنگام حرکت، خود را در تعادل نگاه دارد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، یادگیری تک حلقه ای، دو حلقه ای و سه حلقه ای را از انواع یادگیری عنوان کرد و گفت: باید بدانیم سازمان های یادگیرنده در کدام سطح از یادگیری قرار دارند چرا که بسیاری از ارزش ها در طول زمان دستخوش تغییر می شوند. به عنوان مثال زمانی کتاب از ارزش برخوردار بود و اکنون اگر چه ارزش کتاب همچنان باقی است اما فیزیک کتاب دیگر دارای ارزش قبل نیست.
وی افزود: در یادگیری تک حلقه ای، اشتباهات بدون درگیر شدن با هنجارهای سازمانی اصلاح می شود. این نوع یادگیری موجب افزایش اثربخشی سازمان در میان هنجارهای موجود می شود و تعدیل رفتار نیز بر اساس هنجارهای سازمان رخ می دهد. مادامی که اتصال میان عمل و نتیجه آن برقرار است، یادگیری تک حلقه ای رخ می دهد.
دکتر ترابی، سپس با اشاره به یادگیری دو حلقه ای تصریح کرد: در این نوع یادگیری، نه تنها اشتباه، بلکه هنجارهای ناسازگار سازمان نیز اصلاح می شود. هدف این نوع یادگیری اطمینان بخشیدن به رشد و بقای سازمان از طریق حذف هنجارهای ناسازگار است. به عنوان مثال در این شیوه علاوه بر اینکه کتاب دارای ارزش است بلکه نحوه و شیوه های مختلف در اختیار داشتن کتاب و ارسال آن به مخاطب نیز از اهمیت برخوردار است.
وی با بیان اینکه یادگیری دو حلقه ای، خلاقیت و آموزش های جدید را به همراه دارد، افزود: هر برنامه ای ممکن است در مسیر حرکت خود دچار انحراف شود، گاهی این انحرافات به قدری شدید می شود که اصل حرکت را دچار خدشه کند. در این نوع یادگیری شرایطی فراهم می شود که سازگاری در سازمان ها از طریق غلبه بر انحرافات به وجود می آیند.
دکتر ترابی تاکید کرد: چنانچه در مدل دو حلقه ای، سازگاری وجود نداشته باشد، یادگیری نیز اتفاق نمی افتد و اگر یادگیری در سازمان کامل نباشد، چهره ای که از خوشنامی سازمان شکل گرفته، دچار آسیب می شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، مدل سه حلقه ای را بهترین نوع یادگیری و موجب تغییر در مدل های ذهنی افراد دانست و گفت: یادگیری سه حلقه ای به نوعی توانایی آموزش یادگیری است. در این روش، مدل های ذهنی افراد و متغییر های هدایت آنها، تعویض می شوند که این امر تغییر در عملیات و نتایج را به همراه دارد.
دکتر ترابی، همزمانی تغییر و یادگیری را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: دانشگاه هوشمند پیوسته در حال یادگیری، تغییر و رشد است و این در حالی است که اغلب سازمانها، یادگیری تک حلقه ای دارند. به عبارت دیگر انحرافات را از طریق تغییر رویه های عملیاتی اصلاح می کنند و عملکردشان را بر طبق اهداف می سنجند.
وی سپس سطوح یادگیری را به سه حیطه شناختی، عاطفی و حرکتی تقسیم کرد و یادآور شد: در حیطه شناختی بر دانش، معلومات و مهارتهای ذهنی تاکید می شود. هدفهای این حیطه بر یاد آوری یا باز سازی آنچه آموختن آن ضروری است تاکید دارد در این حیطه، یادگیری از دریافت دانش و اطلاعات، فهمیدن آن، به کار بستن و تحلیل آغاز می شود و با ترکیب دانش ها و دستیابی به توان ارزشیابی و قضاوت آنها ادامه می یابد. در واقع در این سطح از یادگیری، علما قادر به اجتهاد و دانشمندان قادر به خلق تئوری های علمی جدید هستند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، حیطه عاطفی را محلی برای بروز و ظهور نگرش ها، عواطف، علایق و ارزش ها دانست و تصریح کرد: این حیطه از دریافت و توجه آغاز و به پاسخ دادن، ارزش گذاری ،سازمان دهی ارزش ها و تبلور ارزش های سازمان یافته در شخصیت ادامه می یابد.
وی نوع نگاه و نگرش سازمان ها را در حصول نتایج موثر خواند و گفت: دیدن زیبایی ها و توجه به آنها می تواند دریافت و جذب زیبایی را افزایش دهد چرا که تمرکز بر شایستگی ها و ارزش گذاری روی آنها می تواند موجب رشد سازمان ها شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، در ادامه با معرفی حیطه روانی- حرکتی، انجام مهارتهای این سطح را معطوف به همکاری اعصاب و ماهیچه ها دانست و خاطر نشان کرد: در این حیطه، اولین سطح، مشاهده و تقلید است و سطوح بالاتر آن شامل اجرای عمل بدون کمک، دقت در عمل، هماهنگی حرکات و عادی شدن در عمل می باشد.
وی افزود: فعالیت های یک ورزشکار حرفه ای و یا یک جراح، در نقطه اوج هماهنگی در حرکات قرار دارد.
دکتر ترابی، در پایان، به تحول در سیر یادگیری اشاره کرد و گفت: این مسیر در طول سال های 2002 تا 2020 دستخوش تغییر شده است به گونه ای که از آموزش الکترونیک و یادگیری تلفیقی آغاز و با طی کردن مدیریت استعداد، یادگیری مداوم و یادگیری دیجیتال، اکنون به مرحله "یادگیری در جریان کار" رسیده است.
وی آخرین مرحله یادگیری را یادگیری در جریان کار خواند که شیوه ای پویا و مداوم است و می تواند در مقابل مفهوم بازآموزی در سازمان ها قرار گیرد.
لازم به ذکر است، سی امین جلسه خوشنامی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سهشنبه 2 دی 99 در سالن شورای طبقه هشتم ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد. این جلسات با هدف تبیین و نهادینه سازی مفهوم برندینگ هر سه شنبه در روابط عمومی دانشگاه برگزار می شود.
نظر دهید