جشن روز بینالملل دانشگاه
دکتر عبداللهی حضور دانشجویان بینالمللی با فرهنگهای مختلف را عامل پیشرفت مجامع دانشگاهی خواند
دکتر محمد عبداللهی، استاد دانشکده داروسازی و پژوهشکده علوم دارویی گفت: بینالمللی سازی آموزش عالی امروز بیش از هر زمان دیگری به اساتید علاقمند نیاز دارد و دانشگاهها می توانند تسهیلکننده این امر باشند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، وی در گفتگویی به مناسبت روز بینالملل دانشگاه با بیان این مطلب گفت: تجربه خیلی خوبی از آموزش دانشجویان خارجی دارم و به نظرم یکی از راههای پیشرفت مجامع دانشگاهی و آموزشی، حضور دانشجویان با فرهنگهای مختلف در کنار یکدیگر است.
رئیس پژوهشکده علوم دارویی دانشگاه تصریح کرد: دانشجویان ایرانی و غیرایرانی در این فضا ضمن یادگیری بهتر علم، با نقاط قوت و ضعف خود آشنا میشوند.
دکتر عبداللهی افزود: دانشآموختگان بینالمللی پس از بازگشت به کشور خود یا مهاجرت به کشورهای دیگر میتوانند خاطرات خوب خود از ایران را منتقل و در آینده به مثابه سفیران فرهنگی عمل میکنند.
وی با اشاره به اینکه برخورداری از دانشجویان بینالمللی از مشخصههای اصلی دانشگاههای عصر فعلی است، اظهار داشت: تفاوت علم با بقیه امور این است که مرز نمیشناسد و دانشمندان و دانشجویان به صورت جهانی کار میکنند تا علم خود را به اشتراک بگذارند و نهایتاً فایده آن به همه برسد.
دکتر عبداللهی رفع مسائلی که مانع پیشرفت همهجانبه آموزش دانشگاه با وجود برخورداری از تعداد قابلتوجه دانشجویان خارجی میشود، را ضروری عنوان کرد.
مدرس دانشجویان خارجی دانشگاه به بیان مثالی در این باره پرداخت و گفت: عنوان PhD by Research که در مدرک دانشجویان خارجی دوره دکترای تخصصی پژوهشی درج میشود در عرصه بینالمللی و در میان دانشگاههای خارج از کشور شناخته شده نیست و ما اگر با نگاه اصلاحی به این موضوع نپردازیم، راه را اشتباه رفتهایم. عنوان باید اصلاح شود.
وی همچنین خواستار توجه جدی به ضعفهای دانشجویان ایرانی در ارائه سخنرانیهای علمی نسبت به دانشجویان بینالمللی شد و بیان داشت: خوشبختانه به دلایلی چون تعامل این دو گروه از دانشجویان و وجود فضای رقابتی این مسأله که تاکنون کمتر به آن توجه شده در حال رفع شدن است.
دکتر عبداللهی لازمه بینالمللی سازی آموزش عالی را هیأتعلمی علاقمند، افزایش حدود اختیارات استاد راهنما در اداره دانشجو و حفظ محیط مناسب و شاداب برای دانشجویان خارجی دانست و اظهار داشت: قطببندی دانشگاهها برای فعالیت با برخی دانشگاههای خارجی کار سازنده ای نیست و مراکز علمی مثل دانشگاه علوم پزشکی تهران باید با همه دانشگاههای معتبر جهان ارتباط داشته باشند و نباید در محدوده منطقهای تقسیم شده کشوری قرار گیرند.
عضو هیأتعلمی دانشگاه در پایان گسترش تبادلات دانشجویی برای دورههای کوتاه مدت و راهنمایی مشترک پایاننامه دورههای تحصیلات تکمیلی را نیز از دیگر شکلهای همکاری دانست که دانشگاه در مسیر بینالمللی سازی باید تمرکز بیشتری روی آنها داشته باشد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی
ارسال به دوستان