جشن روز بینالملل دانشگاه
دکتر سهراب پور: تعاملات دانشجویی با مراکز علمی دنیا به شناخت نظامهای آموزشی بینالمللی کمک میکند
فرارسیدن 14 و 15 اسفند و برگزاری پنجمین جشن روز بینالملل دانشگاه، فرصتی برای گفتگو با دکتر امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه در خصوص فعالیتهای انجام شده در حوزه آموزش دانشجویان بینالملل و بهرهمندی از دیدگاههای وی در حوزه بینالمللی سازی آموزش عالی را فراهم کرد.
مفهوم بینالمللی شدن دانشگاهها با تعاریف و تعابیر متنوع و متفاوت، سالها است که در دنیا مطرح و ابعاد آن از زوایای مختلفی مورد توجه قرار گرفته است از بعد جهانی شدن آموزش عالی و الزام دانشگاهها به بینالمللی شدن گرفته تا بعد اقتصادی جذب دانشجوی خارجی به منظور رفع مشکلات مالی دانشگاهها و رونق اقتصادی کشورها.
اما بر فعالان این حوزه مشخص است که حرکت به سوی بینالمللی شدن آموزش عالی مستلزم درک و پذیرش مجموعهای از پیشنیازهای فکری و ذهنی است. پذیرش تفاوتهای بین فرهنگی، فراهم کردن زیرساختهایی چون ارتقاء سطح زبان انگلیسی اعضای هیأتعلمی و دانشجویان و فرصت سازی برای اجرای برنامههای تبادل دانشجویان، اساتید و پژوهشگران در مجموعه این پیشنیازها میگنجد.
دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز چند سالی تمرکز خود را متوجه فراهم کردن فرصتهایی برای جذب و آموزش دانشجویان خارجی، تطبیق و متناسبسازی برنامههای آموزشی، تبادل دانشجویان و اساتید و ورود به مرحلهای تازه از تعاملات و ارتباطات بینالمللی کرده است.
با تکیه بر اینکه بینالمللی سازی به شاخصی برای سنجش کیفیت آموزش عالی در کشورها بدل گشته است به نظر میرسد همچنان راه طولانی تا رسیدن به نقطه ایده آل بینالمللی سازی آموزش باقی مانده است.
برگزاری پنجمین جشن روز بینالملل دانشگاه، فرصتی برای گفتگو با دکتر امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه در خصوص فعالیتهای انجام شده در حوزه آموزش دانشجویان بینالملل و بهرهمندی از دیدگاههای وی در حوزه بینالمللی سازی آموزش عالی را فراهم کرد.
دانشگاه علوم پزشکی تهران چند سالی است که در حوزه جذب دانشجویان بینالمللی به صورت جدی وارد شده است، به نظر شما مهمترین دستاوردهای آموزشی این رویکرد چه بوده است؟
تعامل و رفتوآمد دانشجویان میان دانشگاه ما و دانشگاهها و مراکز علمی دنیا به شناخت نظامهای آموزشی دیگر کشورها کمک میکند. در صورتی که این تعامل با دانشگاههای معتبر دنیا انجام شود، دستاوردهای مهمی خواهد داشت. یکی از راههای ارتقای کیفیت آموزش، بررسی تجارب دیگر کشورها و الگوبرداری از محسّنات آنها و پرهیز از چالشهایی است که در تجربه کشورهای دیگر به محک آزمون در آمدهاند. در ضمن برای آن که بتوانیم دانشجویان بینالملل جذب کنیم، لازم است تمام فرآیندهای آموزشی مورد ارزیابی قرار گیرد و این امر به ارتقای استانداردهای آموزش دانشگاه کمک میکند.
نقاط قوتی که هم اکنون دانشگاه در حوزه آموزش دانشجویان خارجی دارد و میتواند سرلوحه سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار گیرد را تشریح بفرمایید؟
دانشگاه علوم پزشکی تهران به پشتوانه اساتید مبرّز ملی و بینالمللی و ساختارهای آموزشی، پژوهشی و درمانی قوی، جایگاه برتر را در کشور دارد. آنچه که میتواند به دانشگاههای دیگر در جذب دانشجویان بینالملل کمک زیادی کند، تجربه ارزشمندی است که این دانشگاه در طی سالهای اخیر به دست آورده است. در واقع دانشگاههای دیگر ناچار نیستند از ابتدا این مسیر را طی کنند و میتوانند در مسیری که توسط این دانشگاه باز شده، گام بردارند.
به نظر شما برگزاری کمیتههای جذب دانشجویان خارجی تا چه حد توانسته روند پذیرش این گروه از دانشجویان را تسهیل کند و آیا شما توصیهای در این باره دارید؟
ارزیابی عملکرد کمیتههای جذب دانشجویان خارجی را باید با نگاهی به دانشجویان جذب شده انجام داد. به عقیده من آنچه که تاکنون انجام شده شایسته تقدیر است. در عینحال لازم است بیش از گذشته در این زمینه همت کرد تا چالشها کمتر شوند. یکی از این چالشها سطح علمی دانشجویان جذب شده است که باید تمهیدات به گونهای اندیشیده شوند که دانشجویان قوی تری تحصیل در ایران را انتخاب کنند.
دانشگاه علوم پزشکی تهران از سه سال پیش در تعامل با وزارت بهداشت تطبیق و متناسبسازی برنامههای آموزشی دانشجویان خارجی را در دستور کار قرار داده است، دیدگاه شما در این باره چیست؟
آموزش عالی در عصر امروز شبیه یک بازار است. برای پیدا کردن سهم در این بازار، باید نیازها مورد بررسی قرار گیرد و فرصتها شناسایی شود. در این راستا، کمیته تطبیق مشغول برنامهریزی و تدوین دورههای آموزشی مطابق با نیاز دانشجویان خارجی است و این اقدام پسندیده نقش مهمی در افزایش کمّی و کیفی دانشجویان خارجی جذب شده خواهد داشت.
آقای دکتر سهراب پور شما به عنوان معاون آموزشی دانشگاه لازمه بینالمللی سازی آموزش عالی کشور را در چه میبینید؟
لازمه بینالمللی سازی آموزش عالی کشور، ارتقای استانداردهای آموزشی، شفافسازی فرآیندهای آموزشی، بازاریابی علمی در سطح کشورها در حوزه آموزش عالی و البته بهبود فضای عمومی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.
خبرنگار: مهناز وحیدی
عکس: جمشید ربیعی (آرشیو)
ارسال به دوستان