میز خدمت الکترونیک نماد قدرت، سرعت و کیفیت در فضای مجازی

رئیس دبیرخانه مرکزی، پیشخوان خدمت و اتوماسیون اداری دانشگاه گفت: در موج‌های کرونا فعالیت‌ها در فضای میز خدمت الکترونیک توسعه بیشتری پیداکرده و بسیاری از فرایندها اصلاح و کوتاه‌تر شده است. دکتر ماشاءاله ترابی افزود: اندیشه و راه‌اندازی میز خدمت دانشگاه، از سال 1396 آغاز و برای توسعه آن در معاونت توسعه منابع و مدیریت دانشگاه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد. در سال 1397 از طرف آقای دکتر کریمی و آقای دکتر بیگلر برای اینکه بتوانیم میز خدمت را در ابعاد دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و اجرا کنیم تقاضایی داشتند، به همین جهت برنامه‌ای را تدوین کردیم و به استحضارشان رساندیم که اگر میز خدمت دانشگاه بخواهد توسعه پیدا کند، باید پیوند عمیقی بین فعالیت‌هایی که در دبیرخانه‌ دانشگاه انجام می‌شود با برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در اتوماسیون اداری دانشگاه در حال انجام است اتفاق بیفتد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران،  دکتر ترابی گفت: پیوند این دو حوزه سبب شد که میز خدمت الکترونیک دانشگاه متولد شود و ما شرایطی را بتوانیم برای کاربران فراهم کنیم که بدون نیاز به مراجعه واحدهای دانشگاه بتوانند درخواست‌های خود را در قالب میز خدمت الکترونیک ثبت کنند و تمام اقداماتی که روی این درخواست انجام می‌شود، برایشان به‌صورت پیامک ارسال شود. در نیمه‌ دوم سال 1397 این اقدامات شروع شد و ما بافاصله‌ بسیار کوتاهی شاید کمتر از دو ماه اولین ورژن یا ویرایش میز خدمت الکترونیک را در ستاد مرکزی و با یک‌فاصله‌ی بسیار کم در دانشکده‌ها و بیمارستان‌های دانشگاه راه‌اندازی کردیم.

این موضوع سبب شد خصوصاً در حوزه آموزش یک تحول بزرگی در ارائه خدمات به دانشجویان، همکاران و کارکنان در داخل دانشگاه داشته باشیم. به جهت اینکه برای بسیاری از درخواست‌ها ناچار بودند که این را به‌صورت کاغذی و نوشتار داشته باشند و ثبت کنند در واحدهای مختلف همه‌ این زیرساخت‌ها سبب شد که در انتهای سال 1398 زمانی که بحران کرونا در کشور و در جهان توسعه پیدا کرد دانشگاه برای توسعه فعالیت‌ها در حوزه مجازی در رابطه با فعالیت‌های اداری آمادگی کاملی داشت.

در ابعاد مختلف فعالیت‌های دانشگاه، ازجمله مسائل مربوط به حوزه دانشجویی، آموزشی، درمان، دارو و شبکه‌های بهداشتی، درمانی دانشگاه در خصوص ارتباطاتی که با صنوف و  همچنین ارتباطاتی که به‌صورت مکاتبات اداری اتفاق می‌افتد همه در این سیستم قرار گرفتند. در کنار این بحث ارتباط سازمان‌ها با دانشگاه‌ها در رابطه با شبکه‌ دولت قرار گرفت، یعنی ما تقریباً هیچ مکاتبه‌ای نداریم که به‌صورت کاغذی تبادل شود. تمام نامه‌هایی که از طریق استانداری و سایر وزارتخانه‌ها و حتی وزارت علوم صادر می شوند در همین سیستم بارگذاری شده اند.

 در کنار آن بحث استعلام‌ها بود، یکی از مشکلات جدی استعلام‌هایی که در رابطه با مدارک تحصیلی دیپلم صورت می‌گرفت. بعدازآن هم استعلام‌هایی بود که در رابطه با تحصیلات دانشگاهی همکاران در سطح دانشگاهی که تازه استخدام بودند و یا کسانی که دوره‌های تحصیلی پایین‌تر را در دانشگاه‌های غیرپزشکی گذرانده بودند و می‌خواستند ادامه تحصیل را در دانشگاه علوم پزشکی تهران داشته باشند. این را هم با هماهنگی‌هایی که انجام شد به‌صورت الکترونیک و آنلاین انجام می‌شود و نیازی به حضور ارباب‌رجوع نیست که مراجعه کند و سیستم به‌صورت اتوماتیک می‌تواند این فعالیت‌ها را انجام دهد.

در راستای توسعه‌ فعالیت‌های الکترونیک هم مکاتبه‌ای را با دبیرخانه‌ شورای عالی فناوری اطلاعات داشتیم که بتوانیم تمام فرآیندهای باقی‌مانده که به هر دلیلی تاکنون نتوانسته بودیم ارتباط الکترونیک آن را با سازمان‌های ذی‌ربط برقرار کنیم هم فرآیندهایش آماده‌شده و هم تقاضای آن ارسال‌شده و امیدواریم که به‌زودی آن بخش از فرآیندها هم بتواند به‌صورت الکترونیک ارائه خدمت کند.

افقی که ما برای میز خدمت الکترونیک می‌بینیم یک فضای کاملی است که به‌صورت پایان تا پایان (end to end) که بدون نیاز  به حضور ارباب‌رجوع در هیچ‌یک از مراحل بتواند در فضای مجازی ارائه خدمت کند.

امیدواریم آن دسته از فرآیندهایی که تاکنون به این مسئله پیوند نخوردند به‌تدریج پیوند بخورند و ما بتوانیم تمامی خدماتی که ممکن است که در فضای مجازی ارائه شود در قالب میز خدمت الکترونیک ارائه کنیم.

در همین‌جا تشکر می‌کنم از همه‌کسانی که در این موضوع کمک کردند؛ معاونت توسعه دانشگاه جناب آقای دکتر بیگلر، حوزه‌ فناوری اطلاعات دانشگاه، جناب آقای دکتر مرعشی که واقعاً در ابتدای امر نقششان بسیار کلیدی بود و در ادامه معاونت محترم آموزشی که تقریباً می‌شود گفت که بیش از 70 درصد از کارکنانی که در مکاتبات اداری موردنیاز بوده در حوزه‌ آموزش تغییر دادیم و بقیه آن‌هم فرایندهایی بوده که به‌تدریج تغییریافته است.

در حوزه کارکنان با همکاری‌هایی که با جناب آقای دکتر نمازی در حوزه‌ توسعه‌ مدیریت سرمایه انسانی دانشگاه شد، تمام‌صورت جلسه‌هایی که در قبل به‌صورت کاغذی تهیه و امضا می‌شد، هم‌اکنون به‌صورت صورت‌جلسه‌های چند امضا در داخل سیستم انجام می‌شود و تلاش شده که سایر حوزه‌هایی هم که در این رابطه نیازمند به این خدمات هستند ازجمله حوزه‌ پژوهش دانشگاه و حوزه‌های بین‌الملل هم در حال انجام است که ان شاءالله به‌زودی بتواند به این مسیر پیوند بخورد.

رئیس محترم دانشگاه جناب آقای دکتر کریمی خودشان شخصاً پیگیر این موضوع بوده و نگاه ایشان باعث تقویت و توسعه این کار شد به هر صورت همکاران میز خدمت در دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها تلاش‌های متعددی داشتند و این درحال‌توسعه و کامل شدن است و همکاران روابط عمومی که در این مدت به انعکاس اخبار مربوط به میز خدمت کمک کردند و این باعث شد که فرهنگ به استفاده آن خصوصاً در این دوران بهتر و بیشتر توسعه پیدا کند.

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب