جلسه هم اندیشی در خصوص شرایط آموزشی گروه های آموزشی علوم پایه در همه گیری عفونت کووید- ۱۹ برگزار شد
دکتر شهریار نفیسی، رئیس دانشکده پزشکی گفت: با توجه به شرایط پیش آمده و فرصت استفاده از آموزش مجازی، باید حداکثر بهره برداری را برای بهبود عملکرد آموزشی و پژوهشی داشته باشیم.
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی جلسه هماندیشی بررسی وضعیت آموزشی در گروههای آموزشی علوم پایه در همهگیری کووید-۱۹ صبح روز سهشنبه نهم اردیبهشت با حضور دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی، دکتر نسیم خواجوی راد مدیر دفتر توسعه آموزش، دکتر آرش عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی، دکتر ایرج کاشانی معاون آموزش تحصیلات تکمیلی، دکتر شاهین آخوندزاده معاون پژوهشی، دکتر فردین عمیدی معاون امور مالی و اداری و با حضور مدیران گروههای آموزشی علوم پایه در سالن شورای دانشکده برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر نفیسی با تبریک فرارسیدن سال نو، حلول ماه مبارک رمضان و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات گفت: با توجه به شرایط پیش آمده و فرصت استفاده از آموزش مجازی، باید حداکثر بهرهبرداری را برای بهبود عملکرد آموزشی و پژوهشی داشته باشیم.
دکتر نفیسی با بیان اینکه جلسه امروز برای همفکری، مرور بر اقدامات انجام شده و آمادگی برای بازگشت تدریجی به حالت عادی است؛ گفت: دوران شیوع کرونا فرصت ویژهای پیش روی ما قرار داده، برای بهرهبرداری حداکثری از تلاشهایی که سالیان قبل در راستای مجازیسازی آموزش انجام میشد اما جدی گرفته نمیشد.
رئیس دانشکده پزشکی افزود تا فرصت هست باید مباحث مجازیسازی آموزش و دروسی که بهصورت مجازی ارائه شدند را مورد پالایش و ارزیابی قرار داده و ایرادات را برطرف کنیم تا با آمادگی کامل فعالیتهای روزمره آموزشی را در فضای مجازی پیش ببریم شاید دوباره چنین فرصتی دست ندهد که در فضایی مانند اسکای روم هزار نفر بتوانند در آن واحد فعالیت علمی و آموزشی انجام دهند.
وی با تأکید بر تسلط و آمادگی کامل بر مجازیسازی آموزش خاطرنشان کرد: آمادگی و تسلط ما باید بهگونهای باشد که اگر احیاناً در آینده مشکلی پیش بیاید بتوانیم به کار خود ادامه دهیم.
در ادامه دکتر کاشانی گزارشی از وضعیت گروههای علوم پایه در روند مجازیسازی آموزش و بارگذاری محتواهای آموزشی در سامانه نوید و فضای مجازی و ارزیابی دانشجویان ارائه کرد و گفت: اساتید جوان همکاری فوقالعادهای در این زمینه دارند.
وی با اشاره به ارزشیابی دانشجویان از محتوای دروس ارائه شده گفت: پیشازاین که امکان ارزشیابی توسط دانشجویان فراهم شود با نمایندگان دانشجویان در تماس بودیم.
دکتر آرش عکاظی گفت: از اوایل اسفندماه که کلاسها تعطیل شدند و با توجه به اینکه پایانه همهگیری بیماری مشخص نبود، امکان برنامهریزی مدور وجود نداشت، ازاینرو پس از برگزاری جلسات متعدد تصمیم گرفتیم در گام اول هر تعدادی از کلاسها به هر روشی که میشد بهصورت مجازی برگزار شود که با تداوم تعطیلات علاوه بر کمیت در تعداد برگزاری، کیفیت محتوای آموزشی نیز مدنظر قرار گرفت.
وی افزود: در حال حاضر با تلاش اساتید بیش از ۹۵ درصد از برنامه کلاسها ضبط و مجازی شدهاند یعنی هدف ما در کیفیت و کمیت محقق شده است و باید بازخورد و نقش دانشجو را در این فرایند ارزیابی کنیم که طبق برنامه هرکدام از ۴ لاین فعال علوم پایه باید از ۱۶ تا ۳۰ اردیبهشت از فراگیران ۳ آزمون بگیرند و از روشهایی مانند رمز عبور با شماره دانشجویی، محدود کردن زمان شرکت در آزمون، رندوم کردن سؤالات و… و مانع از تقلب در آزمون شوند.
دکتر عکاظی با اشاره به سیستم شعاع اظهار کرد: مجازیسازی یکی از مواردی است که دارای امتیاز است، همچنین فعالیت اساتید ازجمله تعداد فایل بارگذاری شده و فرآیند تعاملی میان استاد و دانشجو در شعاع لحاظ میشود.
در ادامه دکتر آخوندزاده گفت: با شیوع کرونا یک موج احساسی برای انجام پژوهش به راه افتاد که به اعتبار مطالعات لطمه خواهد زد بهویژه اینکه در شرایط کنونی تمام تحقیقاتی که حول محور کرونا انجام میشود در تمام دنیا بهدقت مطالعه و بررسی میشود ازاینرو باید از صحت مطالب مایید شود.
وی افزود: بحث کرونا نباید انجام تحقیقات بر روی سایر موارد و موضوعات علمی را تحت تأثیر قرار دهد و به پژوهش پزشکی لطمه بزند.
معاون پژوهشی دانشکده با انتقاد از کاهش تعداد طرحهای تحقیقاتی علوم پایه گفت: در آخرین جلسه رنک بندی طرحهای تحقیقاتی که روز گذشته برگزار شد برای اولین بار تعداد طرحهای تحقیقاتی گروههای آموزشی علوم بالینی بیشتر از علوم پایه بود.
دکتر عمیدی نیز گزارشی از بازسازیهای صورت گرفته در دانشکده ارائه کرد و گفت: با توجه به تعطیلی کلاسها بازسازی ساختمان اصلی به اتمام رسید و بعد از ۵۰ سال ساختمان اصلی دانشکده بازسازی کامل شد.
وی افزود برای رعایت پروتکلهای بهداشتی تعدادی اقلام نظیر ماسک، دستکش و… تهیه و در اختیار کارکنان قرار گرفت.
در ادامه مدیران گروههای آموزشی علوم پایه در خصوص مجازیسازی آموزش مشکلات و راهکارها صحبت کردند.
دکتر محمدحسین نیکنام مدیر گروه ایمونولوژی گفت: با شروع بیماری کرونا مشکلی ایجاد شد که همه دنیا را غافلگیر کرد تهدیدی بود که فرصتهایی را نیز ایجاد کرد.
وی با بیان این که هیچچیز جای کلاس حضوری را نمیگیرد گفت: بهتر است آموزش مجازی و دروس ارائهشده بهصورت آنلاین باشد چراکه امکان تسلط و پیشبرد برنامه بیشتر است.
وی پیشنهاد کرد: دانشگاه مگا پروژههایی طراحی کند و هرگروه طبق نقش و جایگاه خود را اجرا و ایفا کند.
دکتر مهدی عباسی مدیر گروه آناتومی گفت: کار بزرگی در عین وقتگیر بودن در خصوص کلاسهای مجازی انجام شد و تجربه خیلی خوبی بود، در کلاسهای درس آناتومی همیشه زمان ما کم بود اما در آموزش مجازی توانستیم تمام مطالب را ارائه کنیم.
وی با پیشنهاد ضبط فیلم و آموزش مجازی عملی گفت: در صورت اجرای آموزش عملی مجازی میتوانیم بعد از بازگشایی کلاس فوقالعاده برگزار کنیم. دکتر نبوی زاده مدیر گروه سالمند شناسی با تأکید بر حمایت بیشتر از این رشته نوپا گفت: در روزهایی ابتدایی مجازیسازی عدم هماهنگی بین سیپاد و نوید مشاهده میشد در حال برطرف شدن است.
دکتر همایون جعفری مدیر گروه فیزیک پزشکی با قدردانی از زحمات کادر درمان گفت: کلاسهای مجازی ما از ۱۸ اسفند شروع و مطالب در سامانه نوید بارگذاری کردیم و از نرمافزار اسکای روم استفاده کردیم و کلاسهای رفع اشکال مجازی نیز برگزار کردیم.
وی با اشاره به برگزاری ۶ تا ۱۲ جلسه در گروه فیزیک پزشکی گفت: در کارورزی فیلمبرداری انجام شده و در اختیار فراگیران است که مقرر شد بعد از بازگشایی کلاسها، دانشجویان در چند جلسه حضوری آموزش عملی نیز داشته باشند.
دکتر جعفری گفت: حل تمرین، پروژههای کامپیوتری از دیگر برنامههای اجرا شده گروه بود همچنین برگزاری آزمون مجازی از برنامههای آتی گروه است.
دکتر عینی مدیر گروه میکروبشناسی با گلایه از نبود زیرساخت کافی برای مجازیسازی آموزش، گفت: ۵۰ درصد کلاسهای ما مجازی شده است و آمادگی داریم که صد در صد کلاسها مجازی کنیم.
دکتر پاکنژاد مدیر گروه بیوشیمی با اشاره بهوقت گیر بودن آموزش مجازی گفت: اسلایدها و پاورپوینت سر کلاس ارائه میشدند حکم کمکآموزشی داشتند اما در آموزش مجازی باید کل محتوا و مطلب اصلی را برسانند که کار را سخت میکند.
دکتر جزایری معاون آموزشی گروه فارماکولوژی نیز از ترافیک سامانه نوید، عدم دسترسی دانشجویان بینالملل به نوید گلایه کرد و پیشنهاد داد: بارگذاری منظم دروس، طبق برنامهریزی مدون معاونت آموزشی دانشکده باشد.
وی همچنین پیشنهاد داد: داروهای ویروسی که در درمان کرونا استفاده میشوند پیش از تجویز در قالب یک سامانه برای انجام یک کارآزمایی بالینی ثبت شوند تا در مطالعات مورداستفاده قرار گیرند.
دکتر رقیه گندمکار مدیر گروه آموزش پزشکی از عدم تعطیلی آموزش در این گروه خبر داد و گفت: مطالب و دروس بهصورت منظم و روتین در سامانههای نوید، اسکایپ و اسکای روم ارائه میشوند و حتی ژورنال کلابهای گروه نیز بهصورت مجازی برگزار میشود.
دکتر نسیم خواجوی راد در انتهای این جلسه گفت: هنوز به انتهای بحران کرونا نرسیدهایم تنها از شوک اولیه خارجشدهایم، طبق برخی پیشبینیها ممکن است بهصورت سینوسی تا سال ۲۰۲۲ این وضعیت ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: باید در برنامهریزیها موضوع تداوم ویروس کووید-۱۹ را لحاظ کنیم و برای حضور در کلاسهای درس، خوابگاهی و… با تعامل با گروه عفونی یک پروتکل تنظیم کنیم.
دکتر خواجوی راد پیشنهاد کرد: بررسی شیوههای ارزیابی فراگیران و تدوین پروتکل جامع آموزش در شرایط بحران نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.
توضیح اینکه جلسه هماندیشی در خصوص شرایط آموزشی گروههای بالینی رو شنبه ۶ اردیبهشت بهصورت وبینار و ویدئو کنفرانس برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر نفیسی با تبریک فرارسیدن سال نو، حلول ماه مبارک رمضان و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات گفت: با توجه به شرایط پیش آمده و فرصت استفاده از آموزش مجازی، باید حداکثر بهرهبرداری را برای بهبود عملکرد آموزشی و پژوهشی داشته باشیم.
دکتر نفیسی با بیان اینکه جلسه امروز برای همفکری، مرور بر اقدامات انجام شده و آمادگی برای بازگشت تدریجی به حالت عادی است؛ گفت: دوران شیوع کرونا فرصت ویژهای پیش روی ما قرار داده، برای بهرهبرداری حداکثری از تلاشهایی که سالیان قبل در راستای مجازیسازی آموزش انجام میشد اما جدی گرفته نمیشد.
رئیس دانشکده پزشکی افزود تا فرصت هست باید مباحث مجازیسازی آموزش و دروسی که بهصورت مجازی ارائه شدند را مورد پالایش و ارزیابی قرار داده و ایرادات را برطرف کنیم تا با آمادگی کامل فعالیتهای روزمره آموزشی را در فضای مجازی پیش ببریم شاید دوباره چنین فرصتی دست ندهد که در فضایی مانند اسکای روم هزار نفر بتوانند در آن واحد فعالیت علمی و آموزشی انجام دهند.
وی با تأکید بر تسلط و آمادگی کامل بر مجازیسازی آموزش خاطرنشان کرد: آمادگی و تسلط ما باید بهگونهای باشد که اگر احیاناً در آینده مشکلی پیش بیاید بتوانیم به کار خود ادامه دهیم.
در ادامه دکتر کاشانی گزارشی از وضعیت گروههای علوم پایه در روند مجازیسازی آموزش و بارگذاری محتواهای آموزشی در سامانه نوید و فضای مجازی و ارزیابی دانشجویان ارائه کرد و گفت: اساتید جوان همکاری فوقالعادهای در این زمینه دارند.
وی با اشاره به ارزشیابی دانشجویان از محتوای دروس ارائه شده گفت: پیشازاین که امکان ارزشیابی توسط دانشجویان فراهم شود با نمایندگان دانشجویان در تماس بودیم.
دکتر آرش عکاظی گفت: از اوایل اسفندماه که کلاسها تعطیل شدند و با توجه به اینکه پایانه همهگیری بیماری مشخص نبود، امکان برنامهریزی مدور وجود نداشت، ازاینرو پس از برگزاری جلسات متعدد تصمیم گرفتیم در گام اول هر تعدادی از کلاسها به هر روشی که میشد بهصورت مجازی برگزار شود که با تداوم تعطیلات علاوه بر کمیت در تعداد برگزاری، کیفیت محتوای آموزشی نیز مدنظر قرار گرفت.
وی افزود: در حال حاضر با تلاش اساتید بیش از ۹۵ درصد از برنامه کلاسها ضبط و مجازی شدهاند یعنی هدف ما در کیفیت و کمیت محقق شده است و باید بازخورد و نقش دانشجو را در این فرایند ارزیابی کنیم که طبق برنامه هرکدام از ۴ لاین فعال علوم پایه باید از ۱۶ تا ۳۰ اردیبهشت از فراگیران ۳ آزمون بگیرند و از روشهایی مانند رمز عبور با شماره دانشجویی، محدود کردن زمان شرکت در آزمون، رندوم کردن سؤالات و… و مانع از تقلب در آزمون شوند.
دکتر عکاظی با اشاره به سیستم شعاع اظهار کرد: مجازیسازی یکی از مواردی است که دارای امتیاز است، همچنین فعالیت اساتید ازجمله تعداد فایل بارگذاری شده و فرآیند تعاملی میان استاد و دانشجو در شعاع لحاظ میشود.
در ادامه دکتر آخوندزاده گفت: با شیوع کرونا یک موج احساسی برای انجام پژوهش به راه افتاد که به اعتبار مطالعات لطمه خواهد زد بهویژه اینکه در شرایط کنونی تمام تحقیقاتی که حول محور کرونا انجام میشود در تمام دنیا بهدقت مطالعه و بررسی میشود ازاینرو باید از صحت مطالب مایید شود.
وی افزود: بحث کرونا نباید انجام تحقیقات بر روی سایر موارد و موضوعات علمی را تحت تأثیر قرار دهد و به پژوهش پزشکی لطمه بزند.
معاون پژوهشی دانشکده با انتقاد از کاهش تعداد طرحهای تحقیقاتی علوم پایه گفت: در آخرین جلسه رنک بندی طرحهای تحقیقاتی که روز گذشته برگزار شد برای اولین بار تعداد طرحهای تحقیقاتی گروههای آموزشی علوم بالینی بیشتر از علوم پایه بود.
دکتر عمیدی نیز گزارشی از بازسازیهای صورت گرفته در دانشکده ارائه کرد و گفت: با توجه به تعطیلی کلاسها بازسازی ساختمان اصلی به اتمام رسید و بعد از ۵۰ سال ساختمان اصلی دانشکده بازسازی کامل شد.
وی افزود برای رعایت پروتکلهای بهداشتی تعدادی اقلام نظیر ماسک، دستکش و… تهیه و در اختیار کارکنان قرار گرفت.
در ادامه مدیران گروههای آموزشی علوم پایه در خصوص مجازیسازی آموزش مشکلات و راهکارها صحبت کردند.
دکتر محمدحسین نیکنام مدیر گروه ایمونولوژی گفت: با شروع بیماری کرونا مشکلی ایجاد شد که همه دنیا را غافلگیر کرد تهدیدی بود که فرصتهایی را نیز ایجاد کرد.
وی با بیان این که هیچچیز جای کلاس حضوری را نمیگیرد گفت: بهتر است آموزش مجازی و دروس ارائهشده بهصورت آنلاین باشد چراکه امکان تسلط و پیشبرد برنامه بیشتر است.
وی پیشنهاد کرد: دانشگاه مگا پروژههایی طراحی کند و هرگروه طبق نقش و جایگاه خود را اجرا و ایفا کند.
دکتر مهدی عباسی مدیر گروه آناتومی گفت: کار بزرگی در عین وقتگیر بودن در خصوص کلاسهای مجازی انجام شد و تجربه خیلی خوبی بود، در کلاسهای درس آناتومی همیشه زمان ما کم بود اما در آموزش مجازی توانستیم تمام مطالب را ارائه کنیم.
وی با پیشنهاد ضبط فیلم و آموزش مجازی عملی گفت: در صورت اجرای آموزش عملی مجازی میتوانیم بعد از بازگشایی کلاس فوقالعاده برگزار کنیم. دکتر نبوی زاده مدیر گروه سالمند شناسی با تأکید بر حمایت بیشتر از این رشته نوپا گفت: در روزهایی ابتدایی مجازیسازی عدم هماهنگی بین سیپاد و نوید مشاهده میشد در حال برطرف شدن است.
دکتر همایون جعفری مدیر گروه فیزیک پزشکی با قدردانی از زحمات کادر درمان گفت: کلاسهای مجازی ما از ۱۸ اسفند شروع و مطالب در سامانه نوید بارگذاری کردیم و از نرمافزار اسکای روم استفاده کردیم و کلاسهای رفع اشکال مجازی نیز برگزار کردیم.
وی با اشاره به برگزاری ۶ تا ۱۲ جلسه در گروه فیزیک پزشکی گفت: در کارورزی فیلمبرداری انجام شده و در اختیار فراگیران است که مقرر شد بعد از بازگشایی کلاسها، دانشجویان در چند جلسه حضوری آموزش عملی نیز داشته باشند.
دکتر جعفری گفت: حل تمرین، پروژههای کامپیوتری از دیگر برنامههای اجرا شده گروه بود همچنین برگزاری آزمون مجازی از برنامههای آتی گروه است.
دکتر عینی مدیر گروه میکروبشناسی با گلایه از نبود زیرساخت کافی برای مجازیسازی آموزش، گفت: ۵۰ درصد کلاسهای ما مجازی شده است و آمادگی داریم که صد در صد کلاسها مجازی کنیم.
دکتر پاکنژاد مدیر گروه بیوشیمی با اشاره بهوقت گیر بودن آموزش مجازی گفت: اسلایدها و پاورپوینت سر کلاس ارائه میشدند حکم کمکآموزشی داشتند اما در آموزش مجازی باید کل محتوا و مطلب اصلی را برسانند که کار را سخت میکند.
دکتر جزایری معاون آموزشی گروه فارماکولوژی نیز از ترافیک سامانه نوید، عدم دسترسی دانشجویان بینالملل به نوید گلایه کرد و پیشنهاد داد: بارگذاری منظم دروس، طبق برنامهریزی مدون معاونت آموزشی دانشکده باشد.
وی همچنین پیشنهاد داد: داروهای ویروسی که در درمان کرونا استفاده میشوند پیش از تجویز در قالب یک سامانه برای انجام یک کارآزمایی بالینی ثبت شوند تا در مطالعات مورداستفاده قرار گیرند.
دکتر رقیه گندمکار مدیر گروه آموزش پزشکی از عدم تعطیلی آموزش در این گروه خبر داد و گفت: مطالب و دروس بهصورت منظم و روتین در سامانههای نوید، اسکایپ و اسکای روم ارائه میشوند و حتی ژورنال کلابهای گروه نیز بهصورت مجازی برگزار میشود.
دکتر نسیم خواجوی راد در انتهای این جلسه گفت: هنوز به انتهای بحران کرونا نرسیدهایم تنها از شوک اولیه خارجشدهایم، طبق برخی پیشبینیها ممکن است بهصورت سینوسی تا سال ۲۰۲۲ این وضعیت ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: باید در برنامهریزیها موضوع تداوم ویروس کووید-۱۹ را لحاظ کنیم و برای حضور در کلاسهای درس، خوابگاهی و… با تعامل با گروه عفونی یک پروتکل تنظیم کنیم.
دکتر خواجوی راد پیشنهاد کرد: بررسی شیوههای ارزیابی فراگیران و تدوین پروتکل جامع آموزش در شرایط بحران نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.
توضیح اینکه جلسه هماندیشی در خصوص شرایط آموزشی گروههای بالینی رو شنبه ۶ اردیبهشت بهصورت وبینار و ویدئو کنفرانس برگزار شد.
نظر دهید