نشست رييس سازمان غذا و دارو با دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی برگزار شد
تأکید بر کنترل واردات دارو و تجهیزات پزشکی و نظارت بر اقلام مصرفی در سطح کشور
روسا و معاونین غذا و داروی کلان منطقه 10 آمایشی، سه دانشگاه، علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در نشستی با رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، به ارائه گزارشهای خود از فعالیتهای انجامشده درزمینهٔ تجهیزات پزشکی و دارویی، نیروی انسانی متخصص و نظارت بر اقلام مصرفی و مقایسه آنها با آمار کل کشور پرداختند.
گالري عکس
در نخستین نشست دکتر دیناروند، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با روسا و معاونین غذا و داروی کلان منطقه 10 آمایشی که سهشنبه 19 بهمن 95 در سالن شورای ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، گزارش عملکرد منطقه آمایشی 10 به شکل تجمیعی و مقایسه آن با آمار کل کشور بیان شد.
دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي تهران، دکتر سلامزاده معاون غذا و دارو دانشگاه شهید بهشتی و دکتر والایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص اهمیت هماهنگی دانشگاهها و چالشهای موجود در سطح استان تهران سخنانی بیان کردند.
سپس دکتر حاجی محمودی گزارشی تجمیعی از عملکرد سه دانشگاه در حوزه غذا، دارو، تحقیق و توسعه، طرح تحول سلامت و آزمایشگاه به تفکیک بیان کرد.
وی در این خصوص گفت: دانشگاههای مستقر در استان تهران بهصورت تجمیعی تقریباً در تمامی حوزهها 20 درصد کل فعالیتهای کشور را در اختیاردارند. از طرف دیگر آمار تجمیعی سه دانشگاه ازنظر سرانه بررسی، تعداد واحدهای فعال، تعداد واحدهای دارای نشان ایمنی و سلامت، میزان مساعدت بیماران صعبالعلاج و ... نشاندهنده رشد معنیدار در عملکرد سه دانشگاه در دولت یازدهم بوده است.
در ادامه، دکتر جعفریان، جایگاه معاونت غذا و دارو در دانشگاهها را جایگاه ویژهای دانست و گفت: در برنامههای طرح تحول و برنامههای سازمان غذا و دارو، معاونتهای غذا و داروی دانشگاهها درزمینهٔ ارتقای سلامت جامعه انرژی زیادی صرف میکند که البته نتیجه این تلاش در چند سال آینده مشخص خواهد شد.
در پایان دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، به جمعبندی مطالب مطرحشده پرداخت و گفت: اگرچه معاونتهای غذا و داروی دانشگاهها ازنظر تعداد پرسنل معاونتهای کوچکی هستند ولی کارهای بزرگی انجام میدهند که ممکن است تأثیرشان در دانشگاهها خیلی واضح نباشد اما تأثیر گسترده و درازمدتی در سلامت جامعه دارند.
وی افزود: در سالهای گذشته تمرکز ما در حوزه نظارت، متوجه واحدهای تولیدی بود ولی در حال حاضر روی اقلام مصرفی مردم متمرکزشدهایم و این موارد در سطح عرضه کنترل میشوند.
دکتر دیناروند ادامه داد: ما بهاندازهای که نگران سموم، نیترات، فلزات سنگین، آلایندههای میکروبی و بیولوژیک هستیم به همان اندازه نگران اسید چرب ترانس، نمک، شکر یا کالری که مردم دریافت میکنند نیز هستیم چون سلامت مردم تحت تأثیر این عوامل قرارگرفته و منجر به افزایش بیماریهای غیر واگیر شده است.
رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، ادامه داد: رفتارهایی از دستگاه نظارتی در کشور شکل میگیرد که اجرای آن در کشورهای پیشرفته سخت است. بهعنوانمثال، بنا به تحقیقات انجامشده، مصرف اسید چرب ترانس و روغن مصرفی در صنعت یا روغن مصرفی در قنادی در کشور بهشدت کاهشیافته است.
وی بابیان اینکه، در نظارت و کنترل اقلام صرفی مردم، منتظر استاندارد نمیمانیم تا اصلاحشده و اعمال شود بلکه از قدرت قانونی خود استفاده میکنیم، تصریح کرد: در تفاهمنامهای که با سازمان استاندارد به امضا رسیده این موضوع که ضوابط بهداشتی به عهده سازمان غذا و دارو است صراحتاً به رسمیت شناختهشده است.
دکتر دیناروند با تأکید بر اینکه، رفتار تغذیهای مردم باید اصلاح شود و رفتار صنعت غذایی نیز باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: بهعنوانمثال اگر نمک نان، پنیر و دوغ کم شود بیش از 50 درصد نمک مصرفی مردم کاهش مییابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: در این حوزه نیز کارهای بزرگی انجامشده و ادامه خواهد داشت. در حوزه کنترل قیمتها، کاهش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی، کاهش واردات در این حوزه و کاهش وابستگی ارزی در حالی انجام شد که بسیاری از استانداردها و شاخصهای دسترسی ما بهبود پیدا کردند بهطوریکه مردم و بیماران دسترسی حداکثری به خدمات سلامت را دارند.
رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت افزود: نهتنها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی سختگیری به شرکتها و کنترل واردات بهعملآمده بلکه در حوزه، غذا، لوازمآرایشی بهداشتی و مکملها نیز برای اینکه به اقتصاد ملی و تولید کشور آسیبی وارد نشود، بسیار سختگیرانه عمل کردهایم.
دکتر دیناروند همچنین در خصوص چالش جایگاه تجهیزات پزشکی گفت: جایگاه تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت و دانشگاهها در طول سالهای متمادی جایگاهی نامشخص و همواره دستخوش تغییر و تحولاتی بوده است. با حضور دکتر هاشمی در وزارت بهداشت در حدود یک سال طول کشید تا به جمعبندی برسیم که تجهیزات پزشکی کالای مصرفی هستند که در تشخیص، درمان و پیشگیری استفاده میشوند و وقتی اداره کل تجهیزات پزشکی در سازمان غذا و دارو مستقر است باید واحدهای استانی و دانشگاهی نیز در معاونت های غذا و دارو مستقر شوند.
وی ادامه داد: استقرار اداره کل تجهیزات پزشکی در معاونتهای غذا و دارو به تصویب رسید و ابلاغ شد. کار ما در سازمان غذا و دارو نظارت بر اقلام عام و مصرفی است و کار ادارهای که در درمان تشکیل میشود نیازسنجی و تأمین سرمایه است.
دکتر دیناروند تأکید کرد: ما به شرایط بحرانی نزدیک شدهایم یعنی در زنجیرهی تأمین که باید از طرفی دارو و تجهیزات پزشکی حرکت کند و در جهتی سرمایه باید در جریان باشد، تزریق سرمایه ماهها است که قطعشده است. تا به امروز هم سپاسگزار کسانی هستیم که در این عرصه دلسوزانه ما را دررسیدن به اهداف نظام سلامت یاری میکنند.
وی در پایان، در خصوص تکثیر داروخانههای دولتی اظهار کرد: اجرای این طرح امکانپذیر نیست چون در تأمین داروهای تخصصی که توسط داروخانههای آموزشی، دولتی و بزرگ تأمین میشوند بهواسطه مکانیسم قیمتگذاری حداقل سود به جهت صرفهجویی عظیم برای بیمهها و بودجههای دولتی و همچنین مردم در نظر گرفتهشده و توسعه داروخانههای دولتی مغایر سیاستهای وزارت بهداشت است.
در پایان این نشست، نظر به اهداف و سیاستهای کلی وزارت بهداشت جهت تمرکززدایی و استفاده از مزیتهای منطقهای و تقویت دانشگاهها در خصوص سیاستگذاریهای نظام سلامت کشور بهمنظور همافزایی توانمندیها و بهکارگیری پتانسیلهای دانشگاه کلان منطقه 10 کشور تفاهمنامه همکاری در حیطه عملکرد معاونت غذا و دارو به امضا دکتر دیناروند و روسای سه دانشگاه رسید.
خبر: مقدم
عکس: جمشید ربیعی
نظر دهید