گزارش نخستین گروه آموزشی در هیات رییسه دانشگاه
دکتر شریفیان مدیر گروه بیماریهای داخلی به تشریح اقدامات و برنامههای این گروه در هیات رییسه دانشگاه پرداخت
در نشست هیات رییسه دانشگاه، گروه آموزشی بیماریهای داخلی گزارش عملکرد خود را بهعنوان نخستین گروه آموزشی مطرح کرد و برنامههای ارتقا تعهد حرفهای دانشگاه در یک سال گذشته بررسی شد.
گالری عکس
در نشست صبح یکشنبه هیات رییسه دانشگاه که 13 آبان 97 در سالن شورا تشکیل شد، دکتر کریمی رییس دانشگاه در سخنان پیش از دستور، با اشاره به تصمیم هیات رییسه مبنی بر دعوت مدیران گروههای آموزشی و روسای مراکز تحقیقاتی در جلسات هیات رییسه گفت: ازاینپس مدیران گروههای آموزشی بزرگ دانشگاه ازنظر تعداد و حجم کار و وظایفی که در آموزش پزشکان عمومی برعهده دارند، در جلسات هیات رییسه دعوت میشوند تا برنامههای خود را برای دانشگاه تشریح کنند. البته بایستی گزارش عملکرد معاونان دانشگاه نیز در لابهلای گزارش مدیران گروهها، روسای دانشکدهها و بیمارستانها گنجانده شود و در کنار آن، از مسئولان مراکز تحقیقاتی، پژوهشکدهها و پژوهشگاهها دعوت شود تا برنامههای خود را به هیات رییسه و دانشگاه ارائه دهند.
رییس دانشگاه با تأکید براینکه آموزش و پژوهش دو هدف اصلی دانشگاه است و نباید تحت تأثیر روزمرگیها قرار بگیرد؛ به اهمیت فعالیت گروه داخلی اشاره کرد و گفت: گروه داخلی ازنظر تعداد و گستره وظایف و فعالیتها، بزرگترین گروه آموزش بالینی در آموزش دانشجویان پزشکی و رشتههای تخصصی و فوق تخصصی است.
دکتر کریمی با اشاره به افزایش اعضای هیات رییسه دانشگاه گفت: در اوایل این دوره مدیریتی، تأکیدم بر برگزاری جلسه هیات رییسه در حد معاونتهای دانشگاه بود؛ چون معتقدم جلسات باید محدودتر و کاربردیتر باشند و از حضور مشاوران و همکاران حوزههای دیگر بهتناسب شرایط استفاده کنیم اما بعدها برای رسیدگی بهتر به مسائل دانشگاه لازم بود اعضای جدید به مجموعه اضافه شوند.
بررسی برنامه ها و چالش های گروه بیماری های داخلی
در ادامه جلسه، دکتر شریفیان مدیر گروه آموزشی بیماریهای داخلی دانشگاه، به تشریح فعالیتهای این گروه پرداخت و گفت: گروه داخلی با حدود 140 عضو هیات علمی یکی از بزرگترین گروههای آموزشی دانشگاه است.
وی با اشاره به وسعت فعالیتهای این گروه گفت: گروه داخلی گستره جغرافیایی وسعی را از بیمارستانهای شریعتی، امام خمینی، سینا، تا امیراعلم، ضیائیان و بهارلو را دربر میگیرد و تخصصها و فوق تخصصها(7 بخش فوق تخصصی)، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکدههای متعددی در کنار این گروه فعالیت میکنند.
دکتر شریفیان پس از معرفی فعالیتهای آموزشی گروه داخلی به مهمترین چالشهای این گروه اشاره کرد و گفت: 30 درصد از اعضای هیات علمی گروه، بیش از 25 سال سابقه کاردارند و با بازنشستگی آنها گروه دچار مشکل میشود. لذا برای جذب هیات علمی جوان نیاز به همکاری دانشگاه داریم.
وی بر تعامل مراکز تحقیقاتی با گروه داخلی تأکید کرد و گفت: مراکز تحقیقاتی و گروهها دارای ظرفیتهای خوبی هستند که در تعامل با یکدیگر، میتوانند از این امکانات بهدرستی استفاده کنند.
مدیر گروه بیماریهای داخلی دانشگاه، با اشاره به حجم فعالیتهای درمانی این گروه گفت: فعالیتهای درمانی نباید عملکرد آموزشی گروه را تحت تأثیر قرار دهد.
دکتر شریفیان بر تقویت بخش داخلی عمومی تأکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت این بخش در آموزش فراگیران و اعطای دید جامعنگر به پزشکان آینده، بایستی بیشتر موردحمایت دانشگاه قرار گیرد.
وی تعامل علوم پایه و بالینی را ضروری دانست و گفت: فعالیتهای پژوهشی در اساتید و دانشجویان باید تقویت شود.
مدیر گروه بیماریهای داخلی دانشگاه، برای آموزش بهتر انترن ها پیشنهاد داد: با همکاری معاونت بهداشت زمینه مشارکت آنان در حوزههای بهداشتی فراهم شود.
در ادامه دکتر خواجوی، دکتر علمداری و دکتر طلسچیان به ترتیب به تشریح عملکرد کارآموزی گروه داخلی، آموزش دوره دستیاری و فعالیت بیمارستان شریعتی درزمینهٔ آموزش کارورزی پرداختند و پیشرفتها و چالشهای حوزههای کاری خود را بیان کردند.
ارزیابی هیات رییسه
پس گزارشهای ارائهشده، هریک از اعضای هیات رییسه به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.
دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، گروه داخلی را از بزرگترین و قدیمیترین گروههای آموزشی دانشگاه برشمرد و گفت: بسیاری از اساتید و بزرگان ملی و بینالمللی عضو گروه داخلی هستند و فراگیران این گروه در آزمونهای مختلف افتخار آفرینند.
دکتر سهراب پور، افزایش تعامل مسئولان گروه داخلی با فراگیران را ضروری دانست و گفت: بایستی فرصتی فراهم شود تا اساتید باتجربه با دانشجویان جوان تعامل برقرار کنند و تجربیات خود را در اختیار آنان قرار دهند.
دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، نیز بر تعامل و برنامهریزی مشترک مراکز تحقیقاتی و گروهها تأکید کرد و گفت: پایاننامه بهنوعی آموزش پژوهش است و باید فرآیند آن تحت نظر گروه باشد.
دکتر نفیسی رییس دانشکده پزشکی نیز گروه داخلی را پس از دانشکدههای پزشکی و بهداشت، بزرگترین واحد علمی دانشگاه با 140137 عضو هیات علمی دانست و گفت: به دلیل ساختار پیچیده این گروه، نحوه اداره کردن آن دشوار است. گروههای فوق تخصصی زیرمجموعه آن، تمایل به استقلال دارند که اگر این اتفاق بیفتد کیفیت آموزش تحت تأثیر قرار میگیرد و باید با تعامل کارها پیش برود.
تشریح برنامههای تعهد حرفهای دانشگاه
در ادامه، معاونان آموزشی و درمان، رییس دانشکده پزشکی و مسئول دفتر تعهد حرفهای دانشگاه به تشریح برنامههای ارتقا تعهد حرفهای در این مجموعهها پرداختند.
دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، مهمترین نکته در پروفشنالیسم را چگونگی ارزیابی آن دانست و گفت: تاکنون آموزشهای مناسبی به اعضای هیات علمی و فراگیران دادهشده و فعالیتهای ترویجی خوبی در این زمینه صورت گرفته است اما نکته مهم ایجاد سازوکاری برای ارزیابی پایبندی به اصول تعهد حرفهای است. البته اینیک چالش جهانی است و ما در این زمینه درحال برنامهریزی و تعریف ارزشیابی پروفشنالیسم هستیم.
در ادامه دکتر نفیسی رییس دانشکده پزشکی، با تأکید براینکه فعالیتهای تعهد حرفهای باید آمیخته و توأم با سایر فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و درمانی باشد گفت: سالها پیش آموزش تعهد حرفهای به فراگیران و توانمندسازی اساتید در دانشکده آغازشده و این افراد توانستهاند تا حدودی در بخشها تأثیرگذار باشند.
وی با اشاره به برنامههای دانشکده پزشکی درزمینهٔ تعهد حرفهای گفت: در دوره آموزش پزشکی عمومی تعهد حرفهای براساس برنامه پزشکی 90 بهصورت تم طولی شامل کارگاه مقدمات تعهدحرفهای، جلسه کرامت جسد، تعهد حرفهای در فضای مجازی و رفتار حرفهای در آموزش بالین بیمار و... اجرا میشود و مورد ارزیابی قرار میگیرد. در آموزش دستیاران تخصصی نیز بسته آموزش الکترونیک دستیاران سال اول مشتمل بر 10 سرفصل تهیهشده و از طریق آزمون کتبی موردسنجش قرار میگیرد.
دکتر نفیسی با تأکید بر مشارکت روسای بخشها در اجرای برنامه تعهد حرفهای؛ ارزیابی رفتار حرفهای در اعضای هیات علمی را ضروری دانست و گفت: فرمهای ارزیابی تعهد حرفهای اعضای هیات علمی در نیمه اول سال 96 تهیه شد و شیوهنامه ارزیابی آن نیز به تصویب هیات رییسه دانشکده پزشکی رسیده و برای اجرایی شدن و ورود ان به سامانه سیپاد درحال برنامهریزی هستیم.
سپس دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه به تشریح برنامههای تعهد حرفهای در این معاونت پرداخت و گفت: یکی از برنامههای ششگانه معاونت درمان به تعهد حرفهای اختصاص دارد و تاکنون برنامههای متعددی در این زمینه انجامشده که شامل طرح نشان اخلاق برتر، حریم و پوشش بیمار، معرفی پزشک و پرستار به بیمار و ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی و... میشود.
معاون درمان دانشگاه، ضمن تشریح نحوه ارزیابی پزشکان بالینی و غیربالینی درزمینهٔ تعهد حرفهای، به معرفی بیمارستانهای پیشرو در ارسال نتایج ارزیابی پرداخت و تأکید کرد: تعهد حرفهای نیاز به همافزایی حوزههای مختلف دارد تا با کمک یکدیگر برنامهها را هدایت کنند.
در ادامه دکتر امینی مشاور رییس دانشگاه و مسئول دفتر برنامهریزی و اجرای راهنمای رفتار حرفهای رشتههای پزشکی و حرف وابسته به تشریح برنامههای دفتر تعهد حرفهای دانشگاه پرداخت و گفت: هر ساختاری یک هدف نهایی را برای خود در نظر میگیرد و ما در دفتر تعهد حرفهای امیدواریم بهجایی برسیم که در آینده به چنین دفتری در دانشگاه نیاز نباشد. چون معتقدیم کار تعهد حرفهای کار تکتک حوزههاست و در حال حاضر این دفتر برای ایجاد هماهنگی و پیگیری بیشتر کارها تشکیلشده است.
وی با اشاره به گزارشی که از سوی معاونان آموزش و درمان و رییس دانشکده پزشکی ارائه شد گفت: بیشترین حجم فعالیت تعهد حرفهای برعهده این حوزههاست البته معاونتهای توسعه و اجتماعی فرهنگی نیز در این زمینه مشارکت دارند.
مسئول دفتر تعهد حرفهای دانشگاه، به معرفی فعالیتهای این دفتر در دانشگاه پرداخت و گفت: دفتر تعهد حرفهای علاوه بر انجام برخی اقدامات، با سایر حوزههای دانشگاه همکاری و مشارکت دارد و نحوه اجرایی شدن برنامهها و مصوبات را پیگیری میکند.
مشاور رییس دانشگاه، بابیان اینکه برای اطمینان از رسیدن فرآیند به هدف مطلوب، بایستی نتیجه آن موردسنجش قرار گیرد گفت: یکی از روشهایی که نشان میدهد چقدر به هدف مطلوب رسیدهایم؛ ارزیابی جو تعهد حرفهای و رعایت اصول آن در محیطهای بالینی است. به این منظور ابزاری طراحی شد که در بیمارستان شریعتی به اجرا درآمد و برای تأثیرگذاری بیشتر بایستی در تمام بخشها و بیمارستانها اجرایی شود که نیاز به همکاری معاونت درمان دارد.
دکتر امینی ضمن معرفی برنامه این دفتر، بر آموزش و ارزیابی پروفشنالیسم در همه رشتههای حرفهای تأکید کرد و پیشنهاد داد: ارزیابی تعهد حرفهای وارد فرآیند جذب هیات علمیشود. همچنین روسای بخشها و بیمارستانها ارتقا پروفشنالیسم را بهعنوان بخشی از بهبود کیفیت خدمات موردتوجه قرار دهند.
تقویت گروه داخلی؛ مهمترین نیاز امروز
سپس دکتر کریمی در جمعبندی مباحث مطرحشده، به موضوع تعهد حرفهای اشاره کرد و گفت: از دکتر امینی و همکارانشان در جهت پیش برد برنامههای تعهد حرفهای تشکر میکنم.
وی یکی از مهمترین دغدغههای خود را تقویت ارتباط بین ستاد و بدنه دانشگاه دانست و گفت: در ابتدای این دوره مدیریتی از دکتر فتوحی خواستم بررسی کند چطور میتوان ارتباط بین ستاد و بدنه را تقویت کرد. شاید یکی از کارهای دفتر تعهد حرفهای اتصال بین این دو باشد و دفتر تعهد حرفهای در کنار همهکارهای ارزشمندی که تاکنون انجام داده، بایستی امکان پیادهسازی حداقل 10 درصد این برنامهها را در بدنه هیات علمی و در بخشها فراهم کند.
رییس دانشگاه بابیان اینکه همه فراگیران دانشکده پزشکی باید پس از فارغالتحصیلی متعهد به حرفه خود باشند افزود: اینکه پس از هیات علمی شدن افراد به آنان آموزش تعهد حرفهای داده شود، بسیار دیر است. اما اگر ابتدا روی جوانترها که جذب هیات علمی میشوند برنامهریزی کنید و مدیر گروه، رییس و معاون آموزشی بیمارستان و رییس بخش، خودشان متعهد به تعهد حرفهای باشند؛ میتوان امیدوار بود بهتدریج اصول تعهد حرفهای به فراگیران منتقل شود.
وی با اشاره بهضرورت معرفی برنامههای تعهد حرفهای دانشگاه، در حضور مدیر و مسئولان گروه بیماریهای داخلی گفت: با توجه به اینکه بیشترین آموزش دانشجویان در بخشهای داخلی صورت میگیرد؛ دکتر شریفیان و همکارانشان میتوانند یکی از پیامآوران تعهد حرفهای در بیمارستانها باشند. در دوران دانشجویی ما آموزشی تحت عنوان تعهد حرفهای وجود نداشت ما از رفتار اساتیدمان در بالین، نحوه برخورد با بیمار و شرححال گرفتن از آنها را یاد میگرفتیم.
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت گروه بیماریهای داخلی اشاره کرد و گفت: همه ما خاطرات بسیاری از بخشهای داخلی دوره پزشکی عمومی خودداریم. به یاد دارم در آن زمان بخش داخلی بیمارستانهای امیراعلم و سینا جز بخشهای بسیار قوی و خوب دانشگاه بود.
دکتر کریمی بابیان اینکه ما در آموزش دانشجویان گروه داخلی عمومی کوتاهی کردهایم افزود: باوجوداینکه نیاز دانشگاه و کشور به پیشرفت علم است؛ اما در فوق تخصصی کردن رشتهها، نباید آموزش دانشجویان گروه داخلی مغفول بماند. لذا باید برای بازسازی و تقویت بخشهای آموزشی جنرال، ازنظر جذب هیات علمی، ایجاد جاذبه بیشتر و ممانعت از گرایش افراد به بخشهای فوق تخصصی، بیشتر تلاش کنیم.
وی بابیان اینکه تقویت بخشهای داخلی عمومی، مانع سرگردانی بیماران در مراجعه به فوق تخصصهای مختلف میشود افزود: دانشگاه درزمینهٔ جذب هیات علمی موردنیاز بخشهای داخلی و تسهیل در امور آنان حداکثر تلاش خود را میکند.
دکتر کریمی با اشاره به اساتید گروه داخلی که در آستانه سن بازنشستگی قرار دارند گفت: دانشگاه خانه ماست و ما هرآن چه داریم از دانشگاه به دست آوردهایم. پس نمیتوانیم آن را بهراحتی رها کنیم مگر اینکه سن بازنشستگیمان فرابرسد. لذا دکتر شریفیان از شما میخواهم بهعنوان نیروی متعهد دانشگاه، تلاش در جهت ارتقا کیفیت آموزشی را به اعضای گروه خود منتقل کنید. نیروی جوان موردنیاز را جذب کنید و اجازه دهید اساتیدی که شرایط بازنشستگی دارند اقدام کنند. دانشگاه هم از شما و گروه داخلی حمایت میکند.
وی افزود: گروه داخلی اصلیترین، طولانیمدت ترین و بزرگترین گروه آموزشی پزشکی عمومی و مهمترین نیاز کشور است و باید دانشجویانی تربیت شوند که پاسخگوی نیاز جامعه باشند.
رییس دانشگاه، از دکتر سهراب پور خواست بازدید از بیمارستانها را با جدیت پیگیری کند افزود: در این بازدیدها با همراهی دکتر شریفیان، بخشهای داخلی را در اولویت قرار دهید و به مشکلات و نیازهای این بخشها رسیدگی کنید.
دکتر کریمی درخصوص افزایش تعامل مراکز تحقیقاتی با گروههای آموزشی گفت: ما بهعنوان مسئولان دانشگاه باید بهگونهای برنامهریزی کنیم که تمامی مراکز بتوانند به فعالیت خود بپردازند و در این میان آموزش دوره عمومی هم بهعنوان یکی از اهداف اصلی دانشگاه آسیب نبیند و موردتوجه قرار گیرد.
وی همچنین از دکتر دلاوری خواست، زمینه آموزش انترن ها را در مراکز بهداشتی فراهم نماید و افزود: یکی از مراکز را بهعنوان الگو برای عملیاتی شدن این ایده در نظر بگیرد.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود از زحمات دکتر شریفیان تشکر کرد و گفت: سابقه آشنایی من با دکتر شریفیان به سالهای دور و زمانی که هر دو در خوابگاه امیرآباد زندگی میکردیم بازمیگردد و امیدوارم ایشان در کار خود موفق باشد و با تلاش و امید بیشتر فعالیتهای گروه را پیگیری کند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی
نظر دهید