نشست مشترک هیئترئیسه دانشگاه با هیئترئیسه و مدیران گروههای آموزشی دانشکده پیراپزشکی
دکتر کریمی: به نتیجه رسیدن یک یا دو اقدام از این جلسه، بسیار ارزشمندتر از بیان شعارهای بدون عمل است
در نشست هیئترئیسه دانشگاه با هیئترئیسه و 7 مدیر گروه آموزشی دانشکده پیراپزشکی، برنامهها و مسائل دانشکده موردبحث و بررسی قرار گرفت.
گالری عکس
در این نشست که یکشنبه 6 بهمن 98 در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر وحید چنگیزی رئیس دانشکده ضمن تشکر از اعضای هیئترئیسه دانشگاه به معرفی دانشکده پیراپزشکی پرداخت و گفت: در دانشکده پیراپزشکی 7 گروه آموزشی علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل، هوشبری، رادیولوژی و رادیوتراپی، مدیریت اطلاعات سلامت، هماتولوژی و علوم انتقال خون و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی داریم که ازنظر ساختاری گروه هماتولوژی در ساختار گروه علوم آزمایشگاهی قرار دارد اما بهصورت مستقل فعالیت میکند.
تشریح برنامه های دانشکده پیراپزشکی
وی افزود: 31 عضو هیئتعلمی، چهار استاد تمام، 11 دانشیار، 12 استادیار و چهار مربی در این دانشکده فعالیت دارند. بیش از 750 دانشجو در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر تخصصی در این دانشکده مشغول تحصیل هستند و ما در سال 98 نسبت به سال 97 رشد 99 درصدی تعداد دانشجویان را شاهد بودیم.
وی با تشریح برنامه چهارساله دانشکده گفت: در برنامه چهارساله این دانشکده به مسائل بنیادی و زیرساختی در همه قسمتهای آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی، پشتیبانی و بینالملل پرداختهشده است. بهمنظور انجام هر اقدامی لازم است آموزش به افراد داده شود که به این منظور کمیته توانمندسازی دانشکده بهصورت مستقل راهاندازی شد و بهصورت عمومی برنامهریزی برای آموزش دانشجویان، اساتید و کارکنان را بر عهده گرفت.
وی با اشاره به فعالیتهای آموزشی دانشکده گفت: دانشکده پیراپزشکی اولین دانشکده در راهاندازی مرکز آزمون الکترونیک در دانشگاه است. با حمایتهای دکتر سهراب پور، 60 سیستم به این مرکز اختصاص داده شد و از بدو تأسیس در حال خدمت دادن به همکاران داخل دانشکده و واحدهای خارج از دانشکده است. ما بدون دریافت هزینه، در راستای شعار دانشگاه بدون مرز خدمت را به همه واحدهای متقاضی ارائه میدهیم و به دنبال اجرای برنامههای اثربخش در دانشگاه هستیم. با راهاندازی این مرکز 74 درصد در مصرف کاغذ و 42 درصد در استفاده بهینه از نیروی انسانی در زمان امتحانات صرفهجویی صورت گرفته است.
رئیس دانشکده پیراپزشکی اظهار داشت: با توجه به تغییر رویکرد دانشگاه و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و با عنایت به این امر که آموزش و تربیت دانشجویان از مهمترین وظایف دانشکده است؛ رویکرد روشهای تدریس را از سنتی به روشهای نوین تغییر دادیم و با مشارکت خوب اعضای هیئتعلمی و رضایت دانشجویان مواجه شدیم و درحالتوسعه این روشها هستیم. دفتر توسعه آموزش دانشکده مغز متفکر آموزش بوده و فعالتر از گذشته به توسعه آموزش میپردازد. امسال در بحث آموزش، درخواست برونسازمانی از سازمان اورژانس کشور برای آموزش دانشجویان فوریتهای پزشکی را داشتیم که با برنامهریزی جامع و کامل و باوجود مشکلات متعدد بهخوبی انجام شد.
وی افزود: در این دانشکده همکاری بین بخشی مناسبی وجود دارد و اعضای هیئتعلمی و گاهی دانشجویان دکتر تخصصی ما با سایر دانشکدهها ازجمله پزشکی همکاری تدریس داشته و خدمات ارائه میدهند. بهمنظور ارتقا کیفیت آموزش و پژوهش، آزمایشها و مراکز مهارتی و تجهیزات موردنیاز بهبود و ارتقا پیداکرده است بهطوریکه همه قسمتهای عملی انجام پایاننامههای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشکده انجام میشود و گاهی از دانشگاههای دیگر نیز متقاضی داریم.
دکتر چنگیزی مهمترین افتخارات دانشکده در حوزه آموزش را اولین دانشکده در راهاندازی مرکز آزمون الکترونیک در دانشگاه، کسب رتبه دوم تحصیلات تکمیلی در دانشگاه، کسب رتبه سوم در ارائه خدمات آموزشی در دانشگاه و رتبه برتر در جذب تعداد دانشجویان بینالملل در مقطع کارشناسی ارشد طبق آمار معاونت آموزشی دانشگاه دانست و انجام این اقدامات را با ظرفیت محدود و چالشهای متعدد اقدامات مناسبی خواند.
رییس دانشکده پیراپزشکی انجام فعالیتهای پژوهشی در قالبهای مختلف را در راستای رفع نیاز جامعه و مسئله محور دانست و گفت: دانشکده پیراپزشکی اولین دانشکده در راهاندازی مرکز رشد فناوری سلامت در دانشگاه است. این مرکز، در مدتزمان کوتاه با تلاش همکاران توانسته بهخوبی از عهده مأموریتهای خود بربیاید.
وی افزود: ازجمله اقدامات صورت گرفته، طراحی شیوهنامه پایاننامه محصول محور است که برای سه مرحله پیش از شروع پایاننامه، پایاننامه در حال اجرا و حتی پایاننامههای به اتمام رسیده در نظر گرفتهشده است و به دانشجویان ابلاغ و جلسات توجیهی متعددی برای آن برگزارشده است. همچنین عقد تفاهمنامه با واحدهای مختلف دانشگاه، ارائه محصولات متعدد، ثبت دو شرکت دانشبنیان که یکی از آنها دانشجویان سهامدار 50 درصد آن هستند و به کارآفرینی بهصورت عملی ترغیب میشوند؛ همه این اقدامات حاکی از آن است که محصول محور بودن پایاننامهها صرفاً یک شعار نیست بلکه تحققپذیر است.
دکتر چنگیزی تصریح کرد: بهمنظور تجاریسازی محصولات کارگاههای business plan با اساتید مجرب برگزارشده است. یکی از مأموریتهای مهم دانشکده طراحی مد ل مفهومی دانشگاه نسل سوم است که کمیتههای متعددی در این زمینه تشکیل شد و مطالعات بسیاری صورت گرفت؛ به علت تدوین مدل جامع این موضوع بهعنوان مأموریت اصلی همه معاونتها قرارگرفته و بهمنظور جلوگیری از موازی کاری جلسات مشترک با محوریت مرکز رشد برگزار شد و درنهایت نتایج این جلسات در کارگروه اصلی با حضور اساتید برجسته از سایر واحدهای دانشگاه و سایر دانشگاههای کشور بررسی شد. ما صرفاً به بعد علمی مسئله توجه نکردیم و از شرکت خصوصی موفق در بحث تجاریسازی نیز دعوت شد تا شکاف بین دانشگاه و صنعت شناسایی و راهحلهای کاربردی ارائه شود.
دکتر چنگیزی با اشاره به راهاندازی میز خدمت بهعنوان اولین دانشکده دانشگاه در راستای الکترونیک کردن امور گفت: با هماهنگی دکتر ترابی میز خدمت دانشکده راهاندازی و گردش کار در آن بهخوبی تعریفشده است. بیش از 20 فرآیند در سامانه میز خدمت واردشده که از همه قسمتهای آموزشی، اداری و دانشجویی است. علاوه بر انجام این مأموریت، درزمینهٔٔ راهاندازی میز خدمت، دانشکده پیراپزشکی، بهعنوان قطب، به سایر دانشکدههای دانشگاه مشاور ارائه میدهد. در مسائل مالی سال 97 نسبت به 96، 87 درصد افزایش درآمد داشتیم؛ که قسمتی از آن به امور بینالملل مربوط است و اگر طبق صحبتهایی که با دکتر کردی داشتیم مدل بازگشت درآمد به دانشکده میسر شود اقدامات توسعه مناسبتری خواهیم داشت.
وی با اشاره به فعالیتهای فرهنگی دانشکده افزود: درزمینهٔ فعالیتهای دانشجویی و فرهنگی فعالترین دانشجویان دانشگاه در این دانشکده مشغول تحصیلاند و باوجود مشکلات متعدد با درک خوب از شرایط، همکاری نزدیک و مناسبی را با دانشکده دارند. در خصوص دانشجویان بینالملل ما شاهد رشد بسیار خوب در پذیرش این دانشجویان هستیم و توانستیم دانشجویان را بهصورت گروهی در مقطع دکتری پژوهشی جذب کنیم. متقاضی بسیاری در این زمینه وجود دارد که نیازمند حمایت دانشگاه هستیم. برنامههای فرهنگی متعدد ویژه همه دانشجویان بینالملل دانشگاه ازجمله شب یلدا برگزارشده است که با استقبال دانشجویان روبهرو شدیم. از دیگر واحدهای مؤثر دانشکده روابط عمومی است که با توجه به کوچک بودن دانشکده هم ازلحاظ کمی در دانشگاه رتبه مناسبی دارد و هم ازلحاظ کیفی از واحدهای برتر دانشگاه در سال 97 بوده است.
دکتر چنگیزی در خصوص نقاط قوت و چالشهای دانشکده گفت: کمبود فضای فیزیکی از عمده مشکلات این دانشکده است که همه فعالیتهای ما را تحت تأثیر قرار میدهد. همه اقدامات انجامشده را با سختی بسیار و محدودیتهای فراوان انجام دادهایم. مشکل جذب عضو هیئتعلمی از عمده مشکلات این دانشکده است. ما نقشه اعضای هیئتعلمی دانشکده را تدوین و به معاونت آموزشی ارائه دادهایم. برخی گروههای آموزشی ما باوجود متقاضیان بسیار بینالمللی، ازنظر تعداد عضو هیئتعلمی وضعیت بحرانی دارند و امیدواریم در فراخوان نیازهای این دانشکده نیز لحاظ شود.
وی افزود: در زمینه نقاط قوت دانشکده، میتوان به استفاده از خرد جمعی در انجام امور، ایجاد عدالت در پرداختیها ازجمله تدوین شیوهنامه حق محرومیت از مطب اعضای هیئتعلمی و شیوهنامه پرداخت اضافهکار کارکنان اشاره کرد. همچنین راهاندازی دفتر پایش و ارزشیابی دانشکده بهمنظور انجام منظم برنامهها و ارزیابی میزان پیشرفت آنها از دیگر اقدامات منحصربهفرد این دانشکده است.
دانشجویان پیراپزشکی، فعال در امور دانشجویی و فرهنگی
دکتر یوسف عرفانی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده در خصوص برنامههای این معاونت گفت: در دانشکده طرح HSR منتورینگ مصوب و در حال اجرا است که در این طرح ما از کمک دانشجویان سالهای بالاتر بهعنوان منتور در راهنمایی دانشجویان جدید منتیها استفاده میکنیم و نتایج خوبی را به همراه داشته است. کمیته دانشجویی دفتر توسعه آموزش SEDO در کنار دفتر توسعه آموزش در فعالیتهای آموزشی با مشارکت دانشجویان برگزار میشود. تشکلهای دانشجویی دانشکده پیراپزشکی فعالترین تشکلها هستند و در همه قسمتها ازجمله مرکز پژوهشهای دانشجویی فعالیت مناسبی رادارند.
بیان کمبودهای گروه علوم آزمایشگاهی از زبان مدیر گروه آن
دکتر میترا زارع مدیر گروه علوم آزمایشگاهی گفت: گروه علوم آزمایشگاهی قدیمیترین گروه دانشکده است اما در این سالها ما فقط دانشجوی کارشناسی داشتیم و برخی اعضای این گروه ردیف از این دانشکده داشته اما خدماتی به دانشکده ارائه نمیدهند و ما برای جذب نیرو در تخصصهای موردنیاز، ملزم به خروج نیرو از چارت گروه هستیم. از دیگر مشکلات دانشکده کمبود فضا بهویژه در آزمایشگاهها است که تعداد دانشجویان زیاد بوده و پاسخگو آموزش نیست.
تأکید دکتر نباتچیان بر ضرورت کارورزی دانشجویان علوم آزمایشگاهی
دکتر فریبا نباتچیان معاون آموزشی دانشکده موضوع واگذاری آزمایشگاههای بیمارستانها به بخش خصوصی و عدم پذیرش کارورزی دانشجویان علوم آزمایشگاهی را مطرح کرد.
تأکید دکتر قاضی سعیدی و دکتر شاهمرادی برلزوم دسترسی به دادههای پژوهشی
دکتر مرجان قاضی سعیدی معاون پژوهشی دانشکده گفت: از مشکلات عمده پژوهش و پژوهشگران عدم دسترسی به داده در مراکز مختلف دانشگاه است که گاهی با قوانین و شروطی مواجه میشویم که منطقی نیست و امکان انجام فعالیتهای پژوهشی را با چالش مواجه میکند. یکپارچهسازی امکانات پژوهش ازجمله دادهها به منظر تسهیل دسترسی اقدام خوبی خواهد بود. مشکل کمبود فضای فیزیکی که همه قسمتها ازجمله پژوهش، کتابخانه و... را تحت تأثیر قرار میدهد و ما را با چالش بزرگی مواجه کرده است. بهمنظور درآمدزایی امکانات آزمایشگاهی دانشکده در نامهای برای قرارگیری در سیستم شعاع به دانشگاه ارسالشده است.
دکتر لیلا شاهمرادی مدیر گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی نیز بر ایجاد بانک اطلاعاتی برای دسترسی به دادهها مراکز درمانی تأکید کرد.
تأکید دکتر نیک منش بر مشارکت اعضای هیئتعلمی در آموزش و ارائه خدمات
دکتر بهرام نیک منش معاون بینالملل دانشکده اظهار داشت: دانشکده پیراپزشکی با در نظر گرفتن شاخص استاد به دانشجو ازنظر جذب دانشجوی خارجی رتبه نخست دانشگاه و ازنظر کمی رتبه سوم را دارد. دانشجویان علوم آزمایشگاهی 16 واحد کارآموزی دارند و پیشنهاد ما این است در واگذاری آزمایشگاههای به بخش خصوصی استمرار آموزش به دانشجویان را لحاظ کنند. اعضای هیئتعلمی باید بتوانند چند روز در هفته در بیمارستان حضورداشته و در فعالیتهای مختلف آموزشی، پژوهشی و خدماتی مشارکت داشته باشند. این مدل در بسیاری از دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال اجرا است.
تأکید دکتر صفدری بر ظرفیت دانشکده در راهاندازی نظام هوشمند اطلاعات سلامت
دکتر رضا صفدری مدیر گروه مدیریت اطلاعات سلامت با تأکید بر منسجم بودن خانواده پیراپزشکی گفت: هر فردی که مسئولیت ریاست دانشکده را قبول کند علاوه بر وظایف آموزشی، پژوهشی زحمات بیشتری را متقبل خواهد شد. در دانشکده و گروه ما بستر فراهم است و همکاران همواره از داخل و خارج دانشکده همکاری لازم را داشتهاند و اگر دکتر مرعشی افتخار دهند میتوانیم با همکاری دانشکده مجازی نظام هوشمند اطلاعات سلامت را بهعنوان قطب کشور راهاندازی کنیم. پتانسیل برای انجام این امر در گروه مدیریت اطلاعات سلامت وجود دارد اما نیازمند همکاری سایر واحدها هستیم.
تأکید دکتر واحدی و دکتر عینالهی در برگزاری کلاس درس در بیمارستان و جذب نیروی پرتوان
دکتر سعید واحدی مدیر گروه هوشبری و اتاق عمل بر برگزاری برخی کلاسهای درس در بیمارستانها تأکید کرد.
دکتر ناهید عین الهی مشاور اجرایی دانشکده بر مشکل فضای فیزیکی و نیاز به جذب نیروهای جوانتر و وجود فرصتی برای انتقال تجربه تأکید کرد.
در ادامه اعضای هیئترئیسه به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
اعلام آمادگی بیمارستان امام در آموزش دانشجویان پیراپزشکی
دکتر صادق نیت رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی با تأکید بر لزوم حضور دانشجویان در بیمارستان گفت: یکی از مهمترین وظایف بیمارستان همراهی در امر آموزش است و یکی از افتخاراتمان حضور 4 هزار و 200 دانشجو در بیمارستان امام است.
وی بر ضرورت حضور اساتید به همراه دانشجویان در بیمارستان تأکید کرد و گفت: هرچند حضور دانشجویان در بیمارستان فرصت است اما تبعات و هزینههایی را هم دربر دارد که حضور اساتید میتواند این هزینهها را به حداقل برساند و موجب افزایش کارایی شود.
رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی، فعالیت دانشجویان مقطع فوقلیسانس را در زمینه آموزش و ارائه خدمت مؤثر دانست و افزود: بیمارستان امام از حضور دانشجویان و اساتید استقبال میکند.
توسعه فضای فیزیکی دانشکده در دستور کار معاون توسعه
سپس دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامهریزی منابع دانشگاه، بر امکان بهکارگیری دانشجویان این دانشکده در بیمارستانها تأکید کرد و گفت: اغلب آزمایشگاههای درمانی و پژوهشی کمبود نیرو دارند که میتوانند از طریق دانشجویان کارشناس ارشد این کمبود را جبران کرد.
وی درخصوص اقدامات انجامشده بهمنظور توسعه فضای دانشکده گفت: باتوجه به کمبود فضای فیزیکی و غیراستاندارد بودن آن امیدواریم با برگزاری مناقصه ساخت دانشکده، در اینده نزدیک شاهد توسعه فضای فیزیکی آن باشیم.
دکتر بیگلر در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد داد مرکز مهارتهای بالینی مجهزی در دانشکدهایجاد شود و گفت: از تجهیزات اتاق عملهایی که تعویض میشوند و هنوز قابلیت استفاده دارند میتوانید اسکیل لب مجهزی را ایجاد کنید. البته این فضا در طراحی جدید دانشکده پیشبینیشده است.
دکتر صحرائیان، بالندگی دانشکده در نهادینه شدن تفکر پژوهشی و محصول محور
در ادامه دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، دانشکده پیراپزشکی را در امر پژوهش و فناوری افتخارآفرین دانست و گفت: بالندگی ما به پژوهش دانشکده به تعداد محصولات آن نیست بلکه به تفکر پژوهشی و محصول محوری است که در دانشکده حاکم شده و نشان میدهد کار فرهنگی پژوهشی در این مجموعه انجامشده است.
وی با اشاره به جایگاه پژوهشی دانشکده گفت: این دانشکده با 31 عضو هیئتعلمی، اچ ایندکس 26 دارد و تعداد مقاله به اعضای هر عضو هیئتعلمی آن 3.3 است و محصولات پژوهشی خوبی را تولید میکند.
معاون تحقیقات دانشگاه با اشاره به مسئله محدودیت استفاده از دادههای پژوهشی گفت: استفاده اعضای هیئتعلمی از دادههای پژوهشی مصوبه قانونی دارد اما اغلب به دلیل مقاومت همکاران و مراکز تحقیقاتی اجرایی نمیشود و معمولاً امکان دسترسی با تعاملات بین فردی فراهم میشود.
اعلام آمادگی معاون درمان در همکاری با اساتید دانشکده پیراپزشکی
دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه نیز نقش دانشکده پیراپزشکی را در رفع کمبود نیروی انسانی موردنیاز مراکز مؤثر دانست و گفت: این دانشکده نیروهای توانمندی را تربیت میکند که میتوانند نیاز بیمارستانها را در رشتههای علوم آزمایشگاهی، بیهوشی، رادیولوژی و... تأمین کند.
وی بابیان اینکه ما در معاونت درمان نیازمند حضور اساتید دانشکده پیراپزشکی هستیم افزود: جلساتی را با دانشکده پیراپزشکی برگزار کردیم تا راهکار عملیاتی را برای حضور متخصصان رشتههای مختلف فراهم کنیم. درحال حاضر مدیر آزمایشگاههای دانشگاه عضو دانشکده پیراپزشکی است و امیدواریم این امکان در زمینههای دیگر نیز فراهم شود.
تأکید دکتر کردی بر تدوین مأموریتهای متناسب با نیاز جامعه
در ادامه دکتر کردی معاون بینالملل دانشگاه، اقدامات دانشکده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دانشکدههای نسل سوم و چهارم نیاز به محیطی برای کسبوکار دارند. لذا نسلهای بعدی دانشگاه باید متناسب با شرایط کشور تعریف و مأموریت دانشکدهها در جهت پاسخ به نیازهای جامعه تدوین شود.
وی بر تعامل دانشکده با نهادهای خارج از آن تأکید کرد و گفت: در عرصه بینالملل پتانسیل خوبی دارید که باید بیش از این مورداستفاده قرار گیرد. در زمینه استفاده از فرصتهای مطالعاتی و شرکت در کنگرهها و تعامل با اساتید بینالمللی نیز برنامهریزی کنید.
دکتر کردی بر الکترونیک شدن درصدی از واحدهای بینالملل تأکید کرد و گفت: در زمینه توانمندسازی اساتید در عرصه بینالملل و افزایش پژوهشهای بینالمللی مشترک نیز میتوانید اقدام کنید.
تأکید دکتر سهراب پور بر حمایت از ایدههای ناب
سپس دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، دانشکده پیراپزشکی را عضوی از خانواده بزرگ دانشگاه دانست و گفت: ممکن است تصور شود دانشکدهای کمتر دیده و صدایش کمتر شنیده شود درحالیکه اینگونه نیست و پیام این جلسه، پیگیری همه موضوعاتی است که مطرح میشود.
وی با یادآوری اصول لیدرشیپ گفت: نحوه مذاکره، تعامل و گوش سپردن به مسائل و...ازجمله محورهای لیدرشیپ است که پیشازاین در تعالیم ما به آن تأکید شده و بایستی توانمندسازی در لیدرشیپ در بین اساتید و دانشجویان تقویت شود.
دکتر سهراب پور با اشاره به الگوی موفق دانشکده پرستاری در اجرای طرح تلفیق، بهمنظور حضور دانشجویان پرستاری در بالین گفت: شما نیز مدل حضور دانشجویان خود در بالین را طراحی کنید و ما هم در معاونت آموزشی از آن حمایت میکنیم.
وی افزود: 30 میلیارد تومان برای پشتیبانی و طرحهای توسعه آموزش در صندوق نصر وجود دارد که فقط 5 میلیارد آن هزینه شده و دانشکدهها میتوانند با ارائه طرحهای خود از این ظرفیت استفاده کنند.
دکتر سهراب پور با اشاره به ویژگیهای دانشکده پیراپزشکی گفت: رشتههای دانشکده شما زمینه بکری برای استارتاپ ها هستند. همچنین حضور دانشجویان جوان فرصت خوبی است که میتوانید از آن استفاده کنید.
وی بر توجه بیشتر به مجازیسازی و بینالمللی سازی دانشکده تأکید کرد و گفت: برای بهتر دیده شدن، مزیتهای رقابتی دانشکده را تقویت کنید و ایدههای خوب را بپرورانید. از ظرفیت سما در برگزاری دورههای کوتاهمدت استفاده و ارتباط خود را با سازمانهای دیگر تقویت کنید.
حجتالاسلام قریشی: رویکرد فرهنگی در همه عرصهها جدی گرفته شود
در ادامه حجتالاسلام قریشی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، رویکرد فرهنگی دانشکده در امور مختلف را موردتوجه قرارداد و گفت: فرهنگ باید در همه عرصهها جدی گرفته شود. از دانشجویان سالهای بالاتر نیز برای اشاعه فرهنگی میتوان استفاده کرد.
وی بر ترویج فرهنگ مدارا، تسامح و تساهل تأکید کرد و گفت: میتوان به محدودیتهای دانشکده از منظری دیگر نگاه کرد چهبسا این محدودیتها باعث ایجاد فرهنگ قناعت و استفاده از بهینه از امکانات موجود شود.
تأکید رییس دانشگاه بر پیگیری و حل مسائل دانشکده
سپس دکتر کریمی رییس دانشگاه به جمعبندی مباحث مطرحشده پرداخت و گفت: از مدیران گروهها، معاونان و رییس پرحوصله دانشکده که باتوجه به امکانات محدود، اقدامات گستردهای انجام دادهاند قدردانی میکنم.
وی با اشاره به پیشینه شناخت خود از دانشکده پیراپزشکی گفت: شناخت من از این دانشکده به سالهایی بازمیگردد که معاون آموزشی دانشکده پزشکی بودم. در آن زمان فعالیت دانشکده به چند اتاق در طبقه زیرین دانشکده پزشکی محدود بود و در طول این سالها تحول بسیاری صورت گرفته است.
دکتر کریمی بابیان اینکه فضای فیزیکی دانشکدههای پیراپزشکی، توانبخشی و تغذیه در شأن دانشگاه تهران نیست افزود: در همان روزهای ابتدای مسئولیتم با گفتگویی که با دانشجویان داشتم که میگفتند دبیرستانی که در آن درسخواندهاند بهتر از این دانشکدههاست؛ به فکر تغییر فضای فیزیکی دانشکدهها افتادم و برنامههایی هم برای آن داریم که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. امیدوارم در کمپوس دانشگاه بتوانیم فضای بهتری را برای این دانشکدهها در نظر بگیریم.
رییس دانشگاه، بر رفع تأمین نیاز هیئتعلمی دانشکده پیراپزشکی تأکید کرد و گفت: دانشکده داروسازی و پیراپزشکی جز دانشکدههایی هستند که در یک دوره تعداد زیادی هیئتعلمی جذب کردند که همه آنها در یکزمان به سن بازنشستگی میرسند. این مسئلهای است که درگذشته رویداده و ما وارث آن هستیم اما در این دوره نباید همان اشتباه را دوباره تکرار کنیم. لذا در جلسات کارشناسی نیازهای دانشکده را مطرح کنید تا بهصورت پلکانی و بهتدریج نیروی موردنیاز جذب شود.
وی با تأکید براینکه مدیریت دانشگاه سیاست دوگانهای ندارد افزود: در بخش نظرات سایت، نقطهنظری درجشده مبنی براینکه مسئولان دانشگاه به دلیل داشتن مسئولیتهای متعدد وقت رسیدگی به مشکلات را ندارند. در پاسخ میگویم یکی از افتخاراتم در تمامی سی سالی که در دانشگاه خدمت میکنم، اینکه تاکنون بیش از یک مسئولیت را نپذیرفتم. اکنون هم فقط یک مسئولیت دارم که همان رییس دانشگاهی است و معاونانم نیز همینگونه هستند. پست رسمی مسئولان دانشگاه در خدمت به دانشکدهها، بیمارستانها و دیگر واحدهای دانشگاه است. باتوجه به محدودیت امکانات دانشگاه، مطمئن باشید ما هم هر کاری که در توانمان باشد انجام میدهیم.
دکتر کریمی با اشاره به هدف دعوت هیئترئیسه از مسئولان دانشکدهها گفت: در هیئترئیسه قصد بازخواست همکاران دانشکدهها را نداریم بلکه هدفمان شنیدن سخنان و مسائل مدیران گروهها و معاونان دانشکدههاست تا با همفکری بتوانیم مشکلات را حل کنیم. اگر حاصل این جلسه به نتیجه رسیدن یک یا دو اقدام کوچک باشد بسیار ارزشمندتر از بیان شعارهایی است که عمل نمیشود.
رییس دانشگاه، بابیان خسته نباشید به مسئولان دانشکده از آنان خواست باانرژی و توان بیشتر به فعالیت خود ادامه دهند و خطاب به دکتر چنگیزی گفت: وقتی در دانشگاه مسئولیت میپذیریم باید سعهصدر، تحمل و گذشت و گوش شنوایمان بیشتر شود.
رییس دانشگاه، زندگی و مسئولیت در دانشگاه را به کوهنوردی تشبیه کرد و گفت: دوران دانشجویی که کوهنوردی میرفتیم؛ سه نفر بااراده قوی و محکم تیم را هدایت میکردند؛ یکی پیشاپیش و دیگری پشتسر گروه حرکت میکرد و یک نفر هم اداره تیم را برعهده داشت. در شرایط سخت کوهنوردی هر اتفاقی که میافتاد نفر اول محکم و استوار تیم را به سمت قله هدایت میکرد. من فکر میکنم کوهنوردی یعنی زندگی، یعنی اداره کردن دانشگاه و دانشکده و فردی که مسئولیت برعهده دارد باید با سینه گشاده، تحمل و بردباری مجموعه را در هر شرایطی به جلو پیش ببرد. در این صورت است که انرژی همکاران آزادشده میتوانند بهتر کار کنند.
وی با اشاره به مفهوم لیدرشیپ گفت: یک نفر بهتنهایی نمیتواند همه کارها را اداره کند. لذا بایستی تقسیمکار صورت گیرد و مدیران گروهها و معاونان دانشکدهها باید مسئولیت در اختیارشان قرار گیرد و مسئولیتپذیر باشند. در این صورت است که با همان امکانات کم، میتوان کارهای بسیاری کرد. البته کارنامهای که امروز ارائه دادید نشان میدهد زحمات بسیاری متقبل شدید.
دکتر کریمی بر تقویت تعامل مسئولان دانشکده با معاونتها، دانشکدهها و بیمارستانها تأکید کرد و گفت: باید از دانشکده بیرون بیایید و پیام دانشکده را به معاونان دانشگاه و دانشکدهها و بیمارستانها منتقل کنید اینگونه بسیاری از مسائلی که مطرح کردید برطرف میشود.
وی در پاسخ به مسئله حضور دانشجویان در بیمارستانها گفت: مسئولی همراهتر و دلسوزتر از دکتر صادق نیت نمیتوانید پیدا کنید که رییس بیمارستان امام باشد. ایشان بهترین فردی است که در این زمینه میتواند به شما کمک کند. دکتر صادق نیت معمولاً نه نمیگوید مگر اینکه چیزی با اصول مطابقت نداشته باشد. حضور دانشجویان در بیمارستان باید همراه استادشان باشد در این صورت بیمارستان با دانشکده همکاری لازم را دارد.
دکتر کریمی خواستار مطالبه گری دانشکده شد و گفت: دانشکده پیراپزشکی روبه تکامل است و هنوز جای رشد بسیاری دارد. دانشگاه نیز در این راستا به شما کمک میکند اما برای تحقق این امر باید خودتان بخواهید و مطالبه گر باشید.
رییس دانشگاه بابیان اینکه پذیرش و تربیت دانشجوی دوره عمومی و کارشناسی وظیفه دانشگاه است افزود: تحقق دانشگاه نسل سوم و چهارم خوب است اما باید مفهوم ان در آن دانشکده تفسیر شود اینگونه مأموریتها متناسب با امکانات و نیاز دانشگاه و کشور تدوین میشود.
وی در پایان سخنان خود بار دیگر از تلاشهای همکاران دانشکده پیراپزشکی قدردانی کرد و گفت: به شما خسته نباشید میگویم و میخواهم تعامل، تلاش و کوشش خود را همانند گذشته ادامه دهید و بیشتر کنید.
خبر: الهام حق شناس/ سمیرا کرمی
عکس: وحید مزاجردی
متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید: