جلسه شورای تعهد حرفهای دانشگاه
رییس دانشگاه بر اجرای ارزیابی تعهد حرفهای تاکید کرد
در جلسه شورای تعهد حرفهای دانشگاه، فعالیتهای معاونت ها و دانشکدههای مختلف در ارتباط با برنامه تعهد حرفهای گزارش شد و نقاط قوت و ضعف این فعالیتها مورد بررسی قرار گرفت.
گالری عکس
در جلسه شورای تعهد حرفهای که روز یکشنبه 29 فروردین سال 95 در سالن شورای دانشگاه برگزار شد، دکتر اصغری کارشناس دفتر تعهد حرفهای و دانشیار پژوهشی مرکز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشکي به ارائه گزارش فعالیتهای دانشگاه در ارتقاء تعهد حرفه ای در سال 94 پرداخت.
ارزشیابی، بخش مهم ولی مغفول تعهد حرفهای
دکتر امینی مشاور رییس دانشگاه و مسئول دفتر تعهد حرفه ای دانشگاه با اشاره به تأسیس این دفتر در اواخر سال 92 گفت: این دفتر بهمنظور رصد کردن و انجام برنامهریزی و هماهنگیهای لازم در اجرای فعالیتهای مربوط به حوزه تعهد حرفهای در سطح دانشگاه ایجاد شد و مقرر شد که گزارش کار آن در شورای تعهد حرفهای که با حضور معاونان دانشگاه و دیگر مسئولین مربوطه برگزار میشود، ارائه شود.
وی بابیان اینکه خواستار گسترش فعالیتهای مرتبط با آموزش و بهویژه ارزیابی در بحث تعهد حرفهای هستیم گفت: طی دو سال گذشته در رابطه با ترویج تعهد حرفهای کارهای خوبی انجامشده و درزمینهٔ آموزش نیز فعالیتهایی برای اعضای هیئتعلمی و فراگیران آغازشده است ولی در مورد ارزشیابی این حوزه، فعالیت قابلتوجهی انجام ندادهایم.
مسئول دفتر تعهد حرفه¬ای دانشگاه افزود: در سال جاری قرار است که در هر دانشکدهای حداقل برای یک گروه از فراگیران درزمینهٔ تعهد حرفهای، ارزیابی تکوینی انجام دهیم. هر یک از دانشکده ها برنامه ارزیابی خود را تدوین کرده و در جلسه مردادماه به شورای تعهد حرفهای ارائه خواهند داد.
وی با اشاره به فعالیتهای انجامشده در واحدهای مختلف دانشگاه بر اساس سند ارتقای تعهد حرفهای گفت: درزمینهٔ شفافسازی، ترویج، آموزش، توانمندسازی و ارزیابی فعالیتهایی انجامشده است ولی سرعت انجام این فعالیتها رضایتبخش نیست. همچنین همه حوزهها بهطور برابر پیش نرفتهاند. بهعنوان نمونه در بحث آموزش و ترویج، فعالیتهای خوبی انجامشده ولی در حیطه ارزیابی نیاز به تلاش بیشتری داریم. در این میان بایستی ارزیابی تکوینی جزء لاینفک آموزش و توانمندسازی باشد. هدف از این نوع از ارزیابی آن است که افراد با آگاهی بر وضعیت خود، به اصلاح کاستیها و نقاط ضعف بپردازند.
مشاور رییس دانشگاه افزود: از زمان تأسیس دفتر تعهد حرفهای، بخش عمده فعالیتها مربوط به تهیه مستندات و تعریف فرآیندهایی بوده که برای رسیدن به پیامدها مورد نیاز است ولی هنوز پیامد قابلتوجه و ملموسی حاصل نشده است. بنابراین در سال 95 لازم است فعالیتهای اجرایی مشخصی تعریف کنیم که پیامد عینی در ارتقاء رفتار حرفه ای را شاهد باشیم و این نیازمند فعالیتهای جدیتری در معاونتها، دانشکده ها و بیمارستانها است.
دکتر امینی بحث تعهد حرفهای را از اجزای اصلی کار دانشگاه خواند و گفت: از همکاران و دوستانی که در سطوح مختلف دانشگاه فعالیت میکنند، میخواهیم که به بحث تعهد حرفهای توجه جدی داشته باشند.
در ادامه این جلسه، اعضای شورای تعهد حرفهای، به ارائه پیشنهادها و راهکارهای خود برای تکمیل و اصلاح برنامهها و اقدامات انجامشده پرداختند و در ادامه دکتر جعفریان رییس دانشگاه، با جمع بندی این نظرات، پیشبرد برنامه تعهد حرفهای را از مهمترین اولویتهای دانشگاه خواند و بر ضرورت اجرایی شدن آییننامههای تعهد حرفهای در بدنه دانشگاه تأکید کرد.
تأکید بر تسریع اجرای تعهد حرفهای
رییس دانشگاه با بررسی و نقد فرآیندهای در دست اجرا، خواستار تسریع اجرای تعهد حرفهای شد و ضمن بیان انتظارات دانشگاه از واحدهای مختلف خود در سال 95 گفت: در این زمینه مستندات خوبی طراحی کردهایم و برای گسترش ابعاد تئوریک و ترویجی آن، بهاندازه کافی زمان صرف کردهایم. ولی برای اجرای آن، ما به ازای عملیاتی ارائه ندادهایم.
دکتر جعفریان با بیان اینکه دانشگاه مستند و راهنمای تعهد حرفهای دارد گفت: عملیات اجرایی تعهد حرفهای پیچیده نیست و اگر درزمینهٔ نحوه اجرای آن راهکاری دارید میتوانید ارائه دهید. در این میان هر روشی که برای اجرا در پیش گرفته میشود، باید بتواند پیامد مشخصی را به همراه داشته باشد.
دکتر جعفریان افزود: مشکل بحث تعهد حرفهای تنها کند بودن روند اجرای آن نیست، بلکه اگر این بحث در واحدهای مختلف دانشگاه ما به ازای اجرایی نداشته باشد، باطل میشود و موضوعیت آن از بین میرود. این در حالی است که پیشازاین به همه ابعاد آن نگاه جامعی داشتهایم و درزمینهٔ مستندات مشکلی وجود ندارد. در این میان تجربه معاونت بهداشت در گنجاندن لزوم رعایت تعهد حرفهای در قراردادهای پایگاههای سلامت، حتی اگر امکان پایش دقیق نداشته باشد، گامی ابتدایی در اجرای آن است.
وی با اشاره به پوشش نادرست برخی دانشجویان و دستیاران در محیطهای بالینی گفت: با صدور راهنمای پوشش حرفهای، اگر در اجرای آن بازخوردی به مخاطبان داده نشود، این راهنما ارزش و اهمیت خود را از دست میدهد و درنهایت همه تلاشی که برای تحقق این امر تاکنون به انجام رسیده است، به هدر خواهد رفت.
رییس دانشگاه با ارائه پیشنهادی برای ارزیابی تکوینی فراگیران گفت: بر اساس یک برنامه ارزیابی تکوینی، میتوان بازخوردهای لازم را به فراگیران ارائه داد. در این میان برای آنکه برنامهریزی اجرایی متناسب با زمان پیش برود، هر دانشکدهای تا 15 اردیبهشت مسئول تعهد حرفهای خود را معرفی کند. از آن تاریخ تا 15 خرداد، دانشکدهها مخاطبان اولویتدار یا گروه فراگیر خود را معرفی کنند و تا 15 تیر برنامه ارزیابی تکوینی خود را نهایی کنند و به شورای تعهد حرفهای ارائه دهند. با این برنامهریزی عملیاتی، مشخص میشود که هر دانشکده در کدام سطح فعالیت میکند.
وی خواستار حرکت چابکتر واحدها و ازجمله دانشکدهها در اجرای تعهد حرفهای شد و گفت: نحوه فعالیت در این حوزه باید بهگونهای باشد که در واحدها همه بدانند دانشگاه با انتخاب ارزیابی Formative در بحث تعهد حرفهای به یک نقطه اجرایی رسیده است.
خبرنگار: زهرا صادقی
عکاس: مهدی کیهان
متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید: