گفتوگو با سرپرست مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشکده توانبخشی
ارسلان قربان پور، دانشجوی دکترای تخصصی فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی طی ابلاغی از طرف دکتر پروین پاسالار، رئیس مرکز مرکز پژوهشهای علمی دانشگاه به سرپرستی مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشکده توانبخشی منصوب شد؛ به همین مناسبت با وی به گفتوگو نشستیم.
لطفاً خودتان را به خوانندگان سایت بیشتر معرفی کنید.
به نام خدا و با سلام خدمت شما، در ابتدا از شما به خاطر مصاحبه تشکر میکنم. بنده ارسلان قربان پور، متولد 1368 در رامسر و دانشجوی دکترای تخصصی فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم. مقطع کارشناسی را در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی بابل و مقطع کارشناسی ارشد را در سال 1395 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندهام.
چند سال سابقه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و جانبی در دانشگاه دارید؟
در مقطع کارشناسی بهعنوان سرپرست دانشجویی امور فرهنگی خوابگاه (از سال 88 تا 91)، نماینده دانشجویی نهاد مقام معظم رهبری (از سال 87 تا 91)، عضو شورای نظارت بر نشریات (از سال 89 تا 91)، دبیر کمیته دانشجوی EDC (از سال 90 تا 91) و عضو شورای دانشجویی اساتید مشاور (از سال 90 تا 91) بودهام. همچنین در سال 1390 بهعنوان دانشجوی نمونه علمی در دانشگاه علوم پزشکی بابل انتخاب شدم.
در مقطع کارشناسی ارشد بهعنوان سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده توانبخشی (از سال 93 تا 95)، مسئول دانشجویی استعداد درخشان دانشکده توانبخشی (از سال 93 تا 95)، مسئول علمی پژوهشی بسیج دانشجویی دانشکده توانبخشی (از سال 92 تا 95) و عضو شورای مشورتی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (از سال 93 تا 95) بودهام. همچنین در سال 1394 بهعنوان دانشجوی برتر علمی در دانشکده توانبخشی تبریز انتخاب شدم. در مقطع دکترای تخصصی در سال 1397 بهعنوان یکی از دانشجویان فعال در حوزه فعالیتهای آموزشی دفتر توسعه آموزش دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شدم. اکنون نیز در سمت سرپرست مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان (SSRC) دانشکده توانبخشی در خدمت اساتید گرانقدر و دانشجویان عزیز هستم. همچنین از سال سوم مقطع کارشناسی به حضور در بالین و ارزیابی و درمان بیماران در کنار اساتید گرانقدرم و بر پایه تفکر منطقی پژوهشی روی آورده که این امر مهم در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی ادامهدار بوده است.
چه برنامه و اهدافی برای مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشکده توانبخشی دارید؟
طی صحبتهای اولیه با دکتر پروین پاسالار، رئیس محترم مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان و دکتر محمدرضا هادیان، رئیس محترم دانشکده توانبخشی و دکتر سید احمدرضا خاتونآبادی، معاون محترم پژوهشی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برنامه استراتژیک دوساله مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشکده توانبخشی متشکل از رسالت، چشمانداز، اهداف و ارزشها و استراتژیها و برنامههای عملیاتی توسط بنده نوشته شد و تقدیم اساتید گردید. شناسایی و توانمندسازی دانشجویان علاقهمند به پژوهش و پیگری مداوم فعالیتهای پژوهشی آنها ،ایجاد همکاری بین دانشجویان ایرانی و بینالملل در امور پژوهشی در دانشکده توانبخشی، توسعه کیفی و کمی تحقیقات بالینی در بین دانشجویان ،توسعه ارتباط بین دانشکده توانبخشی و صنعت در حیطه پژوهشهای دانشجویی، ایجاد و هدفمند نمودن فعالیتهای پژوهشی بینرشتهای، ارتقای کمی و کیفی سطح مهارتهای پژوهشی و پژوهشی-بالینی، ارتقا سطح سمینارهای مبتنی بر شواهد در بالین، ایجاد ژورنال کلاب های ماهانه دانشجویی با مدل مبتنی بر شواهد بر بالین با بازدهی علمی-پژوهشی، برگزاری سمینارها، جشنوارههای سالانه مرتبط با پژوهش در علوم توانبخشی اهم اهدافی که برای مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشکده توانبخشی در نظر گرفته شد.
از زمان حضور شما در مرکز پژوهشها علمی دانشجویان دانشکده توانبخشی چه برنامههای اجرا و پیادهسازی شده است؟
بنده پس از انتصاب از اسفندماه 1397 و پس از چندین نشست با اعضای شورای مرکزی که باهدف آشنایی و بیان اهداف مرکز برگزار شد ؛ در سهماهه نخست سال 98 برگزاری ژورنال کلاب یکروزه توانبخشی در بیماران پارکینسون که متشکل از ارائه تیمی دانشجویان در سه رشته شنواییشناسی، فیزیوتراپی و گفتاردرمانی ، جلسات هماندیشی با دانشجویان برگزیده دورههای اول و دوم دیپلم پژوهشی (TUMS-RD) دانشکده و بیان مشکلات اجرایی، مزایا و معایب آن و برنامهریزی برای رفع مشکلات و اجرای بهتر دیپلم پژوهشی برای دوره سوم،جلسات هماندیشی با معاونت پژوهشی دانشکده توانبخشی و برنامهریزی همکاریهای همسوگرایانه برای ارتقای سطح کیفی پژوهشی و آموزش بالینی در دانشجویان، برگزاری همایش دوروزه تاروپود موفقها که در آن به مهارتهای اخلاق حرفهای در ارتباط مؤثر بین بیماران و همکاران، عملکرد مناسب هنگام تعارض بین اخلاق و قانون و رندسازی شخصی با رعایت اخلاق حرفهای و همچنین ارسال دو طرح پژوهشی دانشجویان کارشناسی به مرکز و تصویب آنها در شورای پژوهشی دانشگاه ازجمله برنامههای انجامشده در سهماهه نخست سال 98 بود.
چه برنامههای برای ارتقای کیفیت علمی پژوهش و پژوهشی-بالینی دانشجویان در ماههای آینده سال 1398 پیشبینی کردهاید؟
با توجه به نگرش مثبت رئیس مرکز پژوهشها علمی دانشجویان دانشگاه، هیئترئیسه و معاونت پژوهشی دانشکده توانبخشی نسبت به پیشبرد رسالتهای دانشجویی درزمینهٔ پژوهش و پژوهش-بالین، بر اساس مصوبات شورای مرکزی مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشکده توانبخشی، به حول قوه الهی برنامه عملیاتی در سه ماه دوم سال برگزاری انتخابات شورای مرکزی مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشکده توانبخشی، برگزاری جلسات فوری با اعضای جدید شورای مرکزی و تبیین اهداف مرکز پس از انتخابات ، ایجاد وبلاگ مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشکده توانبخشی، برگزاری کارگاه 'چگونه مقاله علمی را بخوانیم'، برگزاری آزمون مصاحبه دوره سوم دیپلم پژوهشی (TUMS-RD)، برگزاری اردوی پژوهشی تابستانی و تشکیل کارگروههای تخصصی علمی دانشجویی در دانشکده ازجمله برنامههای اجرایی این مرکز در سال 98خواهد بود.
نکتهای هست که بخواهید به آن اشارهکنید؟
لازم میدانم از اعتماد و حمایتهای خانم دکتر پاسالار، رئیس محترم مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه، هیئترئیسه و معاون پژوهشی محترم دانشکده توانبخشی سپاسگزاری نمایم. امیدوارم در حیطه پژوهش در علوم توانبخشی، بخصوص در دانشگاه علوم پزشکی تهران بهعنوان دانشگاه مادر، مؤثر باشیم و پتانسیلهای خودمان را با کمک دانشجویان با تفکر پژوهش محور بر اساس نیازهای کشور گسترش دهیم. همچنین در پایان از همه دانشجویان بهعنوان اعضای خانواده مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشکده توانبخشی تشکر مینمایم و از صمیم قلب برایشان آرزوی موفقیت دارم.
از وقتیکه در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم.
خبرنگار و عکاس: لیلا روستا
ارسال به دوستان