جلسه هیئت رئیسه دانشکده پزشکی
آغاز ارزیابی الکترونیک دانشجویان از 16 اردیبهشت ؛دکتر عکاظی خبر داد: بیش از 95 درصد کلاسهای علوم پایه مجازی شدهاند
از اعلام خبر مجازی سازی 95 درصد کلاس های علوم پایه تا تاکید بر تایید و تکمیل اطلاعات دستیاران طبق کوریکولوم های آموزشی در سامانه لاگ بوک الکترونیک در جلسه هیئت رئیسه دانشکده پزشکی مطرح شد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، جلسه هیات رئیسه دانشکده پزشکی صبح روز شنبه ۱۳ اردیبهشت 99 با حضور اعضای هیئت رئیسه در سالن شورای دانشکده برگزار شد.
در ابتدا دکتر سید روح اله میری معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده پزشکی، در خصوص بررسی مشکلات قانونی فارغ التحصیلی و اشتغال دستیاران فلوشیپ صحبت کرد و گفت: در کوریکولومهای آموزشی برخی رشتههای تخصصی قید شده دستیاران دوره فلوشیپ تا سه مقاله چاپ شده داشته باشند تا گواهی پایان دوره به آنها اعطا شود در حالی کل دوره فلوشیپ با حجم بالای کاری و ارائه خدمات درمانی تنها یکسال و نیم است.در ادامه دکتر آخوندزاده معاون پژوهشی دانشکده با بیان این که ارائه یک مقاله در دوره فلوشیپ در مجموع مطلوب و ارزشمند است گفت: متاسفانه از پایان نامه دستیاران دورههای تخصص و فوق تخصصی عمدتا مقالات خوبی استخراج نمیشود و بیشتر مقالات مربوط به پایان نامه دورههای پزشکی عمومی است.
برای حل مشکل فراگیران دوره فلوشیپ پیشنهاد شد تا قبل از ارائه مقاله، گواهی پایان کار دوره آموزشی به فراگیران اعطا شود و ارائه مدرک نهایی منوط به ارائه مقاله باشد.
دکتر میری همچنین گزارشی از اهدای هدیه دانشکده به اعضای هیات علمی به مناسبت روز استاد ارائه کرد و گفت: در کنار پیام تبریک ریاست دانشکده، آرم دانشکده پزشکی در قالب یک بج سینه و کتاب راه چهارم نوشته پرفسور فرخ سعیدی از جراحان پیشکسوت کشور، به اساتید دانشکده اهدا شد.
توضیح این که دکتر فرخ سعیدی دانش آموخته دانشگاه هاروارد در رشته جراحی است که در سال ۱۳۴۰ پس از اتمام دوران تحصیل به ایران بازگشته، و ماندن در کشور، برای ارائه خدمت انتخاب را میکند. او در این کتاب به بیان دیدگاهها و تجربیات خود را در این سالها پرداخته است.
در ادامه دکتر علی لباف معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی گزارشی از روند ثبت لاگ بوک الکترونیک از ابتدای مهر ۹۸ تا کنون ارائه کرد و گفت: از ۲۷ گروه بالینی ۲۰ گروه در سامانه جدید لاگ بوک الکترونیک (سامانه طبیب) حضور دارند و گروه گوش و حلق و بینی نیز در لاگ بوک مستقل از سامانه طبیب فعالیتهای خود را ثبت میکند و گروههای طب سالمندان، داخلی، نورولوژی عفونی و پزشکی اجتماعی دادهایدر سامانه ثبت نمیکنند.
دکتر لباف، معین و خلاصه بودن بودن اهداف آموزشی اصلی و ضروری برای قضاوت و ضرورت معین بودن حداقل تعداد لازم برای هر یک از اهداف تعیین شده و مشخص بودن نحوه ارزشیابی با استفاده از لاگ بوک را از چالشهای پیش روی این سامانه عنوان کرد و گفت: بهتر است در اطلاع رسانی و نحوه فعالیت اساتید در لاگ بوک بازبینی صورت گیرد.
دکتر نفیسی رئیس دانشکده پزشکی، نیز با تاکید بر ثبت، تکمیل و تایید اطلاعات و دادهها در لاگ بوک الکترونیک گفت: هزینه و زمان زیادی صرف راه اندازی لاگ بوک شد و حیف است که ابتر و ناقص رها شود و بهتراست با همفکری با روسای بخشها و اساتید ایرادات شناسایی و برطرف شود.
وی با تاکید بر نظارت جدیتر بر روند تکمیل و تایید اطلاعات در لاگ بوک الکترونیک، افزود: با همکاری اساتید و دستیاران باید بتوانیم تمام فعالیتهای هر دستیار را که در کوریکولوم آموزشی گروه به صورت عدد و کمیت ذکر شده، در کارنامهاشمشاهده کنیم.
در ادامه دکتر آرش عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی گزارشی از روند مجازی سازی آموزش بعد از تعطیلی دانشگاهها به علت شیوع ویروس کرونا ارائه کرد و گفت: از ۴ اسفند ماه که کلاسها تعطیل شدند و با توجه به اینکه پایان همه گیری بیماری مشخص نبود، امکان برنامه ریزی مدون وجود نداشت، از این رو پس از برگزاری جلسات متعدد تصمیم گرفتیم در گام اول هر تعدادی از کلاس ها، به هر روشی که میشد به صورت مجازی برگزار شود که با تداوم تعطیلات علاوه بر کمیت در تعداد برگزاری، کیفیت محتوای آموزشی نیز مد نظر قرار گرفت.
وی افزود: در اسفند ماه فاز اول مجازی سازی را شروع کردیم و با همکاری دانشکده مجازی چهارچوب اولیه سیستم آموزشی مجازی تکمیل و بستر لازم برای آموزش بویژه در سیپاد آماده شد و در فاز دوم پس از اطلاع رسانی به اساتید و درگیر کردن آنها در فرآیند مجازی سازی آموزش، بارگذاری محتواهای اموزشی به سامانه نوید گسترش یافت و علاوه بر این که اطلاعات بارگذاری شد کیفیت فایلهای آموزشی نیز رصد شده و مورد ارزیابی قرار گرفت.
دکتر عکاظی تصریح کرد: در فاز سوم وارد ارزیابی فراگیران شدیم و برنامه ریزیهای اولیه انجام شده و قرار است از ۱۶ اردیبهشت ارزیابی الکترونیک فراگیران صورت پذیرد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با تلاش اساتید بیش از ۹۵ درصد از برنامه کلاسها ضبط و مجازی شده است و با احتمال بازگشایی دانشگاه در تاریخ ۶ خرداد، کلاسها طبق برنامه معاونت آموزشی تا آخر اردیبهشت مجازی سازی شده و در سامانه نوید بارگذاری خواهند شد.
معاون آموزش پزشکی عمومی اظهار داشت: گروهی متشکل از دانشجویان و نمایندگان آنها سامانه نوید را رصد میکنند و در کنار ان کارشناسان آموزش با کمک رمز عبور یکی از اساتید، از نگاه دانشجو سامانه نوید و فعالیت اساتید را رصد و گزارش گیری کردند که طبق گزارش گیری که در بازههای زمانی یک ماه انجام شد، به مراتب شاهد بهبود عملکرد و کیفیت محتوای آموزشی ارائه شده بودیم.
دکتر عکاظی ادامه داد: کلاسها و محتواهای مجازی که طبق بازخورد فراگیران کیفیت مناسبی نداشتند، بعد از بازگشایی به صورت کلاس رفع اشکال برگزار خواهد شد.
وی از آماده سازی چهارچوب مجازی سازی دوره مبانی طب بالینی (مطب) و دوره فیزیوپاتولوژی خبر داد و گفت: برای دوره کارآموزی نیز حدود ۱۰ هفته از برنامه عقب هستیم که در حال رایزنی با گروههای آموزشی بالینی هستیم تا کلاسهای تئوری و نظری را به صورت مجازی برکزار کنند و زمان حضور دانشجویان در بخش صرف حضور بالینی شود نه حضور در کلاسهای نظری.
دکتر امید امینیان رییس دانشکده پزشکی پردیس بین الملل پس از گزارش دکتر عکاظی به مشکلات دانشجویان بین الملل اشاره کرد و گفت: از بیش از ۸۰۰ دانشجوی بین الملل دانشگاه ببیش از ۵۰۰ نفر به علت شیوع کرونا کشور را ترک کرده اند، که خوشبخاته از تعداد افرادی که در خوابگاه سکونت دارند مورد ابتلا نداشتیم.
وی افزود: تعدادی از دانشجویان بین الملل که کشور را ترک کردهانداهل کشمیر هستند و هیچ دسترسی به اینترنت و دسترسی به محتواهای آموزشی ندارند و دوم این که وزارت خارجه اجازه ورود هیچ یک از اتباع خارجی به کشور را نمیدهد و با رایزنیهایی که داشتیم شاید از اول تیرماه بتوانیم دانشجویان بین الملل دانشگاه تهران را با مجوز بیاوریم، که با این اوصاف از آموزش عقب میمانند.
توضیح این که پیشنهاد شد، ترم تحصیلی دانشجویان خارجی که دسترسی به اینترنت ندارند، بدون احتساب در سنوات حذف شود.
دکتر نسیم خواجوی راد مدیر دفتر توسعه آموزش گفت: باید در برنامه ریزیها موضوع تداوم ویروس کووید-۱۹ را لحاظ کنیم و برای حضور در کلاسهای درس، خوابگاهی و… با تعامل با گروه عفونی یک پروتکل تنظیم کنیم.
وی پیشنهاد کرد: بررسی شیوههای ارزیابی فراگیران و تدوین پروتکل جامع آموزش در شرایط بحران نیز باید در دستور کار قرار بگیرد همچنین با توجه به هزینه بالای اینترنت مصرفی دانشجویان در راستای فرایند آموزش مجازی، بهتر است تدبیری برای کاهش هزینهها اندیشیده شود.
نظر دهید