ارائه گزارش فعالیت های انجام شده معاونت های آموزشی دانشکده پزشکی در ایام قرنطینه و شروع مجدد برنامه های آموزشی در جلسه هیئت رئیسه دانشکده پزشکی
معاونت های آموزشی دانشکده پزشکی گزارشی از فعالیت های آموزشی دانشکده در ایام قرنطینه و تعطیلی دانشگاه و برنامه ریزی برای شروع مجدد فعالیت های آموزشی را در جلسه هیئت رئیسه دانشکده ارائه کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، جلسه هیات رئیسه دانشکده پزشکی صبح روز شنبه ۲۴ خرداد در سالن شورای دانشکده برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر علی لباف معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی به دورههای مهارتی و تکمیلی کوتاه مدت که در گروههای آموزشی دانشکده ویژه اعضای هیات علمی سایر دانشگاهها برگزار میشود، اشاره کرد و خواستار رسیدگی به مسیر اداری این دورهها شد و گفت: برگزاری این دورهها علاوه بر درآمد زایی برای گروه ها، باید به ارائه مدرک یا گواهی معتبر از سوی دانشگاه به فرد شرکت کننده منجر شود.
دکتر لباف با بیان این که دورههای مهارتی کوتاه مدت باید در مرکز آموزش مداوم دانشگاه تعریف شوند، تصریح کرد: طی مسیر اداری و صدور گواهی شرکت نیازمند مصوب شدن این دورهها در دانشگاه است.
دکتر آرش عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی با اشاره به آغاز فعالیتهای حضوری آموزشی دانشجویان گفت: ساز و کار و پروتکل حضور دانشجویان در بیمارستانهای آموزشی مشخص است و معاونت آموزشی بیمارستان مسئول تامین لوازم حفاظت شخصی نظیر ماسک و دستکش برای فراگیران است.
در ادامه دکتر ایرج کاشانی معاون آموزش تحصیلات تکمیلی گزارشی از فعالیتهای معاونت خود در سال جدید و طی شیوع بیماری کرونا ارائه کرد و گفت: در این مدت آموزش مجازی برای ۲۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در ۱۷ رشته انجام شده و آموزش الکترونیک دروس نظری، ارائه دروس و آموزش عملی قابل اجرا به صورت الکترونیک، برنامه ریزی برای اجرای آزمونهای جامع، برگزاری آزمون جامع در چند رشته، برنامه ریزی برای برگزاری آزمون دروس نظری به صورت الکترونیک بخشی از اقدامات انجام شده در معاونت تحصیلات تکمیلی در این مدت است.
وی خاطر نشان کرد: تامین خوابگاه، رعایت اصول بهداشتی دوران کرونا، سهل گیری دانشجویان و عدم حضور تمام وقتی در کلاس ها، بالا بودن حجم دروس بارگذاری شده، استاندارد تهیه محتوا برای بخش تحصیلات تکمیلی، تهیه مواد آزمایشگاهی از جمله چالشهای معاونت تحصیلات تکمیلی در این دوران بود.
دکتر علی لباف معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی، گفت: در دوران شیوع کرونا دورههای آموزشی تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ کمترین تاثیر پذیری را از قرنطینه و کاهش فعالیتهای آموزشی داشتند و فقط در اواخر اسفند و اوایل فروردین که حجم حضور بیماران غیر کرونایی در بیمارستانها کم شده بود، برخی بخشها به صورت نیمه تعطیل بودند حضور دستیاران کمرنگ شداما از اواخر فروردین ۹۹ فعالیت همه بخشها به حالت عادی و به قبل از کرونا بازگشت.
وی افزود: در خصوص فعالیتهای آموزش مجازی نیز با استفاده از زیرساختهایینظیر اسکای روم و ادوبی کانکت و… نیازهای آموزشی مرتفع شد.
دکتر لباف با اشاره به تصمیمات متغیر شورای آموزش تخصصی وزارت بهداشت مبنی بر واگذاری برگزاری آزمون فلوشیپ به دانشگاه، تغییر آن به صورت برگزاری متمرکز و واگذاری مجدد به دانشگاهها گفت: با توجه به این که بیش از دوسوم آموزش و پذیرش فلوشیپ کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام میشود طی جلسهایکه از سوی وزارتخانه برگزار شد ما پیشنهاد کردیم آزمون به صورت درون دانشگاهی برگزار شود.
وی با اشاره به راه اندازی بانک سوالات در دانشکده پزشکی تصریح کرد: در راستای اقدامات انجام شده در سطح دانشکده برای برگزاری آزمون فلوشیپ از مسئولین فلوشیپ گروهها خواستیم تا سوالات خود را طراحی کنند و در اختیار مدیر گروه قرار دهند تا در نرم افزار فرادید ثبت شود.
وی در خصوص مشکلات فارغ التحصیلی و اشتغال دستیاران فلوشیپ صحبت کرد و گفت: در کوریکولومهای آموزشی برخی رشتههای تخصصی قید شده دستیاران دوره فلوشیپ باید مقاله چاپ شده داشته باشند تا گواهی پایان دوره به آنها اعطا شود و این التزام مشکلاتی نظیر اختلال در روند اعطای مجوز مطب و بحث اشتغال آنها را فراهم کرده است که نیازمند مداخله و رایزنی از سوی دانشکده و دانشگاه با وزارتخانه است.
دکتر لباف به تشکیل شورای آموزش تخصصی و فوق تخصصی در دانشکده اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد با توجه به اشراف کامل به مسائل آموزش تخصصی، این جلسات باب خیری برای حل مشکلات و بهبود عملکرد و فرایند آموزش تخصصی باشد.
در ادامه دکتر نسیم خواجوی راد مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی در گزارشی از اقدامات انجام شده توسط دفتر توسعه در خصوص شروع مجدد برنامههای آموزشی گفت: ضرورت تامین شرایط حضورفراگیران دورههای بالینی در بیمارستان، تامین شرایط ادامه موثر برنامههای غیر حضوری دورههای پیش بالینی از جمله ملاحظات ما در شروع مجدد فرایندهای آموزشی بود.
وی افزود: در این راستا کارگروه مشترک بین دفتر توسعه، دفتر مجازی سازی آموزش و معاونت آموزشی با هدف سیاست گذاری و تدوین فاز دوم برنامههای آموزش مجازی در دانشکده تشکیل شد.
دکتر خواجوی راد در تشریح اقدامات انجام شده گفت: مشارکت در تدوین استانداردهای تهیه محتوای آموزش مجازی، تدوین برنامه جامع دانشکده پزشکی در زمینه فعال سازی، تدوین شیوه نامه ارزیابی آنلاین با هدف ارتقاء توانمندسازی اعضای هیات علمی، تدوین و اجرای برنامههای توانمندسازی اعضای هیات علمی و دانشجویان برای شرکت در کلاسهای مجازی، پشتیبانی از از اجرای برنامههای آموزشی در ارزیابی آنلاین دورههای پیش بالینی بخشی اقدامات انجام شده در این مدت است.
وی افزود: در این مدت برای اجرای هرچه بهتر برنامهها جلسات مشترک با معاونتهای آموزش پزشکی عمومی و مسئولین کارآموزی گروههای بالینی، نمایندگان دانشجویان، وبینار باکارآموزان برگزار کردیم.
دکتر خواجوی راد ادامه داد: تدوین و اجرای برنامه آموزشی دوره سمیولوژی در شرایط فعلی، تدوین اجرای برنامه آموزش دورههای عملی پیش بالینی و توانمندسازی اعضای هیات علمی برنامههای آتی دفتر توسعه است.
استاد بهادری رئیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه، از اهدای مبلغ ۲۵ میلیون تومان توسط یکی از دانش آموختگان دانشگاه به بنیاد استاد بهادری برای تامین وسایل حفاظت شخصی دانشجویان دانشکده پزشکی خبر داد.
دکتر نفیسی، رئیس دانشکده پزشکی در جمع بندی مطالب هیات رئیسه، در خصوص دورههای مهارتی کوتاه مدت گفت: با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای آموزشی گروههای بالینی دانشکده پزشکی بسیاری از اعضای هیات علمی سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور متقاضی استفاده از بهره مندی از توان علمی دانشکده پزشکی تهران هستند که موجب تقویت ارتباط سایر دانشگاهها با دانشگاه علوم پزشکی تهران خواهد شد.
رئیس دانشکده پزشکی با اشاره به نحوه برگزاری آزمونهای پایان ترم دانشجویان گفت: طبق مصوبه هیات رئیسه دانشگاه آزمونها به صورت مجازی و غیر حضوری خواهند بود.
وی در ادامه به تجربه موفق وزارت علوم و دانشگاه تهران در استفاده از سیستم آزمون دانشگاه پیام نور برای برگزاری آزمون پایان ترم دانشجویان خود گفت: با توجه به شرایط موجود، گویا ناگزیر به برگزاری آزمون به صورت الکترونیک هستیم که میتوانیم بر مبنای بضاعت و امکانات موجود و در دسترس نبودن نرم افزار احراز هویت، با استفاده از راهکارهایی مانند عدم امکان بازگشت به سوال قبلی، محدودیت زمانی در آزمون و… امنیت آزمون را برقرار و تامین کنیم.
رئیس دانشکده پزشکی ادامه داد: تاکید ما در دانشکده بر برگزاری آزمون به صورت حضوری با رعایت اصول و استانداردهای بهداشتی است، که میتوانیم با استفاده از مراکز آزمون موجود در سطح دانشگاه آزمونها را به صورت حضوری برگزار کنیم.
دکتر نفیسی در خصوص رفع مشکل فراگیران فلوشیپ گفت: باید با نامه نگاری با ادارات و نهادهای مربوطه مانند سازمان نظام پزشکی، معاونت آموزشی دانشگاه و وزارتخانه مشکل فراگیران فلوشیپ را حل کرد.
نظر دهید