• تاریخ انتشار : 1390/12/07 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

همایش نوآوری در دانشگاه سه شنبه 9 اسفند تالار رازی تا پایان سال 91، ارزیابی صلاحیت بالینی دستیاران براساس شیوه های نوین اجرایی می شود

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: برنامه ارزیابی صلاحیت بالینی دستیاران بر اساس شیوه های نوین طراحی شده و فاز اول آن تا پایان سال 91 اجرایی خواهد شد.

دکتر ام البنین پاک نژاد قائم مقام معاونت آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشکده پزشکی اظهار داشت:  برای اولین بار در کشور و با توجه به اهمیت نقش دستیاران در نظام سلامت کشور، برنامه ارزیابی صلاحیت بالینی دستیاران براساس شیوه های نوین در دنیا، توسط این معاونت طراحی شد.
وی افزود: دستیاران می بایست محورهای متعددی از صلاحیت را کسب کنند تا به عنوان متخصصی توانمند و متعهد در جامعه، نقش آفرینی کنند این صلاحیت ها تا هنگام فراغت از تحصیل باید مکررا و در همه جهات مورد برررسی قرار گیرند اما اکنون فقط حیطه دانش نظری از طریق سوالات چهارگزینه‌ای و بعضا مهارتهای عملی از طریق برگزاری آسکی بررسی می شوند و استفاده از روش های نوین ارزیابی صلاحیت های بالینی کمتر مورد توجه است.
دکتر پاک نژاد خاطر نشان کرد: نتایج مورد انتظار و پیش بینی شده، شامل تعیین یک متولی ارتقا ارزیابی صلاحیت بالینی در هر گروه آموزشی و سپس توانمند سازی این افراد از طریق آشنائی با روشهای نوین این حوزه است. در مرحله بعد نیاز سنجی انجام و نتایج آن تجمیع می شود و به این نیاز از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی پاسخ داده خواهد شد.
قائم مقام معاونت آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی با اشاره به مزایا و کاربردهای این طرح گفت:  برای گروه های آموزشی ارتقا توانائی در حیطه آزمون ها و ارزیابی صلاحیت بالینی، برای دستیاران ارزیابی همه جانبه تر برای ایفای نقش به عنوان یک پزشک متخصص و متعهد برای جامعه، ارتقا کیفیت خدمات تخصصی پزشکی کارایی دارد.
در ادامه دکتر هومان حسین نژاد مسئول امتحانات معاونت آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی اظهار داشت: برای اولین بار این طرح 2 ماه پیش در جلسات معاونت مطرح و با توجه به اهمیت موضوع تصویب شد.
وی افزود: مشکل عمده ای که در ارزیابی صلاحیت دستیاران وجود دارد این است که در پایان دوره آموزش دستیاری، ما رزیدنتی می خواهیم که هم آموزش دیده و هم آماده ارائه خدمت باشد.دکتر حسین نژاد تصریح کرد: این انتظارات در حالی است که دستیاران در پایان آموزش با آزمون هایی چون تست و غیره مورد ارزیابی قرار می گیرند، آزمونی که نمی تواند تمام جوانب و وجوه مورد انتظار را برآورده کند.
وی گفت: علاوه بر سنجش دانش باید مهارت های متخصص نظیر اخلاق پزشکی، برقراری ارتباط با بیمار و مراقبتی نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.
مسئول امتحانات معاونت آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی ادامه داد: در فاز اول اجرای برنامه ارزشیابی و تعیین صلاحیت دستیاران، از گروه ها نیاز سنجی کرده و وضعیت فعلی ارزیابی را مورد بررسی قرار دادیم.
دکتر حسین نژاد افزود: پس از نیاز سنجی و بررسی روش های متفاوت که در 39 گروه بالینی برای ارزیابی مورد استفاده است کارگاه آزمایشی برای گروه ها برگزار و روش های موجود و مورد نظر را در آن ارائه کردیم.
وی اظهار داشت: بعد از آشنایی و ارائه روش های ارزیابی به گروه ها، طی نامه هایی از آنها درخواست شده روش مد نظر خود را اعلام کنند که طبق آن کارگاه های اصلی برگزار گردد.
مسئول امتحانات معاونت آموزش تخصصی و فوق تخصصی گفت: روش ها در سه کمیته سیاستگذاری، راه اندازی و استانداردسازی مورد بررسی و در نهایت تدوین و تصویب خواهند شد.
دکتر حسین نژاد خاطر نشان کرد: در صورت تامین منابع تا پایان سال 91، فاز اول روش ارزیابی اجرایی خواهد شد.
گفتنی است این طرح توسط دکتر حسین نژاد ارائه و با حمایت های دکتر آگاه و خانم دکتر پاک نژاد تصویب و با همکاری دکتر حیدرزاده و خانم دکتر مرتاض هجری و کارشناسان معاونت اجرا می شود.
تهیه و تنظیم: مینا محمدی

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی,روابط عمومی قدیمی,روز نوآوری
  • کد خبر : 28442
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم