قدردانی وزیر بهداشت از انتشار کتاب مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه علوم پزشکی تهران
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامهای مراتب قدردانی وزیر بهداشت را از انتشار کتاب مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه علوم پزشکی تهران ابلاغ کرد.
تیزر رونمایی از کتاب مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی تهران
کتاب مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی تهران به همت روابط عمومی دانشگاه به زودی منتشر می شود.
مستند «مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19»
دکتر حمیدرضا پورحسینی: در بحران کرونا پزشکان و محققان جوان ما با یک خوداتکایی بسیار بالا وارد میدان شدند
رئیس مرکز قلب تهران در گفتوگو با مستندسازان مسیرنمای مدیریت پیشرفت کووید 19 در دانشگاه با اشاره به روزهای آغازین شیوع کرونا در کشور گفت: ما مأموریت داشتیم علاوه بر اینکه بیماران قلبی را طبق گذشته پذیرش کنیم، بیماران قلبی که مبتلا به کووید 19 شدهاند را نیز پوشش دهیم و اگر احتیاج به بستری داشتند، بستری کنیم به همین دلیل از همان اول اقدامات لازم را در این زمینه انجام دادیم. در مرکز قلب تهران یک هماهنگی و همدلی و همچنین روحیه ایثار و فداکاری و از خودگذشتگی بین کارکنان و کادر درمان وجود داشت و با تمام توان در حال ارائه خدمات به مراجعهکنندگان بودند. مشخص نبودن حجم و ابعاد و قدرت ویروس موجب نگرانی در همه افراد شده بود. ازخودگذشتگی همکاران ما اصلاً جنبه شعاری نداشت و ما در زمان جنگ هم شاهد این از خودگذشتگی و ایثار بودیم. ما از فضای مجازی برای برگزاری مراسم و درس های دانشگاهی استفاده کردیم و قطعا در آینده هم بعد از کووید 19 از این شبکه های مجازی می توانیم بسیار استفاده کنیم. بزرگ ترین حفاظت از خودمان و خانواده و جامعه این است که ماسک بزنیم و نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.
مستند «مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19»
دکتر علیرضا حاج قاسمی: جدی گرفتن و بهادادن به کمیتههای کنترل عفونت یکی از الزامات کار کردن بهصورت سیستماتیک است
مدیر اجرایی مرکز قلب تهران در گفتوگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه به اقدامات این مرکز در روزهای آغازین شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سال گذشته دستگاههای تولید اکسیژن بیمارستان را تعویض کرده بودیم درنتیجه ازنظر اکسیژن کمبودی نداشتیم. درصد حمایت و مشارکت مردمی در بحرانها در فرهنگ و جامعه ما بسیار بالا است و همه کمک میکنند. با استفاده از بستر اینترنت و شبکههای مجازی توانستیم بسیاری از برنامهها را بهصورت غیرحضوری برگزار کنیم. باید همچنان آموزشها ادامه داشته باشد تا نگرانی و ترس کادر درمان و کارکنان از بین برود تا بتوانیم به بیماران بهتر رسیدگی کنیم. وزارت بهداشت برای کووید 19 باید سیاستگذاری و برنامهریزیهای خاصی داشته باشد و برای این سیاستگذاریها حتماً از بیمارستانهایی که درگیر این بیماری بودند نظرسنجی کند و این بیمارستانها را دخیل کند. با همه تحریمها، کل کشور و به ویژه دانشگاه علوم پزشکی تهران توانست در مقایسه با کشورهای اروپایی در کنترل این بیماری سربلند باشد.
مستند «مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19»
زهرا قاضی: همدلی و همراهی کادر درمانی در بحران خصوصیت بیمارستان بهارلو است
مدیر پرستاری بیمارستان بهارلو در گفتوگو با مستندسازان «مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه» گفت: خصوصیتی که بیمارستان بهارلو در مواقع بحرانی دارد این است که بچهها و همکاران همه همدل هستند و با جانودل به کمک یکدیگر میشتابند. مهمترین کاری که در این مدت انجام دادیم حمایت روحی کارکنان بوده است و بابت اجرای طرحهای مختلف هیچگونه نگرانی نداریم. همیاران بیمار که از طرف پایگاه نرجس معرفی شدند در کارهای کمک بهیاری ما را یاری کردند. تعدادی دانشجو داشتیم که بسیار به ما کمک کردند. همه این دوستان مهمان ما بودند و هرروز که میآمدند ما به بخشها معرفی میکردیم و به همکاران خودمان استراحت میدادیم. با انجام برنامههای فرهنگی، مفرح و شاد سعی در بالابردن روحیه کارکنان داشتیم و سعی داشتیم در تمامی لحظات در کنار همکارانمان باشیم. خاطرات شیرین وقتی بود که همکاران پرتلاش من برای خدمت در بخش کرونایی صف میایستادند و حاضر بودند با جانودل کار کنند.
مستند «مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19»
دکتر ابوالفضل زنده دل: نحوه برخورد با بیماری کرونا خیلی بهتر شده است
معاون آموزشی بیمارستان ضیائیان در گفت وگو با مستندسازان «مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19» با اشاره به اقدامات انجام شده در روزهای اول شیوع کرونا گفت: در بحران کرونا تجربیاتی که به دست آوردیم. این تجربیات تمرین عملی شد که بتواند پایه و اساسی برای مقابله با بحرانهای آینده باشد. بحران کرونا به دلیل جنبه های ناشناخته ای که داشت دلهره آوربود و هر کسی قادر به خطرکردن در این برهه نبود. محیط درمان نباید فضایی برای گسترش بیماری باشد. به صورت گذشته نگر که به موضوع نگاه می کنم نحوه برخورد با بیماری خیلی بهتر شده است. بحران پاندمی کووید 19 به نوعی یک بحران منحصربه فردی بشمار می آید. به تدریج جسارت و شجاعت کادر درمانی در رویارویی با بیماری کرونا در بیمارستانها افزایش یافت. تلاش کردیم اطلاعاتی درباره نحوه پیشگیری از سرایت بیماری را به کارکنان آموزش دهیم. طریقه استفاده از وسایل حفاظت فردی به صورت دسته بندی وکلاسه بندی شده برای حفاظت بیشتردر اختیار آنان قرار گرفت. بنابرفرمایش رهبرمعظم انقلاب،کرونا رزمایش تمرین دفاع بیولوژیک محسوب می شود
مستند «مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه»
دکتر علی علی عسگری: اگر تغییر کاربری بخشها در داخل یک بیمارستان اتفاق بیفتد نتیجه بهتری حاصل خواهد شد
معاون درمان بیمارستان شریعتی در گفتوگو با مستندسازان مسيرنماي پيشرفت مديريت کووید 19 در دانشگاه با اشاره به اقدامات انجام شده در ماه های اول شیوع کرونا گفت: در بحران کرونا این تجربه به دست آمد که اگر تغییر کاربری بخشها در داخل یک بیمارستان اتفاق بیفتد نتیجه بهتری خواهد داشت تا اینکه بخواهیم کادر درمانی را به بیمارستان های دیگر اعزام کنیم. با کمک و همیاری اعضای تیم بیمارستان شریعتی توانستیم بدون بحران، روابط بین فردی خدمترسانی را پیش ببریم. بسیاری از بیماران زمینهای به دلیل ترس از مراجعه با مشکلات جدیتری مواجه شدند. تشابه دوران کرونا با دوران جنگ حس فوریت و در ادامه گرفتن تصمیمان آنی بود. ما همیشه در حالت آمادهباش بودیم و با آمدن شیوهنامههای جدید کل سیاست مبارزه با کرونا را عوض میکردیم. تصمیمات عملیاتی تیم بحران بیمارستان بسته به موقعیت دائم بازنگری میشد. در اصول و روش درمان هرچیزی که اثربخشی آن ثابت نشده را نمیتوان مورداستفاده قرار داد. رسالت بیمارستان درمان و کنترل و پیشگیری بیماری مربوط به بهداشت است.
مستند «مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه»
لیلا سلیمی: آموزش چگونگی ارتباط با بیماران کووید به منظور کاهش استرس بیماران امری ضروری است
لیلا سلیمی پرستار بیمارستان بهارلو که به عنوان پرستار داوطلب در مجتمع بیمارستانی یاس و در آبادان به بیماران کرونا خدمت کرده است در گفت وگو با «مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه» با تشریح روزهای اول شیوع این بیماری در کشور گفت: در آغاز شیوع کرونا داوطلبان زیادی به مجتمع بیمارستانی یاس برای امداد رسانی به بیماران مراجعه کردند. روزهای نخست به دلیل ناشناخته بودن ویروس با استرس زیادی همراه بود. انجام کار با لباس های حفاظتی بسیار سخت و دشوار است و بسیاری از کادر درمان دچار آسیب های پوستی شده اند. مردم باید این ویروس را جدی بگیرند و افزایش این بیماری به دلیل این است که این بیماری برای مردم عادی شده است. پخش کلیپ های کوتاه آموزشی از رسانه و آگاهی مردم از راه های انتقال ویروس در رعایت بهداشت فردی و کنترل کرونا بسیار موثر است.
دکتر اسماعیل محمدنژاد: نقش اصلی را در کنترل بیماری کرونا مردم برعهده دارند
سوپروایزر کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در گفتوگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: بحث کنترل عفونت و توزیع مناسب تجهیزات حفاظت فردی یکی از کارهای مهمی بود که بر اساس گایدلاین ها انجام شد. در غربالگریها مشخص شد تعداد کسانی که در بخشهای کووید کار میکردند و به بیماری کرونا مبتلا شدند از کسانی که در بخشهای غیر کووید کار میکردند، کمتر بود. ویزیت بیماران توسط استادان و اعضای هیئتعلمی الگوی خوبی برای سایر همکاران و کادر درمان بود. شعار تیم مدیریت کووید این بود که ما هیچ محدودیتی نداریم اما با مدیریت درست و مدیریت اصولی، تجهیزات را در اختیار همکاران قرار دادیم. آموزش در فضاهای مجازی و انجام ویزیت و مشاوره به بیماران کرونایی و غیرکرونایی در فضاهای مجازی از فرصتهای خوبی بود که در این دوره فعال شد. نقش اصلی کنترل بیماری با خود مردم است یعنی با رعایت بهداشت فردی و فاصلهگذاری اجتماعی و آموزش درست میتوانیم این بیماری را کنترل کنیم. درج اطلاعات نادرست در فضاهای مجازی میتواند باعث ایجاد رعب و وحشت در میان مردم شود، بنابراین باید اطلاعات درستی در اختیار مردم قرار دهیم.
دکتر حمیدرضا شریف نیا: مطالب و روش های غیرعلمی که در فضای مجازی منتشر می شود باعث نگرانی مردم است
متخصص بیهوشی و فلوشیپ مراقبت های ویژه بیمارستان سینا در گفت وگو با مستندسازان مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید19 در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یک مدیریت جمعی و استفاده از خرد جمعی در زمان بحران کرونا در بیمارستان سینا اتفاق افتاد. کمک های خیرین و عمومی مردم در این بحران نباید فراموش شود. جداسازی ساختمان های بیماران مبتلا به کرونا و غیر کرونایی در بیمارستان سینا تجربه خوبی بود. در زمان بحران کرونا خیلی سعی می شد که مواجهه ها کمتر شود و از امکانات الکترونیکی بیشتر استفاده می شد. پذیرش روحی و عاطفی اینکه در یک روز تعدادی از بیماران از دست بروند بسیار سخت است. از دست رفتن بیماران، آسیب های روحی برای پزشکان و کارکنان به همراه داشت. باید کلاس های خودمراقبتی مانند یک مانور به صورت دوره ای برگزار شود. مطالب و روش های غیرعلمی که در فضای مجازی منتشر می شود باعث نگرانی مردم است. بخش مراقبت های ویژه مانند مکانی می ماند که آتش سوزی شده و مردمی در آن گرفتار شده اند و عده ای باید برای نجات وارد عمل شوند.