سخنرانی دکتر کردی در شورای پژوهشی دانشگاه
معاون بینالملل دانشگاه همکاریهای بینالمللی را عامل موثر بر استناد به مقالات علمی دانست
دکتر کردی، معاون بینالملل دانشگاه با حضور در شورای پژوهشی دانشگاه سخنرانی خود با موضوع بینالمللی سازی پژوهش را ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، در این نشست که سه شنبه 3 بهمن با ارائه چند طرح پژوهشی آغاز شد، دکتر صحراییان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه از ایجاد فرصتی برای ارائه سخنرانی معاون بینالملل دانشگاه با موضوع بینالمللی سازی پژوهش خبر داد.
دکتر کردی، معاون بینالملل دانشگاه نیز صحبتهای خود را با تعریفی از بینالمللی سازی شروع کرد و بیان داشت: یکپارچهسازی بعد بینالملل در آموزش، پژوهش و خدمات با هدف بهبود و ارتقا آنها، شناسایی فرهنگ ایرانی و اسلامی، تبیین مرجعیت علمی دانشگاه و حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی به عنوان تعریف بینالمللی سازی، سرلوحه فعالیتهای این مجموعه قرار گرفته است.
دکتر کردی افزود: در حوزه آموزش بینالملل، جذب دانشجویان خارجی با سرعت مناسبی پیش رفته و دانشگاه علوم پزشکی تهران از بسیاری جهات جلوتر از سایر دانشگاهها عمل کرده است.
وی ادامه داد: در عرصه پژوهشی نیز حمایتهای خوبی از طرحهای تحقیقاتی و پایان نامه دانشجویان خارجی انجام شده است.
معاون بینالملل دانشگاه با نمایش اسلایدهایی آمار و اطلاعاتی در خصوص اهمیت بعد بینالملل در پژوهش ارائه کرد و گفت: 73 درصد از 118 مقاله پراستناد دانشگاه علوم پزشکی تهران، براساس همکاریها و مشارکتهای بینالمللی تهیه شده است.
دکتر کردی تصریح کرد: آمارها نشان میدهد مقالاتی که با تکیه بر این سطح از همکاریها آماده شدهاند، پراستنادتر بوده و بیشتر دیده شدهاند.
وی با اشاره به جایگاه مناسب پژوهش دانشگاه در کشور، بیان داشت: در میان کشوورهای منطقه نیز هرچند با برخی دانشگاهها برابری میکنیم اما از بسیاری از مراکز که توانمندی کمتری دارند، پایین تر قرار گرفتهایم.
معاون بینالملل دانشگاه توجه حاضران را از بعد دیگری به این مسأله جلب کرد و افزود: سهم مراکز تحقیقاتی از مجموع 718 دانشجوی بینالمللی که در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند با وجود توانمندی بسیار، ناچیز است.
دکتر کردی اضافه کرد: این در حالی است که دانشگاه 99 مرکز تحقیقاتی و 9 پژوهشکده فعال دارد که ظرفیت جذب حدود یک سوم از مجموع دانشجویان پذیرفته شده را دارند.
وی با بیان اینکه بیش از 130 دانشجوی خارجی در دورههای کوتاه مدت دانشگاه جذب شدهاند، گفت: این تعداد اغلب از کشورهای اروپایی هستند که نشان از ظرفیت قابلتوجه برای سرمایهگذاری به ویژه توسط مراکز تحقیقاتی دارد.
معاون بینالملل دانشگاه جذب گرنت های بینالمللی را از دیگر حوزههایی دانست که به بیشتر دیده شدن بعد پژوهش کمک میکند و افزود: کارشناسان معاونت بینالملل اطلاعات جامعی را از برنامه چشمانداز 2020 اتحادیه اروپا که گرنت هایی را به طرحهای تحقیقاتی اختصاص میدهد، به دست آوردهاند که میتواند در اختیار پژوهشگران و محققان قرار گیرد.
وی برنامه دو استاد راهنما برای هدایت مشترک رساله دانشجوی دکترا (Cotutelle PhD Program) معرفی کرد و اظهار داشت: در این راستا پروژهای با دانشگاه Macquarie استرالیا در دست اقدام قرار دارد.
دکتر کردی اضافه کرد: در صورت علاقمندی مراکز تحقیقاتی و پژوهشکدههای دانشگاه، امکان اجرای این برنامه در پروژههای مشابه وجود دارد.
معاون بینالملل دانشگاه به برخی مسائل پیش روی دانشکدهها و مراکز تحقیقاتی در اجرای دوره دکترای تخصصی پژوهشی (PhD by Research) نیز اشاره کرد و از تلاش برای اجرای سیاستهای جدید در این حوزه و جایگزینی دکترای تخصصی استاد محور خبر داد.
وی همچنین اجرای برنامههایی چون افزایش تعداد دانشجویان خارجی، جذب اساتید مدعو و مشاور بینالمللی، اجرای طرحهای پژوهشی مشترک با مرکز خارج از کشور و مطالعات بلندمدت مشترک را در بینالمللی سازی پژوهش موثر دانست.
دکتر کردی با بیان اینکه در جهت پیشبرد اهداف بینالمللی سازی دانشگاه در تمامی ابعاد، نسبت به تعیین معاونان و مدیران بینالملل در دانشکدهها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکدهها اقدام شده است، گفت: این در حالی است که معاونت بینالملل دانشگاه از فعالیت بینالمللی هریک از این مجموعه ها حمایت میکند.
معاون بینالملل دانشگاه همچنین به ارائه نقطه نظرات تجمیع شده در حوزه بینالمللی سازی پژوهش در دیدار هفته گذشته با قائممقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه و رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه پرداخت.
در پایان این سخنرانی، دکتر صحراییان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه توجه حاضران را به اهمیت مقوله بینالمللی سازی پژوهش جلب کرد و گفت: فعالیتهای تحقیقاتی بسیاری در سطح دانشگاه انجام شده و یا در حال انجام است اما توانمندی اساتید دانشگاه فراتر از این میزان است.
وی همگرایی معاونتهای بینالملل و پژوهش را یک فرصت تلقی کرد و یادآور شد: تا زمانی که تعامل و ارتباط با عرصه بینالملل در پژوهش دیده نشود، دانشگاه به اهداف والای خود در این حوزه دست نخواهد یافت.
خبرنگار: مهناز وحیدی
ارسال به دوستان