با حضور معاونان بینالملل و تحقیقات و فناوری دانشگاه
نشست همفکری بینالمللی سازی پژوهش در دانشگاه برگزار شد
نشست همفکری بینالمللی سازی پژوهش در دانشگاه با تأکید بر ارتقاء حوزه تحقیقات متناسب با بعد بینالملل برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، این نشست چهارشنبه 27 دی با حضور دکتر آخوندزاده، قائممقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر کردی، معاون بینالملل دانشگاه، دکتر صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر فتوحی، رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه، دکتر زنده دل، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان، دکتر تکیان، معاون بینالملل دانشکده بهداشت، دکتر همتی مشاور اجرایی معاونت بینالملل و دکتر اسمعیل زاده، معاون پژوهشی پردیس بینالملل برپا شد.
در آغاز، معاون بینالملل دانشگاه با اشاره به اینکه در تعریف بینالمللی سازی مقوله یکپارچهسازی بعد بینالملل در آموزش، پژوهش و خدمات با هدف ارتقاء تمامی این بخشها مد نظر قرار دارد، گفت: در حوزه آموزش فعالیتهای بسیاری انجام شده و برنامهریزی برای ارتقاء دو بخش پژوهش و خدمات به واسطه بعد بینالملل هم اکنون مورد توجه است.
دکتر کردی ادامه داد: براساس اتفاق نظری که با دکتر صحراییان انجام شده عمده فعالیت دانشگاه در بینالمللی سازی پژوهش در حوزه معاونت پژوهشی انجام خواهد شد و معاونت بینالملل دانشگاه حمایتکننده این جریان و یاریرسان آن خواهد بود.
وی به پروژههای اجرا شده در مقوله بینالمللی سازی پژوهش نیز اشاره کرد و بیان داشت: از مجموع حدود یکصد دانشجوی بینالمللی مقطع دکترای تخصصی (PhD) که توسط پردیس بینالملل جذب شدهاند، تعداد کمی از آنها در مراکز تحقیقاتی تحصیل میکنند.
معاون بینالملل دانشگاه با تأکید بر اینکه تحصیل دانشجویان خارجی در این مراکز باید روند افزایشی بگیرد، گفت: به نظر میرسد جذب در مقطع PhD با اجرای سیاستهای جدید وارد مرحله تازهای خواهد شد.
دکتر کردی برپایی این نشست را فرصتی برای همفکری و هم اندیشی در جریان بینالمللی سازی پژوهش دانشگاه عنوان کرد و از حاضران خواست دیدگاههای خود را در جهت اعتلای این مسیر بیان کنند.
قائممقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بینالمللی سازی پژوهش فعالیتی سخت در عین حال راحت است، افزود: در حال حاضر انجام اقدامات پژوهشی که بستر معرفی هرچه بیشتر دانشگاه و کشور در عرصه جهانی و گسترش ارتباطات علمی را فراهم کند، بسیار احساس میشود.
دکتر آخوندزاده افزایش تعداد گرنت های بینالمللی، آموزش دانشجویان خارجی مقطع دکترای تخصصی در دانشگاه، حضور اساتید و دانشجویان در دورههای بلندمدت خارج از کشور و شرکت افراد توانمند و برجسته در کنگرهها و دورههای فرصت مطالعاتی خارج از کشور را از جمله این اقدامات دانست.
وی افزود: این در حالی است که دانشگاه نیاز به احیای دورههایی چون بورس کوتاه مدت اعضای هیأتعلمی به خارج از کشور، جذب فارغالتحصیلان ایرانی خارج از کشور به عنوان اعضای هیأتعلمی بالینی و تأمین امکانات مورد نیاز اساتید فعال در حوزه پژوهش بینالملل را دارد.
دکتر فتوحی، رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه نیز بر لزوم بررسی فرآیند دوره فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعضای هیأتعلمی تأکید کرد و گفت: این ارزیابی مشخص خواهد کرد که چرا با وجود پرداخت کمکهزینههای مناسب برای این دوره، اساتید علاقمندی کمی برای فعالیت شان میدهند.
وی همچنین طرح مسابقه و یا جایزه بینالمللی سازی پژوهش فردی و گروهی در سطح دانشگاه را با رویکرد انگیزه سازی و افزایش مشارکت پیشنهاد کرد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان هم توجه حاضران را بر اهمیت تنوع دورههای فرصت مطالعاتی و در اختیار قرار دادن گرنت برای ارتباطات بینالمللی جلب و بر برگزاری دورههای مشترک آموزشی کوتاه و بلندمدت و توسعه مقوله بینالمللی سازی پژوهش در مراکز تحقیقاتی دانشگاه تأکید کرد.
دکتر زنده دل افزود: استفاده از تجارب و مطالعات دانشگاهها و مراکز علمی در حوزه بینالمللی سازی پژوهش در کنار توجه هرچه بیشتر به فرهنگ روابط بینالملل و تعریف برنامه ارتقاء برای آن نیز در هموار کردن این مسیر مثمر ثمر خواهد بود.
دکتر صحرائیان، معاون پژوهشی دانشگاه نیز با تأکید بر اهمیت اصلاح فرآیند دوره فرصت مطالعاتی خارج از کشور، گفت: شاید یکی از دلایل حضور کمرنگ اساتید در این دورهها وجود شاخصههایی چون برخورداری از حداقل پنج سال سابقه کاری باشد.
وی همچنین پیشنهاد تدوین دستورالعمل همکاریهای بینالمللی را مطرح کرد و از معاون بینالملل دانشگاه خواست شاخصههای بینالمللی سازی را مشخص کند.
معاون بینالملل دانشکده بهداشت نیز خواستار حمایت از اعضای هیأتعلمی که در تلاش برای جذب گرنت های بینالمللی هستند، شد.
دکتر تکیان با اشاره به اینکه فعالیتهای پژوهشی امروز بیش از گذشته نیازمند فراهم کردن زیرساختها است، بیان داشت: در این میان تعامل اساتید برجسته دانشگاه با استاد ایرانی شناختهشده خارج از کشور میتواند جذب گرنت های بینالمللی و زمینه تحقیقات مشترک را رقم بزند.
وی با بیان اینکه اعضای هیأتعلمی دانشگاه اگر بدانند فعالیتهای بینالمللی آنها چون اقدامات آموزشی و پژوهشی دیده میشود، انگیزه بیشتری برای ورود به این عرصه خواهند داشت، تأکید کرد: اصلاح و تکمیل شاخصهای عملکردی توسعه امور بینالملل در سیستم شعاع اساتید در این راستا پیشنهاد میشود.
دکتر همتی، مشاور اجرایی معاون بینالملل هم به تشریح بخشی از زیرساختهای مورد نیاز برای پژوهشهای بینالملل که لزوم تأمین آن توسط معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه احساس میشود، پرداخت.
وی ایجاد بانک اطلاعات گرنت های مرتبط با حوزه پزشکی، گردآوری اطلاعات جوایز بینالمللی حوزه پژوهش، تأمین منابع گرنت های پژوهشی و اصلاح سیستم شعاع هم راستا با فعالیتهای تحقیقاتی اعضای هیأتعلمی را در مجموع این زیرساختها قرار داد.
معاون بینالملل دانشگاه در جمعبندی این نشست و با تکیه بر مباحث مطرح شده از مشارکت 6 تا 7 درصد هیأتعلمی دانشگاه در کنگرههای بینالمللی خبر داد و اظهار داشت: این مشارکت در دوره فرصت مطالعاتی کمتر از این میزان است که باید در راستای ارتقاء آن گام برداریم.
دکتر کردی به انجام اقداماتی جهت تعریف دوره دکترای تخصصی استاد محور اشاره کرد و گفت: این رویکرد به دنبال مسائلی که در جذب دانشجویان خارجی PhD by Researchبا آن مواجه شدیم، مورد توجه قرار گرفته است.
وی فعال شدن هرچه بیشتر مراکز تحقیقات در پژوهشهای بینالمللی را ضروری عنوان و اظهار امیدواری کرد که تعیین مدیران و معاونان بینالملل در مراکز تحقیقاتی و پژوهشکدههای دانشگاه در پیشبرد این هدف موثر باشد.
در پایان مقرر شد مطالب مطرح شده جمعبندی و برای حاضران ارسال شود تا در نشستهای آتی با همین موضوع بسط راهکارها و برنامهریزی دقیق تر در دستور کار قرار گیرد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی
متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید: