• تاریخ انتشار : 1397/03/01 - 12:48
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1384
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

آغاز اولین مرحله از بازدیدهای ادواری اعتباربخشی

مدیر نظارت و اعتباربخشی طی گفتگویی با روابط عمومی معاونت درمان در خصوص دور چهارم اعتباربخشی بیمارستان ها توضیحاتی داد.

گالری عکس

 

گالری عکس

با آغاز اولین مرحله از بازدیدهای ادواری اعتباربخشی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه با دکتر نسرین عباسی مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

با سلام و خداقوت؛ لطفا در خصوص دور جدید اعتباربخشی بیمارستانی توضیح دهید.
همان‌گونه که مستحضرید اعتباربخشی بیمارستان‌ها به‌عنوان یک برنامه ملی و مطابق با استانداردها و نیازهای بین‌المللی چند سالی است که در ایران آغاز و الحمدالله رو به ارتقا است.
تاکنون سه دوره از این برنامه جامع ملی در کشور اجراشده و در مسیر اجرا هم با توجه به نیازهای بومی کشور ما و با رعایت اصول علمی، تغییراتی در مسیر اجرا و رو به‌سوی تکامل داشته است.
بعد از اجرای دور سوم اعتباربخشی ملی، با ابلاغ وزارت متبوع، اجرای برنامه جامع با فاصله هر دو سال یکبار قطعی و در فاصله دوره زمانی این دو دوره، برنامه‌های بازدید ادواری برنامه‌ریزی‌شده است.

در مورد چگونگی اجرای بازدیدهای ادواری به‌عنوان تجربه‌ای جدید در دانشگاه بفرمایید.
این برنامه به‌نوعی تجربه‌ای جدید نه در دانشگاه که در کل ایران تلقی می‌شود از طرفی به دلیل اینکه ریشه و کارکرد این مرحله بخشی از برنامه ملی اعتباربخشی است اساساً مجریان مرکز و مدیران با محتوا و کارکرد آن بیگانه نیستند.
این بازدیدها با فاصله زمانی قابل‌قبول با استفاده از چک‌لیست‌های اعلام شده و به‌صورت سرزده انجام و نتایج آن در سامانه اعتباربخشی ملی ثبت می‌شود. بدیهی است کاربردهایی برای این نوع از گزارش‌های در نظر گرفته شده است که عمده‌ترین آن تأثیر در اعتباربخشی جامع و افزایش یا کاهش درجه اعتباربخشی بیمارستان خواهد بود به‌نحوی‌که برای ارتقا لازم است حداقل دو بازدید ادواری ارتقاء مرکز را تائید کرده و نهایتاً بازدید جامع صورت پذیرد. در مقابل اگر در مرکزی دو نوبت تنزل کیفیت با این بازدیدها تائید شود این مرکز در معرض کاهش درجه اعتباربخشی قبلی (حتی قبل از دو سال) قرار خواهد گرفت.

چرا سرزده؟ بهتر نیست این بازدیدها هم مثل بازدیدهای جامع با اعلام قبلی به مرکز صورت پذیرد؟
مستحضرید که ارتقاء کیفیت یک برنامه مستمر بوده و لحاظ کردن این استمرار مورد درخواست همه مجریان، ناظران و حتی خود مراکز است، سیاست‌گذاران کشوری بر این است که برای نهادینه شدن فرایندهای ارتقایی و اثربخشی برنامه‌هایی مثل اعتباربخشی ملی ضروری است زحمات کلیه دست‌اندرکاران امور بیمارستانی در مقاطعی بدون اعلام قبلی ارزیابی شود.
این مهم در کاربردی بودن نتایج ارزیابی و نقش مشورتی که می‌تواند برای مدیران بیمارستانی داشته باشد هم بسیار تأثیرگذار است.
ماهیت این ارزیابی‌ها به نحوی است که نیازی به شرایط خاص ندارد و اساساً بر محتوای فعالیت‌های بیمارستان‌ها و آنچه عملکرد برنامه‌های بیمارستان را مشخص می‌کند، استوار است.

در دانشگاه علوم پزشکی تهران از چه زمانی این برنامه اجرایی می‌شود؟
به حول و قوه الهی و با درایت و پشتیبانی معاونت محترم درمان، همه مدیران و کارشناسان ستاد معاونت درمان و نیز ارزیابان اعتباربخشی در مراکز تحت پوشش اطلاع‌رسانی و جلسات توجیهی این برنامه مطابق با ابلاغ‌های وزارت متبوع از اواخر سال 96 و اولین دوره بازدیدهای ادواری از اول خرداد 97 آغاز شده است. این بازدیدها تا مرداد ماه ادامه داشته و نتایج آن توسط ارزیابان و سر ارزیابان در سامانه مرتبط ثبت خواهد شد.

به‌عنوان آخرین سؤال اگر موضوع خاصی در این مورد باقی مانده است بفرمایید.
اعتباربخشی یک برنامه جامع است و نه در بیمارستان و نه در بخش اجرایی مختص به یک رده یا گروه خاص نیست. در بیمارستان‌ها برای حصول نتایج مثبت از این فرصت پیش آمده لازم است همه گروها در کارهای تیمی به این مهم بپردازند و این برنامه را به‌عنوان بهانه‌ای برای ارتقاء مستمر کیفیت قلمداد کنند.
جا دارد از حمایت مسئولان و به‌ویژه معاون محترم درمان و مدیران ستادی و بیمارستانی در دوره‌های قبل و دوره فعلی تشکر و مراتب سپاس و قدردانی خود را تقدیم عزیزانی کنم که فارغ از رده سازمانی یا محل خدمت از همه گروه‌های مدیریت‌های معاونت درمان و نیز بیمارستان‌ها به‌عنوان ارزیاب مرحله اجرایی این ارزیابی‌ها را به عهده می‌گیرند.
دانشگاه علوم پزشکی تهران با 22 ارزیاب کشوری در حوزه اعتباربخشی درمان از سرمایه‌ای خاص بهره می‌برد و جایگاهی درخور در پیشبرد اهداف این برنامه در سطح کشور دارد.
همکاران من در پشتیبانی اجرای برنامه در حوزه اداری، مالی، نقلیه و ... نیز همراهی همیشگی در اجرای برنامه‌ای این‌چنینی بوده‌اند.
امیدوارم با همراهی و همدلی از این فرصت برای خدمت به مردم که وظیفه اصلی ما در این قبیل برنامه‌ها است، استفاده کافی ببریم.

در سخنانتان اشاره کردید که برنامه‌های ارتقایی فرایندهای مستمر و همیشگی هستند و ما هم امیدواریم در این مهم هر روز شاهد موفقیت مجموعه دانشگاه باشیم. ان‌شاءالله در طی اجرای برنامه‌ها باز هم بتوانیم اخبار و سیر اجرای برنامه را به اطلاع خانواده دانشگاه علوم پزشکی برسانیم.
 بله حتماً ما هم مایلیم اخبار اعتباربخشی به‌صورت مستمر منعکس شود تا علاقه‌مندان در جریان آخرین اخبار این حوزه قرار گیرند. از زحمات و همراهی ارکان روابط عمومی برای حمایت از برنامه اعتباربخشی چه درگذشته و چه در حال سپاس گزارم.



  • گروه خبری : معاونت درمان,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 77090
نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو