کارگاه شبکه اینستاگرام دانشگاه «سی گرام» تشکیل شد
دکتر ترابی: روحیه تعالی و حرکت پیشگامانه دو عامل مهم در افزایش اعتبار سازمانی است
بهمنظور ایجاد شبکه اینستاگرام دانشگاه «سی گرام»، دستورالعمل عملکرد واحدهای دانشگاه برای فعالیت در این عرصه تدوین و آموزش داده شد.
در این نشست که دوشنبه 29 اردیبهشت 99 در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه، با گرامیداشت شبهای قدر ماه مبارک رمضان و تبریک روز روابط عمومی گفت: از یکایک همکاران عزیز روابط عمومی به دلیل زحمات و سختیهایی که در سهماهه گذشته باجان و دل تقبل کردند و توانستند عظمت جدیدی بیافرینند تشکر میکنم.
روابط عمومی سنگرساز بدون سنگر
دکتر ترابی با تفسیر عبارت «سنگرسازان بدون سنگر» در پیام تبریک خود در روز روابط عمومی گفت: این لقب جهادگران دوران دفاع مقدس بود که پیش از ورود نیروهای عملیاتی در ناحیهای از جبهه، در آنجا حضور مییافتند و خاکریز و سنگر میساختند تا رزمندگان جان پناهی برای مبارزه داشته باشند.
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: در مورد همکاران روابط عمومیها نیز شاهد چنین فعالیتهایی بودیم. در روزهای ابتدای شیوع کرونا که نیاز به اطلاعرسانی به مردم و همکاران حوزههای مختلف داشتیم؛ همکاران روابط عمومی از صحنههایی گزارش تهیه میکردند که شاید هنوز گروههای دیگر وارد آن نشده بودند.
فعالیت در عرصه کرونا هنوز پایان نیافته است
دکتر ترابی بابیان اینکه فعالیت ما در عرصه کرونا هنوز پایان نیافته است افزود: باید بتوانیم رسالت خود را در حوزه آگاهیرسانی و بیان تمایز در فعالیتها به انجام برسانیم. در لحظهلحظه این سه ماه، تجارب جدیدی خلقشده که باید ثبت و تبدیل به مدل شود و انعکاس یابد. ایثارگریهایی در لحظاتی صورت گرفت؛ که شاید هیچکس امیدی نداشت و راهحلی به نظرش نمیرسید. اما همکاران واحدهای مختلف در لحظات بحرانی توانستند راهحلهایی خلق کنند که جان بیماران را نجات دهد.
عظمت و عمق فعالیتهای روابط عمومی را درک کنیم
مدیر روابط عمومی با تأکید براینکه اهمیت و نقش خود را در حوزه روابط عمومی درک کنید افزود: پیش از آنکه کسی تصور و یا تعریفی از فعالیتهای این حوزه داشته باشد؛ ابتدا باید خودتان اهمیت و نقش خود را درک کنید. معمولاً افراد تمایل دارند دیگران قدر کارهایشان را بدانند؛ اما با آنان که صحبت میکنیم، می بنیم خودشان قدر عظمت کارشان را نمیدانند. پس در گام اول فعالیتهایمان در حوزه روابط عمومی باید عظمت، وسعت، عمق و گستردگی فعالیتهای این حوزه را بشناسیم و مدنظر قرار دهیم.
تمایز فعالیت واحدهای خود را ثبت کنید
دکتر ترابی دوران کنونی را ثبت تمایز فعالیتهای واحدها دانست و گفت: دورهای با اوج بحران کرونا مواجه بودیم و باید نقشی را ایفا میکردیم و اکنون باید نقش متفاوتتری را در ثبت تمایز فعالیتهای حوزههای کاری ایفا کنیم.
شاهکارهای واحدها را در اسرع وقت به تصویر بکشید
وی با اشاره به فعالیت استودیو شفا (شجاعان، فداکار، آگاه) دانشگاه گفت: همه همکاران روابط عمومی عضو این استودیو هستند. اکنون جهاد ما در این است که بتوانیم شاهکارهای خلقشده واحدها را در اسرع وقت ثبت کنیم و به تصویر بکشیم.
درخواست مشارکت داوطلبانه همکاران در استودیو شفآ
مدیر روابط عمومی دانشگاه خواستار مشارکت داوطلبانه همکاران روابط عمومی واحدها در استودیو شفآ شد و گفت: انتظار داریم در جهادی عظیم، محصولات تصویری و مکتوب را بهسرعت تهیه و منتشر کنیم. چراکه در ادامه مدیریت کرونا به مجموعه این تجارب نیاز داریم. تجارب موفقی که تغییرات عظیمی ایجاد کرد بهطوریکه نرخ مرگومیر بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران به نسبت مجموعه کشور کمتر است.
شخصیت برجسته دانشگاه در دستاوردهای دوران کرونا
دکتر ترابی با اشاره به نمونه موفق دیگری از تجارب بحران کرونا گفت: در این دوران، بسیجی در عرصه نیروهای جهادی صورت گرفت. بهطوریکه در برخی بیمارستانها، مدل بهکارگیری نیروهای جهادی خلق شد که باید ثبت و منتشر شود. تجربه موفق سازماندهی این نیروها، مصاحبههای مکرر در پذیرش نیروهای جهادی، آموزش مداوم به آنان بهگونهای که هیچیک از نیروهای جهادی مبتلا نشدند و توانستند بهصورت مؤثر خدمت کنند؛ دستاوردی است که باید بهنمایش گذاشته شود. اینجاست که شخصیت دانشگاه نمایان میشود.
روحیه تعالی و حرکت پیشگامانه دو عامل مهم در افزایش اعتبار سازمانی
وی با تأکید بر اینکه همکاران روابط عمومی بر اعتبار مجموعه خود بی افزایند افزود: نباید قانع باشیم بلکه باید به دنبال بهترینها باشیم و بهترینهای حوزه کاری خود را بشناسیم. اگر بخواهیم وظیفه محور باشیم و فقط به وظایفمان عمل کنیم حداکثر میتوانیم به خوب برسیم و برای خلق بهترینها باید به انگیزههایی ماورای آنچه در وظیفهمان است دستیابیم که همان روحیه تعالی است. در عرصه پیشگامی نیز همکاران روابط عمومی باید سردمدار حرکت پیشگامانه در واحدهای خود باشند. منتظر نمانید از شما درخواست کنند بلکه باید محتواهای متعددی را برای معرفی سازمان خود و بیان تمایزهای آن بهطور مداوم تولید کنید و سرمایههای انسانی و اجتماعی مجموعه خود را ارتقا دهید. اینگونه میتوانید به اعتبار مجموعه خود بی افزایید.
به فرصتهای نامحدود فکر کنید
دکتر ترابی عضو خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تهران بودن را افتخار بزرگی دانست و افزود: باید این هویت را بهنمایش بگذاریم و این درصورتی میسر است که بتوانیم به فرصتهای نامحدود فکر کنیم. روز شما بهعنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده به این مفهوم که ارتباطات موجود را تقویت و ارتباطات جدید را خلق کنید و بر شهرت دانشگاه بی افزایید.
نهضت جدید در بهرهبرداری مؤثر از اینستاگرام
مدیر روابط عمومی دانشگاه بر استفاده از شبکههای اجتماعی تأکید کرد و گفت: یکی از شبکههای اجتماعی جدی و تأثیرگذار در دنیا، شبکه اینستاگرام است. امروز این جلسه بهمنظور ایجاد نهضت جدیدی در بهرهبرداری از این امکان برگزار میشود. روابط عمومی دانشگاه در نظر دارد ازاینپس برنامههای زنده اینستاگرامی تولید کند و همکاران روابط عمومی واحدها شاخههای این برنامه زنده هستید. هر واحد صفحه اینستاگرام خود را با رعایت اصول و استانداردهایی که در این جلسه تشریح میشود طراحی کند. این شبکه باید به هم متصل شده و برنامههای مشترک تولید کند.
بهترین عملکرد واحدها را معرفی کنید
دکتر ترابی بابیان اینکه همکاران روابط عمومی بهترین عملکرد واحدها را بهسرعت معرفی کنند افزود: برای مثال، در بحران کرونا، بهترین عملکرد بیمارستانها باید بهسرعت معرفی شود تا بیمارستانهای دیگر بتوانند از آن استفاده کنند. اینها مواردی است که همکاران روابط عمومی باید برای آن ایده و برنامه داشته باشند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه بر ارتباط منسجم و مستمر همکاران روابط عمومی با رئیس مجموعهها تأکید کرد و گفت: در انتشار مطالب اینستاگرام باید رئیس واحد در جریان باشد لذا با رئیس مجموعه خود ارتباط منسجم و مدام برقرار کنید.
اهمیت پژواک موضوعات مهم در کل دانشگاه
دکتر ترابی پژواک موضوعات مهم در واحدهای زیرمجموعه دانشگاه را ضروری دانست و گفت: برخی موضوعات باید در کل دانشگاه پژواک پیدا کند. اگر رئیس محترم دانشگاه بر موضوعی تأکیددارند این موضوع باید در تمامی صفحههای اینستاگرام دانشگاه پژواک پیدا کند. همچنین برنامههای زنده اینستاگرامی باید پژواک خوبی در کل واحدها ایجاد کند چراکه این برنامه هدفمند اجرا میشوند.
روابط عمومی نبض تپنده دانشگاه
مدیر روابط عمومی دانشگاه با تأکید براینکه فعالیتهای روابط عمومی باید دارای نبض باشد افزود: نبض روابط عمومی را باید احساس کرد و این ضربان و پژواک با فعالیتهای شما در عرصههای مختلف روابط عمومی ایجاد میشود.
تدوین سند توسعه برنامه روابط عمومی در آینده نزدیک
دکتر ترابی بابیان اینکه امروز میخواهیم میثاق جدیدی ببندیم که دانشگاه را در سطح دیگری یاری کنیم افزود: بهزودی سند توسعه برنامه روابط عمومی دانشگاه را تدوین میکنیم که در آن به ابعاد فعالیتهای کاری این حوزه، اهداف و دورنمای آن در سطح دانشگاه پرداخته میشود.
ضرورت رسیدن به دیدگاه مشترک در همکاران روابط عمومی
مدیر روابط عمومی رسیدن به دیدگاه مشترک را لازمه حرکت تیمی منسجم دانست و افزود: برای حرکت تیمی منسجم و کسب دستاوردهای متفاوت، در درجه اول باید دیدگاه مشترک داشته باشیم. این دیدگاه مشترک باید در سراسر دانشگاه بهصورت واحد و شفاف به وجود آید.
در کوزه همان برون تراود که در اوست
دکتر ترابی در پایان سخنان خود با تأکید براینکه همکاران روابط عمومی باید در اوج آگاهی باشند افزود: شما نماد مجموعه خود هستید و اگر این نماد، آگاهی کاملی نداشته باشد؛ نمیتواند آگاهی کاملی را منتقل کند. اگر میخواهیم فعالیتهایمان به ثمر برسد باید اول خودمان باور داشته باشیم و هر باوری که داشته باشیم چه درست و چه نادرست، همان را به مجموعه منتقل میکنیم.
تشریح دستورالعمل سی گرام دانشگاه
در ادامه نشست مهندس سارا نعیمی مسئول واحد اطلاعرسانی و انفورماتیک روابط عمومی دستورالعمل شبکه اینستاگرامی دانشگاه را تشریح کرد و همکاران روابط عمومی به بیان دیدگاه و پیشنهادهای خود در این زمینه پرداختند.
نظر دهید