تاکید بر آموزش بین حرفه ای در نشست دو جانبه روسا و معاونان دانشکده پرستاری و مامایی و بیمارستان مرکز طبی کودکان
نشست دو جانبه روسا و معاونان بیمارستان مرکز طبی کودکان و دانشکده پرستاری و مامایی پیرامون امکان سنجی استفاده از ظرفیت های آموزشی- پژوهشی برای ارتقای آموزش بالینی، دوشنبه 20 دی ماه 1400 در سالن شورای یک دانشکده برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی، این نشست دوشنبه 20 دی ماه 1400 با حضور دکتر شروین بدو رئیس بیمارستان مرکز طبی کودکان، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر توتون چیان معاون درمان و شکوری مدیر پرستاری مرکز طبی کودکان، اعضای هیئت رئیسه دانشکده، مدیر گروه و اعضا هیئت علمی گروه پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه، مدیر تحصیلات تکمیلی و مسئول امور بالینی دانشکده در سالن شورای یک برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر علیرضا نصرآبادی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی با تاکید براهمیت و ضرورت آموزش بین حرفه ای و تلفیق آموزش و بالین، ابراز امیدواری کرد این نشست بتواند بستر مناسبی را برای اجرای برنامه های آینده در جهت پیشبرد همکاری های بین بخشی این دو مرکز مهم آموزشی کشور فراهم سازد.
رئیس دانشکده بیان کرد: هنر و اراده این دو مرکز بر استفاده موثر از این ظرفیت و فرصت ایجاد شده برای ارتقای همکاری های بین بخشی با ارایه مدلهای نوین آموزش تلفیقی است که بتواند فراتر از آنچه که بوده در این مسیر حرکت کند و الگویی جامع برای سایر دانشکده ها و نسل آینده باشد .
دکتر نیکبخت نصرآبادی به ضرورت یک الگوی اثر بخش آموزشی یکپارچه و توام برای دانشجویان پزشکی و پرستاری که در کنار یکدیگر باشند و تلفیق فرایندهای آموزشی با مشارکت هر دو بخش در آموزش دانشجویان پرستاری با گرایش های مختلف در مقطع کارشناسی و ارشد و دکترا با رشته های پزشکی تحت عنوان یک مگاپروژه اثرگذار و ماندگار یاد کرد و گفت: با بسترسازی این طرح میتوان قدم های موثری را هم در ارتقاء کیفیت آموزش دانش دانشجویان و هم در بالا بردن کیفیت ارایه خدمات در بالین برداشت.
وی در ادامه با اشاره به گستردگی و پیچیدگی این طرح گفت: با اینکه نمیتوان در بازه زمانی کوتاه این طرح را اجرایی کرد اما مرحله به مرحله پیش رفتن در این مسیر می تواند نوید بخش باشد و نتایج موفقیت آمیزی را درآینده به همراه داشته باشد، قطعا استفاده بهینه از این ظرفیت و فرصت های پیش روی این دو مرکز، رسالت ما برای تربیت دانش آموختگان با صلاحیت نسل آینده است.
در ادامه این نشست دکتر شروین بدو رئیس مرکز طبی کودکان با تاکید بر اینکه تمام مراکز آموزشی و درمانی متعلق به دانشگاه است و نباید هیچ گونه تبعیضی در ارائه خدمات به دانشجویان در رشته های مختلف انجام گیرد، گفت: رشته پرستاری یک رشته مهم و کاربردی است، اما متاسفانه دبیرخانه سیاستگذاری آموزش پرستاری به صورت مستقل وجود ندارد و بخشی از علوم پایه قلمداد شده است که این مساله بسیاری از ظرفیت های پرستاری را بلا استفاده نگه داشته که ضروری است این مهم به طور کامل و ریزبینانه مورد بررسی و تصمیم گیری مدیران قرار گیرد.
دکتر بدو با اشاره به اهمیت همسو بودن دو مقوله مهم مهارت و دانش گفت: در صورت نقص در هر یک از این حوزه ها، تولید دانش و کیفیت ارائه خدمات در بالین می تواند دچار چالش شود که برای هم راستا شدن این دو حوزه باید تلاش کرد.
وی تاکید کرد برخی از چالش ها و دغدغه ها با آیین نامه حل نخواهد شد و برای برطرف نمودن این مشکلات باید نشست ها و جلسات متوالی برگزار شود تا به صورت موضوعی درباره راهکارها و رفع موانع بحث و تبادل نظر انجام گیرد.
دکتر بدو به آمادگی کامل بیمارستان مرکز طبی کودکان برای انجام طرح های نوآور مشترک برای ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی و تلفیق آموزش، پژوهش، خدمات بالینی و جاری سازی نگاه کل نگر در آموزش سلامت و تربیت دانشجویان گروه های پزشکی به صورت ادغام یافته اشاره کرد و به تشکیل تیم های تخصصی، برگزاری جلسات متوالی، ارایه پروپوزال و حرکت رو به آینده و هدفمند تاکید کرد.
دکتر هومن شهسواری معاون آموزشی دانشکده، ضمن تشکر و قدردانی از همکاریهای مرکز طبی کودکان با دانشکده در دوران پاندمی کرونا و فراهم کردن بستری مناسب برای آموزش در بالین دانشجویان، بیان کرد: این نشست با هدف ارتقا مسائل بین حرفه ای در سطح آموزش و بالین دانشجویان تشکیل شده که بعد از فارغ التحصیلی بتوانند مسئولیت حرفهای خود را با برترین دانش به جامعه خود ارائه دهند.
دکتر شهسواری بیان کرد: توسعه ارتباطات در بین تمام حوزه ها میتواند زمینه را برای مشارکت کارگروهی فراهم کند و با بسط دادن در بین رشته ها بتوان در این مسیر با دانش و مهارت مطلوب پیش رفت.
معاون آموزشی دانشکده با بیان اینکه دانشجویان پرستاری و مامایی نیز با بالاترین رتبه ها در دانشکده پذیرفته میشوند گفت: باید در ارایه خدمات اموزش درعرصه و بالین تفاوتی با دیگر دانشجویان رشتههای دیگر نداشته باشند، رشته پرستاری رشته علوم پایه نیست که فقط به مبحث آموزش بپردازد بلکه حضور موثر پرستاران در بالین لازم و ضروری می باشد که با مشارکت های گروهی می توان در جهت ارتقای کیفیت دانش و مسئولیت حرفه ای آنان قدم برداشت.
دکتر مهرناز گرانمایه معاون پژوهشی دانشکده با اشاره به پیشنهاد مگاپروژه در این نشست گفت: معاونت پژوهشی با تمام قوا دراین پروژه مشارکت خواهد داشت و در حد اختیارات خود تسهیلات و تمهیدات لازم را به کار خواهد گرفت.
دکتر توتون چیان معاونت درمان مرکز طبی کودکان با تاکید به اینکه رشته پرستاری و پزشکی یک هویت واحد محسوب می شوند، ابراز خرسندی کرد که این نشست می تواند خروجی مطلوبی به همراه داشته باشد و قطعاً ابهامات و مشکلات پیش رو برطرف خواهد شد.
شکوری مدیر پرستاری مرکز طبی کودکان با اشاره به کمبود نیروی پرستاری گفت: ادامه تحصیل نباید مانع حضور همزمان پرستاران در بالین شود و برای رفع چالش های این دو موضوع باید تدابیری اندیشیده شود.
دکتر جمال الدین بگجانی مدیر گروه مراقبت های ویژه و کودکان دانشکده گفت: باید سعی کنیم که با بستر سازی برای مشارکت های گروهی بتوانیم حضور خود را در بالین اثربخش ترکنیم، زیرا آموزش و بالین دو عنصر جدا ناپذیر از هم هستند که علاوه بر مسئله آموزش باید نگاه ویژه ای به نیروهای توانمند در بالین داشته باشیم که می توانند برای ارتقاء کیفیت خدمات موثر باشند.
وی تاکیدکرد: برای اجرایی کردن همکاریهای دوجانبه بالین و آموزش و مشارکت در کارگروهی نیاز به بخشنامه و آییننامه وجود ندارد بلکه باید تغییر دیدگاه صورت گیرد تا بتوان در این مسیر حرکت رو به پیشرفت داشت.
دکتر مرضیه حسن پور و دکتر سادات حسینی اعضای هیات علمی گروه پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان دانشکده نیز به مشکلات و مسائل آموزش دانشجویان در بالین از جمله ضرورت تحصیل تمام وقت، توجه به بهداشت روان دانشجویان، ضرورت سلامت سنجی دوره ای دانشجویان و کارمندان و استفاده از ظرفیت پژوهشی اساتید دانشکده در برنامه های پژوهشی بیمارستان اشاره کردند و راهکارهای پیشنهادی خود را ارائه دادند.
نظر دهید